Jump to content

Oh jee, is het nu echt gebeurd???

conqubite
 Share

Recommended Posts

Ja dat is wel suf zeg. Maar idd zal je lasertje gewoon versleten zijn. Normaal vangt een regeling die slijtage nog op maar op een gegeven moment redt die het ook niet meer en is het einde verhaal. Overigens is 12/13 jaar niet slecht. De meeste Sonies begeven het na 5/8 jaar.

Een beetje hobbyist (ik dus niet) zet er toch zelf een nieuwe laser in :confused:

Of een compleet nieuw loopwerk. Schakelaartjes en andere mechanica is na zo'n tijd meestal ook al een eind heen. Kon destijds voor mijn CD speler (ja Sony) niet eens een losse laser krijgen alleen een compleet, maar wel afgeregeld, loopwerk a 200 ouderwetse pieken. Heb ik maar niet meer gedaan.

Hallo Conqubite

Wat er met de Onkyo precies aan de hand is weet ik niet precies. Maar gezien de leeftijd mag je idd niet klagen.

Ik zit met hetzelfde dilemma als jij vwb het vervangen van spullen. Mijn cd speler, een Marantz cd94, is net zo oud als de jouwe. Het element van mijn ps is n

Ja, ik denk idd dat jouw speler aan zijn einde is. De CD-speler van mijn vader heeft het ongeveer 15 jaar gedaan. En na ongeveer 13 jaar begonnen er sommige CD's (vooral gebrande) te kraken. En het werden er steeds meer. Het lijkt idd op slechte radio-ontvangst of iets dergelijks. Maar 12, 13 jaar is niet slecht.

Frank

Van vele CD spelers zijn de laserunits nog wel te krijgen, kosten in het algemeen een paar tientjes, net als het inzetten, dus heel vaak is het repareren beslist een optie.

Zoals Bas al aangaf is het nuttig te weten welke laser er in zit, het typenummer van de cd speler geeft hierover ook al enige informatie.

Bij goedkopere spelers of spelers met een bijzonder - dure - vervangingsunit, dringt de vraag zich al snel op of een reparatie nog wel verantwoord is, van een aantal spelers, of loopwerken eigenlijk, zijn geen laserunits meer te krijgen, dan houdt dus alles gewoon op.

Overigens is een moment als dit ook uitstekend geschikt om te bedenken of je iets beters zou kunnen aanschaffen............................................

Groet Jitze

Hoe Onkyo apparatuur nu is weet ik niet maar in de tijd dat ik mijn set heb aangeschaft waren de Onkyo componenten superdegelijk, met de nadruk op super. Ik ben daar nog steeds van onder de indruk. De lade van de speler opent met een klonk. Alles is van gietijzer. Er zit ook nu nog geen milimeter speling op de lade. Je kunt de hele speler met de geopende lade optillen

Ondanks dat reparatie mogelijk is (en ik dat ook wel overweeg) ga ik voorlopig even uit van aanschaf van een nieuwe.

De vraag is dan neem ik een goede alleseter a la Denon DV 2900 of een goede cd speler. Als het alleen een cd speler wordt is mijn idee op dit moment dat ik beneden de 1000 euro wil blijven. Wat is er voor dat bedrag te krijgen dat beter is dan mijn DX 3800?? Ik weet dat prijzen niet zo veel zeggen maar die kostte destijds volgens mij toch ook nog Fl 1200,- (als ik me het goed herinner).

De Onkyo lijkt me niet zo slecht als hier misschien wel wordt gedacht.

Haudio, je hebt niet verteld wat je van mijn setje vondt tijdens mijn luistersessie destijds?? Ik weet niet of je er echt naar hebt geluisterd maar als je er een mening over hebt wil ik die best wel weten (ook als die minder positief is).

Concreet, wat zijn mijn opties, wat adviseren jullie mij. Wat zijn de merken (en types) waar ik aan moet denken bij vervanging??

conqubite

Dit is inderdaad een speler waarvoor - voorzover ik weet - geen laserunit meer verkrijgbaar is.

Overigens kwam, binnen jouw budget, deze speler als eens langs :

Wir freuen uns,

Ihnen einen weiteren Spro

En kun je er misschien iets meer over zeggen?

Conqubite

Deze speler ken ik niet, wel heb ik een beetje ervaring met de opamp-upgrade van LC audio, ze brengen een aantal modificaties voor cd spelers op de markt, hebben ooit ook een cd speler in het programma gehad.

Dit Duitse bedrijf heeft de draad weer opgepakt, het ziet er zeker interessant uit, de site roept beslist een betrouwbaar beeld op, mogelijk geeft google ook nog wat recensies van deze speler..............

Groet Jitze

Ik zit een beetje met de handen in het haar. Mijn bedoeling was het om eerst een paar nieuwe speakers aan te schaffen waarna in een later stadium de versterker aan de beurt zou komen. De cd speler had ik nog niet op het programma staan hoewel ik me bewust was van z'n leeftijd. Dit leek me een logisch volgorde, zo kon ik versterker en andere apparatuur afstemmen op de speakers van mijn keuze.

Ik heb reeds wat speakers beluisterd en de reference serie van Klipsch staat met stip bovenaan. Hoewel ik ze nog niet heb gehoord neig ik naar de RF5 (de RF3 is het net niet, de RF7 is te groot en te duur). De definitieve speakers zullen of de RF5 worden of iets wat daar klankmatig dicht in de buurt van de Reference serie van Klipsch komt).

Vanuit optisch oogpunt zou het te preferen zijn (het is geen must) om cd speler en versterker van hetzelfde merk, wellicht zelfs zelfde serie te nemen. Dat heb ik nu ook en ik denk eveneens denk dat dan het matchen dan geen probleem oplevert (toch? :unsure: ). Je hoeft alleen te kijken of het goed past bij de speakers en niet meer tussen de componenten onderling.

Ik heb nog niets gehoord maar de merken die ik in m'n hoofd heb om een keer te beluisteren zijn o.a. Vincent, Audio Analogue, Unison Research Unico, er kunnen nog wel meer bijkomen.

Ik hou van een helder, niet al te warm, geluid met een strak laag en ik vraag me af of een "zogenaamd buizenachtig geluid" van AA en UR samen met bijvoorbeeld de Klipsch RF5 goed zou klinken, en belangrijker nog, of dat ook mijn smaak is. ;) Of wellicht is mijn smaak gewoon alles zo helder en analystisch mogelijk. :confused: Dat moet ik dus nog uitvinden.

Nu ben ik echter "gedwongen" het anders te doen maar ik ben er nog helemaal niet uit wat nu de beste stap is. Ik heb wel wat merken in m'n hoofd maar ik zal toch moeten gaan luisteren. Alleen is dat vervelend omdat ik nog niet 100 % zeker weet welke speakers het worden. Ik ben nu bang iets aan te schaffen wat straks niet bij nieuwe speakers past. En het probleem is nu net dat de speakers voor mij belangrijk zijn. Ik heb een specifieke smaak en daar passen veel luidsprekers niet goed bij.

Daarnaast is er nog het dilemma van de keus tussen alleseter en een cd speler. Volgens mij zijn er nog niet zo veel alleseters die ook een goede cd weergave hebben. Het begint dan volgens mij toch al bij de Denon DVD 2900. Maar om nu direct zo'n bedrag uit te geven terwijl ik niet weet of deze wel bij mijn beoogde speakers c.q. versterker past vindt ik een beetje gevaarlijk.

Ik hoop dat ik mijn dilemma een beetje duidelijk heb gemaakt. :unsure: ??

Wie heeft er een advies??

Conqubite

Lastig dilemma Conqubite,

Zo te lezen ben je nogal gehecht aan je Onkyo. Zou toch prijsopgaaf vragen wat een reparatie kost.

Anders zou ik toch voor niet al te veel geld een inruilapparaat op de kop zien te tikken en eerst je speakers en versterker op orde krijgen. Kun je later alsnog naar een betere CD speler op zoek.

Zelf heb ik een paar jaar geleden hetzelfde met mijn CD speler gehad. Bij Correct de koopjeskelder in gelopen waar 2 Sony CDP-X920ES inruilspelers stonden voor FL 600,- stuk. Nou pak er maar eentje in. Na een week gaf ie de geest. Mee terug en twee weken later was gratis het hele loopwerk met laser en al vervangen. Er zit op inruil bij Correct gewoon 3 maanden volledige garantie en die is goed ook. Hij speelt nu nog steeds prima op mijn studeerkamer.

;)

Zo te lezen ben je nogal gehecht aan je Onkyo. Zou toch prijsopgaaf vragen wat een reparatie kost.

Beste,

Vandaag een prijsopgave gehad van de Importeur van Onkyo/B&O voor een Cdspeler van Onkyo waar nog wel een laser voor was.

Prijsopgave 160,00 euro ex. verzendkosten

Volgens mij waren de lasers goedkoper geworden , volgens hun waren ze duurder geworden.

Wie heeft gelijk ?

Maakt ook geen verschil, want het moet wel betaald worden.

Reparatiekosten en verzendkosten/handelingkosten zijn de pan uitgerezen !

MvG,

Haudio

Beste,

Vandaag een prijsopgave gehad van de Importeur van Onkyo/B&O voor een Cdspeler van Onkyo waar nog wel een laser voor was.

Prijsopgave 160,00 euro ex. verzendkosten

Volgens mij waren de lasers goedkoper geworden , volgens hun waren ze duurder geworden.

Wie heeft gelijk ?

Maakt ook geen verschil, want het moet wel betaald worden.

Reparatiekosten en verzendkosten/handelingkosten zijn de pan uitgerezen !

MvG,

Haudio

Ik ben best wel gehecht aan m