Jump to content

Een leuke avond bij Jitze

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Zaterdag 8 maart heb ik 's avonds afgesproken met Jitze.

Zijn set (audio deel) ziet er als volgt uit:

Ariston RD40 draaitafel met Moerch arm UP 4 precision en ZYX R-100 FS Fuji

Jadis Symphonia cdspeler

Beard CA35 pre met phono MM/Mc

Dynaco ST80 eindversterker

Klipsch Heresy speakers

Interlinks Monster M1500

Speakerkabels Monster M2.4s

Netsnoeren zijn standaard zover ik kon zien, het verdeelblok is groot en stevig..

Ik stap binnen in een flinke huiskamer, waar een zeer brede opstelling staat.

Voor de set ligt een groot kleed, niet voor de sier denk ik, want de kamer zou

wel eens wat hard kunnen zijn, er hangen geen gordijnen.

Jitze had nog iemand uitgenodigd, die graag eens wilde horen hoe alles speelt.

Zoals gewoonlijk draai ik eerst een aantal cd's om een indruk van de set en de akoestiek te krijgen.

De inmiddels wel bekende cd's van Pat Metheny, Robert Hohner, een Chesky sampler en een aantal van Jitze's cd's passeren de revu, gelukkig heeft Jitze ook Talking Timbuktu, want het "hout" willen wij natuurlijk ook horen :)

Bij Pat Metheny valt het mij plots op dat links en rechts verwisseld zijn, Jitze corrigeert dit snel en we gaan verder.

Het hout komt er op deze set eigenlijk al meteen uit, het is een rustig en gedetailleerd geluid, het grote gat tussen de vrij ver ingedraaide speakers wordt met gemak gevuld.

Opvallend is dat de volumeregelaar niet ver om hoeft om een hoog geluidsniveau te halen.

De presentatie is losjes vanaf de speakers naar achteren, je vergeet dat de speakers er staan, een prima uitgebalanceerde set dus.

Ik hoor dat het laag bij cd's hier en daar wat wollig is, de kamer doet niet direct mee, maar ik kan het laag soms moeiljk plaatsen.

Ook speelt Jitze een paar LP's, mijn indruk is dat dit beter gaat dan met de Jadis,

er is meer lucht en gemak hoorbaar, waarbij het detailniveau (vooral het hoog) beter is.

Met de dynamiek is niets mis, maar het verschilt wel per opname.

Een voetnoot over het laag heb ik wel, het valt geleidelijk af en dat was met de cd's van Pat Metheny goed te horen, het diepe grommende laag was vrij zacht hoorbaar.

Jitze was erg erg benieuwd naar de Northstar combi, en ik wilde ook wel weten hoe deze zich verhoudt tot de Jadis.

Dus ik heb de dozen weer meegesjouwd incl. de Masterbase blokjes en de XTC netsnoeren.

Ook de zilveren interlink zat in mijn tas, deze komt als laatste aan bod.

Er was genoeg plaats om de Northstar combi neer te zetten en Jitze had nog een set M1500 interlinks liggen, zodat we een eerlijk vergelijk konden maken.

Wederom blijkt het stereobeeld andersom te zitten, Jitze heeft nl. ooit de pre inputs nagezien en waarschijnlijk de witte en rode labels verkeerd terug geplaatst ;)

Ik ontkom er niet aan om weer de vergelijking met een draaitafel te maken, dat is eigenlijk de beste manier om de Northstar te beschrijven.

Jitze, de andere gast en ikzelf stonden perplex van het grote verschil met de Jadis.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het gemoedelijke geluid aan de buizen versterking te danken was, maar niets is minder waar, want we werden verrast door een enorme dynamiek, levendigheid en een onmiskenbaar "analoog" karakter.

De hoeveelheid lucht tussen de instrumenten was opvallend groot en de plaatsing was bizar goed, waarbij het laag perfect onder controle was.

Ook kreeg ik een indruk van snelheid en soeplesse, een aantal cd's spetteren er opeens uit, terwijl het eerst rustig en relaxt was.

Trompetten hebben de felheid die je live ervaart, een sax heeft body en hij beweegt sierlijk.

Het slagwerk spreekt mij erg aan, cymbals, hiatts, shakers, paukjes, toms, het is allemaal zo echt en levendig dat je niet meer denkt aan een audioset, maar aan muziek en de sfeer.

Heel kort noem ik nog even de opmerkingen die Jitze's vrouw op het eind van de avond had: De Northstar laat alles echt en realistisch klinken, ze kwam net terug van een voorstelling.

Van de gast vernam ik dat de Northstar "een belevenis op zich" was.

Als laatste hebben we mijn zilveren interlinks aangesloten, want wie weet kon het nog mooier.

Inderdaad, noemde ik eerst nog de "hout" klank, het gaat eigenlijk om de zeer kleine details die naar voren treden, je hoort zoveel meer, waaronder ook het typische kastgeluid.

Percussie wordt heel natuurlijk weergegeven, evenals andere "holle" instrumenten.

Het hoog lijkt verder door te lopen, of liever, het valt niet hoorbaar af en klinkt heerlijk rond.

Dit zet deze interlink weer in een iets ander perspectief, de kleinste dingen die echt op cd staan komen beter tot hun recht :)

Andr

Allereerst een aanvulling op de beschrijving van mijn set, de eindversterker hangt middels een Harmonic Tech powercord aan de 220, de Jadis middels een Ensemble netkabel.

De phono-interlink is een TAK kabel - koper - van Kimber.

OK, links en rechts op CD en tape ingang bleken tov de platenspeler verkeerd te staan..............

De pre-out bleek verwisseld, voor de platenspeler was dit op de inputs gecorrigeerd, eea is opgetreden bij het opnieuw plaatsen van het geheel onder in de kast, inmiddels staat de pre er weer bovenop zodat het meer toegankelijk is geworden.

Om op een aantal opmerkingen even kort in te gaan, de Jadis gaat - zeker niet direct - de deur uit, vandaag ook m'n master base opgegraven, dit lijkt ook weer een beetje te helpen, ook zal ik in de nabije toekomst de kast van de Jadis onderhanden nemen.

Dan was het verschil met de North Star absoluut verbijsterend, zoveel meer lucht, zoveel meer dynamiek, had ik niet kunnen bevroeden.......................

In dit verband moet ik beslist toegeven dat er enige onrust is ontstaan, echter het prijsverschil is ook een overweging, op dit moment kan ik dit gat niet overbruggen.

In vergelijking met de draaitafel zit de Jadis hier enigszins onder, verliest het door wat minder lucht en dynamiek, is tonaal best heel plezierig om naar te luisteren.

De North Star spettert er bovenuit, laat duidelijk meer horen en ook dankzij de gebruikte DAC en een discreet opgebouwde eindtrap is hier niets op aan te merken.

Loopwerk is prachtig ingebouwd in een zware metalen kast, voelt bijzonder solide aan.

Graag zal ik een wat langere periode met de North Star combi spelen.

en Henno, de Jadis is zeker naast de draaitafel gehouden, echter meer aandacht is besteed aan het vergelijken met andere soortgenoten.

Al met al een bijzonder prettige avond met een forumgenoot die ook weet waar het eigenlijk omgaat....................

Muziek dus, in dit verband is het dan ook volkomen irrelevant welke bron de leverancier is van dit fraais, er is namelijk geen medium waarop alles is te krijgen.

Voor het eerst meegemaakt dat ook vanaf een CD een weergave is te breiken die je met goed fatsoen naast een platenspeler kunt zetten, zal ik toch m'n loopwerk - Ariston RD40 - moeten vervangen.

weet ik nog niet, het is zo'n vreselijk leuk ding................

Groet Jitze :):)

Hoe bevielen de Heresy-s? Dat zijn toch wel iets andere speakers dan je gewend bent. Gaan "slechts" tot 50 Hz (gesloten gelukkig), maar daarboven heel dynamisch. Op minder sets schijnt het mid/hoog soms scheeuwerig/agressief te kunnen worden, lees ik vaak (Klipsch Heritage speakers schijnen tamelijk genadeloos te zijn en laten het falen van de electronica horen).

Dat het ruimtelijk beeld zo mooi is, is toch wel grappig (de gangbare wetten van slanke speakers met afgeronde hoeken, dome tweeters etc. wordt (werd) hier toch wel aardig aan de laars gelapt door de Heer Klipsch ;) )

Geplaatst door Duck-Twacy:

Hoe bevielen de Heresy-s? Dat zijn toch wel iets andere speakers dan je gewend bent. Gaan "slechts" tot 50 Hz (gesloten gelukkig), maar daarboven heel dynamisch. Op minder sets schijnt het mid/hoog sosm scheeuwerig/agressief te kunnen worden, lees ik vaak (Klipsch Heritage speakers schijnen tamelijk genadeloos te zijn en laten het falen van de electronica horen).

Dat het ruimtelijk beeld zo mooi is ,is toch wel grappig (de gangbare wetten van slanke speakers met afgeronde hoeken, dome tweeters etc. wordt (werd) hier toch wel aardig aan de laars gelapt door de Heer Klipsch     ;) )

Ik heb het al genoemd in de review, je hoort dat het laag afvalt, maar kennelijk zo weinig, dat ook zeer diepe tonen er nog uit komen en ook het laagmidden blijft goed aanwezig.

De grote ruimte speelt hierbij ook een rol denk ik.

Verder viel het op dat ze erg ver zijn ingedraaid, dus zo'n enorme spreiding hebben ze nu ook weer niet.

Je ervaart gelukkig geen smalle beam die priemend op je in straalt, wanneer je heen en weer schuift blijkt de hotspot best breed te zijn.

Zelfs naast de bank is nog heel goed hoorbaar wat er gebeurt.

Toch zou ik niet zonder het "extended" laag van bijv. Infinity kunnen, full range is full range en Jitze heeft hier meer dan genoeg ruimte voor cool.gif

Andr

Heel tevredeen met mijn Heresy's, laten inderdaad genadeloos falen van de electronice horen, worden hierom dan ook vaak verketterd, echter zoals een Engelse reviewer geschreven heeft in HiFi World, dienen deze speakers beslist geloofd te worden...........................

Ze spreiden 90 graden, is inderdaad niet zo heel erg toeterig zoals sommigen denken, de manier van plaatsen is ook gebaseerd op de inzichten van Paul Klipsch en ook dat gaat heel erg goed.

Zelf kan ik heel goed leven zonder extended laag, krijg er namelijk een heel snel gedetailleerd laag voor terug, dat ook nog eens verder doorloopt dann je op grond van de cijfertjes zou verwachten.

De genoemde prijzen van Jadis en North Star zijn inderdaad correct...........

Groet Jitze :rolleyes:

Geplaatst door joopie:

nu andre je hebt je spulletjes weer goed gepromoot.....

confused.gif

Doe ik altijd, voor wat het waard is.

Dit verhaal heeft meer inhoud dan het gemiddelde geblaat dat je overal ziet.

Wat ik hoor bij cd's afspelen is hetgeen waar mijn oordeel naar uit gaat, niet zozeer de reviews en specs.

Andr

Ik moet wel zeggen dat ik danig onder de indruk ben van dit verhaal  . Ik wil die Northstar nou ook weleens horen!

Ik krijg door het lezen van deze berichten een ontzettende trek in die DAC. Complimenten voor de schrijver en voor de bezitters van deze mooie spullen.

Groeten,

Henk

Ik zei het toch,

die Nordstar is een bijzonder goed ding.

Dat het echter nog zoveel scheelt met die Jadis valt mij op. Deze klinkt toch ook lang niet slecht.

Vooral in het laag was deze speler erg goed.

Jitze............ wat nou ????

Geplaatst door hans.h:

Mij even nog voorstellen, hans hasselman was de betreffende gast die helaas rond 10.30 huiswaarts moest keren. Maar ik heb inderdaad met verbazing naar de northstar

geluisterd, wat een dynamiek. bedankt voor je moeite. groet hans.h

Ah, ik wist niet of je ook op dit forum zat, leuk om je ook eens gezien te hebben :)

Andr

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik zei het toch,

die Nordstar is een bijzonder goed ding.

Dat het echter nog zoveel scheelt met die Jadis valt mij op. Deze klinkt toch ook lang niet slecht.

Vooral in het laag was deze speler erg goed.

Jitze............ wat nou ????

De kwaliteit van het laag is op zich goed, alleen de plaatsbaarheid cq afbeelding was soms wat vaag, iets waar veel cdspelers mee worstelen btw.

De Jadis is natuurlijk niet slecht, ik heb voor dat geld mindere gehoord en hij is best mooi om te zien, een echt glimmertje :)

Je kunt ook stellen dat de Northstar

Misschien kun je in de buurt eens gaan luisteren naar de Quad 99 CD-P, een 24 bits/192 KHz CD speler (en tevens digitale voorversterker). Je zult verbaasd zijn (zoals ook Ron Lindeman, die hem gisteren in zijn eigen set heeft beluisterd) Kost ongeveer de helft van de North Star combi.