Jump to content

Nieuwe versterker

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Ik wil een nieuwe versterker kopen voor mijn pas aangeschafte luidsprekers (Von Schweikert VR7).

Ik zou graag wat tips hebben waar moet ik op moet letten. Want op dit moment weet ik niet veel meer dan dat het wattage hoog moet zijn zodat de basdrivers van de luidsprekers voldoende worden aangestuurd.

Gelezen had ik al dat het het beste is als een versterker haar wattage verdubbelt bij een halvering van de impedantie. (Waarom? In de praktijk zie ik dit alleen terugkomen bij versterkers van Krell)

Bi-wiren of niet? Bi-ampen of niet?

Wat is het voordeel van een aparte voor/eind versterker boven een geintegreerde?

Oja, is een versterker met een A/B groepering altijd geschikt voor bi-wiring?

Luisteren is voor mij niet altijd een optie, omdat het hoogstwaarschijnlijk een tweedehands versterker wordt.

Gelezen had ik al dat het het beste is als een versterker haar wattage verdubbelt bij een halvering van de impedantie. (Waarom? In de praktijk zie ik dit alleen terugkomen bij versterkers van Krell)

Verdubbelen is niet per se nodig, als het maar een beetje in de buurt komt. Echt verdubbelen doen alleen de hele dure jongens van Krell en ML en zo idd... Maar een beetje stroomreserve kan nooit kwaad. Dat kun je dus zien aan het feit of ie wel of niet verdubbelt, en als ie niet verdubbeld hoeveel ie dan wel erbij doet (x 1,2 of x1,4 of x1,6 of zo...). Ligt er ook aan of je moeilijke speakers hebt of niet. Gaan ze qua impedantie erg laag, dan is stroomreserve geen overbodige luxe. Gaan ze niet lager dan zeg 6 Ohm, dan boeit het niet zoveel wat een versterker daaronder doet...

Gefeliciteerd !!!!!!!!!!

Mooie speaker en voordelig op de kop getikt !

Ik ken de VR7 op verschillende KR versterkers, zul je alleen niet zo heel veel 2ehands tegenkomen, maar je weet maar nooit, wel zwerven er nog wat demo modellen rond in het land.

Informatie heiromtrent heeft het jou bekende Eurogram wel.

Andere versterkers die het ook vreselijk goed kunnen doen zijn de Array's, Aragons, Perreaux en de door Bas zo geroemde Crown, vergeet ook de Vincents niet.

Zonder direct in Krell prijzen te vallen is er wel heel erg veel te vinden.

Groet Jitze

Wat ik een hele mooie versterker vind is de Sonus Faber Musica. Nieuw ongveer 3400 euro, maar zijn soms ook wel 2e hands te vinden voor de helft. Kijk maar eens op www.audiomarkt.de. Ik vind de Musica mooier dan bijv. de Krell 500i en de Meridian voor/eind combi van dezelfde prijsklasse. Kijk op www.sumikoaudio.net voor een plaatje en info. Succes met zoeken.

PS. Hoe plaats ik trouwens plaatjes.

Als ik de specs van VS mag geloven vormen de VR7s niet echt een hele moeilijk belasting. (minimum van 4 ohm tussen 20-200 Hz, daarboven 8 ohm). Ook de gevoeligheid (zeg ik dat nu goed) is best redelijk ("op 1 meter 91 dB/1 watt using 2.83V"). Een echte beul van een versterker heb je dus eigenlijk niet nodig. Gewoon iets tussen 50 - 150 watt bij 8 ohm, afhankelijk van je kamergrootte.

Maar natuurlijk wil je wel een versterker die je zelf mooi vind klinken icm de VR7s. Nogal lastig om dat door een 3e te laten bepalen. Er zijn zooooveel fatsoenlijke versterkers.

De VR7s verdienen wel een hele mooie.

Sansui%20-%20919_3.JPG

Deze is fantastisch B)

Ik wordt alleen hebberig van die amp met blauwe ogen onder de Sansui.. ;)

Dat gaat wel over.......................

Groet Jitze :D

Die Henrie ziet het vrij goed, hoor. Als je mensen over vermogen hoort praten, weten ze meestal alleen maar een beetje van de hoed en niks van de rand.

Henrie heeft het over stroom leveren. Nou, daar gaat het nou om. Stroom bepaalt hoe snel je drivers arriveren op de plaats waar ze moeten staan. De echt betere modellen kunnen dat het beste: snel stroom leveren. Heeft niks te maken met het vermogen. Je hebt versterkers gehad met gigantische vermogens, die gebouwd waren om met de specificaties te kunnen pronken.

De kwaliteiten van de betere versterkers, daar zijn nog geen metingen voor uitgevonden, om te kunnen aantonen waarom ze beter klinken. Maar dat heeft wel allemaal met het tijddomien te maken. Snel hoge stromen kunnen leveren biedt de mogelijkheid in het fasedomein de boel op orde te houden.

Die Henrie ziet het vrij goed, hoor. Als je mensen over vermogen hoort praten, weten ze meestal alleen maar een beetje van de hoed en niks van de rand.

Henrie heeft het over stroom leveren. Nou, daar gaat het nou om. Stroom bepaalt hoe snel je drivers arriveren op de plaats waar ze moeten staan. De echt betere modellen kunnen dat het beste: snel stroom leveren. Heeft niks te maken met het vermogen. Je hebt versterkers gehad met gigantische vermogens, die gebouwd waren om met de specificaties te kunnen pronken.

De kwaliteiten van de betere versterkers, daar zijn nog geen metingen voor uitgevonden, om te kunnen aantonen waarom ze beter klinken. Maar dat heeft wel allemaal met het tijddomien te maken. Snel hoge stromen kunnen leveren biedt de mogelijkheid in het fasedomein de boel op orde te houden.

Bedankt voor deze veer Headshell :D