bartone Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Hoog geachte leden van het altijd weer lezenswaardige forum, gaarne leg ik de volgende vraag voor. Ik heb sinds een aantal maanden een set bij elkaar geritseld (legaal hoor) bestaande uit een Luxman M-02 eindbak, een C-03 Voorversterker, een Teac VRDS 10 met Denon DA 500 DAC en Rogers monitor 6.0. Ik heb daar al eens eerder een vraag over uitgezet. Als interlink tussen VRDS en VV heb ik VdH 103 mk II, tussen EV en VV een blauwgrijze IXOS en tussen EV en Rogers 2,5 MM2 Supra OFC. Hoewel de set al heel behoorlijk klinkt wil ik de IXOS vervangen door een tweede set VdH en de Supra door een nieuwe kabel. Waar ik naar zoek is een ls kabel die warm klinkt met een strak laag en vriendelijk hoog. De Rogers klinken vrij helder dus dat hoeft niet verder geaacentueerd te worden. Wel mag het laag wat strakker. Wie heeft er suggesties die ik kan beluisteren in de winkel waarbij het geen al te dure kabel hoeft te zijn (de hele set kostte me tot nu toe zo'n 1800 euri, alles tweedehands)? Een tweede probleem wordt gevormd door de weergave van het laag zelf. Ik heb een luisterruimte van circa 7 keer 4 meter waarbij de boxen in de lengterichting staan opgesteld en op een afstand van circa 2,5 meter uit elkaar staan. Midden in de kamer is een lichtstraat van 4,5 bij 1 meter en 2 meter hoog (dus een soort gat in het plafond). Op een meter of 6 staat een bank. Als ik daar op zit hoor ik geen "vol" laag. Wel als ik achter de bank ga staan. Met andere woorden: het volle en warme geluid van de Rogers komt niet genoeg naar voren. Wie kent dit fenomeen en wat is er aan te doen? De muren zijn overigens gestuct en bestaan aan een kant uit een aantal boekenkasten en aan de andere kant een glazen schuifpui ('s avonds gordijnen). De vloer is hout gelijmd op beton. De Rogers staan iets van de achterwand af. Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre.B Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Dat volle laag dat je hoort achter de bank heeft volgens mij meer te maken met akoustiek. Dichter bij de muur geeft meer laag. Verder denk ik dat je met kabels de puntjes op de spreekwoordelijke i kunt zetten, maar dat je geen werelden van verschil zult merken in controle..de verschillen zullen waarschijnlijk subtiel zijn. Verder is een advies geven erg moeilijk aangezien de combinatie bepaald hoe een bepaalde kabel zal "klinken". Maar goed, er zullen waarschijnlijk genoeg tips komen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Vwb het laag denk ik inderdaad dat de acoustiek en dus plaatsing in eerste instantie belangrijk zijn voor het resultaat. Om het hoog en midden onder controle te houden lijkt het me een goede zaak interlinks te gebruiken die uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Overigens is de Teac in mijn beleving al enigszins aan de scherpe kant, het loopwerk is fantastisch, de electronica er achter - klankmatig - wat minder, je zou dit eens kunnen controleren door er een andere DAC achter te hangen. Hij heeft er al een andere achter: een Denon DA500 (zie openingspost)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Op een meter of 6 staat een bank. Als ik daar op zit hoor ik geen "vol" laag. Wel als ik achter de bank ga staan. Bart Wat let je om de bank wat naar achter te schuiven? V.w.b. het heldere hoog: draai de Rogers eens wat naar buiten zodat ze "rechter" komen te staan. Zo zit je wat meer "off-axis" van de tweeters. p.s. Een kabel die zulke veranderingen teweeg brengt die jij wenst, zou ik niet willen hebben! Dan vind ik het een k*t kabel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 november 2003 Report Share Posted 25 november 2003 Overigens is de Teac in mijn beleving al enigszins aan de scherpe kant, het loopwerk is fantastisch, de electronica er achter - klankmatig - wat minder, je zou dit eens kunnen controleren door er een andere DAC achter te hangen. Hij heeft er al een andere achter: een Denon DA500 (zie openingspost)... Lezen, lastig............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartone Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 Bedankt voor alle tips. De boxen staan al recht vooruit en niet schuin ingedraaid. Ik heb er behoorlijk mee geschoven. Overigens heb ik me een beetje vergist in de afmetingen van mijn luisterruimte: die is geen 7 keer 4 maar zo'n 8 keer 5. De bank staat wel op zo'n zes meter. Als je er achter staat sta je dus nog lang niet bij de achterwand (de vrouw des huizes wil een beetje leuk interieur) en ik hoor uiteraard het verschil tussen laag dat wordt weerkaatst door de achterwand en laag dat gewoon uit de speakers komt. Het zou alleen leuk zijn als het laag net wat meer naar voren zou liggen. Maar misschien heeft dat ook met de lengte van de transmissielijn te maken. Dat van het tweaken van de klok van de VRDS is een goed idee en wil ik zeker verder onderzoeken. Heeft iemand een idee van de kosten? Ik heb inderdaad een DA500 en dat gaf al - hoewel het instappertje is in de DAC wereld - na een korte luistersessie betere resultaten. De VRDS DAC klonk scherp in het hoog en leek bij hogere volumes wat instabiel. De Rogers zijn daar wel gevoelig voor. Met de Denon heb ik daar geen last van. Die VandeHul interlink 103 mk II die ik heb, de hybride versie, is toch niet verzilverd? Voor alle duidelijkheid: de set klinkt behoorlijk goed, wel dient er een goede opname aan ten grondslag te liggen anders klinkt het beroerd. Wat slecht is komt er slecht uit. Ik ben nu alleen bezig de puntjes op de i te zetten en dan kan ik met een goede ls kabel de finishing touch geven. Natuurlijk is een beetje kabel behoorlijk neutraal maar dan nog zijn er volgens mij verschillen: de ene kabel zal wat meer laag geven, de ander (bijv. verzilverde) meer de nadruk op midden en hoog leggen. Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Beste Bart Zonder dat ik er hier iets over wil zeggen , denk ik dat jij onze nieuwe ls. kabel eens moet proberen. Zo zien ze eruit Sound Evolution, HS-3 Ls kabel Sound Evoltion HS-3 Ls kabel 2 Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Hallo Bart, Omdat je een losse DAC gebruikt is het plaatsen van een klokje iets gecompliceerder, mogelijk kunnen Guido of Sebastiaan je hierover wat meer vertellen, ws is ook de DA 500 nog wel wat mooier te krijgen, of bestaat zelfs de mogelijkheid dat de Teac zo ver is op te waarderen, dat je de DAC werkeloos in de hoek zet. Standdaard klokjes kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Beste Bart Zonder dat ik er hier iets over wil zeggen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Beste Bartone, Als je het laag straker wil hebben zou ik geen Van Den Hul pakken als kabel, ook de Ixos, voor zover ik die ken zijn niet erg strak in het laag. Met kabels kun je behoorlijk wat bereiken, maar verwacht geen wonderen, als er iets echt niet klopt in je set dan bijft het een probleem geven. Eigenlijk is het een kwestie van uitproberen, stap voor stap. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Beste Bart Zonder dat ik er hier iets over wil zeggen , denk ik dat jij onze nieuwe ls. kabel eens moet proberen. Zo zien ze eruit Sound Evolution, HS-3 Ls kabel Sound Evoltion HS-3 Ls kabel 2 Groeten, Bas Wat kost die kabel,en waar kan je die kopen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Zonder dat ik er hier iets over wil zeggen , denk ik dat jij onze nieuwe ls. kabel eens moet proberen. Lijkt me duidelijk, lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Beste Bart Zonder dat ik er hier iets over wil zeggen , denk ik dat jij onze nieuwe ls. kabel eens moet proberen. Zo zien ze eruit Sound Evolution, HS-3 Ls kabel Sound Evoltion HS-3 Ls kabel 2 Groeten, Bas zou die daarmee uit de brand zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Zo zien ze eruit Sound Evolution, HS-3 Ls kabel Sound Evoltion HS-3 Ls kabel 2 Groeten, Bas Zeg Bas, Waarom zitten er bananen aan Algemeen worden die toch inferieur beschouwd ten opzichte van spades en waarom zijn die bananen niet krom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Zo zien ze eruit Sound Evolution, HS-3 Ls kabel Sound Evoltion HS-3 Ls kabel 2 Groeten, Bas Zeg Bas, Waarom zitten er bananen aan Algemeen worden die toch inferieur beschouwd ten opzichte van spades Beste Henk, Omdat dit een demo model is, en niet alle spade diameters overal goed op passen. En ten tweede ben ik het er helemaal niet mee-eens dat bananen inferieur zijn. Een spade geeft een hoek van 90 graden, en dat is nou juist hetgene wat bij uitstek verboden is met audio signalen (hoeken van 90 graden). Dit omdat er ongewenste reflecties van komen. Wie weer denkt dat ik audiofiele onzin zit uit zit te kramen, moet maar eens een willekeurige (audio) print bekijken, en zult dan zien dat er geen 90 graden hoeken zijn. Maargoed. Dit is het basis model met kwalitatief goede bananen. Optioneel is de afmontage met WBT.s maar dat wordt hij een stuk duurder van, en ik tracht hem zo goedkoop mogelijk te houden. Ze zijn trouwens op de bus gegaan Henk. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Ze zijn trouwens op de bus gegaan Henk. Bedankt Bas Oh ja, ook bedankt voor je uitleg Beste Henk, Graag gedaan . Excusses voor het lange wachten:( ik kreeg alle onderdelen pas op het laatst binnen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 He bas ikwil ook wel zo'n setje proberen ! Kun je ook lange lengtes maken ? dus iets van 6m ? Ik neem ze dan wel mee als ik de spullen kom halen. mail me even over de kosten als ik besluiot ze te kopen. Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Beste Bas Alles wat op een print gesoldeerd zit maakt toch en hoek van 90 graden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Beste BasAlles wat op een print gesoldeerd zit maakt toch en hoek van 90 graden? Nee, want als het goed is gesoldeerd is er een mooie radius tussen de draad en de print. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Hoezo, die draden staan toch (bijna) haaks op de print? Jullie geloven toch niet echt in die 90 graden he... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Bij hoog frequente signalen is het wel van belang. Die schijnen niet zo makkelijk de hoek om te komen. Bij audio had ik er nog nooit van gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Teken eens in het groot uit hoe een gemiddelde bananenplug aan de kabel zit De stroom gaat alles behalve rechtdoor, het deel van de aders dat tegen het metaal van plug aan zit geleidt redelijk goed, maar de binnenste aders hebben vooral contact met een -jawel- HAAKS schroefje dat zelf HAAKS in de plug zit, dus da's al 2 x 90 graden Krimp je een hulsje om de aders, dan beperk je het contact tot wederom het schroefje en een deel van de huls dat tegen het metaal van de plug gedrukt zit. Het is m.i. een illusie dat dit stukje metaal tegen metaal goed contact maakt. Dan heeft deze plug van die gebogen veercontacten aan 2 of 4 zijden, die contact maken. Vergroot dit ook weer eens uit, hoeveel contactoppervlak heb je eigenlijk maar? De spade krimp je om de aders heen, hier is de verbinding al redelijk recht. Het vorkje zit tussen een grote moer en een randje op de bout geklemd. Vergroot je dit uit, dan zie je dat wanneer je deze verbinding als een geheel bekijkt, de 90 graden hoek in de praktijk niet op gaat, er is namelijk een dik stuk metaal waar de elektroontjes heen kunnen. Verder zitten ze veel en veel strakker op een speakerklem. Ik vind het dus larie, om dan maar bananenpluggen te gebruiken, die slechts met een paar veercontacten verbonden zijn en dit is dan veel beter? Het is hooguit makkelijk in een winkel bijv. waar je vaak kabels moet wisselen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Ik heb nog nooit enig verschil kunnen vaststellen tussen banaanstekers die gewoon in de entree gestoken worden en banaanstekers die in de gaten voor luidsprekerkabels in dezelfde entree's gestoken worden. Theoretisch schijnen banaan stekers een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 volgens mij maakt het allemaal niks uit. maar toch ga ik voor een kabel OOG ipv een spade . kan er nl nooit uitschieten , als het schroefje niet meer zo vast zit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts