Jump to content

kamerakoestiek

Bonkie
 Share

Recommended Posts

Beste,

Vandaag ook maar eens aan de slag gegaan met de drama-akoestiek van mijn kamer. Een testtonen CD gebrand met toontjes, ooit eens getipt gekregen van Henno Appel alhier aanwezig op het forum (nog mijn dank hiervoor).

Maar goed, nu heb ik dus -wat ik al vermoedde- een enorme staande golf op de luisterplek met name tussen de 55-en de 65 Hz. Lekker als je een duur setje hebt....niet dus. mad.gif

Voor de mensen die een suggestie hebben. Ik zat zelf te denken om de muur ACHTER mijn luisterplek te voorzien van gordijnen met (eventueel als het nodig blijkt) een materiaal op de wand wat laag absorbeerd.

Is dit wat? of moet het anders.

gr.

Mies

Pas op met gordijnen e.d.

Deze zaken dempen vrijwel alleen het midden en hoog. Het laag laat zich vrijwel alleen dempen met bass absorbers, helmholz resonatoren etc.

Voor je het weet demp je met gordijnen etc teveel in een gebied waar bij jou het probleem niet zit.

Als het een staande golf probleem is moet je overigens alleen die frequentie dempen en de rest van het laag ongemoeid laten. Dit kan met een afgestemde bass absorber.

In de meeste luisterruimtes is overigens de totale nagalmtijd in het laag te lang. Dit is ook moeilijk te verhelpen.

Je zou ook nog eens kunnen experimenteren met een andere plaatsing van je speakers (wat niet onverlet laat dat een goede kamerakoestiek belangrijk is).

Hai,

Hoe hoor je nu zo'n staande golf eigenlijk, te veel laag?

Daarnaast lees je veel over basabsorbers maar hoe maak je zo'n ding en hoe stem je zoiets precies af op jouw probleem.

Geplaatst door Karma:

staande golf hoor je als een irritante dreun die op je oren gaat staan.

brrrrrr    mad.gif

De bastoon klinkt ook op bepaalde plaatsen veel sterker dan op andere (buiken en knopen)

Geplaatst door carl:

Hai,

Hoe hoor je nu zo'n staande golf eigenlijk, te veel laag?

Daarnaast lees je veel over basabsorbers maar hoe maak je zo'n ding en hoe stem je zoiets precies af op jouw probleem.

Je zal iig eerst de frequentie(s) moeten bepalen. Iemand ("Jag") van GoT is lekker bezig met wat Siasoft software spul http://www.siasoft.com/products/smaart_live.shtml om de roomfrequenties te bepalen (kamerafmetingen geven natuurlijk een eerste benadering)

Zoek hier voor Jag's opmerkingen http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...ssages/680685/1 http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...messages/681673

Hee, Mies. En als je die soep nou 's uitzet dan? :)

Mijn ervaring is dat je niet moet klooien met EQ's en weet ik wat. Gewoon lekker Neerlandsch blijven denken. Die staande golf moet je dus onderbreken :) zet er dus wat voor. Ik had ook wat last van flutter echo's, maar die heb ik gewoon met tubetraps opgelost.

Beetje demping is nooit weg, maar alleen waar dat nodig is.

Geplaatst door JSA:

Hee, Mies. En als je die soep nou 's uitzet dan?     :)

Mijn ervaring is dat je niet moet klooien met EQ's en weet ik wat. Gewoon lekker Neerlandsch blijven denken. Die staande golf moet je dus onderbreken    :) zet er dus wat voor. Ik had ook wat last van flutter echo's, maar die heb ik gewoon met een tubetrap opgelost.

Beetje demping is nooit weg, maar alleen waar dat nodig is.

Die soep staat nog op Mies haar verlanglijstje.

Hoe wou je 55 Hz tegenhouden?

Heb je al vaker de luidsprekers door de woning geschoven om de juiste plaats te bepalen?Anders zou ik daar eerst eens mee beginnen.Dit kost niets.Tevens is de verhouding van afstand tot de zij en achtermuur van belang.Ik zou eens beginnen met 1,3 meter van de achterwand en minstens een meter van de zijmuur en dan met kleine stapjes proberen de beste positie te bepalen.

Marc ;)

Beste Forummers,

Bedankt voor de reacties.

1. Ben even het spoor kwijt toen iemand over SOEP begon. Wat betekent dat nu in hemelsnaam?

2. Ik kan wel iets schuiven met de speakers maar niet te gek. Heb een gezin weetjewel. Dus b.v. 1,3m uit de muur is (in mijn geval) geen optie. Is simpelweg teveel. Nu ca 80 cm en dat is echt max. Wel al iets naar links en naar rechts maar levert geen verbetering.

3. Wie heeft een voorstel om de specifieke frequenties van 50-65 te breken. Is zo'n absorber zelf te maken, plat aan de muur b.v.?

gr.

Mies

Geplaatst door Mies:

Beste Forummers,

Bedankt voor de reacties.

1. Ben even het spoor kwijt toen iemand over SOEP begon. Wat betekent dat nu in hemelsnaam?

subwoofer

;)

ff googelen op "bass trap" is ook best interessant, zoals http://ic.net/~jtgale/diy2.htm