gamutter Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Deze maand heb ik een Rega P25 platenspeler aangeschaft. Aangezien sommige platen krakjes geven en de 2de hands platen die ik op de kop kan tikken nog veel meer, had ik mij een Knosti wasmachientje aangeschaft. Ik heb nu een eerste reeks platen gekuist met als resultaat. Sommige platen geven minder ticks, maar andere die niet zo slecht klonken geven meer gekraak. Ik vermoed dat dit eigenlijk het uitwrijven is van verontreiniging die toch op de plaat voorkomt. Ik ben dus eigenlijk niet zo tevreden van het Knosti apparaatje. Voor mij lijkt het alleeen voldoende voor een "voorwasje". Ik overweeg nu ernstig om een VPI 17 automatische platenwasmachine aan te schaffen. Heeft iemand hiermee ervaring of een soortgelijk toestel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Met het risico de discussie weer aan de gang te helpen, maar goed dan. Ik heb inmiddels ruim twee jaar uitstekende ervaringen met het Knosti-badje. Wel maak ik nu mijn eigen vloeistof, met veel betere resultaten. Platen die desondanks een probleem bleven werden niet beter na een reiniging op een Clearaudio platenwasser op de VAD beurs. Met experimenteren met vloeistoffen en de reinigingsprocedure moet je met het badje goede resultaten kunnen halen. Wel blijft het een heel gedoe tov een 'echte' platenwasser. Arnout Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Goede ervaring met de VPI 16.5, volgens mij ook beter dan de Knosti die ik inderdaad ook gebruik voor de voorwas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 P25, vind ik een mooie speler! Maar ja, platen kunnen krassen, tikken ruisen etc. Schijnt tegenwoordig wel minder erg te zijn dan vroeger. Dan zat ik vaak tandenknarsend naar naar de tikken in een gloednieuwe lp te luisteren. En ruilen ging niet, want je had hem al gedraaid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Op marktplaats.nl onder luidsprekers en deze kop (High end luidsprekers, Benz Micro top element en cd rek. ) staat een Keith monks platenwasser te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 P25, vind ik een mooie speler! Ik niet In mijn ogen valt ie een beetje uit de toon bij gamutter (offtopic) Ik heb hem niet gehoord, maar als ik een speler zou kopen, zou dit een serieuze kandidaat zijn. In Audio (meen ik) werd hij gelijkelijk gewaardeerd naast een Thorens 850 en (belangrijker) iemand als Wilco van Audio-cube schreef in zijn verslag van de London Hifi expo: 47Labs Shigaraki set op Essence speakers, jullie geloven me natuurlijk niet als ik zeg dat dit 't beste geluid van de show gaf? De Rega P25 klonk als een topdraaitafel, maar wat niet iedereen zich realiseerde is dat er een heel duur topelement inzat (Myabi/47), de mensen van Rega stonden behoorlijk verbaasd.. Ik ken Wilco een beetje en hij is bepaald niet snel tevreden over geluid en genadeloos in zijn kritiek. Wellicht is zo'n lichte Rega wel wat gevoeliger voor een goede opstelling. Daarnaast vind ik het gewoon een mooi ogende speler voor een scherpe prijs, een verademing naast alle chroom en plexiglas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2003 Report Share Posted 30 november 2003 Hai Duck, Ik zou die Duitse bladen maar niet al te serieus nemen. Tussen de vele buitenlandse merken in de Spitzenklasse staat altijd een Duits merk net zo goed maar toch goedkoper. De werkwijze van de wijnbeurs. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 1 december 2003 Author Report Share Posted 1 december 2003 (Duck-Twacy @ 30 Nov 2003, 17:30:01) P25, vind ik een mooie speler! Ik niet In mijn ogen valt ie een beetje uit de toon bij gamutter Ik ben niet zo gek van die "plastieken" platenspelers van Clearaudio e.a. Dan vind ik de Engelse Rega meer stijl hebben, niet zo in het oog springend en sober, maar mooi op hun eigen manier. Trouwens, het uiterlijk is niet belangrijkst (het speelt wel mee). De kwaliteit van het toestel, met een arm en kabel die vele duurdere toestellen overklast (hoeveel merken gebruiken geen RB 250 of RB300 van Rega, terwijl in de P25 een RB 600 zit?). Enfin, voor mij is een het zeer goede speler; element en phonoversterker zal ik later misschien nog verbeteren, maar nu is een platenwasmachine primair. Ik ben er nog niet uit wat te nemen, maar ik denk dat ik nu meer plezier zal beleven aan een "schonere" plaat dan een ietwat beter element of vv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 Ik ben niet zo gek van die "plastieken" platenspelers van Clearaudio e.a. Dan vind ik de Engelse Rega meer stijl hebben, niet zo in het oog springend en sober, maar mooi op hun eigen manier Had 't zelf niet beter kunnen verwoorden! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 "Naar mijn bescheiden mening geeft een platenwasmachine geen waar voor zijn geld" Niet akkoord, bij een platenwasmachine is het stofzuigen heel belangrijk. Een VPI of een Loricraft is veel veel beter dan een Knosti wasmachientje. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 "Naar mijn bescheiden mening geeft een platenwasmachine geen waar voor zijn geld" Niet akkoord, bij een platenwasmachine is het stofzuigen heel belangrijk. Een VPI of een Loricraft is veel veel beter dan een Knosti wasmachientje. groeten Bestaan er ook verloopstukjes voor op mijn Nilfisk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 He Duckske, Eerst een draaitafel kopen. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 december 2003 Report Share Posted 1 december 2003 Nou ik heb nog staan: Dual505 (modified), Technics SL-1500, Pioneer low budget snaar en dacht dat ik en de kelder nog een Micro snaar had staan, maar kennelijk heb ik die toch al verkocht. Volgend jaar een Rega (of een diy Sneu) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 2 december 2003 Report Share Posted 2 december 2003 Ah, je hebt er dus 1 gekocht, maar je was kennelijk niet tevreden Nou, ik heb er 1 gekocht en ik ben uitermate tevreden Ik vind het zelfs een gegarandeerde upgrade Ha Henk, Jouw enthousiasme kan ik heel goed begrijpen. Sinds vorige week heb ik ook zo'n lawaaiig maar zeer effectief reinigende machine in huis: de Clearaudio Matrix. (Extra mooie bijkomstigheid: de platenklem van Clearaudio klemt op mijn Thorens stabiel op de tafel, met hoorbaar resultaat!) Reinigen doe ik met Vinyl 1 van Audiotop (Vinyl 2 nabehandeling is nog in bestelling). Ik weet werkelijk niet wat me overkomt . Er zit NOG meer in een groef dan ik had kunnen hopen. Voor mij geldt ook: een gegarandeerde update. Verslavend, werkelijk. Het heeft me nog hebberiger gemaakt naar het zwarte goud dan ik al was: vorige week nog effe bijna 250 LP's binnengehaald uit voornamelijk particuliere collecties (Klassiek repertoir ; klein beetje pop ). Minpuntje? De (kleine) beschadigingen van tweedehands LP's worden ook iets meer hoorbaar (misschien met Vinyl 2 minder?). PS: Kermit zal wel denken 'Volgens mij is die Picoso mij helemaal vergeten met die opname van de Marinierskapel en de Hifi Test LP muziekfragmenten'. Neen, Kermit, ik vergeet het niet. Een St Nicolaas cadeautje wordt het niet, maar ik verwacht het wel rond te hebben voor de Kerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 december 2003 Report Share Posted 2 december 2003 Hai John, Wat doet dat die vinyl 2 nu precies. Van Vinyl 1 vermoed ik dat het een schoonmaakmixture is. Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 2 december 2003 Report Share Posted 2 december 2003 Wat doet dat die vinyl 2 nu precies. Van Vinyl 1 vermoed ik dat het een schoonmaakmixture is. Hoi Carl, Vinyl 1 is inderdaad een mix, waarvan het geheim bij Audiotop ligt. Van Vinyl 2 weet ik het ook niet precies wat het doet, maar ik ga het in ieder geval uitproberen. Tot nu zijn het voor mij ook alleen maar verhalen. Het moet een 'glad laagje' achterlaten op het plaatoppervlak, laat ik het zo maar samenvatten. Hoe het geluidtechnisch uitpakt moet ik nog ondervinden. Het goedje is erg vluchtig, net zoiets als een volatiel anestheticum, stel ik mij voor . Na half december zal ik mijn ervaringen verder toelichten over de machine, wat je ervan verwachten mag, hoe Vinyl 1 reinigt, of Stylus iets toevoegt, wat je mag verwachten van Vinyl 2, e.e.a. in combinatie met de Matrix van Clearaudio. Ik denk dat ik Puur uitnodig, kan die ook platen komen wassen en mag hij meebeoordelen of hij verschil hoort. Men neme 3 of 4 precies dezelfde LP's -ja, ik de luxe dat ik zo diverse setjes bezit- en behandelt die alle op verschillende wijze. En dan luisteren. Liefst blind natuurlijk. Wanneer klinkt de LP het best? Ik zal daarover berichten in de rubriek 'recensies'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 december 2003 Report Share Posted 5 december 2003 Audiotop is waarschijnlijk het beste middel, maar ook het duurste. Ik heb een tweetal LP's laten behandelen met vinyl 1 en 2. Het verschil bij mij thuis (Rega P25)is toch wel heel duidelijk. Ook bij nieuwe LP's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 5 december 2003 Report Share Posted 5 december 2003 Ik denk dat ik Puur uitnodig, kan die ook platen komen wassen en mag hij meebeoordelen of hij verschil hoort. Leuk! Laat maar wat horen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 5 december 2003 Report Share Posted 5 december 2003 Beste John, Reeds enige tijd gebruik ik Vinyl 1 & 2 in combinatie met een VPI 16.5 reinigingsmachine en het resultaat is fantastisch. Wat Vinyl 2 doet is het oppervlak vuilafstotend maken waardoor je de LP minder vaak hoeft te reinigen. Het geeft dus geen accute klankmatige verbetering, hetgeen Vinyl 1 (het reinigingsgoedje) wel duidelijk doet. Daarnaast heeft dezelfde fabrikant ook nog een goedje dat Stylus heet. Het is geen schoonmaakmiddel voor je naald, maar een smeermiddel voor na het reinigen. Hierdoor blijft de naald koeler en treed er minder slijtage op aan de naald en de plaat. Groet, Coen Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 13 december 2003 Author Report Share Posted 13 december 2003 Hans, Ik heb uw tip ter harte genomen en heb een tweedehands dubbele Keith Monks gekocht. Volgens de verkoper uit Nieuwegein was enkel de snaar kapot en werkte alles voor de rest. Ter plaatse geweest, en de aandrijvingen e.d. gecheckt. Aangezien de snaaraandrijving niet werkte heb ik echter het verdoken motortje over het hoofd gezien. U raadt het al: thuis gekomen bleek dat het motortje defect was en dat de zuigarm onvoldoende kon bewegen (lager defect). Het vervangen van de lager is niet zo'n probleem, maar de motor en reductiebox is erger. Moraal van het verhaal: let zeer op met occasiemateriaal. De verkoper is blijkbaar niet altijd ter goeder trouw. Ik ben nu bezig om te zien wat het gaat kosten om dit te herstellen (zou wel eens kunnen tegen vallen vrees ik). Ik heb ook de verkoper via mail gecontacteerd om een tegemoetkoming te vragen wegens dit verdoken gebrek. Ik wacht nog op een reactie. Als deze man niet spoedig reageert maak ik zijn naam en adres bekend zodat anderen niet bedrogen worden door zijn praktijken. (Hij had nog wat te koop). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 14 december 2003 Author Report Share Posted 14 december 2003 De verkoper is blijkbaar niet altijd ter goeder trouw. Heb uiteindelijk toch een reactie gekregen, ik zie eerstdaags een voorstel tegemoet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 eerlijkheid staat voorop ......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Hai Gamutter, Op grond van het "conformiteitsbeginsel" heb je recht op volledige teruggave van het bedrag. Je bent ervan uitgegaan dat je een werkende platenwasser kocht, de verkoper moet je die leveren (of nu sprake is van een particulier of een handelaar) of anders het geld teruggeven. Of die man van het gebrek op de hoogte was doet verder niet terzake. Kletskoek als dat op het moment van koop het risico op je overging kan je ook negeren. Aan jou de keus of je restitutie van je geld wil of genoegen neemt met een financiele tegemoetkoming. Wel snel in gebreke stellen!!! Groet, Mr Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 1 januari 2004 Author Report Share Posted 1 januari 2004 De dubbele Keith Monks die ik in occasie kunnen aankopen heb is hersteld. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar ik kan volop platen reinigen. De man waarvan ik had gekocht, heeft een tegemoetkoming gedaan voor de verborgen gebreken, zodat mijn herstelkosten enigszins gecompenseerd zijn. Het is een verademing om platen gewoonweg te kunnen afspelen zonder telkens stof van de naald te moeten verwijderen of zonder teveel spetters te hebben. Ik reinig standaard 2x en ga overschakelen op het recept van Keith Monks zelf: 50% gedestilleerd water + 50% met methanol gedenatureerde ethanol. Let op dat je geen met ether of aceton gedenatureerde ethanol gebruikt, dit is niet zo vriendelijk voor het vinyl (oplosmiddel). Ik zal wel nog wat ervaring moeten opdoen om ernstig verontreinigde platen te kuisen (Photo Flo 6/200, glassex?, Last producten?) Er staan een paar beelden op mijn site: http://users.skynet.be/gamutter.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts