TannoJ Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Weet er iemand misschien een adres in het oosten van het land (Twente) waar ik een nieuwe (massief houten) kast kan laten maken voor mijn Thorens 124? Ik zoek ook nog een adres hier ergens in de buurt om de boel te laten afstellen...... Iemand enig idee?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 http://www.xs4all.nl/%7Erabruil/amb.html De meest uitgebreide site over de Thorens 124 Er is ook een ontwerp voor een behuizing voor een Garrard/124 op internet te vinden. Zag er interessant uit, helaas nooit een Garrard of 124 gevonden. Probeer het Duitse Analoque forum ook eens via www.Vinyl-lebt.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 8 december 2003 Author Report Share Posted 8 december 2003 Dank je voor de link! Ik zoek eigenlijk een goede houtbewerker om een nieuwe kast te maken voor de Thorens (in notenhout of zo). Ik zal eerst maar eens op zoek gaan naar een bouwtekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Dank je voor de link! Ik zoek eigenlijk een goede houtbewerker om een nieuwe kast te maken voor de Thorens (in notenhout of zo). Ik zal eerst maar eens op zoek gaan naar een bouwtekening. Hoi John, Zit er bij jullie geen meubelmaker in de buurt . Meestal vinden die het niet erg zo'n ombouw te maken en waarschijnlijk doen ze dat ook nog redelijk betaalbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gydotron Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Ik wil je wel helpen met het maken van een chassis voor je Thorens TD 124. Voorbeelden van chassis voor buizenversterkers vind je op www.gydotron.com. MVG Gydotron Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Wil je de TD 124 echt restaureren (in oude staat terugbrengen) of wil je het onderste uit de antieke kan halen? Een console van speksteen lijkt me wel wat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 11 december 2003 Author Report Share Posted 11 december 2003 Wil je de TD 124 echt restaureren (in oude staat terugbrengen) of wil je het onderste uit de antieke kan halen?Een console van speksteen lijkt me wel wat... Speksteen is inderdaad een interessante optie. Het zal alleen wel erg duur zijn door al het freeswerk dat nodig is om de juiste uitsparingen te maken. Bovendien past een mooie (noten) houten kast beter bij de rest van de installatie (de luidsprekers en versterkers, ook niet geheel onbelangrijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 december 2003 Report Share Posted 11 december 2003 Ik weet niet of het verhaal van Spido wel klopt. Ik heb wel eens gelezen dat bij een Garrard een behuizing door middel van massa geen oplossing is. Die Japanner (meen ik) had juist een behuizing die problemen oploste dmv van een intelligente constructie. Als jedie site niet kan vinden wil ik het weekend ook wel eens zoeken. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 11 december 2003 Author Report Share Posted 11 december 2003 Ik weet niet of het verhaal van Spido wel klopt. Ik heb wel eens gelezen dat bij een Garrard een behuizing door middel van massa geen oplossing is. Die Japanner (meen ik) had juist een behuizing die problemen oploste dmv van een intelligente constructie. Als jedie site niet kan vinden wil ik het weekend ook wel eens zoeken. Groet, Hallo Carl, ik zal eens op zoek gaan naar die site. Qua materiaal gaat mijn voorkeur in principe uit naar notenhout i.v.m. mijn luidsprekers. Ik vind het toch wel mooi als de set een beetje een geheel vormt. Maar wat meer informatie over de invloed van massa is wel interessant. Groet John Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 http://www.bowood.ca/garrard_301.htm Hai Tannoi, Dit is wat je zoekt volgens mij. Een Garrard 301 is niet echt anders dan een Thorens 124. Ik wilde dat ik een van deze spelers had. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 13 december 2003 Author Report Share Posted 13 december 2003 http://www.bowood.ca/garrard_301.htm Hai Tannoi, Dit is wat je zoekt volgens mij. Een Garrard 301 is niet echt anders dan een Thorens 124. Ik wilde dat ik een van deze spelers had. Groet, Hallo Carl, dank je voor de link. Er worden nog regelmatig 124's aangeboden (bijvoorbeeld op marktplaats.nl op dit moment). Ik zou dus zeggen, sla je slag! De huidige platenspelers zullen ook erg goed zijn, maar ik heb toch een zwak voor oude apparatuur met een hele geschiedenis erachter. Groet John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Natuurlijk hartstikke mooi dat retro-spul, maar volgens mij zijn dat allemaal spelers met een rubber tussenwiel aandrijving. Hoe zit het dan met de rumble? De een wil een draaitafel met de motor helemaal apart (brom?) en de ander koppelt de motor met en rubberwiel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Natuurlijk hartstikke mooi dat retro-spul, maar volgens mij zijn dat allemaal spelers met een rubber tussenwiel aandrijving. Hoe zit het dan met de rumble?De een wil een draaitafel met de motor helemaal apart (brom?) en de ander koppelt de motor met en rubberwiel... Luister gewoon eens naar zo'n ding, wel in goede staat natuurlijk, en reageer dan weer eens zinnig...................... Vele wegen leiden naar Rome, of het weergave walhalla. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Wat een zeik reactie zeg. Heb je ook een normaal antwoord op een normale vraag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Hoe zit het dan met de rumble? Uhhh, welke rumble ja , die hoor jij niet boven die brommende aragons uit, henk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Wat een zeik reactie zeg. Heb je ook een normaal antwoord op een normale vraag? Kermit, kijk eens naar het profiel van Jitze: "op een zelfgebouwde PP". Zelfgebouwd OK; PP kan alleen nooit wat wezen, wat er ook mee wordt bedoeld Sorry, ik kan het nog even niet nalaten... On-topic weer: je krijgt met een platenspeler een hoop extra's. Mooie plaathoezen en zo. Maar ook extra dimensies in het laag. Deze dragen bij aan het "erbij zijn" gevoel. Het met zijn allen op een houten vlonder stampen bijvoorbeeld. Net echt, maar het wordt veroorzaakt door trillingen van de motor, doorgegeven aan arm en element. Moet je eens de verschillen in laag beluisteren met open en gesloten stofkap. Er gaat een wereld open! En dan hebben we het niet eens over wow & flutter. Nee, we hebben niets voor niks twintig jaar geleden afscheid genomen van vinyl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 december 2003 Author Report Share Posted 14 december 2003 Wat een zeik reactie zeg. Heb je ook een normaal antwoord op een normale vraag? Kermit, kijk eens naar het profiel van Jitze: "op een zelfgebouwde PP". Zelfgebouwd OK; PP kan alleen nooit wat wezen, wat er ook mee wordt bedoeld Sorry, ik kan het nog even niet nalaten... On-topic weer: je krijgt met een platenspeler een hoop extra's. Mooie plaathoezen en zo. Maar ook extra dimensies in het laag. Deze dragen bij aan het "erbij zijn" gevoel. Het met zijn allen op een houten vlonder stampen bijvoorbeeld. Net echt, maar het wordt veroorzaakt door trillingen van de motor, doorgegeven aan arm en element. Moet je eens de verschillen in laag beluisteren met open en gesloten stofkap. Er gaat een wereld open! En dan hebben we het niet eens over wow & flutter. Nee, we hebben niets voor niks twintig jaar geleden afscheid genomen van vinyl Voor jou soort mensen hebben ze mp3 ontwikkeld! Als je toch geen details hoort waarom zou je dan moeilijk doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Nog steeds geen antwoord op mijn toch werkelijk simpele vraag. Het is met die fanalogen net als met plaatweergave: er komt wel signaal, maar niet precies wat gevraagd wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Wat een zeik reactie zeg. Heb je ook een normaal antwoord op een normale vraag? Zowel Thorens als Garrard hebben bewezen dat een speler met een tussenwiel wel degelijk geruisloos kan lopen, is heel simpel te constateren als je een goed exemplaar beluisterd. Deze spelers hebben echter wel "enig" onderhoud nodig, bij veroudering van het rubber kunnen er ongewenste bijverschijnselen optreden. Overigens nu eindelijk ook de muziekindustrie heeft toegegeven dat de CD toch niet echt zo'n geweldig medium is geweest, wordt het echt wel tijd dit soort afzetten tegen vinyl eens achterwege gelaten wordt. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Weer een merkwaardige reactie tegen iemand met 1300 grammofoonplaten, een thorens TD2001 en een Ortofon MC20s. Wij hebben vroeger een een draaitafel met rubberwiel gehad en die rumblede behoorlijk goed hoorbaar. Was volgens mij een van de redenen voor het succes van de snaar aangedreven spelers. Nu weet ik nog niet op welk niveau de rumble van zo'n speler ligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 december 2003 Report Share Posted 15 december 2003 Wij hebben vroeger een een draaitafel met rubberwiel gehad en die rumblede behoorlijk goed hoorbaar. Dit is toch geen Thorens 124 of Garrard 301 of 401 geweest, heb overigens ook altijd gedacht dat dit soort spelers vreselijk slecht zouden moeten zijn, ben hiervan genezen door te horen, heb er overigens nooit Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 18 december 2003 Report Share Posted 18 december 2003 Verschillen tussen MP3 en cd zijn lastiger te onderscheiden dan verschillen tussen lp en cd. Hangt een beetje van de bitrate af. De "extra's" van plaatweergave zijn voor mij echter niet (meer) te verteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 20 december 2003 Author Report Share Posted 20 december 2003 Het kan raar lopen.... Had ik plannen om mijn td 124 MK1 eens flink aan te pakken en dan wordt er opeens een compleet verbouwde erg mooie td 124 MK2 voor een goede prijs aangeboden. Tja, laat die zelfbouwplannen dan maar zitten. TD 124 MK1 er dus uit, TD 124 MKII erin........ Nu kan ik tenminste direct genieten. Er moet nog wel een beter element in de 3009 arm. Heeft iemand hiervoor een suggestie? Zou mijn goldring mm element beter zijn dan zo'n audiotechnicading? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Beste Kermit, In de tijd van de TD 124 waren veel voorversterkers voorzien van rumble filters. Dat zul je ongetwijfeld wel weten, want ook Quad voorversterkers hadden zo'n voorziening. Je kon daarmee het supra- of subsonische gestommel elimineren. Zonder zo'n filter stonden de woofers maar een beetje geluidloos heen en weer te wapperen, zodat ze voor het echte werk niet in de beste positie stonden. De versterkers (2 x 10 watt buizenversterkers, vaak) leverden veel vermogen en gingen vervormen, zonder enig nut. De rumblefilters waren vaak instelbaar: het kantelpunt en de helling konden dan worden ingesteld. (Bijvoorbeeld: Leak "Varislope".) Thorens TD124 was opvallend rumblevrij, vergeleken met zijn tijdgenoten. Zijn aandrijving was dan ook niet zomaar een tussenwiel op een conische motoras. De omschrijving en de plaatjes van onderstaande site kunnen je wellicht veel meer vertellen: http://www.xs4all.nl/~rabruil/td124page.html " (...) The Thorens TD124 has an iron cast platter which is driven by a strong motor. The rotation is transmitted to a stepped pulley via a belt. So it is a combination of a belt drive and an idler wheel drive. (...) The TD124Mk2 has a more modern styling and the turntable mat has fewer rings which are interupted. But the most important aspect is that the iron platter has been replaced by a platter of aluminum which is non magnetic and thus does not attract a heavy moving coil cartridge with a strong magnet. (...) Though the TD124Mk2 had a more modern look, the combination of a belt driven pulley (6, 14, 15) and a rubber idler wheel (18) which makes the heavy aluminum platter turn with a minimum of wow and practically immeasurable flutter. Rumble values are also exemplary only if the bearing (29) functions perfectly well, if the rubber belt (14) is not damaged and not too loose, and if the motor (6) is well decoupled from the main chassis by three sets of double rubber rings/grommets (4). The player should be decoupled in some way from its surrounding by means of rubber insulators (originally the mushroom-shaped insulators). Also the table should be level at all times to function well. (...) The TD124Mk2 I own now is a perfectly working machine which shows even better specifications than the checklist of Thorens it seems. Wow and flutter are very good and rumble is far better than the -40 dB specified by Thorens originally. You can do a lot to improve the functioning of the TD124. But first of all the rubber rings, belt and idler wheel should be OK. (...)" Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterW Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Het Garrard 401 beest trilt van nature als een waanzinnige. Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts