Jump to content

Schermresolutie

Alco
 Share

Welke schermresolutie gebruik je ?  

50 members have voted

1. 1. Welke schermresolutie gebruik je ?

• 800 x 600 pixels
      5
    • 1024 x 768 pixels
      29
    • 1152 x 864 pixels
      7

Recommended Posts

Ik weet niet of anderen dit ook hebben, maar ik zou opzich best wel willen overstappen naar een tft (ik heb nu een 17" Hansol crt). Ik zou dan naar een 19" willen gaan, omdat 17" toch wat aan de kleine kant is (vind ik). Probleem is dan dat heel veel (misschien wel alle?) 19" tft's helemaal geen hoge resolutie aankunnen. Ik draai nu op 1280 x 960, terwijl een 19" tft slechts 1152 x 864 aankan (of zijn er inmiddels die meer aankunnen?). Ik zou bij een 19" juist 1600 x 1200 willen draaien, of toch op z'n minst 1280 x 960, maar dan kan ik eigenlijk net zo goed een 17" tft kopen... Iemand enig idee of er (binnenkort) al tft's zijn, die dat wel aankunnen?

Ik weet niet of anderen dit ook hebben, maar ik zou opzich best wel willen overstappen naar een tft (ik heb nu een 17" Hansol crt). Ik zou dan naar een 19" willen gaan, omdat 17" toch wat aan de kleine kant is (vind ik). Probleem is dan dat heel veel (misschien wel alle?) 19" tft's helemaal geen hoge resolutie aankunnen. Ik draai nu op 1280 x 960, terwijl een 19" tft slechts 1152 x 864 aankan (of zijn er inmiddels die meer aankunnen?). Ik zou bij een 19" juist 1600 x 1200 willen draaien, of toch op z'n minst 1280 x 960, maar dan kan ik eigenlijk net zo goed een 17" tft kopen... Iemand enig idee of er (binnenkort) al tft's zijn, die dat wel aankunnen?

Volgens mij loop je een beetje achter wat (lcd)monitors betreft :D

Kijk hier eens even, daar staan de bekendste merken met alle formaten en resoluties op een rijtje :rolleyes:

Andr

ik vind dat nogal persoonlijk, ik vind juist 1600x1200 op een 19" wel heel plezierig, ik werk er nog mee op een 19" CRT, en ook op mijn 20" staat hij op de hoogste resolutie, 1680x1050, en ik vind het heel plezierig werken.

en blijkbaar vind Henrie dat ongeveer net zo.

Dat klopt idd :) Ik vind 1600 x 1200 op een 17" aan de kleine kant, vandaar dat ik 1280 x 960 draai, maar op een 19" vind ik dat te groot en zou ik dus wel 1600 x 1200 willen hebben.

de 20" heb ik ook gekocht mede vanwege de resolutie, al is dat bij een 20" wel standaard dat je tot 16**x1*** kunt hebben, maar bij 19" niet, ik vind dat toch wel een beetje belachelijk.

Vind ik ook. Het hele voordeel van een 19" t.o.v. 17" is dan weg, want de resoluties zijn hetzelfde, alleen het formaat niet. Dus bij 19" wordt alles alleen maar wat groter, verder niks. Leuk voor slechtzienden ;) maar als ik een groter scherm wil, wil ik ook een hogere resolutie, om zo een groter 'werkblad' te krijgen...

@Andre:

Een breedbeeld zou misschien wel leuk zijn, maar dan niet als tv. Want daarvoor staat mijn beeldscherm niet op een handige plek...

nadeel daarvoor is dat je ipv een 19" een 20" dan zult moeten kiezen, en daar zit nogal een prijs verschil in.

een 19" kun je al krijgen voor minder dan E 300, en de goedkoopste 20" (nog breedbeeld ook nog, dat dan weer wel) is E 465.

zie tweakers pricewatch

Nu 4 jaar oud mijn 22" Iiyama A201HT; staat nu op 1600*1200@85Hz en dat doet ie met 2 vingers in de neus. Zelfs 2048*1536 geeft een beeld dat tot in de hoeken nog scherp is. Nu is zo'n bak voor 600 euro te koop (wellicht zijn de buizen nu slechter dan een paar jaar geleden om met de platte schermen te kunnen laten concurreren). In jouw geval lijkt me de keuze snel gemaakt...

Nu 4 jaar oud mijn 22" Iiyama A201HT; staat nu op 1600*1200@85Hz en dat doet ie met 2 vingers in de neus. Zelfs 2048*1536 geeft een beeld dat tot in de hoeken nog scherp is. Nu is zo'n bak voor 600 euro te koop (wellicht zijn de buizen nu slechter dan een paar jaar geleden om met de platte schermen te kunnen laten concurreren). In jouw geval lijkt me de keuze snel gemaakt...

De keuze is inderdaad snel gemaakt: ik hou m'n huidige 17" nog wel een tijdje (ondanks dat ie vrij wazig is...) :) Een grotere crt wil ik niet. Zijn me veel te lomp...

Wat ik me trouwens af vroeg: als je een breedbeeld scherm koopt, dan zal dat voor dingen als internet explorer, word, excel, matlab enz. niet zo'n probleem zijn. Maar als je nou een spelletje speelt, wordt dan alles platgedrukt? Net als bij tv het geval is, als je een 4:3-uitzending kijkt op een breedbeeld-tv? Of valt er onder en boven een deel weg? Of zit het juist in spelletjes ingebouwd dat ze zowel in 4:3 als in 16:9 te spelen zijn? Op platgedrukte beelden zit ik overigens niet te wachten. Dan blijf ik het liefst bij een 4:3-scherm...

De keuze is inderdaad snel gemaakt: ik hou m'n huidige 17" nog wel een tijdje (ondanks dat ie vrij wazig is...) :) Een grotere crt wil ik niet. Zijn me veel te lomp...

Wat ik me trouwens af vroeg: als je een breedbeeld scherm koopt, dan zal dat voor dingen als internet explorer, word, excel, matlab enz. niet zo'n probleem zijn. Maar als je nou een spelletje speelt, wordt dan alles platgedrukt? Net als bij tv het geval is, als je een 4:3-uitzending kijkt op een breedbeeld-tv? Of valt er onder en boven een deel weg? Of zit het juist in spelletjes ingebouwd dat ze zowel in 4:3 als in 16:9 te spelen zijn? Op platgedrukte beelden zit ik overigens niet te wachten. Dan blijf ik het liefst bij een 4:3-scherm...

dat hangt denk ik ook wel van de spellen af of ze dat aan kunnen,

met GTA SA heb ik in elk geval geen last daarvan,

ook niet met M$ motocross madness 2, een spel uit 2000 !!!

Ik gebruik een 17 inch Eizo lcd-scherm, een Flexscan L 557 en die bevalt perfect... is van september 2003, kan 1280 x 1024 aan (en daar draai ik hem dan ook op...), wil je een 19 inch Eizo dan kun je voor 500 euro al klaar zijn en dan heb je echt een supergoed scherm! :)

Ik gebruik een 17 inch Eizo lcd-scherm, een Flexscan L 557 en die bevalt perfect... is van september 2003, kan 1280 x 1024 aan (en daar draai ik hem dan ook op...), wil je een 19 inch Eizo dan kun je voor 500 euro al klaar zijn en dan heb je echt een supergoed scherm! :)

Eizo's zijn idd hele goed schermen, op het werk heb ik ze ook, 12 18" Flexscan tft's, en ik moet elk scherm letten :unsure::D

En kunnen deze 19" Eizo's wel 1600 x 1200 draaien? 1280 x 1024 vind ik immers te groot... :rolleyes:

Vergeet niet dat een 17 of 19 TFT scherm op 5:4 resoluties moet draaien (1280x1024) en dat eigenlijk alle andere (niet breedbeeld) schermen 4:3 ofwel 1024x768 1280x960 / 1600x1200 moeten draaien.

Wanneer de breedte / hoogte verhouding van de pixels niet overeenkomt met de fysieke afmetingen van het scherm worden cirkels ovaal. Joost mag weten waarom 1280x1024 ooit als standaard werd opgenomen toen alle monitoren 4:3 waren..

Om die reden heb ik m'n crt ook draaien op 1280 x 960. Maar waarom zijn tft's nou weer 5:4 i.p.v. 4:3? Wie heeft dat nou weer verzonnen? Want dan zou een tft dus op 1600 x 1280 moeten draaien... Die resolutie kent mijn videokaart niet. Die kent (bij een breedte van 1600) alleen 1600 x 900, 1600 x 1024 en 1600 x 1200...