Jump to content

Schermresolutie

Alco
 Share

Welke schermresolutie gebruik je ?  

50 members have voted

1. 1. Welke schermresolutie gebruik je ?

• 800 x 600 pixels
      5
    • 1024 x 768 pixels
      29
    • 1152 x 864 pixels
      7

Recommended Posts

Hi guys,

Ik vroeg me af wat voor schermresolutie voor je PC jullie 't meest gebruiken...

Zelf heb ik m'n PC altijd 't liefst op 800x600 staan.

Toch zie ik ook wel vrij veel mensen die hun monitor op 1024 x 768 pixels hebben staan, en volgens een vriend van mij die helemaal into PC's is, zal dat ook steeds meer standaard worden.

Zelf vind ik dat 1024 x 768 ongelofelijk priegelijk klein en ik zou dan al vrij vlot last krijgen van m'n ogen, na al dat getuur.

Het voordeel is uiteraard dat je veel meer info op je scherm kwijt kan en minder gauw hoeft te scrollen.

Waarom ik dit vraag :

Als ik met m'n site bezig ben is dat in 800 x 600.

Wanneer m'n site op 't scherm verschijnt is 't beeld redelijk goed gevuld en de z.n. mainpage foto aardig gecentreerd in beeld.

Schakel ik dan weer over naar 1024 x 768, dan zie ik dus hoe veel anderen 't zien, en dat vind ik dan weer minder fraai. De onderste helft van 't beeldscherm is dan leeg.

Met text precies 't zelfde... Na overschakelen van 800 x 600 naar 1024 x 768 resolutie, worden zinnen soms erg lelijk afgekapt, en op de volgende regel vervolgd.

Kortom, ben gewoon nieuwsgierig wat de meeste mensen nou gebruiken voor schermresolutie...

Mvg,

Alco

Hoi Alco,

Schermresolutie heeft ook veel te maken met de grootte van de monitor. Ik heb zelf een simpele 17" buisbak en kijk ook op 1024x768. Dat vind ik het prettigst. Bij een 15" is 800x600 weer beter, maar voor TFT's is het weer anders. De meeste 15" TFT's geven het beste beeld op 1024x768. Zet je die op 800x600, wordt het allemaal wat wazig. Een 17" TFT draait weer makkelijk op 1280x960.

Als je een website opbouwd moet je echter rekening houden met het feit dat er altijd nog komplete volksstammen op een 800x600 resolutie zitten te staren. Er is wel een verschuiving aan de gang naar 1024x768. Hoe je je site wil opbouwen ligt dan aan jezelf

Ik draai nu op 1280x960

Dat gepriegel valt wel mee hoor. Ik heb dan ook een 19'' monitor.

1600x1200 is te klein voor deze monitor maar dat zou ik het lieste willen hebben. Of 2 monitoren dat zou nog beter zijn.

Ik mag hopen dat de scherm resolutie langzaam hoger word. Als ik bij low-end pcs achter het scherm zit dan snap ik niet hoe mensen daarmee kunnen werken.

En die mensen maar klagen dat plaatjes te groot zijn!! :blink:

Groeten Simon

waarom staat 1280x960 er nou niet bij?

Omdat ik er niet van uit ging/niet kon voorstellen dat er uberhaupt mensen zijn die van die schermresolutie gebruik maken... :blink:

Op 't kantoor waar ik werk, werken zo'n 500 mensen dagelijks met een PC.

Volgens mij hebben we daar vrijwel allemaal een 17" of monitor.

Het merendeel van die collega's werken standaard met een 800 x 600 schermresolutie.

Ik heb enkele collega's wel 't verschil (en voordeel) van bijvoorbeeld de 1024 x 768 resolutie laten zien, maar dat vonden de meesten al te klein.

Een collega reageerde:"Dat vind ik niet echt prettig werken, ik heb bijna een vergrootglas nodig om 't makkelijk te kunnen lezen"

Een vriend van mij heeft een 17" monitor, en ook een 1024 x 768 instelling.

Het voordeel is uiteraard dat je meer info op je scherm krijgt, en wat minder gauw hoeft te scrollen, maar soms als hij me even iets wil laten lezen/zien op 't scherm, dan moet ik er eerst wel goed recht voor gaan zitten, en niet te ver er van af.

(hooguit zo'n 30cm)

(en ja, ben deze zomer nog naar een opticien geweest. Ogentest gedaan en inmiddels een nieuwe bril :P )

Maar ik moet toegeven dat ik nog niet een 19" scherm heb mogen proberen.

Wellicht dat ik dan ook wel de voorkeur geef aan een hogere schermresolutie.

Het heeft tenslotte wel zo z'n voordelen.

Ik krijg nu, na de forum lay-out update, ook een horizontale scrollbalk onder in beeld. (ok, ik hoef er hooguit 1cm mee te scrollen, maar toch...)

Groeten,

Alco

Wat mij opgevallen is, is dat mensen die klagen over de onleesbaarheid van hogere scherm resoluties. Een ontzettende bagger beeldbak hebben staan. Daarbij komt ook nog eens een videokaart bij die je gratis bij een pak melk krijgt.

Ik snap die bedrijven niet. Wel alles XP en super ict high tech. Maar de pcs zelf rammelen aan alle kanten.

Ik ben naar mijn baas gegaan en gesteld dat ik op mijn werk minimaal de zelfde kwaliteit wil als thuis. En dus kreeg ik een echte monitor. Die gewoon 100hz draait bij 1280 x 1024. Geen gezwabber, geen wazigheid. Mijn collegas zitten pcbs te routen op een beeldscherm waar ik na 5minutten al helemaal dol van word en MOE. En dan hebben ze de resolutie nog op 800x600 staan en nog ziet het er niet uit.

Ongelovelijk

Groeten Simon

Tja, 800x600 is hier een postzegel, want ik gebruik 1600x1200 met een 21" scherm.

Overzicht is belangrijk voor mij, want ik wil graag in een oogopslag zien wat er gaande is in alle applicaties die hier tegelijk draaien (i.v.m. de internet-zaak).

Er zijn ook mogelijkheden om een website aan elke resolutie aan te passen, maar dat is wel wat meer werk en de layout moet wel steeds eender blijven.

Ik heb hier ook mee te maken, omdat binnenkort mijn grote .com website live gaat.

Andr

Er zijn ook mogelijkheden om een website aan elke resolutie aan te passen, maar dat is wel wat meer werk en de layout moet wel steeds eender blijven.

Dat zou helemaal ideaal zijn :)

Op m'n werk hebben we nog Windows '98.

(voor mij goed genoeg, en ook de monitor's en de resolutie, ik heb 't toch niet

zoveel nodig.)

We hebben allemaal Compaq PC's op 't werk.

(voor mij prive nooit geen Compaq weer!)

Groeten,

Alco B)

Het heeft gewoon heel erg te maken met de hardware. Ik zit zelf nu achter een 17" scherm met 1280x960 op 100hz (meeste 17" schermen trekken dat al helemaal niet, of op 60hz, waar ik knetterkoppijn van krijg), en het lettertype van dit forum (verdana 9pnt) is net zo groot als de normale briefpapierletters, zelfs de letters van de krant zijn nog kleiner. Dus hoe bedoel je, onleesbaarheid? Mijn ogen zijn niet heel goed, maar mijn bril wel :D

Natuurlijk, als je monitor plots op een hogere resolutie zet is alles kleiner, maar dat is puur gewenning. Over een dag of 2 wil je nooit meer terug.

1600x1200 het liefst.

Maar nu heb ik 17" tft, dus dat wordt slechts 1280x1024.

Als designer :D , wil je gewoon zoveel mogelijk op je scherm hebben, vandaar. Bovendien is het veel mooier.

Alco, ik zie idd wel eens mensen die zoals jij 800x600 hebben. Dat is echt vreselijk. Het zijn trouwens altijd 45+ ers. Het hangt simpelweg samen met het feit dat je tegen die leeftijd slechter gaat zien.

Game

Alco - een website maken op 800x600 pc is echt not done. Sorry.

HEel vaak merk je dat: je maakt een site, geschikt voor 800x600, maar een normale foto bliojft schermvullend op die 800x600 dingen. En dan ligt het niet aan het 800x600 scherm, maar aan mij. :angry:

Groeten Game

"Je hebt al gestemd in deze poll "

Grappig, mijn resolutie staat er niet bij, ik heb wel gezien dat 1024x768 favoriet is.

M'n laptop is beperkt tot 1024x768 en dat met een 14" TFT scherm....

Het is gewoon goed leesbaar, dus wat mij betreft perfect zo <_<

Andr

],23 Nov 2003, 16:01:42] Alco - een website maken op 800x600 pc is echt not done. Sorry.

HEel vaak merk je dat: je maakt een site, geschikt voor 800x600, maar een normale foto bliojft schermvullend op die 800x600 dingen. En dan ligt het niet aan het 800x600 scherm, maar aan mij. :angry:

Groeten Game

Tuurlijk ligt het aan jou :D ..moet je er maar rekening mee houden ;)

Overigens denk ik net als Alco dat er nog hele volkstammen met een 15" monitor werken, uiteraard op 800x600.

Alco, ik zie idd wel eens mensen die zoals jij 800x600 hebben. Dat is echt vreselijk. Het zijn trouwens altijd 45+ ers. Het hangt simpelweg samen met het feit dat je tegen die leeftijd slechter gaat zien.

Yikes, ...ik ben nog 'maar' 35 :wacko:

Hmm, dan zal 't toch wel aan mij (lees: m'n ogen) liggen...

Ik heb dit topic geopend om eens te kijken welke schermresolutie nu 't meest gebruikt wordt, en ik daar dan rekening mee kan houden met m'n site.

Tot nu toe heb ik alles m.b.t. m'n site gemaakt in 800 x 600, puur omdat dat ik dat zelf 't prettigst vind, en omdat ik dacht dat dat (nog) 't meest werd gebruikt.

Maar 't lijkt erop dat ik dat dus mis heb,

en dat 1024 x 768 toch 't meest populair is.

Goed om te weten :)

Btw AudioPaul.

Ik kan me nog herinneren dat toen je jouw site lanceerde, ik een keer reageerde met een vraag of 't je was opgevallen dat de melding:"Stap in de HiFi en muziekwereld van Audiopaul", links boven in de hoek, niet helemaal in beeld verscheen.

Toen dacht ik dus: klein schoonheidsfoutje van Audiopaul, maar....nu ben ik er dus achter dat dat lag aan mijn 800 x 600 resolutie :rolleyes:

(in 1024 x 768 verschijnt 't keurig naast elkaar i.p.v onder elkaar)

De meeste pagina's op m'n site verschijnen nu zowel in 800 x 600 als 1024 x 768 aardig naar tevredenheid.

Echter sommige pagina's wil ik nu aanpassen, omdat die in 1024 x 768 teveel leegte op 't scherm weergeven. (zoals 't beginscherm)

Thanx Y'all, voor de reacties tot dusver

Groeten,

Alco

Vroeger 1600*1200, tegenwoordig 1280*960 (is iets relaxter met al die drukke websites).

Maar ja staan er beiden niet bij.

Ekskjoes mie :rolleyes:

Ik wist uberhaupt niet eens dat er zelfs een 1600 x 1200 resolutie was...

Dan moet je haast wel OF een grote breedbeeld TV op je PC hebben aangesloten, OF ogen met ingebouwde zoomlens.

Just kidding, maar ik ging er vanuit dat de 3 genoemde resoluties in deze poll eigenlijk de enigsten waren die gebruikt werden... :unsure:

Groeten,

Alco

],23 Nov 2003, 16:01:42] Alco - een website maken op 800x600 pc is echt not done. Sorry.

HEel vaak merk je dat: je maakt een site, geschikt voor 800x600, maar een normale foto bliojft schermvullend op die 800x600 dingen. En dan ligt het niet aan het 800x600 scherm, maar aan mij.

Frames maken een website groote onafhankelijk.

Je kunt bv 10% of 123 pixels van de breedte gebruiken voor de inhoudsopgave en de rest voor de text. Of een mooie balk bovenin die ook procentueel of absoluut in te stellen is.

Zo onstaan er diverse web paginas die je appart kan invullen en toch op

alco, als je nou gewoon werkt met frames

Kun je me uitleggen wat je daarmee bedoeld JSA ? :unsure:

Daarmee koppel je bepaalde objecten aan een vaste plaats. Het mooiste is namelijk een website die vanaf 800x600 tot 1600x1200 gewoon goed te bekijken is. Heel simpel is b.v. om een website vanaf links uit te lijnen, zo heb je altijd een referentie. Of zoals hear doet, centreren. Hoe hoger de resolutie des te breder die blauwe balken aan de zijkant, maar de interface blijft intakt.

Dreamweaver vind ik wel een handig programma om websites mee te 'bouwen', zijn ook genoeg turtorials te vinden op het net.

Wacht effe voorbeeld:

als je het forum benadert via hear.nl dan krijg je langs het forum blauwe balken.

Maar als jet forum benadert via klik hier dan zijn die balken weg.

Het forum zelf zit in een frame en is door hear vastgelegt op een bepaalde breedte

als je de frame definities weg laat is het forum ineens beeld vullend.

Groeten Simon