Jump to content

AudioSelectief, Henk en ATOC9

Recommended Posts

Nog niet zo lang geleden herontdekte ik de geneugten van analoge audio. Dat herontdekken is begonnen toen mijn zoon maar bleef zeuren over een LP die ik heb van Johan Timman, Trip into the body. Electronische muziek uit de 70/80-er jaren. Na heel lang aandringen heb ik de draaitafel van zolder gehaald om de plaat over te nemen op een CD-tje. Aansluiten op de phono-ingang die nog nooit gebruikt was. Om met van Koten en de Bie / Clicheemannetjes te spreken: sterren, kano's gevulde koeken, alles vliegt om je oren. Nog een Lp en nog een en nog...

Ter zake, het gaat ten slotte over AS, Henk en ATOC9. Enthousiast geworden ben ik eens op dit forum gaan neuzen om te zien of er iets over platenspelers te vinden is. En dat is er. Direct valt dan de verwijzing naar AudioSelectief en z'n uitbater Henk op. In Sneek nota bene. Een afspraak gemaakt om eens over elementen en draaitafels te praten. In mijn onschuld dacht ik dat het aanschaffen van iets beters dan de Shure V15III die ik tot dan gebruikte, een paar uurtjes zou nemen inclusief de 500 kilometer voor een retourtje Sneek. Vergeet dat maar. Van Sneek wist ik niet veel meer dan dat er een toren is en water. Dat er een speciaalzaak voor analoge audio in zo'n plaats zit, had ik niet verwacht. Een modern ingericht statig pand aan een gracht (toch water) herbergt een uitgelezen assortiment. Daarvoor had ik wat gerenommeerde audiozaken in de regio Rotterdam geraadpleegd. Ondanks dat analoog aan een opleving bezig is, is de winkelvoorraad aan elementen uitermate beperkt. Hooguit een enkele Ortofoon of voor mij extreem dure ( de verkoper wist niet of dat mooie element nou 2500 in NLG's of in Euro's geprijsd was ). De hamvraag die Henk stelde was in welke draaitafel het nieuwe element moest komen. Lijkt een simpele en terechte vraag, maar ik wist het (nog) niet. In m;n enthousiasme had ik namelijk net voor de rit naar Sneek een Sony PS-X800 en een Thorens TD160 aangeschaft. De Sony is (uietrlijk) mooier en na een referaat van circa een uur begreep ik dat de Thorens beter is. Onvoorstelbaar wat die man (Henk) kan vertellen over dit soort dingen. Volgens mij heeft hij met opzet de tijd gerekt om na sluitingstijd eens rustig naar wat elementen te kunnen luisteren. Goldrings, Benz en noem maar op kwam aan bod. E

Hoi Henk,

Wat een verhaal. Ik ken het helemaal terug. Ik heb ook die ervaringen gedaan bij Audio Selectief. Henk (N) kan er inderdaad uuuuuuren over vertellen ;). Ik heb dan wel geen ervaring met het AT element, maar als Henk zegt dat het goed is, dan is dat zo. Als je eenmaal bij AS bent geweest ben je helemaal gebrainwashed en "in to analogue" :D;) .