Jump to content

dc motor in michell draaitafel inbouwen

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Na enig gepruts heb ik eindelijk de oude originele ac motor uit mijn Michell Mycro draaitafel gehaald. Nu zit er een dc motor in die ik van Sodejuu heb gekregen. :D

Ik heb het als volgd gedaan: Eerst de oude ac motor eruit gehaald, toen een rondje gezaagd uit plexiglas en die gemonteerd aan de nieuwe dc motor. De nieuwe motor was kleiner, dus kon ik hem niet zo vastschroeven. Vervolgens de nieuwe motor gedempt met sorbothane om de behuizing. In de motorpod (de ring waar de motor in geklemd zit) heb ik vervolgens nog loodbitumen geplakt om het geheel nog minder te laten trillen. Eerste testjes met een vaste voeding geven een goed resultaat, het plateau blijft veel langer nadraaien als je de motor uitzet dan met de oude ac motor, verder is de motor stiller en geeft geen voelbare vibraties meer door aan het chassis van de draaitafel.

De originele Michell pully heb ik gelukkig over kunnen zetten op de nieuwe motor zonder problemen, ook handig omdat je dan makkelijker single's kan draaien.

Momenteel wacht ik nog op de regelbare gestabiliseerde voeding, zodat ik het juiste toerental kan regelen. Helaas heb ik nog geen strobe gevonden, dus daar moet ik nog naar opzoek. Weet iemand waar je die los kunt krijgen? Of heeft er iemand er toevallig eentje over?

Gr. Rogier

• 2 weeks later...

Ok,

Vandaag eindelijk de regelbare voeding binnengekregen, en aangesloten.

WAT een verschil! :o Veel ruimtelijker, strakker laag en meer diepte. Wat ook opvalt is dat je op stille passages de motor niet meer hoort door de luidsprekers.

Er is 1 nadeel, het instellen van de juiste snelheid is erg lastig, een strobe heb ik inmiddels, maar geen lampje, dus iemand een idee of tip? Ik heb hem nu op het gehoor ingesteld, maar ik wil het graag echt nauwkeurig kunnen doen.

Verder merk ik dat als ik de knop van de regelbare voeding een kwart milimeter verschuif dat de plaat alweer of te langzaam of te zacht wordt gedraait, dat is wel minder, maar als ie eenmaal goed staat hoef je er eigenlijk nooit meer aan te zitten.

Het was in ieder geval een erg geslaagde operatie, en het geld (38 euro) absoluut waard!

Gr. Rogier, die vanavond eindelijk weer platen kan draaien, des te fijner omdat mijn loopwerk volgende week weggaat.....

Als die voeding een beetje makkelijk open gaat, kun je een extra potmeter in serie met de spanningsregelpot zetten, zo maak je eenvoudig een fijnregeling :)

Het hangt wel af van de manier waarop de huidige potmeter is aangesloten :rolleyes:

Stel dat de huidige regelpotmeter 10K is, dan kun je deze evt ook vervangen voor een meerslagspotmeter van 10K, zo krijg je ook een fijngregeling en dan blijft de voeding verder in takt.

Andr

beste forummers,

Voor de draaitafel heb ik een dc motor uit een ik dacht technics tape-recorder gebruikt, waar je op moet letten is of de motor de goede kant uitdraaid. Als voeding gebruik ik nu een gestabiliseerde regelbare labaratorium voeding.

Het is een goed idee om er een extra potmetertje van 10k in serie bij te zetten, fijnregelen is wel een stuk makkelijker, ik zal de voeding eens openschroeven en kijken of het makkelijk gaat. Bedankt voor de tip.

Wat betreft het lampje voor de strobe, heb je daar dan geen lamp voor nodig die op 50 of 60 hrz flikkert?

Gr. Rogier

Hoi Rogier,

Proficiat met de geslaagde operatie. Het is een JVC motor ;) met een diode erin om ompoling tegen te gaan. Voor een strobe heb je idd een "flikkerend" licht nodig. op welke frekwentie hangt van de strobe zelf af. Beide moeten bij elkaar passen (licht en strobe). Omdat er meestal van de netfrekwentie gebruik wordt gemaakt (50Hz) is dat het makkelijkst en meest toegepast.

Dat tellen is ook een idee, het duurt even, maar eenmaal ingesteld is het ook goed.

Ik denk echter dat ik eens een lampie ergens ga scoren, dat is wel iets sneller. Als je de snelheid aanpast moet je nl anders weer opnieuw beginnen met tellen, en voordat het helemaal goed is ben je wel uitgeteld :D

Gr. Rogier

• 2 weeks later...

Om het toerental te meten of controleren maak ik gebruik van een digitale handtoerentalmeter (wat een woord...).

Te vinden bij conrad, ga naar Conrad en zoek op product nummer 120488.

Makkelijk in gebruik en je kunt gewoon een lp afspelen terwijl je meet / corrigeert.

Een andere optie is de clearaudio strobodisc met bijbehorend 300 HZ zaklampje. Ook hier kan je met de naald in de groef meten maar dit setje is beduidend duurder dan de eerste optie.

Ik heb ook een Michell Gyro met papst AC motor en deze wijkt 1,4% af op 33 toeren (te snel) ook met bijbehorende QC power supply. Aanpassing hiervan zorgt wel voor minder toerental afwijking maar wel voor meer brom in de motor of minder torsie. Deze afwijking neem ik dan maar voor lief, het geheel klinkt toch erg goed. De AC motor kan (volgens Michell) vervangen worden door een DC motor. Ik heb dit ook overwogen maar dan blijf ik wel met een niet meer bruikbare QC power supply zitten....

• 4 weeks later...

Wat betreft die motor van Thomas Scheu.....

Ik heb ongeveer twee maanden geleden een mail in het engels gestuurd naar die jongens. Zowel naar Dr. Feickert als T. Scheu en later ook nog in het duits gemaild.

Tot nu toe geen reacties gehad. Jammer!

Toch ben ik nog steeds wel geinteresseerd in het bouwpakketje.

Matthias.