RonL Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Leuke foto's. Was weer als vanouds denk ik en ik ben benieuwd naar de indrukken van de verschillende speakers. Ik vind het jammer dat ik er niet bij kon zijn. Mijn mening.... Wat bedoel je daarmee Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ik zal ook even mijn indrukken vermelden, voor de duidelijkheid, ik zat niet telkens op de 'hotspot', want die was er m.i. niet Geerdie bedankt voor je titels, ik neem ze gelijk over MS914 van Michel Voor het geld heel leuke speakers met een goede afwerking, die vrij onrustig overkomen, de Quad versterker heeft ze niet helemaal onder controle, wat zich vooral in het laag uit. Het midden loopt (daardoor) bij hogere volumes een beetje dicht. Het beeld is redelijk groot, maar de speakers blijven in zicht. Diepte is goed hoorbaar, maar concentreert zich vooral in het midden tussen de speakers. Zelfbouw vloerstaanders van Telefunken Het is leuk om deze speakers ook eens op een andere set te horen, de meest losse van allemaal en ook lekker dynamisch. Het lage rendement schijnt voor de Quad versterker geen probleem te zijn, maar hij klinkt wel wat te aanwezig met het vooruit geplaatste middengebied. Ondanks dat toch ook een mooie diepte werking en het midden loopt niet snel dicht. Met het hoog heb ik enige moeite, hoewel niet 'stralend' vind ik het met een buizenversterker mooier (gehoord bij Rob thuis). Impulse 34 van Geerdie In het begin leken ze niet los te komen, ze stonden wat naar achteren om het laag beter uit te laten komen, maar ergens ging het toch niet lekker. De presentatie is rustig en breed, maar de speakers begrenzen het beeld fysiek. Later op de avond stonden ze veel vrijer en dat was te horen Va mij had het laag dieper gemogen, maar wat je hoorde was strak en mooi. Het beeld komt nu beter los en is ruimer, ook in de diepte. Scan Speak Reference Monitor Tja, waarom heet deze speaker zo Het is een van de matste weergevers, heel ingetogen en het beeld komt niet los. Zowel de breedte als de diepte vallen me tegen, al belooft het formaat meer moois. Het midden loopt aardig dicht, was ist los mit deze doos? Dynaudio's (Image MKII) van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Alhoewel ik beter fotografeer dan schrijf, en dat fotograferen is ook niet echt bijzonder, wil ik toch wat neerpennen over gisteren: Ten eerste wil ik wat algemeens kwijt. Het viel me gisteren op dat ik, ondanks de verschillen, niet echt een slechte speaker heb gehoord. Waar ik hierbij aan denk is dat smaken wel aardig kunnen verschillen, maar dat een ieder toch wel een oor voor kwaliteit heeft bij de keuze van een speaker. Er werden gisteren 3 stukken, zo'n 3 minuten geluisterd, per speaker; 1. Dvorak, 9e symphonie 2. Moby, ? 3. een Big Band, ? Dit lijken mij moeilijke stukken voor monitoren, en ik heb zowiezo moeite om in een paar minuten een oordeel te vormen. Toch was het wel leuk om te horen hoe de systemen ermee omgingen. Ik vond het leuk dat de 2 zelfbouw systemen, die van Telefunken en die van mij, het goed deden. Het toont m.i. aan dat je best zelf hele goede resultaten kunt bereiken. Verder vond ik de Mordaunt Shorts erg positief opvallen voor dat geld, echt een hele leuke speaker. Het geluid kwam goed los van de kast. Ik hoorde voor het eerst een TL-systeem. Dit was voor mij wat te tam in het laag, waarschijnlijk mede omdat ik basreflex systemen gewend ben. Bij het luisteren van het stuk met een grote trom erin leek het voor mij alsof de trom werd geaaid i.p.v. geslagen, ik miste de knal zeg maar. De Scan-Speak Reference Monitor viel me wat tegen. Ik had hem lang geleden al eens gehoord, en toen vond ik hem veel mooier. Inmiddels heb ik echter veel meer systemen gehoord. Hij deed gewoon te weinig. Bij het vergelijken van vloerstaander vs. monitor was er voor mij geen winnaar, vanwege de verschillende kwaliteiten van de systemen. Ik hou ook van zowel vlees als vis.. Michel en Annemarie hadden zelfs 2 soorten soep gemaakt, ook ter vergelijking? Al met al een leuke dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 zo nu ik even tijd hebt laat ik even iets van mij horen. om te beginnen wil ik michel en zijn vrouw bedanken voor de goede gastvrijheid het was weer een geslaagde dag. alles wat hier boven geschreven is over de verschillende luidsprekers heb ik ook ervaren. wat mij wel weer opviel waren de verschillen tussen zelfbouw en nieuwkoop uit de fabriek. de verschillen zaten hoofdzakelijk wat mij betreft in de openheid van het geluid,de hat 3 is een mooi ontwikkeld project van Tony Gee die heb ik 4 weken geleden ontmoet tijden een andere luistersessie met alleen maar zelfbouw models. deze kleine jongen (hat3)klinkt verschrikkelijk mooi zeker voor zijn voormaat met een inhoud van 4.5 liter , ongeloofelijk wat voor een mooi gecontroleerde bas er nog uitkomt (niks meer dan lof over dit zelfbouw systeem) ik zou deze speaker graag een keer op mijn set willen horen. hoe de scanspeak reference in dit verhaal terecht is gekomen vertel ik niet maar ik moet ook toegeven dat ik dezelfde ervaringen bij michel als bij mij thuis hebt gehoord,het is te gek voor worden dat dit systeem niet mooi klinkt zeker voor dit soort kwaliteit units. bij binnenkomst zag ik de MS914 staan van michel en ik dacht zoiets van moet hier nou een mooi geluid uit komen,en het antwoord is ja soms moet men maar gewoon blind binnen komen en gaan luisteren want deze luidspreker geeft wel degenlijk een aangenaamd geluid alleen een klein minpuntje is weer het laag (niet kort en strak maar maakt er een soort bei van bassen van) de Impulse van geerdie ,is een mooi klinkende luidspreaker niks op aan te merken,een lekker rustig sound. de dynaudio's en de infinity's geven niet het geluid waar ik mee zou kunnen leven. om nog eens wat te vertellen over de muziek die buiten de luistersessie is gedraaid het is altijd leuk als je muziek hoort die je zelf prettig vind maar ohwee als er iets gedraaid word wat je niet prettig vind ,zo werd er door 1 van de aanwezigen een stukje muziek gedraaid waar ik totaal niet tegen kan en zo gebeurde het dat ik een stroomstoot kreeg want ik viel bijna in slaap. tot slot wil ik nog wel wat zeggen jongens doe wat aan het filter en ik denk dat je behoorlijk bevredigd zal worden. ik denk zelf dat dan een luisersessie vele malen leuker zal zijn dan nu,en het was nu al zo leuk en gezellig en ook was het leuk om de gezichten te zien van andere forumers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Zo, ik heb even doorgewerkt en nu kan ik in ieder geval de foto's van gisteren presenteren. Zie de volgende link:Foto's van de sessie Misschien dat andere daarbij aanwezigen wat indrukken erbij kunnen schrijven? de link werkt niet bij mij (error)maar ik wil wel de foto's een keer zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Zo, ik heb even doorgewerkt en nu kan ik in ieder geval de foto's van gisteren presenteren. Zie de volgende link:Foto's van de sessie Misschien dat andere daarbij aanwezigen wat indrukken erbij kunnen schrijven? de link werkt niet bij mij (error)maar ik wil wel de foto's een keer zien. Je moet het gewoon nog eens proberen, bij drukte gaat het wel eens fout.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 9 december 2003 Author Report Share Posted 9 december 2003 zo nu ik even tijd hebt laat ik even iets van mij horen. om te beginnen wil ik michel en zijn vrouw bedanken voor de goede gastvrijheid het was weer een geslaagde dag. alles wat hier boven geschreven is over de verschillende luidsprekers heb ik ook ervaren. wat mij wel weer opviel waren de verschillen tussen zelfbouw en nieuwkoop uit de fabriek. de verschillen zaten hoofdzakelijk wat mij betreft in de openheid van het geluid,de hat 3 is een mooi ontwikkeld project van Tony Gee die heb ik 4 weken geleden ontmoet tijden een andere luistersessie met alleen maar zelfbouw models. deze kleine jongen (hat3)klinkt verschrikkelijk mooi zeker voor zijn voormaat met een inhoud van 4.5 liter , ongeloofelijk wat voor een mooi gecontroleerde bas er nog uitkomt (niks meer dan lof over dit zelfbouw systeem) ik zou deze speaker graag een keer op mijn set willen horen. hoe de scanspeak reference in dit verhaal terecht is gekomen vertel ik niet maar ik moet ook toegeven dat ik dezelfde ervaringen bij michel als bij mij thuis hebt gehoord,het is te gek voor worden dat dit systeem niet mooi klinkt zeker voor dit soort kwaliteit units. bij binnenkomst zag ik de MS914 staan van michel en ik dacht zoiets van moet hier nou een mooi geluid uit komen,en het antwoord is ja soms moet men maar gewoon blind binnen komen en gaan luisteren want deze luidspreker geeft wel degenlijk een aangenaamd geluid alleen een klein minpuntje is weer het laag (niet kort en strak maar maakt er een soort bei van bassen van) de Impulse van geerdie ,is een mooi klinkende luidspreaker niks op aan te merken,een lekker rustig sound. de dynaudio's en de infinity's geven niet het geluid waar ik mee zou kunnen leven. om nog eens wat te vertellen over de muziek die buiten de luistersessie is gedraaid het is altijd leuk als je muziek hoort die je zelf prettig vind maar ohwee als er iets gedraaid word wat je niet prettig vind ,zo werd er door 1 van de aanwezigen een stukje muziek gedraaid waar ik totaal niet tegen kan en zo gebeurde het dat ik een stroomstoot kreeg want ik viel bijna in slaap. tot slot wil ik nog wel wat zeggen jongens doe wat aan het filter en ik denk dat je behoorlijk bevredigd zal worden. ik denk zelf dat dan een luisersessie vele malen leuker zal zijn dan nu,en het was nu al zo leuk en gezellig en ook was het leuk om de gezichten te zien van andere forumers. Hallo allemaal. Het was idd een zeer geslaagde dag. Erg gezellig en weer heel leuk om mensen van het forum te zien. Dat gedeelte over het filteren, wil ik nog wel eens proberen. Het is de bedoeling dat ik de bassen wat meer onder kontrole gaat krijgen. Nu ik er overna denk was dit idd wat ik in het begin na het inspelen ook hoorde(wat rommelig laag) Maar na een wen periode hoor je dit niet meer en nu er een aantal zeergoede zelf bouwers naast stonden, kon ik het zelf weer waarnemen. Maar dit komt nog wel ik denk dat ik er mee langs speaker en co gaat om ze eens te laten door meten(de filters) en aan de hand hier van eens met Rob een praatje ga maken voor wat leuke olie en tin folie spullen!(waarom niet gelijk goed doen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Hallo, Leuk idee zo'n luistersessie. Met duidelijke foto's en toelichtingen! groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Het is weer een erg leuke sessie geweest. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, ik had mijn Kefjes graag laten horen. Wel leuk dat ik zoveel terugzie van de recensie die ik een tijd geleden over Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 ...tot slot wil ik nog wel wat zeggen jongens doe wat aan het filter... Zeker! Wil ik ook gaan doen Telefunken. Ik wil tzt de impulsjes effe opereren en het filter bestuderen. Als ik de waarden van de condensatoren heb, kun jij dan zeggen wat zo'n MKP+ of tinfolie gaat kosten? mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Er werden gisteren 3 stukken, zo'n 3 minuten geluisterd, per speaker;1. Dvorak, 9e symphonie 2. Moby, ? 3. een Big Band, ? Eehh, ja het 2e stuk was van het album Play van Moby(track 6). Daar zaten van die (electrische) knetters in waarmee je het uitsterven van de galm zo mooi kon beoordelen. En het laag natuurlijk. Hoe het heet? Kweenie, Michel mailde me dat ik die cd was vergeten, dat 'ie nog bij hem lag. En zo goed ken ik die cd ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Kermit, Van de 9e hebben we inderdaad het derde deel gedraaid. De uitvoering betrof die van Dohnanyi met de Cleveland orchestra op Decca. Naar mijn mening een prachtig stuk muziek dat erg geschikt is voor het beoordelen van een set. Groot orkestwerk wordt afgewisseld met subtiele details. Strijkers, pauken, triangel: alles komt aan bod! Verder op het klassieke gebied hebben we nog even geluisterd naar het 1e deel uit het 2e pianoconcert van Rachmaninov door Helene Grimaud met het Philharmonia orchestra olv Ashkenazy (Teldec). Voor wat betreft de speakers die we hebben beluisterd: De zelfbouws van Telefunken klonken wederom erg fraai. Voor mij de beste speaker van de dag omdat ze ook met groot orkestwerk stand hielden en daarbij een mooi beeld neerzetten (ook in de diepte) dat geheel los van de kast stond. De monitors van CGM laten het bij groot orkestwerk afweten (bleek vooral bij het stuk van Rachmaninov). Echter: met kleine bezetting zijn deze monitors niet te versmaden! Wat ik er vooral zo goed aan vond was dat "ze niet laten horen wat ze niet kunnen laten horen". Ofwel: in het laag vielen ze erg mooi geleidelijk af waardoor er geen bonkering geluid ontstond. Bij mijn eigen Alpha 10's hoor je deze beperking duidelijk wel. Misschien is hier nog wat verbetering te bereiken door ze eens goed in te spelen. Ik gebruik ze in mijn werkkamer en daar draaien ze altijd heel zacht wat achtergrondmuziek of radio 1. Ook wil ik nog eens naar het wisselfilter kijken, naar de aansporingen van Telefunken. Lijkt me een leuk hobbie object om deze speaker verder te verbeteren. Misschien dat daarmee dan ook het wat terughoudende karakter wat kan worden opgepept. De Impuls van Geerdie klonken in de eerste luistersessie erg dun: de Cleveland orchestra had totaal geen impact. Tot ons aller verbazing veranderde dat in de 2e sessie toen ze juist verder van de achtermuur werden opgesteld. Toen was het ruimtelijk beeld ineens compleet. Het laag gaf niet overdreven veel druk, maar was erg strak. Het lijkt alsof de aanwezigheid van het laag dus subjectief wordt beinvloed (in dit geval positief: meer laag) door een beter ruimtelijk beeld. In deze opstelling dus een erg mooie speaker die ik graag nog eens bij Geerdie thuis uitgebreid ga beluisteren. De Dynaudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 In deze opstelling dus een erg mooie speaker die ik graag nog eens bij Geerdie thuis uitgebreid ga beluisteren. Otto Je bent altijd welkom Zee! mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Beste Telefunken. Ik heb vanavond toch nog tijd gevonden om het filter van de Impulse even te bekijken. De 2 spoelen, model luchtkern, zijn van voldoende draaddiameter. Iig geen potkernen oid. Laat ik maar zo. Er zit ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Zee, het stuk met die trom was "de heks Baba-Yaga" van Liadov. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 esl's Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 esl's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 esl's esl's?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 esl's esl's?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Wat mij opvalt in dit verhaal is dat de Scanspeak Reference zo minimaal wordt gewaardeerd. Volgens Speakerland is dit dezelfde luidsprekers als de Master 3. Alleen heeft Rick Paap een goedkopere tweeter ingebouwd. Natuurlijk is ook de kast anders van vorm, maar heeft wel dezelfde inhoud. Nu zal Rick betere componenten in het filter hebben gestopt, en z'n kast steviger gebouwd, maar toch...... Ik denk dat er met die beoordeelde Scanspeak iets mis moet zijn geweest. Ik vind n.l. de Master 3 een van de mooiste speakers die ik ken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Ik weet het ook niet Hans, maar mogelijk is deze speaker zeer kritisch mbt de opstelling en moet je dus eerst een uurtje schuiven voordat ze het goed 'doen'. De zelfbouw van Telefunken heeft dat probleem niet. Die heb ik al in een paar verschillende opstellingen gehoord en klinkt gewoon direct heel goed, en volgens mij voor beduidend minder geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Ik weet het ook niet Hans, maar mogelijk is deze speaker zeer kritisch mbt de opstelling en moet je dus eerst een uurtje schuiven voordat ze het goed 'doen'. De zelfbouw van Telefunken heeft dat probleem niet. Die heb ik al in een paar verschillende opstellingen gehoord en klinkt gewoon direct heel goed, en volgens mij voor beduidend minder geld. hoi otto. inderdaad beduidend minder is ongeveer 170 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 16 december 2003 Author Report Share Posted 16 december 2003 Ik weet het ook niet Hans, maar mogelijk is deze speaker zeer kritisch mbt de opstelling en moet je dus eerst een uurtje schuiven voordat ze het goed 'doen'. De zelfbouw van Telefunken heeft dat probleem niet. Die heb ik al in een paar verschillende opstellingen gehoord en klinkt gewoon direct heel goed, en volgens mij voor beduidend minder geld. hoi otto. inderdaad beduidend minder is ongeveer 170 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 16 december 2003 Author Report Share Posted 16 december 2003 Is er nou echt niemand geintreseerd in mijn ingespeelde audiofiele doekjens? Dat valt me tegen, ik heb nog wel zo'n mooie demo gegeven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts