Hans Gaulhofer Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Tewrwijl iedereen naar Ajax -AC Milan zit te kijken zit ik als echte die-hard mijn clockje in te bouwen. Vraagjes: 1)Ik heb het loopwerk uit elkaar. Het kristal is makkelijk te vinden. Ik moet 1 of 2 condensatoren van ongeveer 22 PF verwijderen. Waar zitten die krengen? Niet bij dicht bij het kristal. Waar dan? 2) Ik moet de paarse draad aan de in van de Servo processor solderen Ik vind echter 2 processors van het type Philips TDA7073A welke van de 2 processors moet ik hebben. Bij de ene processor ( 7851) staat: focus track servo driver. Die zal wel voor de scherpstelling van de lens zijn????? Bij de andere (7852) staat : slide disk motor driver Zou die de snelheid van de motor regelen? Is dit de Servo processor? Ik heb de datasheet op internet bekeken. pin 1 is negative input. Pin 2 is positve input Welke van deze 2 moet ik hebben? De positieve input?????? 3) Ik heb een stroompje van tussen de 9 en 35 V nodig. Ik heb op de connectoraansluiting die naar de hoofdtelefoonuitgang gaat een stroompje van 12,5 v gevonden. Als de cd speler op play wordt gezet zakt deze stroom naar 11,5 volt. Is dit een bezwaar of moet ik beter een stabielere voeding zoeken? Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Heb je die vragen ook naar Guido gemaild..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 Hoi Hans, Nee , de moed begint mij een beetje in de schoenen te zinken. Ik zoek nu ook nog de SDip out van de signal processor Chip. Als ik daar moet solderen ............... Laat staan dat ik weet aan welke pin. Misschien ga ik toch maar naar het inbouw adres van Guido: Ron Kemp Kan die misschien gelijk de condensator bij de opamp plaatsen. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Tewrwijl iedereen naar Ajax -AC Milan zit te kijken zit ik als echte die-hard mijn clockje in te bouwen. Vraagjes: 1)Ik heb het loopwerk uit elkaar. Het kristal is makkelijk te vinden. Ik moet 1 of 2 condensatoren van ongeveer 22 PF verwijderen. Waar zitten die krengen? Niet bij dicht bij het kristal. Waar dan? 2) Ik moet de paarse draad aan de in van de Servo processor solderen Ik vind echter 2 processors van het type Philips TDA7073A welke van de 2 processors moet ik hebben. Bij de ene processor ( 7851) staat: focus track servo driver. Die zal wel voor de scherpstelling van de lens zijn????? Bij de andere (7852) staat : slide disk motor driver Zou die de snelheid van de motor regelen? Is dit de Servo processor? Ik heb de datasheet op internet bekeken. pin 1 is negative input. Pin 2 is positve input Welke van deze 2 moet ik hebben? De positieve input?????? 3) Ik heb een stroompje van tussen de 9 en 35 V nodig. Ik heb op de connectoraansluiting die naar de hoofdtelefoonuitgang gaat een stroompje van 12,5 v gevonden. Als de cd speler op play wordt gezet zakt deze stroom naar 11,5 volt. Is dit een bezwaar of moet ik beter een stabielere voeding zoeken? Hans Hoi Hans, Mijn suggestie is om eerst met de klok te beginnen en daarna de SPDIF te doen. Welke speler had je ook weer, en heb je schema's of service doc ? De 2 condensatoren zitten vlakbij het kristal, en soms zijn het kleine componenten, die aan de andere zijde van de print zitten. De TDA7073 zijn motor drivers, die hebben niets met het klokje van doen. Het chipje dat je hebben moet zit dichtbij het crystal, en wellicht ook aan de onderzijde. Je kunt een en ander vinden door de spoortjes van het kristal te volgen, die lopen gegarandeerd naar de chip die je zoekt. De 11,5V zou net genoeg moeten zijn om eea te laten werken, probeer het maar. succes en laat me weten hoe je verder gaat Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Tewrwijl iedereen naar Ajax -AC Milan zit te kijken zit ik als echte die-hard mijn clockje in te bouwen. Vraagjes: 1)Ik heb het loopwerk uit elkaar. Het kristal is makkelijk te vinden. Ik moet 1 of 2 condensatoren van ongeveer 22 PF verwijderen. Waar zitten die krengen? Niet bij dicht bij het kristal. Waar dan? 2) Ik moet de paarse draad aan de in van de Servo processor solderen Ik vind echter 2 processors van het type Philips TDA7073A welke van de 2 processors moet ik hebben. Bij de ene processor ( 7851) staat: focus track servo driver. Die zal wel voor de scherpstelling van de lens zijn????? Bij de andere (7852) staat : slide disk motor driver Zou die de snelheid van de motor regelen? Is dit de Servo processor? Ik heb de datasheet op internet bekeken. pin 1 is negative input. Pin 2 is positve input Welke van deze 2 moet ik hebben? De positieve input?????? 3) Ik heb een stroompje van tussen de 9 en 35 V nodig. Ik heb op de connectoraansluiting die naar de hoofdtelefoonuitgang gaat een stroompje van 12,5 v gevonden. Als de cd speler op play wordt gezet zakt deze stroom naar 11,5 volt. Is dit een bezwaar of moet ik beter een stabielere voeding zoeken? Hans Hans, In het subject staat dat je een 753 hebt. (het is al laat) Ik heb daar doc van, kan je copie sturen. De chip die je hebben moet is een SAA7378, tussen print en loopwerk, niet eenvoudig los te maken, maar wel mogelijk. Pin 21 is de ingang. Vergeet niet de standbye mode van de speler de das om te doen, ik stuur je daar separaat een voorschrift over. succes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 27 november 2003 Author Report Share Posted 27 november 2003 Beste Guido, Bedankt voor de info. Dat is service! Mijn speler zit nu weer in elkaar. Ik ben altijd blij als iets het weer doet, nadat ik iets helemaal uit elkaar heb gehaald. Geluk is echter iets tijdelijks. Daarom ga ik hem nu gesteund met jou informatie weer vol goede moed openmaken. Ik houd je (jullie ) op de hoogte. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 28 november 2003 Author Report Share Posted 28 november 2003 Vannacht maar om 02.30 gestopt. Ik het alleen de clock aangesloten. Dus niet de digitale uitgang. Eerst het goede nieuws: Ik heb de modificatie uitgevoerd. Alls je op play drukt terwijl de speler uit staat schakeld de speler in. Dit is een teken dat de stand-by goed is overbrugd. Het minder goede nieuws: De speler gaat niet draaien. Er verschijnt insert disk op de display. De lens gaat zenuwachtig heen en weer. Haal ik de voeding van de clock los dan stopt de lens met heen en weer gaan De fout moet liggen in de aansluiting van de zwarte draad van de clock out naar de print onder het loopwerk. Als ik de voeding weer aansluit gaat de cd als een razend draaien en de lens gaat weer heen en weer. Doe ik de cd speler uit dan gaat de verlichting uit maar blijft het loopwerk draaien. Dit stopt pas als ik de voeding weer loskoppel. Misschien is de soldeerbout te heet geweest en heb ik de print beschadigd. Ik heb de soldeer netjes met desoldeer verwijdert. Als je nooit een blauwtje loopt blijf je altijd een groentje. Tijd voor professionele hulp. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Vannacht maar om 02.30 gestopt.Ik het alleen de clock aangesloten. Dus niet de digitale uitgang. Eerst het goede nieuws: Ik heb de modificatie uitgevoerd. Alls je op play drukt terwijl de speler uit staat schakeld de speler in. Dit is een teken dat de stand-by goed is overbrugd. Het minder goede nieuws: De speler gaat niet draaien. Er verschijnt insert disk op de display. De lens gaat zenuwachtig heen en weer. Haal ik de voeding van de clock los dan stopt de lens met heen en weer gaan De fout moet liggen in de aansluiting van de zwarte draad van de clock out naar de print onder het loopwerk. Als ik de voeding weer aansluit gaat de cd als een razend draaien en de lens gaat weer heen en weer. Doe ik de cd speler uit dan gaat de verlichting uit maar blijft het loopwerk draaien. Dit stopt pas als ik de voeding weer loskoppel. Misschien is de soldeerbout te heet geweest en heb ik de print beschadigd. Ik heb de soldeer netjes met desoldeer verwijdert. Als je nooit een blauwtje loopt blijf je altijd een groentje. Tijd voor professionele hulp. Groeten, Hans Hans Het lijkt erop dat de speler de nieuwe klok niet "ziet". Ik mail je wel offline om af te spreken hoe we eea oplossen groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 4 december 2003 Report Share Posted 4 december 2003 Hallo Hans Is er al nieuws over je kamikaze actie ? Yoyo Hoor wie clockt daar kinderen ... (het is Guido Tent die verdwaalt is zeker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 10 december 2003 Author Report Share Posted 10 december 2003 Vakmanschap is meesterschap. Guido, nogmaals bedankt. Dit was boven mijn kunnen. Vol ideetjes thuisgekomen. Zakken zand en geheime tweak weer ingebouwd. Eerste indruk : Ruimtelijker, stabielere bas, mooi....... Ondanks de brandende nieuwsgierigheid onder lichte dwang om 00.30 naar bed gegaan. Ik ga eerst eens uitgebreid genieten. Verslag volgt. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 24 december 2003 Author Report Share Posted 24 december 2003 Ik luister via de interne DAC. Ik heb inmiddels heel wat beluisterd. Kind of Bleu van Miles Davis uit 1960 is voor mij een topopname Wel wat ruis hier en daar maar niet echt storend. Mooie accoustische bas en blaaswerk! De ruimtelijkheid is toegenomen. Het lijkt wel of er in de kamer gespeeld word. De bas is gewoon mooier geworden. In verband met een verfbeurt van de KEF 104-2 heb ik nu mij Pied Pipers weer aangesloten. Ja, die boxen met die " scherpe " DSM50 FFL. Ik mag het eigenlijk geen PP meer noemen. De scherpte in het midden is bijna helemaal weg. Het klinkt lekker fel. Ik ben erg tevreden. Binnenkort ga in nog eens vergelijken met een ongetweakte CD753. Ook ga ik nog wet een externe DAC luisteren. De Dac kit van Doede lijkt me ook leuk om te maken. Dit moet beter klinken dan de interne DAC van de Philips. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Beste Hans Heb je de PCB voeding ook besteld?? Heb hem gisteren in de scd555 gezet en op de clock aan gesloten,paar uurtjes op repeat even luisteren en ja hoor,nog meer detail alles staat zoals het moet. Mr.Dynaco Die ook met kerst lekker naar muziek luisterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 26 december 2003 Author Report Share Posted 26 december 2003 Beste Dynaco, Nee ik wist van het bestaan niet eens af. Toen ik het tent clockje kreeg had ik verwacht dat er een voedingtrafo + gelijkrichter bij zou zitten. Dat is echter niet zo. Kennelijk is het ook goed mogelijk een gelijkstroom te stabiliseren. Hoe dat werkt ???. De aparte PCB zal uiteraard beter zijn. Ik richt me toch eerst op de externe DAC. Deze kan ik namelijk ook op de Kiss DVD speler van mijn zoon ansluiten. Er komt wel een meer dan 10 meter lange kabel aan. Groeten Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 26 december 2003 Report Share Posted 26 december 2003 Vakmanschap is meesterschap.Guido, nogmaals bedankt. Dit was boven mijn kunnen. Vol ideetjes thuisgekomen. Zakken zand en geheime tweak weer ingebouwd. Eerste indruk : Ruimtelijker, stabielere bas, mooi....... Ondanks de brandende nieuwsgierigheid onder lichte dwang om 00.30 naar bed gegaan. Ik ga eerst eens uitgebreid genieten. Verslag volgt. Hans Hoi Hans, Fijn te horen dat alles naar wens is en dat je de klok waardeert. Wij genieten van de slagroom ! De geheime tweak mag wel openbaar hoor, zo geheim is het nu ook weer niet...... De externe voeding heet XO supply. Dat is een print met separate transformator, en choke input filter (bekend uit buizentechniek) met een fraaie Black Gate ontkoppeling. Zelf vind ik vooral de rust en klank beter worden met extra voeding. De Doede DAC is veel waarde voor het geld. veel plezier Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 27 december 2003 Author Report Share Posted 27 december 2003 Ik ben blij dat de slagroom gesmaakt heeft, Guido. Bij ons op de gemeentelijke stort worden stapels cd spelers afgegeven. Is het slim om hier de voeding uit te halen voor een low budged power supply? Of zijn de resultaten sterk afhankelijk van de gebruikte stabilisatie? Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 27 december 2003 Report Share Posted 27 december 2003 Ik ben blij dat de slagroom gesmaakt heeft, Guido. Bij ons op de gemeentelijke stort worden stapels cd spelers afgegeven. Is het slim om hier de voeding uit te halen voor een low budged power supply? Of zijn de resultaten sterk afhankelijk van de gebruikte stabilisatie? Groeten, Hans Hoi Hans, Ik denk dat je met een straightforward voeding ergens belandt tussen wat je nu hebt, en wat je met een XO supply kunt bereiken Je hebt 12 tot 25V DC nodig, dus ik denk dat je met een doorsnee trafo uit een speler wel succes hebt. Het stroomverbruik is 20mA, dat is nimmer een belemmering. Dit http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/unreg.htm geeft wat inspiratie, een 10 of 12V wisselspanning uit de trafo is prima. Gebruik Scottky dioden zoals BYV10 en een fatsoenlijk elco. succes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 14 februari 2004 Author Report Share Posted 14 februari 2004 Gebruik Scottky dioden zoals BYV10 en een fatsoenlijk elco. Bij de locale electronica boer even 4 diodes gehaald. type 1N5819 4 x 0,3 Euro Dit is een equivalent van de BYV10- Bij het openen van de speler zitten er echter 7 in . 6252 t/m 6268 Ik zal er waarschijnlijk 3 bij moeten kopen. Of kan ik volstaan met de 4 belangrijkste? Welke???? Groeten , Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Gebruik Scottky dioden zoals BYV10 en een fatsoenlijk elco. Bij de licale electronica boer even 4 diodes gehaald. type 1N5819 4 x 0,3 Euro Dit is een equivalent van de BYV10- Bij het openen van de speler zitten er echter 7 in . 6252 t/m 6268 Ik zal er waarschijnlijk 3 bij moeten kopen. Of kan ik volstaan met de 4 belangrijkste? Welke???? Groeten , Hans Beste Hans, Begin met de vier voor de analoge spanning (+ en - 12, 15 of 18 volt). Dit zal een hoorbaar verbeterd resultaat moeten geven. De andere drie zullen zijn voor de digtale (5 volt) en andere stuurspanningen. Ook daar werpen snelle diodes zeker hun vruchten af. Mijn ervaringen met de diodes voor anallog zijn, dat overkill diodes de beste hoorbare resultaten geven. In dit geval dus de zwaarste Scottky's die je krijgen kunt, en passen. Verder een zeer goed alternatief voor de blackgate NX en N serie voor digiale voeding zijnd e Sanyo OsCon's. Geen goedkope elco's maar ze doen wonderen in digitale circuit's. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Bas, Bedankt vor de tips. Ik heb de spanning bij de diodes gemeten. 25 V en 10 V gevonden. Ik heb 4 diodes bij de 25 V losgesoldeerd. Tevens ben ik er in geslaagd om een printbaan los te bakken. OEPS! Dit ondanks het gebruik van een geregelde soldeerbout en desoldeer. IK heb alleen een stift met een puntje. I wil er eigenlijk nog een stift met een plat stukje bij hebben. LIjkt me wel makkelijk om draadjes door de print terug te duwen.. Een mooie gelegenheid om de speler gedeeltelijk hard wired te maken. Helaas ie er een diode gesneuveld . Weer een oude teruggeplaatst. Speler weer aangesloten. Tot min grote verassing doet hij het gewoon. Eerste luisterindruk. Het geluid is rustiger en stabiler geworden. Fantastisch. Nu nog een geheel aparte voeding voor de het klokje maken. En dat terwijl ik de zandzakken vergeten had terug te plaatsen. Volgende week ga ik in een klap de rest ook vervangen. Er is geen diode meer veilig!!!! Een echte aanrader deze tweak. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Bas, Bedankt vor de tips. Ik heb de spanning bij de diodes gemeten. 25 V en 10 V gevonden. Ik heb 4 diodes bij de 25 V losgesoldeerd. Tevens ben ik er in geslaagd om een printbaan los te bakken. OEPS! Dit ondanks het gebruik van een geregelde soldeerbout en desoldeer. IK heb alleen een stift met een puntje. I wil er eigenlijk nog een stift met een plat stukje bij hebben. LIjkt me wel makkelijk om draadjes door de print terug te duwen.. Een mooie gelegenheid om de speler gedeeltelijk hard wired te maken. Helaas ie er een diode gesneuveld . Weer een oude teruggeplaatst. Speler weer aangesloten. Tot min grote verassing doet hij het gewoon. Eerste luisterindruk. Het geluid is rustiger en stabiler geworden. Fantastisch. Nu nog een geheel aparte voeding voor de het klokje maken. En dat terwijl ik de zandzakken vergeten had terug te plaatsen. Volgende week ga ik in een klap de rest ook vervangen. Er is geen diode meer veilig!!!! Een echte aanrader deze tweak. Groeten, Hans Beste Hans, 25 volt? wat een ziek hoge spanning. Meet je potentiaal tussen nul en + en - of tussen + en -? Blij dat je er zoveel vreugde aan beleeft Het geeft voor weinig geld een enorme voldoening. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 25 volt? wat een ziek hoge spanning. Meet je potentiaal tussen nul en + en - of tussen + en -? Blij dat je er zoveel vreugde aan beleeft Het geeft voor weinig geld een enorme voldoening. Groeten, Bas Ik heb tussen diode en massa ( chassis ) geneten. Normaal durf ik niet zoveel te meten in verband met mijn " onkunde". Maar meten is weten dus .... Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 februari 2004 Author Report Share Posted 16 februari 2004 Net voor het einde wordt een blijspel een drama. Ik geloof dat ik de final tweak heb doorgevoerd. Nog 4 diodes vervangen aangemoedigd door het succes. Het LCD scherm doet het niet meer. Wel draait het loopwerk nog en kan ik de nummers kiezen. Echter er is een grote ruis ontstaan in beide kanalen. ???????????????????????????????????????????????????? Ik kan geen verkeerd geplaatste diodes ontdekken. Welke diode is verantwoordelijk voor de stroom van het LCD scherm? Lijkt me echt een uitdaging voor jou Bas. Zou er soms een defecte diode tussen zitten. Als ik de oude diodes nu weer een terugplaats. Wel een gepeuter........... Groeten , Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Net voor het einde wordt een blijspel een drama.Ik geloof dat ik de final tweak heb doorgevoerd. Nog 4 diodes vervangen aangemoedigd door het succes. Het LCD scherm doet het niet meer. Wel draait het loopwerk nog en kan ik de nummers kiezen. Echter er is een grote ruis ontstaan in beide kanalen. ???????????????????????????????????????????????????? Ik kan geen verkeerd geplaatste diodes ontdekken. Welke diode is verantwoordelijk voor de stroom van het LCD scherm? Lijkt me echt een uitdaging voor jou Bas. Zou er soms een defecte diode tussen zitten. Als ik de oude diodes nu weer een terugplaats. Wel een gepeuter........... Groeten , Hans Heb je misschien een zenerdiode vervangen door een shottky? Dan werkt het zaakje niet meer. Je kunt niet alle diodes door shottky's vervangen. In een gelijkrichter, prima, maar op andere plekken zul je toch wat voorzichtiger moeten zijn. En bedenk, niet alles wat er uitziet als een diode is er ook een Als je nou eens de diodes terug plaatst en kijkt of ie 't dan nog doet, zou idd een optie kunnen zijn. BTW: Hoe zit het met de DDDAC-pcb? Is die al binnen? En als je dan komt, breng de getweakte speler dan ook maar mee. Misschien kan ik je daar ook mee helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 februari 2004 Author Report Share Posted 16 februari 2004 Goed idee, Nog steeds niets binnen. Bedtijd. hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Hoi Hans, Bedankt voor deze topic, ik heb ook plannen in die richting. Het was erg leerzaam. Ik vind sowieso dat je leuk bezig bent, wat ik zo van je lees doet me erg aan mijn eigen 'stand van zaken' denken, alleen ben jij wat sneller met de uitvoering. Keep up the good work! Grtz Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts