Jump to content

Beschadigde cd

seoman
 Share

Recommended Posts

Hoi

Wie weet hoe ik een beschadigde cd kan oplappen?

Een hongerige cd speler heeft de cd klem getrokken tussen de lade.

Nu wil ik met EAC een kopie maken, maar zelfs dat lukt niet meer!!

Klote, kei mooie cd stuk.

Garantie? Hoo maar :angry:

De beschadeging zit vooral aan de buitenkant van de cd.

Kan ik niet met een een of ander goedje de cd tijdelijk oplappen om een kopie veilig te stellen?

Groeten Simon

cd.jpg

Beste Simon

De beschadiging kun je proberen weg te polijsten met een vloeibaar schuurmiddel. Wel voorzichtig, anders ga je door de protection layer.

Misschien is 'ie dan weer leesbaar.

Baat het niet, het schaadt ook niet meer! :lol:

Polijsten is idd een optie. Er zijn ook van die oppervlaktefrezen te koop waarmee je een laagje van het polycarbonaat kan frezen. Die zijn ook geschikt voor diepere beschadigingen. Weet wel dat alleen beschadigingen aan de leeskant gerepareerd kunnen worden. Is de laklaag/opdrukkant beschadigd, vergeet het dan snel.

Ik heb eens een CD opgeknapt door met fijn schuurpapier kruislinks over de beschdiging heen te gaan totdat deze niet meer zichtbaar was.

Hierna met staalwol (ook weer kruislinks) de krassen van het schuurpapier weggepoets.

Hierna gepolijst met groene commandant (autolak polijstmiddel).

Resultaat..... een perfect spelende CD.

Inderdaad als de beschadiging aan de tekstzijde zit (door de tekstlaag heen), kun je hem weggooien.

:)

Ik heb eens een CD opgeknapt door met fijn schuurpapier kruislings over de beschadiging heen te gaan totdat deze niet meer zichtbaar was.

Hierna met staalwol (ook weer kruislings) de krassen van het schuurpapier weggepoetst.

Resultaat..... een perfect klinkende CD

Tjee...dat ga ik met al mijn niet goed klinkende cd

Ik heb eens een CD opgeknapt door met fijn schuurpapier kruislings over de beschadiging heen te gaan totdat deze niet meer zichtbaar was.

Hierna met staalwol (ook weer kruislings) de krassen van het schuurpapier weggepoetst.

Resultaat..... een perfect klinkende CD

Tjee...dat ga ik met al mijn niet goed klinkende cd

Ik heb eens een CD opgeknapt door met fijn schuurpapier kruislinks over de beschdiging heen te gaan totdat deze niet meer zichtbaar was.

Hierna met staalwol (ook weer kruislinks) de krassen van het schuurpapier weggepoets.

Resultaat..... een perfect klinkende CD.

Inderdaad als de beschadiging aan de tekstzijde zit (door de tekstlaag heen), kun je hem weggooien.

Ik heb het net uitgeprobeerd met een cd van m'n vriendin (Michael Bolton :o:blink::ph34r: ), maar hij blijft beroerd zingen! :P:lol: Gelukkig kreeg ik met het schuurpapier w

Resultaat..... een perfect spelende CD.

Zeikers..... je w

Hoi

Wie weet hoe ik een beschadigde cd kan oplappen?

Een hongerige cd speler heeft de cd klem getrokken tussen de lade.

Nu wil ik met EAC een kopie maken, maar zelfs dat lukt niet meer!!

Klote, kei mooie cd stuk.

Garantie? Hoo maar :angry:

De beschadeging zit vooral aan de buitenkant van de cd.

Kan ik niet met een een of ander goedje de cd tijdelijk oplappen om een kopie veilig te stellen?

Groeten Simon

cd.jpg

Das niet zo moeilijk, er is van dat spul waar ze de schermpjes van een mobieltje weer mooi glad en krasvrij maken , hoe het heet weet ik niet maar het werkt perfect.

MvG,

Haudio

Dat spul heet Displex en daar zul je je helemaal in brand mee moeten boenen om die kraters uit je cd te wrijven. Brasso en Silvo doen exact hetzelfde en staat bij de meesten gewoon in huis bij de poetsmiddelen. Als je die frees niet wil aanschaffen is de tip van Hans wel wat waard. Het wordt wel een langdurig proces en je mag maar in 1 richting schuren/polijsten, nl dwars op de leesrichting (dus van het centrum naar de rand en vv). Krasjes die met de leesrichting mee lopen, zijn door de cd-speler veel lastiger te verwerken. Kruislings schuren is daarom niet aan te bevelen.

Gewoon tandpasta gebruiken. Werkt beter en veliger dan Displex{is veel te grof}. Eerst ga je met tandpasta over de CD om de kras weg te polijsten. Daarna ga je de CD fijn polijsten door heel iets olie aan de tandpast toe te voegen{verdunnen}. Zo haal je de fijne krasjes weg die de "grove" tandpasta heeft veroorzaakt. Zo haal ik ook alle krassen uit display's van bijv CD-spelers. PS, geen toilet papier gebruiken vanwege krassen die het papier veroorzaakt. Een oude T-shirt werkt heel erg goed.:) Je zou Displex wel kunnen gebruiken, als je daarna maar tandpasta met olie gebruikt om de fijne krajes weg te polijsten. Zo werkt het in ieder geval sneller dan alleen met tandpasta

Edwin

Is er geen spray met de zelfde brekings index als polycarbonaat?

De laatste tracks zijn defect. Ik voel er weinig voor om de hele cd te gaan tandenpoetsen. :huh:

Bedankt in iedergeval voor de tips

Groeten Simon

Is er geen spray met de zelfde brekings index als polycarbonaat?

De laatste tracks zijn defect. Ik voel er weinig voor om de hele cd te gaan tandenpoetsen.  :huh:

Bedankt in iedergeval voor de tips

Groeten Simon

Carglass hars :P:D Kontakt Plastic 70 :huh::rolleyes: Als ie toch kapot is, kun je dat misschien proberen, maar daarna zul je toch weer moeten polijsten :blink:

Je kan proberen de laatset tracks met een ouwe versie van CDRWin (bijv 3.9E) te redden. Hier kun je nl sectoren mee uitlezen. Met een goeie cd-romdrive zou je een deel kunnen redden.

Gewoon die vlekjes wegpoetsen met Brasso of Commandant. Heus dat is goed te doen en het werkt ook nog. Maar zoals gezegd, als de toplaag aan de kant van het label beschadigd is dan is ie niet meer te redden. De uitleeskant is vrij dik en daar kun je behoorlijk poetsen hoor ;)