Jump to content

Niet Klippende Klipsch.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eerder kon niet, want het hele forum was verdwenen. Dus daarom nu maar.

Afgelopen woensdag op uitnodiging van Jitze eens in Zeist geluisterd naar echte Klipsch hoekhoorns.

Dit had nog alles te maken met het topic "Impact...."

Toen is afgesproken eens met onze electronica op deze klassiekers te gaan draaien.

Dat is dus luisteren op Niveau geworden.

Eerst even geluisterd naar de kleine Philips buizenbakjes. Dit klonk al bijzonder mooi, vooral in het hoog. Ik weet niet hoeveel vermogen die kleine dingen kunnen leveren, maar het zal niet heel veel zijn geweest. Toch kwam er al een behoorlijke geluidsdruk uit de speakers. Wel viel het op dat het laag een beetje rommelig klonk.

Toen er later via de Dynaco voortrap op de Array Quarts S werd gedraaid, had je het gevoel dat je met deze luidsprekers wel een disco vol gedraaid kon worden. Ik hoorde gisteren dat dit in het verleden ook gebeurd is, en wel bij Lunenburg in het dorpje Loosbroek. Ook hoorde je dat er meer kracht in het laag ontstond. Jammer was dat de hoge uithalen soms wat vervormde.

Dus toen ook nog de Dynaco vervangen. Omdat er met heel lange interlinks (Monster) gedraaid werd, was het niet mogelijk om de (passieve) pre te gebruiken op de CD-speler. Deze Arcam heeft waarschijnlijk onvoldoende power in z'n opamps om die lange kabels en passieve pre te overbruggen. Daarom hebben we de rest van de avond maar platen gedraaid m.b.v. de Phonopre van Array. Jammer was dat we per onegluk de Passieve i.p.v. de Actieve pre hadden meegenomen, anders was er met die kabels geheel geen probleem geweest.

En ook hier weer op 'n hoog niveau. Zowel in kwaliteit als in geluidsdruk.

Wouw wat kan dit hard. Er komt dan een echte live feeling over je heen.

We hebben geluisterd naar o.a. Popmuziek (Paul Simon Graceland) waar de Afrikaanse zangers gewoon binnen stonden. Ook de klassieke zangeres (ik ken ze niet) stond tussen de luidsprekers een live performance weg te geven. De vrouw van onze gastheer kreeg er tranen van in haar ogen (zei ze). Dit klonk werkelijk zo ongeloofelijk dynamisch en met een kracht zoals ik nog niet ingeblikt heb gehoord.

Was er dan helemaal niks op aan te merken....

Natuurlijk wel, maar daar gaat het eigenlijk niet om als je zo in de muziek kunt zwelgen.

Een klein minpuntje vond ik dat het hoog en midden soms wat minder verfijnd uit de speaker kwam.

Het laag daarintegen kwam met zoveel kracht de kamer in dat je je soms moest vasthouden om niet van de bank te worden geblazen.

Merkwaardig was ook dat met het hoge volume helemaal geen gevoel onstond van "zet dat ding eens zachter". Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat er eigelijk geen "druk" door een hoorn wordt geproduceerd.

Ook voelde je heel goed dat ook in het middengebied een kracht werd neergezet waar veel installaties een puntje aan kunnen zuigen.

Kwa plaatsing, ruimte en diepte was er eigenlijk weinig te horen, de Klipschen stonden in de voorkamer (de tussendeuren waren gelukkig wel weg) :wacko: We zaten dus ca 7 meter van de luidsprekers. Wel kon je goed horen dat het geluid volledig los kwam van de luidsprekers.

Niet wat men dus noemt Audiofiel, maar wel heel erg realistisch.... En waar gaat het nu om ?????

:)

Waarom zou een Klipschorn niet audiofiel zijn?

Anyway altijd een leuke ervaring. Men zegt vaak dat Klipschen alle zwakke punten van de keten laten horen.

Overigens toch gek, geluid is toch per definite bewegende moleculen (en deze gaan bewegen door drukverschil). Bij een bepaalde geluidssterkte hoort gewoon een bepaald drukverschil?

Of maken andere speakers meer druk zonder verschillen (als een ventilator)?

Overigens toch gek, geluid is toch per definite bewegende moleculen (en deze gaan bewegen door drukverschil). Bij een bepaalde geluidssterkte hoort gewoon een bepaald drukverschil?

Of maken andere speakers meer druk zonder verschillen (als een ventilator)?

Zo stel ik me dat ook voor.....

En Audiofiel....... moet dat dan....????? :huh:

Niets moet, maar je begon (of eindigde) er zelf mee.

Zou trouwens niet weten wat het betekent (maar dat is een vrij zinloze discussie).

Een paar La Scala's lijkt me best wel wat, maar die dingen zijn zo verdomd duur tegenwoordig (prijzen zijn een paar jaar geleden verdubbeld, of ze hebben het getal laten staan en er alleen een euro teken voorgezet).

Baajdewee, de meeste speakers gaan als ze wat harder staan flink vervormen (3-10%). Een Klipsch hoeft maar weinig konusuitslag te maken, dus blijft de vervorming veel lager (<1 %). Zou dat ook geen reden zijn dat ze, ook als ze hard staan, niet gaan irriteren??

Niets moet, maar je begon (of eindigde) er zelf mee.

Zou trouwens niet weten wat het betekent (maar dat is een vrij zinloze discussie).

Een paar La Scala's lijkt me best wel wat, maar die dingen zijn zo verdomd duur tegenwoordig (prijzen zijn een paar jaar geleden verdubbeld, of ze hebben het getal laten staan en er alleen een euro teken voorgezet).

Als je de prijzen van de Heritagelijn van Klipsch op dit moment beschouwd, en die van 2 jaar geleden is er inderdaad een enorme sprong gemaakt.

Klipsch heeft jarenlang deze speakers gebouwd als een soort hommage aan het verleden, aan Paul Klipsch, en is hiermee weinig commercieel aan de slag gebleven.

Nadat een leverancier stopte met de productie van de ouwe vertrouwde units, moest er iets gebeuren.

Er is in eerste instantie overwogen om er maar gewoon mee te stoppen, echter protesten vanuit de gehele wereld hebben dit voorkomen.

Besloten is er dus mee door te gaan, echter niet meer als een soort promotioneel artikel, wel als een commercieel product, dit heeft geleid tot een herberekening, met als gevolg een fors hoger prijskaartje................

Echter in vergelijk met andere " top " speakers vind ik het nog wel redelijk meevallen, heb toch meegemaakt dat deze speakers werden ingeruild voor heel wat duurdere soortgenoten.

Gelukkig is de prijs van de kleinste - Heresy - heel erg redelijk gebleven.

Groet Jitze

Vandaag, met een andere set Klipschhoorns, in een andere ruimte, gespeeld met een paar KR versterkers.

In eerste instantie een VT - Vacuum Transistor - model, daarna de Antares VA300 2 x 12 watt.

In het geheel niets te klagen over hoog en midden, er is sprake van een bijzondere verfijning, in een koor zijn de individuele zangeressen aan te wijzen haast.

Veel orgels zijn de revue gepasseerd, het laag - ook met dit geringe vermogen - is beslist spectaculair te noemen, alhoewel een subwoofer de diepste tonen wat meer body geeft.

Zoals ook gisteravond de klassieke zangeres haast tastbaar in de kamer stond, het kan dan haast niet dat hoog en midden minder verfijnd uit de speaker komen.

Beslist waar is dat deze speaker " anders " is, niet te vergelijken met welk ander type dan ook, ook de kleinere modellen als de Lascala en de Heresy vertonen dit beeld.

Dynamiek en detaillering gaan heel erg ver, de tonale rijkdom is verbluffend...............

Door het bijzondere karakter van deze speakers, wordt er zeer uiteenlopend en scherp geoordeeld, voor - en tegenstanders lijken zeer uitgesproken in hun opvattingen.

Zelf ben ik op slag verliefd geworden op deze sound, net als de eigenaars van deze sets hoorns, velen hebben er in eerste instantie moeite mee......................

Groet Jitze

Vandaag, met een andere set Klipschhoorns, in een andere ruimte, gespeeld met een paar KR versterkers.

In eerste instantie een VT - Vacuum Transistor - model, daarna de Antares VA300 2 x 12 watt.

In het geheel niets te klagen over hoog en midden, er is sprake van een bijzondere verfijning, in een koor zijn de individuele zangeressen aan te wijzen haast.

Veel orgels zijn de revue gepasseerd, het laag - ook met dit geringe vermogen - is beslist spectaculair te noemen, alhoewel een subwoofer de diepste tonen wat meer body geeft.

Zoals ook gisteravond de klassieke zangeres haast tastbaar in de kamer stond, het kan dan haast niet dat hoog en midden minder verfijnd uit de speaker komen.

Beslist waar is dat deze speaker " anders " is, niet te vergelijken met welk ander type dan ook, ook de kleinere modellen als de Lascala en de Heresy vertonen dit beeld.

Dynamiek en detaillering gaan heel erg ver, de tonale rijkdom is verbluffend...............

Door het bijzondere karakter van deze speakers, wordt er zeer uiteenlopend en scherp geoordeeld, voor - en tegenstanders lijken zeer uitgesproken in hun opvattingen.

Zelf ben ik op slag verliefd geworden op deze sound, net als de eigenaars van deze sets hoorns, velen hebben er in eerste instantie moeite mee......................

Groet Jitze

Ook nog de Array's geprobeerd Jitze...????

;)

Ik bedoelde niet te zeggen dat de Klipschen ruw of anders onprettig zouden klinken.

Integendeel. Ik heb zelden zo'n realistisch klinkende luidsprekers gehoord.

Met het audiofiel klinken bedoel ik zo'n geluid wat alles heeft, behalve muziek.

Onzin...als een set audiofiel genoemd mag worden komt er zeker geen geluid uit <_<

En heeft ie niet zulke grote tekortkomingen zoals geschetst worden :(

Kortom voor mij is een set pas audiofiel als er muziek uit komt.....uiteraard inclusief de ziel ;)

Precies Jitze, en of dat het dan alleen dynamiek is wat er ontbreekt weet ik niet.

Ook is homogeniteit en drive in een "audiofiele" installatie vaak ver te zoeken.

Dit alles heeft een Klipsch wel.

Zelf gekozen voor een Klipsch Heritage speaker, denk ik dat dit wel het meest opvallende element is, dynamiek.....................

Daarnaast zorgen de hoorns - het hoger rendement - voor beduidend minder vervorming, hierdoor wordt het geluidsbeeld inderdaad homogener en gedetailleerder.

Het hoge rendement, in combinatie met een keurig impedantieverloop, maakt het ook mogelijk met bijzonder simpele electronica, je hebt nauwelijks vermogen nodig, deze speakers aan te drijven.

Al deze zaken tesamen zorgen voor een geweldige - live - muziekervaring, je zou je dan af kunnen vragen waarom er dan maar zo weinig van dit soort speakers verkocht/gekocht worden.

Hiervoor kan ik een aantal oorzaken aanwijzen, in de eerste plaats struikelen veel mensen over het uiterlijk, terwijl als tweede deze speakers ook laten horen dat een aantal - zeer hoog aangeschreven, door een ieder de hemel ingeprezen - versterkers of bronnen het gewoon niet goed doet.

Door de geweldige kwaliteiten van deze speakers, snelheid, detaillering, komen alle gebreken van een versterker of bron aan de oppervlakte.

Veelal wordt dit dan aan de speaker toegeschreven, de boodschapper wordt gestraft voor het slechte nieuws.

In 1999 heeft in Hi-Fi World een test gestaan, waar gewaarschuwd werd voor dit fenomeen.

" A word of warning regarding the partnering of these speakers : beware previously unsuspected amplifier noise as the Heresies will have no mercy.

" I guess it's always been there, buddy " is about all the sympathy you can expect. "

Op dit moment doet Klipsch het vooral goed met de nieuwe lijn speakers, in de US draaien ze mee in de top 3 van speakerfabrikanten, een aantal modellen zijn nr. 1 in hun klasse.

Inmiddels zie je ook in Europa, zeker in Nederland deze speakers bij steeds meer dealers staan.

Ook al hebben deze speakers een aantal zaken die verwant zijn aan de oudere familieleden, ze halen mi niet het niveau van de Heritage lijn.

Groet Jitze :huh:

Beste Jitze,

Prachtig verwoord! En toen Hans dit schreef, wist ik meteen wat hij bedoelde.

Groeten,

Bas

Toen Hans dit schreef was jij niet online, was het soms telepatie? :lol:

Ik heb de speakers van Jitze al eens gehoord, behalve enige kleuring viel er weinig op aan te merken en de dynamiek was inderdaad verbluffend :)

Aan de andere kant kan het ook te dynamisch worden, zoals Jitze de combinatie met de NS in zijn set beschreef, ik had er op dat moment niet echt moeite mee.

Andr

Onzin...als een set audiofiel genoemd mag worden komt er zeker geen geluid uit <_<

En heeft ie niet zulke grote tekortkomingen zoals geschetst worden :(

Kortom voor mij is een set pas audiofiel als er muziek uit komt.....uiteraard inclusief de ziel ;)

Hallo Ruud,

in muziekbeleving zie je een wijde variatie van meningen en idee

Ik blijf benieuwd hoe deze speler zich met een betere clock en mogelijk wat aanpassingen in de uitgang zich zal gedragen.

Ik ook. Wie durft (als eerste) :unsure:

De garantie op de NS192 is 2 jaar, dus dat duurt nog even <_<

Tja, ik lees over de NS192 verschillende uitlatingen van Jitze in diverse topics, sorry als ik het verkeerd heb ge

Overigens blijf ik beslist vinden dat de NS een goede speler is, zelf zou ik 'm beslist openschroeven en eens kijken wat er in de weg zou kunnen zitten.

Ikke niet :o , maar wie weet na die 2 jaar :rolleyes:

Stel nu dat je een maand of wat naar de speler hebt geluisterd en je bent tot de ontdekking gekomen dat er iets hinderlijks optreedt, dat door een redelijk simpele ingreep te verhelpen is, ga je je dan echt 2 jaar zitten ergeren ?

Dit had mij kunnen overkomen als ik op basis van een vergelijking direct voor de dynamische kwaliteiten van de NS was gevallen en 'm had aangeschaft, kan me niet voorstellen dat je er niets aan doet.

Ik heb niet zoveel op met de " integriteit " van een machine, deugt er iets niet moet het verholpen worden en wel direct.

Ik begrijp deze uitstapjes naar de garantie termijn dan ook niet erg, muziek op een wijze waarop je er plezier van hebt lijkt me veel belangrijker.

Groet Jitze

Overigens blijf ik beslist vinden dat de NS een goede speler is, zelf zou ik 'm beslist openschroeven en eens kijken wat er in de weg zou kunnen zitten.

Ikke niet :o , maar wie weet na die 2 jaar :rolleyes:

Stel nu dat je een maand of wat naar de speler hebt geluisterd en je bent tot de ontdekking gekomen dat er iets hinderlijks optreedt, dat door een redelijk simpele ingreep te verhelpen is, ga je je dan echt 2 jaar zitten ergeren ?

Dit had mij kunnen overkomen als ik op basis van een vergelijking direct voor de dynamische kwaliteiten van de NS was gevallen en 'm had aangeschaft, kan me niet voorstellen dat je er niets aan doet.

Ik heb niet zoveel op met de " integriteit " van een machine, deugt er iets niet moet het verholpen worden en wel direct.

Ik begrijp deze uitstapjes naar de garantie termijn dan ook niet erg, muziek op een wijze waarop je er plezier van hebt lijkt me veel belangrijker.

Groet Jitze

Beste,

Ik ben op het net al diverse zinvolle mod's tegengekomen voor de NS dac. Het bekende werk. Clock, elco's en voedingseclo's etc. Een niet riskante modificatie dus, die ik eprsoonlijk alla direct zou uitvoeren als het apparaat van mij was. Bovendien (bij ons althans) krijg je gewoon onvoorwaardelijke garantie op de gedane modificatie's.

Groeten,

Bas