Lars Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ik las gister in een topic hear over wat Erik hoorde met zijn luidspreker van een bepaalde frequentie. Dat was dacht ik iets van 30 Hz of zo. Bas vond dat erg goed, omdat niet iedere ruimte het laag goed konden weergeven. Toen dacht laat ik eens mijn luidsprekers testen wat ze in mijn slaapkamer konden weergeven van de laagste frequentie. Volgens de specificatie zouden ze tot 35 Hz moeten kunnen weergeven, maar met een test DVD heb ik makkelijk de 30 Hz kunnen horen en voelen, daaronder was het tot 25 Hz een beetje voelen. Dit was op normaal luister niveau, niet te hard en niet te zacht. Hoe kan dit? Mijn luidspreker zal wel in een speciale meetruimte getest zijn, waaruit blijkt dat die tot 35 Hz kan weergeven. Terwijl de 30 Hz er ook makkelijk uit komt. Is het zo dat een luidspreker dan in elke ruimte een wat afwijkende frequentiebereik heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ja, in een klein kamertje zal een luidspreker meer laag produceren dan in een grote zaal. Het laag wordt meer benadrukt. Dit heeft te maken met de afstand van de luidspreker tot de vloer en wanden in relatie met de weer te geven golflengte. Bij een doorsnee luidspreker worden lage tonen worden bolvormig uitgestraalt. Staat de luidspreker in het midden van een open ruimte moet een luidspreker de energie verdelen over een halve bolvorm (de vloer begrenst de helft van de bol). Zet je de luidspreker tegen een muur dan straalt hij uit in een kwart bolvorm (begrenst door de achterwand en de muur), dan geeft hij zo'n 3 dB meer output (of was het 6 dB?). Staat de luidspreker in de hoek dan straalt hij nog maar in een achtste bolvorm uit, de laagenergie wordt dan zo'n 6 dB (of 12 dB) hoger dan in het vrije veld. Daarom doen kleine luidsprekers het vaak beter als ze vlak bij een muur worden opgesteld. Dit werkt minder bij midden- en hoge tonen omdat de afstraling van deze tonen steeds minder bolvormig is en de afstand tot de muur groot is in verhouding tot de golflengte waardoor er meer sprake is van versmering van het geluid in plaats van versterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Ja, dat klopt Lars. Een luidspreker klinkt in iedere kamer weer anders want hij reageert sterk op de akoestiek. Dat jouw speakers in een (betrekkelijk kleine) slaapkamer toch heel laag komen, komt doordat de slaapkamer een boost in het laag geeft. Hetzelfde verschijnsel treed ook op in een auto. Zet dezelfde luidsprekers in de (grotere) woonkamer en een gedeelte van het laag kan zomaar foetsie zijn. Schijnbaar foetsie. Het wordt alleen een stuk zachter weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Je vergeet dat die toon van 30Hz wordt weergegeven zonder dat er andere tonen worden weergegeven, ten op zichte van de nominale efficientie zal de toon misschien wel 8dB gedempt zijn. Terwijl de speaker gemeten is met -3dB grenzen. Tevens zoals hierboven vermeld heb je ruimte invloeden, bij mij weten 6dB gain als je de speaker dicht tegen de muur zet (Baffle Step is officieel -6dB) Het verschil wordt veroorzaakt doordat de luidspreker nu in 2Pi ruimte uitstraalt (oneindig klankbord) in tegenstelling tot 4Pi (bol) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Bovenstaande (de uitleg t.a.v. de klankbordwerking van vloer, muren, plafond) is allemaal waar. Maar er komt nog iets bij. Je hebt de woofer opdracht gegeven om 30 Hz te produceren. Met een test CD of met een toongenerator, neem ik aan. Heb je ook kunnen controleren of het inderdaad zuiver 30 Hz was, wat door de woofer werd geproduceerd? Zou het mogelijk zijn dat er inderdaad wel wat 30 Hz werd weergegeven, maar dat daar door de luidspreker zelf een portie 60 Hz aan was toegevoegd? Zoiets kun je eigenlijk alleen controleren met een smalbandige (tertsen o.i.d.) spectrumanalyzer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 25 november 2003 Author Report Share Posted 25 november 2003 Ik snap het. Alleen wat Spido en Sherwin erbij vertelde moet ik nog even uitzoeken hoe ik zelf kan bepalen of het een echte 30 Hz was of niet. Testapparatuur heb ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Ik snap het. Alleen wat Spido en Sherwin erbij vertelde moet ik nog even uitzoeken hoe ik zelf kan bepalen of het een echte 30 Hz was of niet. Testapparatuur heb ik niet. zet er een 16 voet pijp naast . blaas er hard op . en je hoort het zo (of niet ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Die pijp past niet in dat kamertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts