buizenbart Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Hallo, Voor de ingangskeuze van mijn voorversterker wil ik relais gaan gebruiken. Het moeten natuurlijk wel goede kontakten zijn, en ik wil de massa ook meeschakelen. Wat kan ik het beste gebruiken, en waar is het te krijgen? (Conrad....) Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Ik ben zelf eens opzoek geweest en heb deze gevonden. (Farnell 177226) Nais TQ2 (12v) PDF file Ik weet niet of conrad die heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Hallo, Voor de ingangskeuze van mijn voorversterker wil ik relais gaan gebruiken. Het moeten natuurlijk wel goede kontakten zijn, en ik wil de massa ook meeschakelen. Wat kan ik het beste gebruiken, en waar is het te krijgen? (Conrad....) Alvast bedankt! Beste Buizenbart, Waarom zou je massa meeschakelen? Dit verhoogd de kans op tikken en ploppen tijdens schakelen. Wanneer jij alle massa's netjes op een punt op een eigen ac ground laat samenkomen, is het echt niet nodig ook massa te schakelen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Hallo, Voor de ingangskeuze van mijn voorversterker wil ik relais gaan gebruiken. Het moeten natuurlijk wel goede kontakten zijn, en ik wil de massa ook meeschakelen. Wat kan ik het beste gebruiken, en waar is het te krijgen? (Conrad....) Alvast bedankt! Beste Buizenbart, Waarom zou je massa meeschakelen? Dit verhoogd de kans op tikken en ploppen tijdens schakelen. Wanneer jij alle massa's netjes op een punt op een eigen ac ground laat samenkomen, is het echt niet nodig ook massa te schakelen. Groeten, Bas Klopt die ploppen riskeer je maar de kans op brom wordt wel heel erg klijn als je niet gebruikte componenten loskoppelt. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2003 Author Report Share Posted 29 november 2003 Dat was inderdaad het idee ja, maar aan ploppen had ik nog niet gedacht. Ik ben ook maar een halve leek.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2003 Author Report Share Posted 29 november 2003 Simon, waarom deze? Groet, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Hoe vaak schakel je nu van bron? Mijn dvd geeft ook een nasty tik als ie aan gaat (muting torren er uitgehaald). Who cares!! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 maar de kans op brom wordt wel heel erg klein als je niet gebruikte componenten loskoppelt. Fink nou niet zo'n logische redenering. Wat dan als je ze aankoppelt dmv dat relais? Dan wil je toch ook geen brom Die relais die Simon aangeeft zijn idd een van de beste voor het geld en de toepassing. Er zijn wel betere maar die zijn en erg duur en lastig te krijgen. Waar het om gaat bij audio is dat ze deugdelijk schakelen bij hele lage tot geen stroom. Normale relais hebben een minimale stroom nodig om goed contact te maken. Die stroom "brandt" dan ahw de contacten schoon bij het schakelen. Je moet dus relais hebben die "droog", dwz stroomloos, goed schakelen. BTW Simon, die plop kun je vermijden door met een reed-relaisje de uitgang kort te sluiten ipv met de mute torren. Dat relaisje stuur je dan met het logische signaal waar eerst de mute torren mee aangestuurd werden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Beste, En wanneer men met relais aan de gang gaat, vergeet dan vooral niet om blus diodes te gebruiken, voordat er enorme ontladingen op de voedingslijn komen. Tegenwoordig zijn ontstoorspoelen ook verplicht met relais schakelingen. Een nog lastigeren taak wordt nog om de microcontroller te programeren voor het sturen van de relais. Ik zelf kan absoluut niet programeren, maar besteed dat uit aan mijn ex-werkgever . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 maar de kans op brom wordt wel heel erg klein als je niet gebruikte componenten loskoppelt. Fink nou niet zo'n logische redenering. Wat dan als je ze aankoppelt dmv dat relais? Dan wil je toch ook geen brom Die relais die Simon aangeeft zijn idd een van de beste voor het geld en de toepassing. Er zijn wel betere maar die zijn en erg duur en lastig te krijgen. Waar het om gaat bij audio is dat ze deugdelijk schakelen bij hele lage tot geen stroom. Normale relais hebben een minimale stroom nodig om goed contact te maken. Die stroom "brandt" dan ahw de contacten schoon bij het schakelen. Je moet dus relais hebben die "droog", dwz stroomloos, goed schakelen. BTW Simon, die plop kun je vermijden door met een reed-relaisje de uitgang kort te sluiten ipv met de mute torren. Dat relaisje stuur je dan met het logische signaal waar eerst de mute torren mee aangestuurd werden. Als je maar 1 bron tegelijk aangesloten hebt kun je in ieder geval geen brom krijgen door stroom lussen met de andere niet gebruikte apparaten. Een beruchte bron van brom is de tuner die aan upc hangt (radio of tv) Als je cd zit te luisteren is de massa van upc niet gekoppelt aan je installatie. En echt, dat scheelt heel veel. Groeten Simon Ps Ik vind die tik echt niet boeiend. En ga dus geen reed relais in mijn dvd bouwen. Als ik mijn dvd aan/uit zet druk ik zelf wel op mute als mijn set heel hard staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Als die tuner via de CATV brom veroorzaakt kun je hem zoiezo niet gebruiken. Moet je toch iets aan die aardlus doen. Met relais los je dat niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2003 Author Report Share Posted 29 november 2003 Blusdiodes? Ontladingen op de voedingslijn? Hmmmm zelfbouwaudio, aan wat voor hobby ben ik begonnen? Ik heb strax een accu staan, leek me handig om daar de relais mee aan te sturen..Programmeren? Ik dacht gewoon met een drukknopje waarmee je even kontakt maakt om het relais om te zetten. Ik heb de opbouw van dat ding nog niet goed bekeken (erg onduidelijke kleine plaatjes). Hoe meer ik vraag, hoe meer ik er achter kom dat ik heel weinig weet. Boehoehoe... Leerzaam hoor, zo'n forum.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Geeft niet hoor, gaat wel over Bart. Even doorzetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Blusdiodes? Ontladingen op de voedingslijn? Hmmmm zelfbouwaudio, aan wat voor hobby ben ik begonnen? Ik heb strax een accu staan, leek me handig om daar de relais mee aan te sturen..Programmeren? Ik dacht gewoon met een drukknopje waarmee je even kontakt maakt om het relais om te zetten. Ik heb de opbouw van dat ding nog niet goed bekeken (erg onduidelijke kleine plaatjes).Hoe meer ik vraag, hoe meer ik er achter kom dat ik heel weinig weet. Boehoehoe... Leerzaam hoor, zo'n forum.. Beste Buizenbart, Ik ga zo wel even op google voor je zoeken naar begrijpende uitleg en voorbeeld schema's. Je kunt zonder microcontroller uiteraard wel een schakeling maken waarbij je een relais met een spanning aantrekt. Echter als bronkeuze functie wil je dat bijv. relais 1 inschakeld en de overige 4 openstaan. En dat lijkt me zeer lastig zonder microcontroller met poortsturingen. Een aanrader is de audio verzamel cd van de electuur. Daar staan allemaal dit soort schakelingen in. Een blusdiode kom je niet onderuit. Een relais is gestuurd met een spoel. Waneer in een keer de spanning van de spoel afgaat, zal de spoel zelf nog een grote magnetische lading hebben. deze energie moet ie kwijt, en zal dus snoeihard over de voedingslijn worden gegooid. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Je kunt toch ook een draai schakelaar gebruiken on de relais aan te sturen?? Heb je nog wel de blusdiodes nodig. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Je kunt toch ook een draai schakelaar gebruiken on de relais aan te sturen??Heb je nog wel de blusdiodes nodig. Groeten Simon Beste Seoman, Dat is een goeje man! had ik geen seconde aan gedacht. termeer ook omdat ik zelf geen pre zonder a/b zou willen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Je kunt toch ook een draai schakelaar gebruiken on de relais aan te sturen??Heb je nog wel de blusdiodes nodig. Groeten Simon Beste Seoman, Dat is een goeje man! had ik geen seconde aan gedacht. termeer ook omdat ik zelf geen pre zonder a/b zou willen. Groeten, Bas Ik ook niet hoor!! Ik ben ook liever lui dan moe Maar voor de digibeet is dit wel de makkelijkste weg. Groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Als die tuner via de CATV brom veroorzaakt kun je hem zoiezo niet gebruiken. Moet je toch iets aan die aardlus doen. Met relais los je dat niet op. Daar heb je van die speciale dingen voor Sorry dat ik er tussendoor schiet , maar dat ding is een mantelstroomfilter Beste Henk, Dat is correct. Een mantelstroom filter zorgt voor een galvanische scheiding tussen de antenne massa, en de preamp ground. Is zelf overigens ook makkelijk te maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Je kunt toch ook een draai schakelaar gebruiken on de relais aan te sturen??Heb je nog wel de blusdiodes nodig. Groeten Simon Beste Seoman, Dat is een goeje man! had ik geen seconde aan gedacht. termeer ook omdat ik zelf geen pre zonder a/b zou willen. Groeten, Bas Nou dan zou ik als ik jou was nog eens goed naar die door jou zo vakkundig afgekraakte Marantz PM7200 kijken (of een willekeurige andere) Waar ze bij Marantz al niet aan denken he? En inclusief ab! Ok, zal wel met een geprogrammeerd stukje logica gaan denk ik, maar zonder ab heb je natuurlijk alleen maar zo'n schakelaar nodig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Je kunt toch ook een draai schakelaar gebruiken on de relais aan te sturen??Heb je nog wel de blusdiodes nodig. Groeten Simon Beste Seoman, Dat is een goeje man! had ik geen seconde aan gedacht. termeer ook omdat ik zelf geen pre zonder a/b zou willen. Groeten, Bas Nou dan zou ik als ik jou was nog eens goed naar die door jou zo vakkundig afgekraakte Marantz PM7200 kijken (of een willekeurige andere) Waar ze bij Marantz al niet aan denken he? En inclusief ab! Ok, zal wel met een geprogrammeerd stukje logica gaan denk ik, maar zonder ab heb je natuurlijk alleen maar zo'n schakelaar nodig... Beste Henrie, Goh dat zit je nog hoog he mijn kritiek op de PM7200 Maar ik heb hem nooit afgezeken, ik had er alleen wat kritiek op. Maar mijn oprece excusses als ik met mijn kritiek bepaalde emotie's heb losgemaakt :D IC's programeren is voor die gasten een fluitje van een cent natuurlijk. De meeste bronkeuze schakelaars gaan tegenwoordig helemaal middels ic's. Overigens zijn er tegenwoordig ook hele goede ic schakelaars. Maar in absolute termen blijft een relais natuurlijk mooier. En misschien wel nog mooier een massieve motorgetuurde zware stappenschakelaar. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Beste Henrie, Goh dat zit je nog hoog he mijn kritiek op de PM7200 Maar ik heb hem nooit afgezeken, ik had er alleen wat kritiek op. Maar mijn oprece excusses als ik met mijn kritiek bepaalde emotie's heb losgemaakt :D Nou valt wel mee hoor. Lig bijna dubbel van het lachen voor m'n PC... Alleen dat je iets vertelde dat niet waar was, vond ik minder, maar goed, daar zullen we het niet meer over hebben... Overigens heb ik geen PM7200 Ik heb een PM7000 en die is exact hetzelfde (op de klasse A schakeling na, die zit er niet op) Ik weet dat je 'm niet hebt afgezeken, maar dacht bij een draaischakelaar aan m'n eigen versterker en omdat jij er zelf niet was opgekomen, moest ik er ff een opmerking over maken No hard feelings Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2003 Author Report Share Posted 29 november 2003 Ik geloof dat ik die relais maar helemaal laat zitten, en een gewone draaikeuzeschakelaar gebruik. Tis alleen dat die meestal maar vijf posities hebben, en als ik dan toch een voorversterker maak, wil ik gelijk ook wel heel veel kunnen aansluiten. Maar waar jullie het allemaal over hebben wordt me veel te ingewikkeld. Ik ben niet alleen digibeet maar ook nogal electrobeet. En aangezien er een hoop buizenbeten zijn die dat allemaal maar achterhaalde zooi vinden past een ouderwetse draaiknop daar natuurlijk ook heel goed bij... Ben wel prettig verrast door al die behulpzame mensen out there trouwens! Cheersthanksalot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 november 2003 Report Share Posted 29 november 2003 Ik geloof dat ik die relais maar helemaal laat zitten, en een gewone draaikeuzeschakelaar gebruik. Tis alleen dat die meestal maar vijf posities hebben, en als ik dan toch een voorversterker maak, wil ik gelijk ook wel heel veel kunnen aansluiten. Maar waar jullie het allemaal over hebben wordt me veel te ingewikkeld. Ik ben niet alleen digibeet maar ook nogal electrobeet. En aangezien er een hoop buizenbeten zijn die dat allemaal maar achterhaalde zooi vinden past een ouderwetse draaiknop daar natuurlijk ook heel goed bij...Ben wel prettig verrast door al die behulpzame mensen out there trouwens! Cheersthanksalot! Beste Buizenbart, Toch wel jammer dat je het opgeeft. Als je namelijk een beetje in de electronica groeit, zul je zien dat je steeds meer gaat begrijpen. Op google is een zee van informatie te vinden, en dit biedt ruime zelfstudie voor iedereen die wil. Seoman's idee om de relais te sturen met een stappenschakelaar vond ik namelijk erg goed. En vanaf dat punt is een relais sturing niet heel erg moeilijk meer. In ieder geval suc-6! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Ik heb me zitten vervelen en heb maar een ingangs selector ontworpen. Geen processor maar logisch opgebouwd. klik hier U8 is een ULN2805 darlington driver Voor de knutselaar wellicht een handige schakeling Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Dat geeft niets!! Dat overkomt de besten. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts