Jump to content

SACD.......

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het moest er toch eens van komen, daarom heb ik mezelf een SACD speler cadeau gedaan.

Omdat de hele strijd tussen DVD-A en SACD nog niet is uitgestreden is het een Philips DVD 963SA geworden. Deze kan altijd nog als DVD speler worden gebruikt, en is bovendien voorzien van upsampling voor gewone CD's (192 kHz/24bit).

Een eerste vergelijk met m'n gemodificeerde Harman Kardon leert dat het allemaal (nog) wat minder stresserig klinkt. Alles klinkt wat ronder dan op de HK, vooral in het hoog.

Wel heb ik het gevoel dat de HK pulsen en pieken directer doorgeeft.

Dit alles op gewone CD's. Met SACD's is de verbetering nog wat groter.

Dit is een conclusie die ik na enkele uren luisteren opschrijf. Echt vergelijk moet er nog van komen.

A.s. Dinsdag kunnen we ook nog vergelijken met de Jadis van Jitze. Ik ben benieuwd.

Ook is het mogelijk het ding bij van Medevoort te laten modificeren. Nu wacht ik in elk geval nog enkele maanden omdat in dan tenminste nog even gebruik kan maken van de garantie.

Nu denk ik dat de vM mod niet in mijn speler komt. B)

Guido Tent is n.l. bezig met de ontwikkeling van een Clock modificatie. En bitumen plakken kan ik zelf ook wel. De rest van de electronica komt ook wel in orde.

Maar voorlopig dus zoals ie is....

Laat eens horen wat jullie ervaringen met SACD (of DVD-A) zijn....

:)

En hoe klinkt het multichannel? ;)

Een goede DSD opname klinkt natuurlijker, maar de verschillen zijn subtiel. Niets te maken met hogere frequenties (die hoor ik toch niet) of meer dynamiek, maar met de klank van instrumenten. Op moderne (electronische) muziek is dat niet zo duidelijk. Wellicht is er ook een betere plaatsing (maar dat is mij nog niet echt opgevallen). Meestal is (na de opname) de uitgangsstage de beperkende factor. O ja en de dynamiek schijnt boven de 9 Khz wat af te vallen tov CDs.

Mij SACD speler is op dit moment buitenshuis, de opamps worden eruit gesloopt. Ik heb nog een stuk of 10 sacds in het folie zitten :(

(okay Andre, nu mag jij)

Tja ik denk je hier weinig over hoort omdat het weinig nieuws brengt.

CD technologie is verouderd en we zijn toe aan een nieuw medium.

De Blu-ray, daar kun je wat mee.

25GB op 1 schijf! gebruik die hoeveelheid maar om muziek op te slaan.

Dan praten we wel weer verder.

Ze zijn nu bezig om de blu ray een data stroom van 72Mbps te laten genereren.

Zouden we dan van die data compressie af zijn?

Ben benieuwd!

Groeten Simon

Ik heb ook sinds enige maanden een 963SA, maar ik vind hem als SACD-speler eerlijk gezegd toch wat tegenvallen. Ik had op meer gehoopt.

Ik moet erbij zeggen dat ik SACD niet in surround draai, maar gewoon stereo.

De SACD Dark Side of the Moon van Pink Floyd - toch geen slechte opname - draai ik nog steeds liever op mijn gewone CD-speler, een Meridian 508.24. Deze heeft veel meer rust. Misschien is de vergelijking niet helemaal eerlijk door het grote prijsverschil (

En hoe klinkt het multichannel?  ;)

Een goede DSD opname klinkt natuurlijker, maar de verschillen zijn subtiel. Niets te maken  met hogere frequenties (die hoor ik toch niet) of meer dynamiek, maar met de klank van instrumenten. Op moderne (electronische) muziek is dat niet zo duidelijk. Wellicht is er ook een betere plaatsing (maar dat is mij nog niet echt opgevallen). Meestal is (na de opname) de uitgangsstage de beperkende factor. O ja en de dynamiek schijnt boven de 9 Khz wat af te vallen tov CDs.

Mij SACD speler is op dit moment buitenshuis, de opamps worden eruit gesloopt. Ik heb nog een stuk of 10 sacds in het folie zitten  :(

(okay Andre, nu  mag jij)

Ik heb een sterk gemodificeerde (Vacuum state) Sony sacdspeler (en een standaard sacdspeler, zelfde model) kunnen vergelijken met mijn eigen NS cdspeler, de dynamiek van de Sony viel me zwaar tegen, dit ervaar ik eigenlijk in het algemeen met sacdspelers.

Klankmatig en qua beeldvorming is de Sony wel ok, maar voor het geld viel het me echt tegen.

Met de nieuwe technieken in aantocht lijkt het me niet verstandig om nu nog veel geld uit te geven aan een sacdspeler, een dvd-a speler heeft meerwaarde omdat deze ook dvd's afspeelt.

Helaas is de softwaremarkt nog steeds verdeeld, in de winkels zie je nu wel bundel-aanbiedingen van een cd+dvd van dezelfde artiest :)

Andr

Ik heb zelf de sony 777es,waar ik zeer tevreden mee ben,zowel cds als sacds klinken bij mij super!!

Er zijn er wel een paar die er bij mij tussen uitspringen,de mooiste sacds die ik heb zijn,Patricia Barber Modern cool,Celine Dion All the Way en A New Day Has Come,en alle drie de cds van Alison Krauss!!

Ik heb er zeker geen spijt van dat ik hem gekocht heb,zeker voor het bedrag wat ik er voor betaald heb ;) !!

Beste Andre, Als je deze sessie bedoelt, dat was een Vacuumstate gemodificeerde Sony 555 (door Artspeak). Weet niet of de klok ook was aangepakt (denk het wel, voor dat geld).

twins.jpg

Er is volgens mij niets mis met de dynamiek van DSD (althans niet onder 10 Khz). Zie bv deze inpuls testjes:

http://www.dddac.de/files/dsd_ringing.pdf

(van de natuurlijk volledige objectieve heren Nuijten en Reefman :lol: )

Overigens zijn er meer aspecten dan (opgeblazen?) dynamiek. Ik heb zelf een Perpetual Technology P-3A DAC, die klinkt ook een stuk dynamischer dan de standaard DAC (zowel van een Sony als van een 20 bitter Teac). Als ik er nog de extra DSP upsampler (P1-A) er tussen zou hangen dan schijnt het nog dynamischer te worden (lees ik in vele reviews). Of die dynamiek dan nog realistisch is?? (tis wel leuk). Bij Raatjes ligt de nadruk meer op een analoog, warm geluid heb ik de indruk. Ach bij de meeste opnames en huiskamerspeakers moet de dynamiek toch weer inboeten (anders wel door de buren).

Wellicht zou je eens moeten proberen een echte high end DSD setup te gaan beluisteren (niet op een VAD ofzo). Bijvoorbeel een Meitner DAC. Weet niet waar dat in Nederland te beluisteren valt. Misschien in een studio (lijkt me een leuk uitstapje), bij Polyhimininnia :blink: of bij Galaxy oid.

Denk dat heel snel de AV-PC zijn intrede gaat doen in de huiskamer en dan zijn al die formaten niet meer interessant. Een alleslezer er in en hup naar je zoveel honderd GB harddisk. In japan zijn de bare bone microATX'n niet aan te slepen en uit china komen al de "Audiofiele look" microATX kasten compleet met afstandsbediening en VFD display op het front.

Zo blijft er ook leven in de externe top-DAC's

Ah, nu komt het allemaal weer boven drijven :)

Van Arjen hoor je weinig de laatste tijd, ik ben benieuwd hoe het nu bij hem klinkt.

Hij heeft de hotspot van de R90's met mijn tips gevonden, dus de 3d presentatie zou nu helemaal goed moeten zijn <_<

Van een opgeblazen dynamiek is geen sprake, integendeel, op cd's wordt de dynamiek juist beperkt en dan mag de set best wel van nature dynamische eigenschappen hebben. Aan de fpb 250m's zal het niet gelegen hebben, wellicht laat de ML pre nog iets liggen ....

Andr

Koel die winamp skin wil ik ook :lol:

De AV PC, of de integratie van PC en video/audio/inet is inderdaad de trend voor de toekomst voor grote massa. Wat nou jitter, je leest gewoon 1 Gb data in je ram en spelen maar...

Hier zijn ze vast aan het oefenen:

computer_as_source.jpg

;)

Als ik dit zo lees, is het inderdaad goed dat ik nog geen dure SACD speler heb gekocht. :huh:

Bij Polyhymnia en bij Philips spelen ze af met een SACD 1000.

Op de VAD show draaide B&W ook met een Philips SACD 1000 speler. Ik vond dit de allerbeste presentatie van de show.

Van een gebrek aan dynamiek heb ik niks gemerkt.

Ik draai voorlopig nog stereo, en daar zal voorlopig nog geen verandering in komen. Ik moet er niet aan denken 5 Kappa 9'ns in de huiskamer.

En ik weet ook wel dat er kleinere speakers zijn, maar die klinken meestal ook navenant.

Ik lees wel erg weinig van DVD-A. Ik krijg het gevoel dat dit medium aan het floppen is. Ondanks dat het misschien wel beter is.

Op de meeste SACD speler is overigens ook gewoon DVD video te draaien. In elk geval op de DVD 963SA.

Ik hoop alleen nog eens aan luisteren toe te komen, er is telkens iets anders waardoor het er niet van komt. Dan kan ik tenminste een genuanceerder verhaal afsteken.

:)

Eerlijk gezegd denk ik dat SACD snel het lootje gaat leggen. SACD is gewoon niet compatible met standaard computerformaten. DVD-A en opvolgers is dat wel. We gaan zeer snel nog wat beleven.

Wat dacht je van deze van ASUS, zit een 2GHz P4 in:

digi-photo.jpg

Wat nou jitter, je leest gewoon 1 Gb data in je ram en spelen maar...

Dat is geen oplossing voor jitter.

Een platenspeler aanschaffen wel.. ;):D:P

Jitter ruilen voor wow en flutter ? <_<

Nee doe toch maar niet. ;)

Groeten Simon