Kermit Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 In het verleden zijn er twee luistersessie gehouden waarbij een aantal conusweergevers naast paneelweergevers is gezet. Michel is daar beide keren met zijn eigen luidsprekers bij geweest. Het is hem toen duidelijk geworden dat het beter kon. Onlangs heeft hij dan ook een setje Mordaunt Short zuilluidsprekers aangeschaft. Een tweeweg systeem met een 13? cm woofer en een tweeter in een basreflex kast met een poort aan de achterkant. Het onderste gedeelte van de kast was afgevuld met zand. Dit was een goede aanleiding om eens bij hem langs te gaan. De set Michel is een muziekliefhebber die op korte termijn een aantal verbeteringen wil doorvoeren. Zijn huidige set bestaat o.a. uit een oude Sony CD-speler en versterker uit wat nu de q-serie zou zijn. Hij had al aangegeven dat met name zijn versterker echt aan vervanging toe zou zijn en dat zijn CD-speler snel zou volgen. Musical Fidelity gloort aan de horizon... Prelude Zondagmiddag in een typische nieuwbouwwijk in Barendrecht. Een allerhartelijkste ontvangst door Michel en zijn hond (Bassset die er uitziet als een Beagle of andersom) aan de deur en door zijn vrouw in de huiskamer. De ruimte is niet heel groot, ik schat 5,5 bij 4, plavuizen op de vloer maar wel forse dempende meubelen. De luidsprekers staan aan de ene korte zijde, ongeveer 75 cm van de achtermuur en tussen de 1,5 en 2 m uit elkaar (schatting). Opus Musicum Allereerst maar eens een tijdje naar wat muziek luisteren en een beetje bijkletsen. De eerste indruk: helder klankbeeld en neiging tot kleine projectie. Ruimtelijkheid niet overdreven breed en diep. Na een kwartiertje werd het tijd om serieus te gaan luisteren. Verschillende soorten muziek passeerden de revue: Frank Sinatra met Let's get away from it all en The french legion. Opnames uit 1958 met een schitterend mooi opgenomen orkest met frank luid en duidelijk geintegreerd. Een Decca opname van het Carnival des Animeaux - Camille Saint Saens. en dan met name de olifanten, balkende ezels, de koekoek en de zwaan. Uitvoering door de London Sinfonietta o.l.v. Charles Dutoit. Verder twee tracks van 'witte' CD van Dire Straits met o.a. Water of love. De indruk van een klein, smal beeld zonder veel diepte bleef, maar het beluisteren van mijn eigen opnames gaf me het gevoel dat er in de electronica het een en ander beter kon. Dus hebben we de Quad 99 CD-P aangesloten en dat gaf meteen een heel ander klankbeeld. De gitaren van Dire Straits hadden ineens geen metalige bijklank meer, strijkers bleken ineens op houten instrumenten te spelen, impulsen klonken minder gemeen. En vooral: ik hoorde geen 'tweeter' geluid meer. Wat bleef was toch het smalle podium met weinig diepte. Op mijn verzoek zijn we gaan schuiven. De luidsprekers een stuk verder uit elkaar en er voor zorgen dat de loodlijnen uit het front allebei op hetzelfde punt gericht stonden, ook in de hoogte. Een aspect dat nogal eens over het hoofd gezien wordt. Dat leverde een nogal spectaculaire verbetering op. Nu was er ineens wel breedte en diepte. Het laag was duidelijker aanwezig. De klankverhouding hadden een betere balans. De vier jaargetijden van Vivaldi (Academy of Ancient Music olv Hogwood op L'Oiseau Lyre) klonk mooi helder en de plaatsing van de verschillende instrumenten was goed te horen. Uiteraard kwam het Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Solti voorbij (Decca) om ons een paar mooie schilderijen voor te toveren: de Gnoom, Tuilerieen, Catacomben en de Hut op Kippepoten (Baba Yaga). Ook bij deze opname was sprake van een evenwichtig klankbeeld met maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 sjonge zeg , je gaat al aarig op andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 John (ik mag van mijn vrouw geen Kermit zeggen)heel erg bedankt voor deze recensie. Ik ben idd erg blij met mijn budget keuze, en weet dat dit zeker niet mijn laatste set speakers zal zijn. Maar een goed begin.... Verder wil ik iedereen bedanken die tijdens beide luistersessie mij goede adviezen hebben verstrekt in mijn voordeel. Nogmaals allemaal heel hartelijk bedankt! Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:sjonge zeg , je gaat al aarig op andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Maar je hebt gelijk: drie regels over de CD-P is inderdaad overdreven... [/QB] --------------------------------------------- Waarom is dit overdreven Kermit? Het is toch gewoon een hele mooie dyamische maar rustige speler. --------------------------------------------- Verder zie ik wel overeenkomsten wanneer de 'eigen' cdspeler ter sprake komt, opeens is alles perfect...... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Michel Ik heb wel eens tegen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 En voor iedere dame heb ik wel een vriendelijk kwakje.. - is dit mijn pubermentaliteit? of kan het beter kwaakje zijn.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Volgens mij is dat het noordelijke accent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 okee houden we het daar op game Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Michel Ik heb wel eens tegen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 ach ja , iedereen is toch trots op zijn spullen ik nog niet . nou ja een beetje dan . ik ben meer trots op mijn muzieksmaak al die mooie orgels . en die mooie liveconcerten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ach ja , iedereen is toch trots op zijn spullen ik nog niet . nou ja een beetje dan . ik ben meer trots op mijn muzieksmaak al die mooie orgels . en die mooie liveconcerten . Waarom zou jij niet trots mogen/kunnen zijn op je spullen? Jij hebt ze bij elkaar vergaard door te stoppen met roken toch (nouja je speakers dan) Of heb ik het nu mis? Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door []game[]:En voor iedere dame heb ik wel een vriendelijk kwakje.. - is dit mijn pubermentaliteit? of kan het beter kwaakje zijn.? Nou []game[], volgens begin je juist redelijk volwassen te worden. Dat kan niet elke kikker zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 maart 2003 Author Report Share Posted 19 maart 2003 Uhh waar hebben jullie het over? Ik ben gewoon een vriendelijk kikkertje... Kwak! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 ik vind het een hele duidelijke recensie john. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 maart 2003 Author Report Share Posted 19 maart 2003 Dank je Joopie. Het leek me een aardig idee om eens een wat uitgebreidere recensie te schrijven over niet zulke dure spullen. Misschien leuk voor liefhebbers die niet meteen aan Krell, Infinity, Accuphase of Quad denken. Als Michel straks een andere CD-speler en versterker heeft, dan ga ik nog een keer luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 DAT VIND IK EEN PRIMA STATEMENT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Nou ik kan jullie vertellen dat ik inmiddels een andere cd speler heb. Een Musical Fidelity Elektra E61 om precies te zijn. Veel betere plaatsing van het geluid, mooiere details, geen Tweeter geluiden meer. Kort om John je had gelijk wat mijn sony cd speler aan gaat, dit was de meest storende factor in mijn setje! De man waar ik hem vandaan heb had op dit moment 3 cd spelers en dat vond hij te veel. Hij bleef achter met een rotel (model niet bij mij bekent) en een Yamaha(ook een oud en onbekendt model) We hebben samen nog wat gepraat over installaties in het algemeen, en hij gaat b.v over op Naim. Tevens was hij een veteraan in het bezoeken van de doelen beurzen! Dus wellicht zie ik hem daar nog! Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 In Polen zie je hem nog wel eens, maar verder? Hoe kwam je tot deze keuze? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 helemaal goed toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door joopie:helemaal goed toch H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 18 april 2003 Report Share Posted 18 april 2003 Hallo allemaal! In de afgelopen periode heb ik nog wat meer zitten rommelen met de opstelling van mijn speakers. Ze staan inmiddels zonder spikes op marmeren platen van 2 cm dik. Deze platen zijn aan de onder zijde beplakt met vilt om krassen op mijn vloer te voorkomen. En jawel John je hebt gelijk zonder de spikes nog meer fundament in het laag! Tevens heb ik nog iets aan ruimtelijkheid gewonnen door ze nog iets verder uitelkaar te plaatsen. Jullie horen meer!!! Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 neem van mij aan dat het met spikes meer los komt, en het laag minder rommelig, evengoed veel plezier en geluk gewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts