Jump to content

SACD.......

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat nou jitter, je leest gewoon 1 Gb data in je ram en spelen maar...

Dat is geen oplossing voor jitter.

Een platenspeler aanschaffen wel.. ;):D:P

Jitter ruilen voor wow en flutter ? <_<

Nee doe toch maar niet. ;)

Groeten Simon

Haha,

Als ik het heb over een platenspeler, heb ik het niet over een standaard pick-uppie van 30 jaar geleden die 199 gulden moest kosten... ;) Maar goed! Zelf weten (maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb).. :P:rolleyes:;)

groeten, PD

Even voor degene die eventueel afgeschrikt wordt voor het analoge:

Als ik zo die verhalen over platenspelers lees, dan moet je tegenwoordig zo'n plexiglas monster kopen met los staande motor voor weet ik veel hoeveel duizend euro voordat je fatsoenlijk een plaatje kan draaien.

Ik ben blij dat mijn oude Dual een voor mij zeer lekker geluid kan geven. De speler was gratis, het element kostte weinig, wow en flutter zijn bijzonder laag in deze 80-er jaren direct-drive.

Natuurlijk vind ik die exotische gebakjes ook prachtig, maar je kunt m.i. ook wel een niveau lager instappen hoor. ;)

He simon,

dat over het stil maken van je pc, hoe ga jij dat aanpakken? Ik heb m'n kast volgeplakt met pritex demping, en die roostertjes van die fans eruit geknipt (scheelt luchtgeruis), hij is nu wel aardig stil, maar het kan nog beter.

ZIt mischien te denken aan een aparte kast van mdf waarin je de pc kast inzet.

De eerste vergelijking van de Philips met de gemodificeerde Jadis van Jitze en HK viel niet echt mee.

De Jadis is duidelijk de sterkste van de drie, de muziek straalt n.l. veel meer kracht uit dan de Philips. De HK probeert de Jadis bij te houden op dit vlak, maar dat lukt net niet.

Kwa laag klinkt de HK wat dunner dan de Jadis. Ik ben er nog niet uit wat het best is. In elk geval ligt de Philips met z'n laag dichter bij de Jadis dan bij de HK.

Dit allemaal op CD, ik heb nog te weinig SACD's om hier een gefundeerd standpunt in te geven, maar ik zal vanavond nog een luisteren.

:)

Ondanks het feit dat er veel mensen zijn die beweren dat SACD nauwelijk verbetering brengt even iets over de vergelijking van SACD met CD. En dit dan gewoon stereo.

Omdat de meeste SACD's van het Hybride type zijn is het heel goed mogelijk de SACD met de Cd versie te vergelijken.

Ook het resultaat van upsamplen is dan met SACD te vergelijken.

We hebben de SACD's vergeleken met een Philips DVD 963 SA, een Marantz CD17KI en mijn gemodde HK.

In alle gevallen was de klank van de SACD (op de Philips) beter dan de stereo uitvoeringen op de andere spelers. Er is een duidelijker beeld, en de klank heeft meer kracht. Er zijn natuurlijk ook nog andere verbeteringen, maar dit valt het meeste op.

Dus zelfs op een speler van

Omdat de meeste SACD's van het Hybride type zijn is het heel goed mogelijk de SACD met de Cd versie te vergelijken.

Hoi Hans,

Misschien heel eigenwijs van mij, maar hier ben ik het niet mee eens.

E.e.a. heb ik uitgeprobeerd met een release van Channel Classics, de veelgeprezen opname van Pieter Wispelwey, met het 2-de celloconcert van Saent-Saens en stukken van Tjaikovsky.

Ik heb in huis gehad:

1. - de pure CD-versie (en die heb ik nog steeds)

2. - de hybride SACD-versie

En ben gaan vergelijken tussen de CD-versies van 1 en 2. En dan blijkt dat het CD-geluid van de hybride SACD fors achterblijft bij de pure CD-versie van schijf 1. De dynamiek is aanmerkelijk minder, afbeelding van de ruimte is veel minder spectaculair, en details van de cello blijven onderbelicht en de klank van dat instrument is ook beduidend minder echt.

Hoe het kan? Geen idee. Of er wordt bewust geknoeid door de uitgevers met die CD laag, zodat de SACD-versie erg mooi afsteekt bij de CD-versie (om te kunnen showen: "Luister maar, SACD is veueueueul beter!!!"). Of de SACD-laag zit voor de laser toch gewoon een beetje (heel erg?) in de weg.

September 2002 bij Johan Ketelaar in de winkel heb ik dat ook maar eens uitgeprobeerd: de SACD stereo versie van deze plaat via de SACD-1000 van Philips tegen 'schijf 1' op een eerste prototype van de Ultimate DAC-upgrade met JK Reference CD-transport. Zelfde symptomatologie: het CD-laagje presenteert in die uitvoering veel dynamischer en klankechter. De hybride SACD-CD versie, daar hangt gewoon een dik gordijn voor.

Het probleem is natuurlijk dat heel veel SACD-hybride discs niet meer als enkelvoudige CD's worden uitgegeven. Maar deze uitgave laat goed horen hoe we in bepaalde opzichten als consumenten behoorlijk bedot worden -als je niet uitkijkt-.

Of er wordt bewust geknoeid door de uitgevers met die CD laag, zodat de SACD-versie erg mooi afsteekt bij de CD-versie (om te kunnen showen: "Luister maar, SACD is veueueueul beter!!!").

Dit roep ik al tijden!!!

(Ik ga blijkbaar graag uit van de slechte kant van platenmaatschappijen)

Als laatste viel mij op dat er toch een behoorlijk aantal SACD's in m'n CD zaak lagen (ik schat toch zeker 100 stuks).

:confused:

Laat ik even een misverstandje uit de weg helpen.... m'n CD zaak is de zaak waar ik altijd kom.

Er is in den Bosch inderdaad ook een CD winkel die Hans van Liempd heet, maar daar heb ik niks mee te maken.

Voor Puur,

Het aanbod is zeker nog niet optimaal, maar er komt geleidelijk meer software. En dat het in een gewone CD winkel ligt is op zich al een verbetering.

Jammer is alleen dat ze nog geen SACD speler hebben, een echt groot probleem is dat niet omdat de meeste SACD's toch Hybride zijn. En van de enkele andere die dat niet zijn is er zeker ook een CD versie.

Ik zag dat alle platen van Bob Dylan nu ook op SACD staan.

Hoi Hans,

Misschien heel eigenwijs van mij, maar hier ben ik het niet mee eens.

E.e.a. heb ik uitgeprobeerd met een release van Channel Classics, de veelgeprezen opname van Pieter Wispelwey, met het 2-de celloconcert van Saent-Saens en stukken van Tjaikovsky.

Ik heb in huis gehad:

1. - de pure CD-versie (en die heb ik nog steeds)

2. - de hybride SACD-versie

En ben gaan vergelijken tussen de CD-versies van 1 en 2. En dan blijkt dat het CD-geluid van de hybride SACD fors achterblijft bij de pure CD-versie van schijf 1. De dynamiek is aanmerkelijk minder, afbeelding van de ruimte is veel minder spectaculair, en details van de cello blijven onderbelicht en de klank van dat instrument is ook beduidend minder echt.

Hoe het kan? Geen idee. Of er wordt bewust geknoeid door de uitgevers met die CD laag, zodat de SACD-versie erg mooi afsteekt bij de CD-versie (om te kunnen showen: "Luister maar, SACD is veueueueul beter!!!"). Of de SACD-laag zit voor de laser toch gewoon een beetje (heel erg?) in de weg.

September 2002 bij Johan Ketelaar in de winkel heb ik dat ook maar eens uitgeprobeerd: de SACD stereo versie van deze plaat via de SACD-1000 van Philips tegen 'schijf 1' op een eerste prototype van de Ultimate DAC-upgrade met JK Reference CD-transport. Zelfde symptomatologie: het CD-laagje presenteert in die uitvoering veel dynamischer en klankechter. De hybride SACD-CD versie, daar hangt gewoon een dik gordijn voor.

Het probleem is natuurlijk dat heel veel SACD-hybride discs niet meer als enkelvoudige CD's worden uitgegeven. Maar deze uitgave laat goed horen hoe we in bepaalde opzichten als consumenten behoorlijk bedot worden -als je niet uitkijkt-.

Dit is inderdaad heel goed mogelijk.

Toch als je naar willekeurig welke muziek luistert, hoor je zelfs zonder vergelijksmateriaal heel goed dat SACD beter klinkt.

Toch als je naar willekeurig welke muziek luistert, hoor je zelfs zonder vergelijksmateriaal heel goed dat SACD beter klinkt.

In het laag/midden ja. In het hoog nee.

In het hoog klinkt SACD omfoerster/geknepener en dat vind ik dus minder.

In het laag/midden ja. In het hoog nee.

In het hoog klinkt SACD omfoerster/geknepener en dat vind ik dus minder.

Dat zal ook van de speler afhangen....

In CD-speler is een enorm verschil, in SACD spelers dus zeker ook.

Het zou ook kunnen doordat het hoog beter wordt weergegeven dat het minder opvalt. Vervormt geluid klinkt n.l. harder (luider).

Wanneer de Philips gewone CD upsampled klinkt het hoog n.l. ook zachter (beide uitleg).

Ik vind het hoog van een CD n.l. gewoon slecht. Een bekken of belletjes klinken n.l. meestal of ze van blik zijn gemaakt. Waar dan ook nog scheuren zitten. Echt heldere tinkels hoor je voorlopig alleen mee een plaat (mits die niet digitaal of vervormd is opgenomen).

Leuk aan zo'n SACD speler is dat je hem ook als DVD speler kunt gebruiken.

Een kabel van 10 m lang naar de TV, en je hebt er weer een (matig klinkende) dimensie bij...

Voor films is het zelfs op Stereo een hele verbetering t.o.v. dat TV geluid.