Bonkie Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Ik heb problemen met mijn kamerakoestiek bij 40 en 70 herz/staande golven. Hoe kan ik dit verhelpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Behringer Ultracurve (als lapje voor het bloeden) Of bas tubes (maar voor 40 Hz kun je dat wel shaken denk ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 opsoren denk ik als je dat lukt op die frequentie..en dan diffuser maken of dempen met dekens/gordijnen etc. (of al je bordjes enzo met seconden lijm vastplakken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Beste, Vandaag ook maar eens aan de slag gegaan met de drama-akoestiek van mijn kamer. Een testtonen CD gebrand met toontjes, ooit eens getipt gekregen van Henno Appel alhier aanwezig op het forum (nog mijn dank hiervoor). Maar goed, nu heb ik dus -wat ik al vermoedde- een enorme staande golf op de luisterplek met name tussen de 55-en de 65 Hz. Lekker als je een duur setje hebt....niet dus. Voor de mensen die een suggestie hebben. Ik zat zelf te denken om de muur ACHTER mijn luisterplek te voorzien van gordijnen met (eventueel als het nodig blijkt) een materiaal op de wand wat laag absorbeerd. Is dit wat? of moet het anders. gr. Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Je kunt ook eens kijken of je je speakers kunt liften van de vloer, dat kan helpen Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Pas op met gordijnen e.d. Deze zaken dempen vrijwel alleen het midden en hoog. Het laag laat zich vrijwel alleen dempen met bass absorbers, helmholz resonatoren etc. Voor je het weet demp je met gordijnen etc teveel in een gebied waar bij jou het probleem niet zit. Als het een staande golf probleem is moet je overigens alleen die frequentie dempen en de rest van het laag ongemoeid laten. Dit kan met een afgestemde bass absorber. In de meeste luisterruimtes is overigens de totale nagalmtijd in het laag te lang. Dit is ook moeilijk te verhelpen. Je zou ook nog eens kunnen experimenteren met een andere plaatsing van je speakers (wat niet onverlet laat dat een goede kamerakoestiek belangrijk is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Hai, Hoe hoor je nu zo'n staande golf eigenlijk, te veel laag? Daarnaast lees je veel over basabsorbers maar hoe maak je zo'n ding en hoe stem je zoiets precies af op jouw probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 staande golf hoor je als een irritante dreun die op je oren gaat staan. brrrrrr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door Karma:staande golf hoor je als een irritante dreun die op je oren gaat staan. brrrrrr De bastoon klinkt ook op bepaalde plaatsen veel sterker dan op andere (buiken en knopen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door carl:Hai, Hoe hoor je nu zo'n staande golf eigenlijk, te veel laag? Daarnaast lees je veel over basabsorbers maar hoe maak je zo'n ding en hoe stem je zoiets precies af op jouw probleem. Je zal iig eerst de frequentie(s) moeten bepalen. Iemand ("Jag") van GoT is lekker bezig met wat Siasoft software spul http://www.siasoft.com/products/smaart_live.shtml om de roomfrequenties te bepalen (kamerafmetingen geven natuurlijk een eerste benadering) Zoek hier voor Jag's opmerkingen http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...ssages/680685/1 http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...messages/681673 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Hee, Mies. En als je die soep nou 's uitzet dan? Mijn ervaring is dat je niet moet klooien met EQ's en weet ik wat. Gewoon lekker Neerlandsch blijven denken. Die staande golf moet je dus onderbreken zet er dus wat voor. Ik had ook wat last van flutter echo's, maar die heb ik gewoon met tubetraps opgelost. Beetje demping is nooit weg, maar alleen waar dat nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door JSA:Hee, Mies. En als je die soep nou 's uitzet dan? Mijn ervaring is dat je niet moet klooien met EQ's en weet ik wat. Gewoon lekker Neerlandsch blijven denken. Die staande golf moet je dus onderbreken zet er dus wat voor. Ik had ook wat last van flutter echo's, maar die heb ik gewoon met een tubetrap opgelost. Beetje demping is nooit weg, maar alleen waar dat nodig is. Die soep staat nog op Mies haar verlanglijstje. Hoe wou je 55 Hz tegenhouden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 kieken wat je allemaal met een stukje steens muur tegenhoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door demon:kieken wat je allemaal met een stukje steens muur tegenhoud Vraag dat maar aan de buren Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Die soep staat nog op Mies haar verlanglijstje. Hoe wou je 55 Hz tegenhouden? Bouw jij nou versterkers? Be Creative Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Heb je al vaker de luidsprekers door de woning geschoven om de juiste plaats te bepalen?Anders zou ik daar eerst eens mee beginnen.Dit kost niets.Tevens is de verhouding van afstand tot de zij en achtermuur van belang.Ik zou eens beginnen met 1,3 meter van de achterwand en minstens een meter van de zijmuur en dan met kleine stapjes proberen de beste positie te bepalen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Beste Forummers, Bedankt voor de reacties. 1. Ben even het spoor kwijt toen iemand over SOEP begon. Wat betekent dat nu in hemelsnaam? 2. Ik kan wel iets schuiven met de speakers maar niet te gek. Heb een gezin weetjewel. Dus b.v. 1,3m uit de muur is (in mijn geval) geen optie. Is simpelweg teveel. Nu ca 80 cm en dat is echt max. Wel al iets naar links en naar rechts maar levert geen verbetering. 3. Wie heeft een voorstel om de specifieke frequenties van 50-65 te breken. Is zo'n absorber zelf te maken, plat aan de muur b.v.? gr. Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Mies, Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm voor meer info over akoestiekaanpassingen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door Mies:Beste Forummers, Bedankt voor de reacties. 1. Ben even het spoor kwijt toen iemand over SOEP begon. Wat betekent dat nu in hemelsnaam? subwoofer ff googelen op "bass trap" is ook best interessant, zoals http://ic.net/~jtgale/diy2.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door Zee:Mies, Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm voor meer info over akoestiekaanpassingen. Succes! Haha, het lijkt wel een gigantische rollade Ik ben benieuwd hoe de WAF van zo'n ding is Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Misschien moet je het als "krab-paal" voor een kat positioneren om zo de WAF te verhogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Zo'n worst is toch ideaal om een plant op te zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts