lange W Posted 8 december 2003 Author Report Share Posted 8 december 2003 Ok herstel: mijn budget is nog te beperkt daarvoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ok herstel: mijn budget is nog te beperkt daarvoor! troost je , Bas heeft ook vasr een dreunende bas , in die bunker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ok herstel: mijn budget is nog te beperkt daarvoor! troost je , Bas heeft ook vasr een dreunende bas , in die bunker Maar natuurlijk Eric Ik denk dat jij nog nooit ergens op een hifi instalatie zulk strak laag hebt gehoord. En zelf heb je al helemaal geen laag Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ok herstel: mijn budget is nog te beperkt daarvoor! troost je , Bas heeft ook vasr een dreunende bas , in die bunker Maar natuurlijk Eric Ik denk dat jij nog nooit ergens op een hifi instalatie zulk strak laag hebt gehoord. En zelf heb je al helemaal geen laag Groeten, Bas wacht maar . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ok herstel: mijn budget is nog te beperkt daarvoor! troost je , Bas heeft ook vasr een dreunende bas , in die bunker Maar natuurlijk Eric Ik denk dat jij nog nooit ergens op een hifi instalatie zulk strak laag hebt gehoord. En zelf heb je al helemaal geen laag Groeten, Bas wacht maar . Beste Eric, Ik wil je best helpen goed laag te krijgen, maar dan moet je niet zo eigenwijs zijn Er zijn verschillende optie's. A: Koop gewoon kant en klaar een B&W Matrix 802 of 801 S2 met bijbehorend BAF filter, en je bent de rest van je leven klaar. B: Als je het geld kan missen, en het mag in de huiskamer, dan de B&W Matrix 800 Geloof mij nou maar, dat je bovengenoemde systemen fantastisch gaat vinden. C: Bouw een goede sub, met servo correctie. Wanneer je een woofer toepast met dubbelle spreekspoel is servo correctie niet moeilijk te maken. De 1e spreekspoel wordt gewoon concentioneel aangesloten. De 2e spreekspoel gebruiken we als versnellings opnemer. Deze geeft een representatieve uitgangs-spanning van wat de woofer daad werkelijk uitstuurd. Middels een som versterker voeren we dit signaal terug naar de feedbackloop van een opamp. De Opamp zal in tegenfase de woofer gaan corrigeren. Door bij de somversterker een mixer te maken tussen het oorspronkelijke feedback signaal, en de teruggevoerde spanning van de 2e spreekspoel, kun je zo traploos de feedback instellen. Zo'n 3 jaar geleden heb ik met wat opamps zo'n test schakeling gemaakt. Jou misschien wel bekend, in de Citroen BX-jes zat rechts onder het handschoenen vakje (fabriek af) een PVC subwoofertje. Het woofertje zelf was van Focal. Ik heb toendertijd dagen op de sloop rondgehangen om al die woofertjes te pakken te krijgen. Deze woofers hadden dus ook dubbele spreekspoel, en waren bij uitstek geschikt voor het experiment. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ik denk dat jij nog nooit ergens op een hifi instalatie zulk strak laag hebt gehoord. Beste Bas, Ik vind dat je dit wel tussen " " moet plaatsen omdat jou acoustische omstandigheden aan de ene kant wel, en aan de andere kant niet optimaal zijn als je kijkt in wat voor kamer jij zulke grote luidsprekers hebt staan. Mvgr, Sherwin Beste Sherwin, Tja ik zeg alleen maar dat IK het nergens strakker heb gehoord dan bij mij. Als dat wel zo zal zijn, zou ik het ook zeggen hoor. Dat heeft A te maken met mijn weergevers, die vanzichzelf al zo godvergeten droog, recht en strak zijn, en B de Crown K2. Dankzij de opstelling van de woofers heb je een veel groter aanstoot punt met lucht. Ik heb uiteraard ook gemeten in mijn ruimte, en ik geniet van een relatief zeer rechte en rustige frequentie curve. En met een ruimte van 8,5 x 3,9 meter mag ik in mijn handjes knijpen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Zo'n 3 jaar geleden heb ik met wat opamps zo'n test schakeling gemaakt. Jou misschien wel bekend, in de Citroen BX-jes zat rechts onder het handschoenen vakje (fabriek af) een PVC subwoofertje. Het woofertje zelf was van Focal. Ik heb toendertijd dagen op de sloop rondgehangen om al die woofertjes te pakken te krijgen. schitterend !! ik had jou wel eens willen zien lopen op die sloperijen. die woofertjes heeft de renault 21 ook gehad . met een dubbele spoel, zodat ze het linker en het rechter kanaal van de radio op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Zo'n 3 jaar geleden heb ik met wat opamps zo'n test schakeling gemaakt. Jou misschien wel bekend, in de Citroen BX-jes zat rechts onder het handschoenen vakje (fabriek af) een PVC subwoofertje. Het woofertje zelf was van Focal. Ik heb toendertijd dagen op de sloop rondgehangen om al die woofertjes te pakken te krijgen. schitterend !! ik had jou wel eens willen zien lopen op die sloperijen. die woofertjes heeft de renault 21 ook gehad . met een dubbele spoel, zodat ze het linker en het rechter kanaal van de radio op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Sherwin, Wat nog veel leuker is, is dat ik later die pijp en receiver met 140 uit de achterbak van een auto heb getrapt hahahahahhahaha Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Sherwin, Wat nog veel leuker is, is dat ik later die pijp en receiver met 140 uit de achterbak van een auto heb getrapt hahahahahhahaha Groeten, Bas Hahahahahahahahhahahahahah!! Zeg Bas, weet je wat ook vet is; Zullen we een keer een bestelbus huren en ergens een verrotte piano zoeken en deze met 150 km/u (hoe hard het busje trekt) uit de bus trappen.. dan wil ik die piano wel eens zien stuiteren en die toetsen zien klapperen daar op het wegdek (boerenlandweg he)! Hahahaahaha ziek lachen, Mvgr, Sherwin Beste Sher, Nou als toetsenist zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een piano kapot te gooien Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 ik regel wel een bestelbus die 160 gaat . btw : ik rij ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Bas, Begrijp ik het goed: je wilt met de tweede spreekspoel het uitslingeringsgedrag van de woofer meten? En ga je er van uit dat het uitslingeringsgedrag van de woofer evenredig is met de akoestische output? Had je daarbij wellicht alleen gedacht aan een gesloten systeem? Waarom denk je dat goed ontworpen, zorgvuldig afgestemde en zwaar gebouwde conventionele bassystemen niet voldoende zouden kunnen zijn? Ik dacht voor Erik aan actieve modules met traploos instelbare fase. (SAM-2, wellicht?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 beste spido ,(effe tussendoor) hoe is het met klaas zijn steekwagen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 beste spido ,(effe tussendoor) hoe is het met klaas zijn steekwagen? Die heeft nu vierkante wieltjes Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Erik, Wat Klaas betreft kan het stenen tijdperk nu pas goed beginnen! Vanavond heeft-ie zijn mini-stapelaar met hydraullisch hefsysteem uit Duitsland opgehaald. In Appelscha zal dit wondertje van techniek vermoedelijk uitstekende diensten kunnen verrichten. Maar of hij het elke keer samen met spekstenen sjerwinkillers in z'n 250TD zal douwen... dat denk ik toch niet. Tamelijk zwaar, dat ding zelf ook weer. Moet wellicht toch wel mee op het aanhangertje. Staat ook wel profi, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Bas, Begrijp ik het goed: je wilt met de tweede spreekspoel het uitslingeringsgedrag van de woofer meten? En ga je er van uit dat het uitslingeringsgedrag van de woofer evenredig is met de akoestische output? Had je daarbij wellicht alleen gedacht aan een gesloten systeem? Waarom denk je dat goed ontworpen, zorgvuldig afgestemde en zwaar gebouwde conventionele bassystemen niet voldoende zouden kunnen zijn? Ik dacht voor Erik aan actieve modules met traploos instelbare fase. (SAM-2, wellicht?) Beste Spido, Sterker nog, je meet de weergegeven output van de woofer. En dat kan ik bewijzen ook. Pak maar een scoopje. Zet op kanaal 1 het werkelijke line signaal (het signaal wat je dus naar de woofer stuurd) en zet op kanaal twee de output van de 2e spreekspoel. Zet deze op de scope onder elkaar, en je zult zien, dat we middels de 2e spreekspoel een goed model krijgen van wat de woofer daadwerkelijk uitstuurd. Ongetwijfeld weet je hoe opamps werken. Normaliter wordt de feedbackloop dus gebruikt om de opamp zelf te corigeren (en uiteraard om de gain te bepalen) Elke afwijking die de Opamp in de negatieve input ziet, zal hij corigeren. Hier het idee. De opgewekte spanning uit de tweede spreekspoel mengen we (middels somversterker) met het feedbacksignaal van de opamp output zelf. Hoe meer je van de spanning van de 2e spreekspoel terugvoert naar de inverted input, hoe groter de afwijking ten opzichte van de oorspronkelijke positieve input, dus des te meer de opamp wil corgieren. Je kunt dus niet zomaar de volledige spanning van de 2e spreekspoel (wel qua gain zo versterkt dat dit overeenkomt met de gewenste gain van de opamp) naar de inverted input voeren, hoogstwaarschijnelijk gaat doe boel oscileren. Daarom is het spelen met de somversterker en kijken hoever je kunt gaan, en wat de uiteindelijke grensen zijn. Deze opamp schakeling kan bijv. tussen pre' en eind komen. De correctie wordt in tegenfase naar de eindtrap gestuurd. Los van de je de woofer lager kan duwen, kun je ook de vervorming terugbrengen, en het gedrag van de woofer linearder maken. Met bass reflex kasten werkt dit denk ik niet optimaal. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Bas, Begrijp ik het goed: je wilt met de tweede spreekspoel het uitslingeringsgedrag van de woofer meten? En ga je er van uit dat het uitslingeringsgedrag van de woofer evenredig is met de akoestische output? Had je daarbij wellicht alleen gedacht aan een gesloten systeem? Waarom denk je dat goed ontworpen, zorgvuldig afgestemde en zwaar gebouwde conventionele bassystemen niet voldoende zouden kunnen zijn? Ik dacht voor Erik aan actieve modules met traploos instelbare fase. (SAM-2, wellicht?) Beste Spido, Sterker nog, je meet de weergegeven output van de woofer. En dat kan ik bewijzen ook. Pak maar een scoopje. Zet op kanaal 1 het werkelijke line signaal (het signaal wat je dus naar de woofer stuurd) en zet op kanaal twee de output van de 2e spreekspoel. Zet deze op de scope onder elkaar, en je zult zien, dat we middels de 2e spreekspoel een goed model krijgen van wat de woofer daadwerkelijk uitstuurd. Ongetwijfeld weet je hoe opamps werken. Normaliter wordt de feedbackloop dus gebruikt om de opamp zelf te corigeren (en uiteraard om de gain te bepalen) Elke afwijking die de Opamp in de negatieve input ziet, zal hij corigeren. Hier het idee. De opgewekte spanning uit de tweede spreekspoel mengen we (middels somversterker) met het feedbacksignaal van de opamp output zelf. Hoe meer je van de spanning van de 2e spreekspoel terugvoert naar de inverted input, hoe groter de afwijking ten opzichte van de oorspronkelijke positieve input, dus des te meer de opamp wil corgieren. Je kunt dus niet zomaar de volledige spanning van de 2e spreekspoel (wel qua gain zo versterkt dat dit overeenkomt met de gewenste gain van de opamp) naar de inverted input voeren, hoogstwaarschijnelijk gaat doe boel oscileren. Daarom is het spelen met de somversterker en kijken hoever je kunt gaan, en wat de uiteindelijke grensen zijn. Deze opamp schakeling kan bijv. tussen pre' en eind komen. De correctie wordt in tegenfase naar de eindtrap gestuurd. Los van de je de woofer lager kan duwen, kun je ook de vervorming terugbrengen, en het gedrag van de woofer linearder maken. Met bass reflex kasten werkt dit denk ik niet optimaal. Groeten, Bas Beste Bas, Ik meen te begrijpen dat je inderdaad het uitslingeringsgedrag meet. Een elektrische meting, dus. Geen akoestische. Dat maakt je meting alleen geschikt voor gesloten systemen. Bij poortsystemen neemt de poort immers de akoestische output over bij de afstemfrequentie. Je tweede spreekspoel meet dan geen of weinig wooferactie. Heb ik dat goed gesnapt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Bas, Begrijp ik het goed: je wilt met de tweede spreekspoel het uitslingeringsgedrag van de woofer meten? En ga je er van uit dat het uitslingeringsgedrag van de woofer evenredig is met de akoestische output? Had je daarbij wellicht alleen gedacht aan een gesloten systeem? Waarom denk je dat goed ontworpen, zorgvuldig afgestemde en zwaar gebouwde conventionele bassystemen niet voldoende zouden kunnen zijn? Ik dacht voor Erik aan actieve modules met traploos instelbare fase. (SAM-2, wellicht?) Beste Spido, Sterker nog, je meet de weergegeven output van de woofer. En dat kan ik bewijzen ook. Pak maar een scoopje. Zet op kanaal 1 het werkelijke line signaal (het signaal wat je dus naar de woofer stuurd) en zet op kanaal twee de output van de 2e spreekspoel. Zet deze op de scope onder elkaar, en je zult zien, dat we middels de 2e spreekspoel een goed model krijgen van wat de woofer daadwerkelijk uitstuurd. Ongetwijfeld weet je hoe opamps werken. Normaliter wordt de feedbackloop dus gebruikt om de opamp zelf te corigeren (en uiteraard om de gain te bepalen) Elke afwijking die de Opamp in de negatieve input ziet, zal hij corigeren. Hier het idee. De opgewekte spanning uit de tweede spreekspoel mengen we (middels somversterker) met het feedbacksignaal van de opamp output zelf. Hoe meer je van de spanning van de 2e spreekspoel terugvoert naar de inverted input, hoe groter de afwijking ten opzichte van de oorspronkelijke positieve input, dus des te meer de opamp wil corgieren. Je kunt dus niet zomaar de volledige spanning van de 2e spreekspoel (wel qua gain zo versterkt dat dit overeenkomt met de gewenste gain van de opamp) naar de inverted input voeren, hoogstwaarschijnelijk gaat doe boel oscileren. Daarom is het spelen met de somversterker en kijken hoever je kunt gaan, en wat de uiteindelijke grensen zijn. Deze opamp schakeling kan bijv. tussen pre' en eind komen. De correctie wordt in tegenfase naar de eindtrap gestuurd. Los van de je de woofer lager kan duwen, kun je ook de vervorming terugbrengen, en het gedrag van de woofer linearder maken. Met bass reflex kasten werkt dit denk ik niet optimaal. Groeten, Bas Beste Bas, Ik meen te begrijpen dat je inderdaad het uitslingeringsgedrag meet. Een elektrische meting, dus. Geen akoestische. Dat maakt je meting alleen geschikt voor gesloten systemen. Bij poortsystemen neemt de poort immers de akoestische output over bij de afstemfrequentie. Je tweede spreekspoel meet dan geen of weinig wooferactie. Heb ik dat goed gesnapt? Beste Spido, In tegenstelling tot een aclyrometer meet je met deze methode inderdaad electrisch. Ten opzichte van de acclyrometer heeft dit voor en nadelen. Voordelen: -Indien beide spreekspoelen identiek zijn, krijg je een goed model van het electrische fase verloop -Deze methode is sneller dan de aclyrometer, en je sluit variabelen zoals de eigenschappen (fase frequentie gevoeligheid etc.) van de acclyrometer uit Nadelen: -Je hebt geen exact model van de werkelijke akoustische output Echter heb je aan het electrische signaal al heel veel. Deze wijze is zeer effectief om de woofer dieper te laten gaan. De electrische meting laat uitstekend zien, wanneer de woofer afvalt. Het kan inderdaad alleen met gesloten systemen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Sebastiaan, Ik weet dat het niet je bedoeling is, maar je weet me wel te imponeren met je kennis. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 ],9 Dec 2003, 01:23:05] Sebastiaan,Ik weet dat het niet je bedoeling is, maar je weet me wel te imponeren met je kennis. Game Beste Game, Dank je! maar er is nog zoveel waar ik te weinig kennis van heb. Belangrijk is dan ook om te weten wat je kan, maar vooral ook te weten wat je NIET kan. Een tv. bijv. daar zal ik me nooit aan wagen, want daar heb ik de ballen verstand van. De dingen die ik weet zijn voortgekomen uit heel veel experimenteren met printjes. Nachten lang lezen, zoeken....lezen. volgende dag weer proberen enzovoorts. En dankzij mijn loyale klantn kring heb ik de unieke mogelijkheid om met heel veel apparatuur in aanraking te komen, en van elke bestaande schakeling pik je weer wat op, en leer je weer. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 9 december 2003 Author Report Share Posted 9 december 2003 En dat allemaal n.a.v. een topic over betontegels Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Ik dacht het gaat over dreunende bas........ En nu komt Bas met geweldig veel technische hoogstandjes..... Ik heb nog ergens zo'n woofertje liggen, dus ga ik vanavond denk ik maar eens een experimentje doen.... Lijkt me leuk om eens uit te proberen en wie weet wat ik dan allemaal weer ga maken..... Bedankt Bas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Ik dacht het gaat over dreunende bas........ En nu komt Bas met geweldig veel technische hoogstandjes..... Ik heb nog ergens zo'n woofertje liggen, dus ga ik vanavond denk ik maar eens een experimentje doen.... Lijkt me leuk om eens uit te proberen en wie weet wat ik dan allemaal weer ga maken..... Bedankt Bas! Veel Suc6! En als ik een tip mag geven. Zet eerst even in serie met de woofer een snelle 0,5 of 1 ampere zekering. Dit voor het geval de boel ernstig gaat oscileren, en alles in rook opgaat. Als opamp ter experiment, voldoen de NE 5534's goed. Je hebt enkel nog wat weerstanden, en een stel potmeter nodig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Gisteren slechts toegekomen aan wat meten met de toongenerator en de scoop..... Helaas ook erg veel werk te doen, maar eens mens moet ook eten niet waar? Hopelijk dit weekend tijd voor een uitgebreid experiment! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 En... hoe is 't nu met die (door)dreunende bas van Lange W? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts