Jump to content

Welke luidsprekerkabels?

bartone
 Share

Recommended Posts

Vrij draaiend? Dat ken ik niet. Dus als de plug in de box zit dan kun je de plug blijven ronddraaien dmv een scharnier of zo?

Overigens heb ik niks tegen bananenpluggen. Mits die goed contact maken is er weinig aan de hand. En de draad soldeer je gewoon vast op de plek waar eerst het schroefje zat :). En idd, recht de speakerklem in of haaks (onder de schroef) maakt klankmatig weinig uit. Alleen die 90

maar toch ga ik voor een kabel OOG ipv een spade .

kan er nl nooit uitschieten , als het schroefje niet meer zo vast zit .

Gewoon solderen die hap! Soldeerbout erover, vloei, klaar :). Ik heb al de nodige vergulde schroefjes in de prullenbak liggen...

En dan dwarrelt dat maar een beetje rond. Vervolgens zorgt het skineffect er voor dat ze E-misselijk worden en dan gaan ze helemaal zwalken. En wat krijg je dan? Een geluid alsof je luidsprekers in een veels te kleine kamer staan te spelen. 

Hmm, die redenering volg ik niet helemaal. Het zou toch moeten lijken alsof de electronen dronken zijn? Toch?

Beste,

Leuke discussie weer.

Punt 1:. Ik wil deze kabel betaalbaar houden. Vandaar de keus op deze bananen (spades kan ook naar wens). Echter de WBT bananen zijn ee grote klasse beter. Deze zetten uit in de luidspreker terminal d.m.v. een schroev aan de achterkant van de WBT.

Dit is de beste ls connector die ik ken. En uiteraard (ik ben WBT dealer) zijn de WBT's optioneels naar wens. Zowel de spades als de bananen.

Kermit:

Schroeg jij je Quad eindbak maar eens open. Kijk naar het printspoortje van de ac audiolijn vanaf de ingang. Elke bocht die er gemaakt moet worden gaat in stappen van 2x 45 Graden. Dit is niet alleen bij jou Quad zo, dit is nagenoeg in alle audio apparatuur. Dit is dus ook wat je leert op de MTS en HTS.

Electronen worden geremd in hun baan bij een 90 graden hoek, en bij hoge frequentie's zorgt dat voor reflecties.

Ik ga hier verder niet over in discussie, dit is gewoon wat iedereen leert bij de electronicaleer.

Andre:

Dat jij er alles aan doet om die XTC's te promoten is jou goed recht. Ik doe het tenslotte ook bij mijn eigen producten. Maar nu moet je geen onzin verhalen gaan vertellen en allemaal voorbarige conclusie's gaan trekken. Bovendien is elke banaan of welke connector dan ook superieur aan de Crescendo's van jou. Je weet maar al te goed dat ik al 3 paar heb moeten opknappen, omdat de terminals zo matig waren afgemonteerd dat je ze er letterlijk kon afblazen.

:D

Dit zijn geen banaan pluggen met schroefjes etc. De kabel gaat er recht in met blotte aders. Daarna wordt hij heel snel en onder zeer hoge temperatuur met zilversoldeerd in de banaan gesoldeerd. Het contact is rondom.

Algemeen:

Deze ls. kabels zijn een poging van mij om een heel erg betaalbare kabel neer te zetten met een enorme kwaliteit. De basis voor deze kabel is gevormd door 8 x 2,5 mm OFC aders die om een teflon buis zijn getwist. om en om is steeds een plus en een min gepakt. Zodat een plus altijd tussen twee minnen in ligt, en andersom. Hetzelfde principe wat Crescendo toepast. Alleen dan is de teflon buis veel dunner, om de inductie lager te houden.

Dit zijn geen nieuwe technieken, maar een goed bestaand concept. (voor dit concept betaal je echter vaak het 5 voudige bij de fabrimanten). Ik heb deze kabel deels op spec's laten maken. Hij bestond al als Pro-audio kabel. Echter heb ik een wijziging doorgevoerd in de mantel isolatie, en de soepelheid. Het was mogelijk magnesium poeder toe te voegen tussen de aders en mantel, zodat hij nu lekker soepel is.

De eerste klos van 20 meter was op proef, mocht het bevallen dan zal ik hem groot inkopen. Voor de 2e plaats voor de audiofielen, maar in de eerste plaats voor mijn werkzaamheden in de pro-audio.

Echter zoals getoond op de foto komt de kabel niet van de rol. Er zit nog bijna een halve dag arbeid in de eindproductie. Oa. dus ook de brandvertragende buitenmantel, en de verdere afmontage.

Groeten,

Bas

Bas

Je hoeft er verder niet over in discussie te gaan. Ik geloof je graag. Maar tegelijkertijd constateer ik dat op de printplaten die ik gezien heb de componenten haaks op de printplaten staan met de aansluitdraadjes haaks op de printplaat er doorheen. Dat lijkt me strijdig met wat jij vertelt, dus vraag ik daar, nieuwsgierig als ik ben, een toelichting op. Lijkt me toch heel valide.

Bas

Je hoeft er verder niet over in discussie te gaan. Ik geloof je graag. Maar tegelijkertijd constateer ik dat op de printplaten die ik gezien heb de componenten haaks op de printplaten staan met de aansluitdraadjes haaks op de printplaat er doorheen. Dat lijkt me strijdig met wat jij vertelt, dus vraag ik daar, nieuwsgierig als ik ben, een toelichting op. Lijkt me toch heel valide.

Bas zegt het zelf al:

Electronen worden geremd in hun baan bij een 90 graden hoek, en bij hoge frequentie's zorgt dat voor reflecties.

Alleen bij hoge frequenties is het belangrijk. Meen me te herinneren dat ik dit ook van een leraar heb gehoord die telematica/telecommunicatie geeft. Ofwel, hij werkt in de hoogfrequent techniek (ik gelukkig niet ;) ). Denk dat het voor audio nauwelijks iets uitmaakt, aangezien de gemiddelde luisteraar boven de 15.000Hz toch al niet veel meer hoort. En 15.000Hz is voor iemand uit de hoogfrequent techniek gelijkspanning ;):D

Beste,

Leuke discussie weer.

Andre:

Dat jij er alles aan doet om die XTC's te promoten is jou goed recht. Ik doe het tenslotte ook bij mijn eigen producten. Maar nu moet je geen onzin verhalen gaan vertellen en allemaal voorbarige conclusie's gaan trekken. Bovendien is elke banaan of welke connector dan ook superieur aan de Crescendo's van jou. Je weet maar al te goed dat ik al 3 paar heb moeten opknappen, omdat de terminals zo matig waren afgemonteerd dat je ze er letterlijk kon afblazen.

:D

Groeten,

Bas

Kennelijk tref jij die slechte spullen omdat je nu eenmaal met reparatie e.d. bezig bent.

Mijn Crescendo heeft in vele sets aangesloten gezeten en die spades willen er maar niet af waaien :D

Ik vind het lullig dat je doet alsof de kabel an sich niet goed zou zijn, je weet niet wat jouw klanten allemaal met die kabels doen ....

Sterker nog, je past het concept zelf ook toe :unsure:

Ik maak hier geen reclame voor xtc kabels, dat maak jij er van.

Er zijn nog niet eens xtc speakerkabels op de markt, maar ik heb al wel een prototype beluisterd.

Mijn verhaal was trouwens algemeen bedoeld en ik denk dat ik geen slechte of onzinnige dingen heb gezegd.

Je hoeft niet gepikeerd te zijn over de kabels die je zelf gaat verkopen, die ken ik nl. nog niet.

Andr

Sorry hoor, maar dit

slaat helemaal nergens op. Als je een beetje hebt opgelet tijdens de colleges quantummechanica weet je dat de "gemiddelde" dimensie van een electron t.ov. een printspoor ontzettend klein is. M.a.w. een electron "ziet" die bocht niet eens.

Die reflecties waar jij het over hebt, komen in beeld bij echt hoge frequenties (ordegrootte GHz, voor bijv, radar en TWT's). Dan is de vorm van een spoor en een component wel van belang. Dan komen ook allerlei parasitaire L's en C's om de hoek kijken.

Trouwens, in mijn Quad 34 en 303 zitten zoveel bochten haaks, overhaaks, recht etc. dat je er scheel van ziet. En toch klinkt het best lekker!

Succes, en blijf genieten van muziek!

Vriendelijke groet, Folkert :)

even kijken wat jan uit de betuwe er van zegt :P

Bijzondere materialen : "OFC"

Het gebruik van zogenaamd "zuurstof vrij" koper (OFC, van" Oxigen Free Copper") is kolder.

Een volstrekt uit z'n verband gerukt verhaal over bepaalde effecten bij de elektrische micro geleiding tussen de afzonderlijke koper-kristallen heeft veroorzaakt dat er nu zelfs bij degelijke technische firma's "OFC" kabel aangeprezen wordt voor audio toepassingen. LARIEKOEK. Als er met de elektrische geleiding in "gewoon" koperdraad iets mis zou zijn hebben we daar wijd en zijd last van in de elektronica, en niet alleen in het beperkte audio-wereldje.

Het moet zelfs ernstig betwijfeld worden of er wel zoiets bestaat als "OFC" d.w.z. een koper legering die inderdaad minder zuurstof bevat dan "gewoon" koperdraad, dat al voor minstens 99.99 % uit zuiver koper bestaat.

Zo OFC al bestaat is het verschil met "gewoon" koper niet zichtbaar, en zeker niet hoorbaar.

Het z.g "probleem" met de micro geleiding van "gewoon koper" wordt nogal eens ge

Sorry hoor, maar dit

slaat helemaal nergens op. Als je een beetje hebt opgelet tijdens de colleges quantummechanica weet je dat de "gemiddelde" dimensie van een electron t.ov. een printspoor ontzettend klein is. M.a.w. een electron "ziet" die bocht niet eens.

Die reflecties waar jij het over hebt, komen in beeld bij echt hoge frequenties (ordegrootte GHz, voor bijv, radar en TWT's). Dan is de vorm van een spoor en een component wel van belang. Dan komen ook allerlei parasitaire L's en C's om de hoek kijken.

Trouwens, in mijn Quad 34 en 303 zitten zoveel bochten haaks, overhaaks, recht etc. dat je er scheel van ziet. En toch klinkt het best lekker!

Succes, en blijf genieten van muziek!

Vriendelijke groet, Folkert :)

Dus weer twee verhalen die recht tegenover elkaar staan. Ik vraag het wel even aan mijn broer. Die is afgestudeerd HTS-er electronica en werkt al een jaartje of 25 als ontwerper. Laat hij het maar zeggen...

Nou ik kanwel zeggen dat alle printen die ik ontworpen heb ALLEMAAL met bochten van 45graden gemaakt zijn.

Is het onzin? Is een kabel van zilver onzin? Waar wij hier over miereneuken op het forum, beschouwd 99,9% van de wereld bevolking als onzin.

En dan zou dit meer onzin zijn?

Gelul

Waarom zou ieder pcb cad programma daar een tool voor hebben? Omdat het audiofiel zou zijn?

Wat bas zegt klopt als een bus. Vind maar eens een (audio)print met haakse bochten.

En dan het commentaar van de pootjes zitten ook haaks.

Tuurlijk wat jullie willen. Het is jullie feestje!!!!

Als je nu eens zou kijken dan zou je 't misschien zien.

Maar nee vooringenomen als we zijn. Waarom zouden we? <_<

Groeten Simon

ps een hoek van 45 graden geeft een kortere afstand dan een hoek van 90

Nou ik kanwel zeggen dat alle printen die ik ontworpen heb ALLEMAAL met bochten van 45graden gemaakt zijn.

Is het onzin? Is een kabel van zilver onzin? Waar wij hier over miereneuken op het forum, beschouwd 99,9% van de wereld bevolking als onzin.

En dan zou dit meer onzin zijn?

Gelul

Waarom zou ieder pcb cad programma daar een tool voor hebben? Omdat het audiofiel zou zijn?

Wat bas zegt klopt als een bus. Vind maar eens een (audio)print met haakse bochten.

En dan het commentaar van de pootjes zitten ook haaks.

Tuurlijk wat jullie willen. Het is jullie feestje!!!!

Als je nu eens zou kijken dan zou je 't misschien zien.

Maar nee vooringenomen als we zijn. Waarom zouden we? <_<

Groeten Simon

ps een hoek van 45 graden geeft een kortere afstand dan een hoek van 90

Beste Seoman,

Thanx voor je support :D.

Neemt niet weg dat ik wel opensta voor tegen argumentatie's en een goede discussie. Misschien heb ik het al die jaren helemaal verkeerd geleerd, en sla ik de plank volledig mis.

Tot nu toe vrijwel elk audio apparaat wat ik onder handen heb gehad had alleen maar 45 graden bochten in de AC lijn. Zelfs low budget yoko achtige apparaten. Dat is vast niet zonder reden, en ik kan hieruit wel degelijk concluderen dat dit als ontwerp regel wordt gezien.

De boeken die ik over PCB's design heb gelezen vertellen allemaal dat 90 graden bochten voorkomen moeten worden. Sterker nog, de PCB design software die ik bij mijn ex werkgever gebruikte gaf "errors" aan als ik ergens perongeluk een 90 graden bocht maakte. Deze software checkte al je routings.

Ergens op mijn 18e bij een (door mijn werkgever verplichte :D )AES meeting ging het ook over PCB design, en een zeer fanatieke PCB/CAD software ontwerper gaf daar een lezing over. De 90 graden bochten waren wederom een discussiepunt, en hij showde ons een test met diversere metingen van twee printen. De eerste opzettelijk gebouwd met 90 graden bochten, en de andere netjes met 45 graden. (toegegeven het waren wel printen voor HF doeleinden)

Met verschilldende metingen wilde ze een aantal dingen aantonen. Ten eerste zouden electromagnetsiceh velden zich concenteren rond de hoek van de bocht en zo een verhoogd EMI straling vormen op dat punt. De karakteresiteke impedantie

zou op het punt van de hoek verlaagd worden, omdat een hook van 90 graden op dat punt een groter oppervlakte vormt dan de rest van het spoor. Op dat punt ontstaat er dus een impedantie mismatch, en dat zorgt voor ruis en stroing op dat punt. Of er hier ook reflectie ontaat door electronen die terug willen laat ik in het midden, want meen me ook inderdaad te herinneren dat electronen zich in de praktijk toch anders gedragen. Toch heb ik ook dat argument meerdere malen gehoord.

Zeker in digitale schakelingen (waar de karakterestieke impedantie constant moet zijn) zie je echt nooit rechte hoeken. En met bovenstaand verhaal is het ook te verklaren waarom bijv. een BNC connector de karakaterestieke impedantie van 75 Ohm veel beter intakt houdt dan een RCA. Om diezelfde reden is ook een tijd terug in de pro-audio besloten om AES/EBU multikabels middels D-subs te laten verlopen i.p.v. losse XLR's.

Maargoed dit heeft allang niets meer te maken met de LS kabels :D .

Maar wat ik ook met seoman eens ben, is dat ik het onbegrijpelijk vind, dat er hier mensen lopen te klooien met blokjes onder hun kabels en apparatuur...teflon mantels willen en weet ik het niet wat. Maar dan wordt iets als 45 graden bochten etc. weer in twijfel getrokken??

En zoiezo, een print ontwerpen met alleen 45 graden bochten kost niets meer, dus waarom zou je het laten, als je overal geleerd wordt dat het zo moet?

Groeten,

Bas

Met verschilldende metingen wilde ze een aantal dingen aantonen. Ten eerste zouden electromagnetsiceh velden zich concenteren rond de hoek van de bocht en zo een verhoogd EMI straling vormen op dat punt. De karakteresiteke impedantie

zou op het punt van de hoek verlaagd worden, omdat een hook van 90 graden op dat punt een groter oppervlakte vormt dan de rest van het spoor. Op dat punt ontstaat er dus een impedantie mismatch, en dat zorgt voor ruis en stroing op dat punt. Of er hier ook reflectie ontaat door electronen die terug willen laat ik in het midden, want meen me ook inderdaad te herinneren dat electronen zich in de praktijk toch anders gedragen. Toch heb ik ook dat argument meerdere malen gehoord.

Ik kan vertellen dat kabels die veel stroom voeren zichzelf gewoon rechtleggen. Dit komt idd door het magnetische veld rond de kabel.

Het is een vreemd gezicht om een 300mm

Beste Bas

Ik moet constateren dat jij en Seoman er van alles bijhalen, maar geen antwoord geven op mijn vraag hoe dat dat zit met componenten op een printplaat die kennelijk zonder problemen onder een hoek van 90 graden geplaatst zijn. De suggestie dat ik aan het klooien zou zijn met blokjes onder apparatuur en luidsprekerkabels wijs ik met klem af. Ik heb inmiddels voldoende antwoord van mijn broer.

Beste Bas

Ik moet constateren dat jij en Seoman er van alles bijhalen, maar geen antwoord geven op mijn vraag hoe dat dat zit met componenten op een printplaat die kennelijk zonder problemen onder een hoek van 90 graden geplaatst zijn. De suggestie dat ik aan het klooien zou zijn met blokjes onder apparatuur en luidsprekerkabels wijs ik met klem af. Ik heb inmiddels voldoende antwoord van mijn broer.

soldeer.jpg

Op dit plaatje zie ja dat de elektronen gewoon een flauwe bocht kunnen maken.

En alle komponenten zijn gebogen.

In het nederlands betekend dat dat er een boog in zit. En een boog is meestal rond. Een haakse bocht is erg moeilijk om te buigen.

Groeten Simon

Beste Bas

Beste Kermit,

Ik ben dan wel erg benieuwd naar het antwoord van jou Broer. En dat van die blokjes. Je weet net zo goed als ik, dat jij niet onder die categorie valt :D

Toch dan weer een beetje ontopic. Klankmatig hebben we dus wel een keer testen uitgevoerd tussen spades en bananan. Het laag is gewoon strakker met bananen, en dat meen ik serieus.

Groeten,

Bas

Bas ik speel nu muziek ;):)

Heb nu al tig keer geprobeerd zonder dat klote stekkerblok (dat heb ik direct gedood, heb ik met brute kracht in 2 stukken gebroken).. en de zekering blijft normaal doen.. geen smeul-verschijnselen meer, gewoon normale inschakeling heb zeker ruim 12x in geschakeld nu.. niets aan de hand (tot nu toe).

Mvgr, Sherwin

Beste Sherwin,

Gelukkig maar. Dan ga ik ervanuit dat het nu goed blijft.

Ik krijg dinsdag as. de Neutriks binnen (eindelijk) dus dan ben je eindelijk helemaal klaar! :D.

Groeten,

Bas

Misschien maken ze alle prints standaard zo omdat het dan iig nooit fout kan gaan, en de print-ontwerp-programma's makkelijker geschreven kunnen worden? Ze hoeven dan geen rekening te houden met 90