Jump to content

Cassettedeck draait te langzaam

Leon S.
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Harman Kardon cassettedeck en wel de TD 420.

Alleen, mijn eerder opgenomen cassettes draaien allemaal te langzaam. (is goed hoorbaar). Kortom, dit deck draait dus langzamer. Zal wel geen standaard voor zijn.

Vraag is dus: kan de snelheid van het cassettedeck worden aangepast?

Zo ja...hoe??

Groet,

Leon

Deksel eraf

potmeter "speed" of een vergelijkbare term verdraaien.

Zou wel een referentietape op snorren voordat je dit gaat doen.

Een tape met een vooraf bekende frequentie afspelen en de frequentie meten.

De frequentie is trouwens goed te meten met je computer en de demo van cooledit.

PS waarom zou deze te langzaam zijn?

Was de andere niet te snel?

Groeten Simon

Simon,

Deze vraag is mij al eerder gesteld en ik heb werkelijk geen idee.

Ik zou natuurlijk kunnen testen met een cassette hoe lang het cassettedeck erover doet om deze af te spelen. Doet hij hier te lang over dan speelt hij te langzaam.

Maar hoe het ook zij... het probleem blijft dat mijn oude opnamen te langzaam worden afgespeeld en dit is best irritant.

Groet,

Leon

Het is idd de vraag of deze HK te langzaam loopt of de vorige te snel :blink::huh: Wel komen deze verschillen vaker voor. De snelheidsinstelling doe je door aan de potmeter IN de (capstan)motor te draaien. Deze vind je aan de onderzijde van de motor (eigenlijk in het ronde platte vlak dat naar de achterkant van het deck gericht is). Als het goed is zie je daar een gaatje (al dan niet afgedekt door een zwart rubber). Met een kleine schroevendraaier steek je daar in en je hebt de juiste potmeter gevonden.

Als je je oude cassettes net zo snel/langzaam wil laten lopen als in je vorige deck, neem dan een cassette die je goed kent en tel de maten in een stuk. Doe dat voor precies 1 minuut. Stop vervolgens diezelfde cassette in de HK en regel net zolang aan de potmeter dat het aantal maten in 1 minuut gelijk is aan die van je vorige deck.

De HK zal dan zeker niet de juiste bandloopsnelheid hebben, maar die is nu wel gelijk aan die van je vorige deck en je hoort geen bandloopverschil meer.

De juiste bandloopsnelheid is gespecificeerd op 4,78cm/s. Om dit goed af te stellen heb je helaas wat meer spullen nodig.

Kun je nog een opname maken op het oude deck?

Want dan moet je een toon genereren van 1KHz (bijvoorbeeld) en dat opnemen.

Door de frequentie te meten op je nieuwe deckkun je de snelheid exact gelijk stellen met het oude deck.

Ik vraag me af of de HK met zo'n simpel motortje werkt. Maar wellicht moet je inderdaad de snelheid in de motor zelf instellen.

Groeten Simon

als ik specefieker moet zijn over het opnemen en meten van die frequentie op je pc. Dan hoor ik dat wel.

Als je alles wilt weten over te langzame decks ,dan moet je zeker eens op deze ''smilie'' klikken. :rolleyes: <----Klik .Dan kom je al een heel eind. :P <---- Niet op deze.

Kun je nog een opname maken op het oude deck?

Want dan moet je een toon genereren van 1KHz (bijvoorbeeld) en dat opnemen.

Ik heb het cassettedeck nog en kan er ook nog mee opnemen.

Het is een pioneer CT-S210. de bandsnelheid van dit deck is niet bekend.

Van mijn TD-420 is de bandsnelheid, theoretisch, 4,75. Dit heb ik opgezocht in de handleiding.

Over die frequentie op de PC zou ik wel wat meer willen weten. Ik weet nl. niet hoe je zo'n toon moet genereren.

Shit

Ik zie net dat cooledit over genomen is door Adobe en de laaste demo versie 30mb is. Wellicht een beetje veel.

Ik zoek wel effe iets anders

Groeten Simon

Download deze cooledit versie cooledit96 (2mb)

Installeer cooledit.

Selecteer bij de demo versie 'generate' & 'save'.

new file (16bit - 44khz - stereo)

Generate - Tones

Let op deze staat standaard op een gemoduleerd signaal.

ce1.jpg

click bij final settings op 'copy from initial setting'

OK

Als het goed is heb je nu een wav. file met een 1khz signaal die je rechtstreeks kunt afspelen op je pc.

Neem dit op op je ouwe deck.

Sluit nu je nieuwe deck aan op je pc. Line in of mic

speel de tape voor een seconde af terwijl je met cooledit dit opneemt.

Nu kun je bij 'Analyze' een 'frequency analysis' uitvoeren.

De grondtoon wordt direct weer gegeven.

dit opnemen - analyze moet je blijven herhalen tot je de snelheid goed hebt.

Succes