Jump to content

Dreunende Bas?

lange W
 Share

Recommended Posts

Ik heb geen idee hoe het nu is met de doordreunende bas van Lange doube you, maar ik heb een vraagje. Of liever gezegd een opmerking.

Zo'n systeem als door Bas beschreven wordt werd 380 jaar geleden door Philips al toegepast in het Motional FeedBack systeem. Alleen werd daar, meen ik, een accelerometer gebruikt en geen tweede spreekspoel.

Ik denk zelf dat deze systemen goed kunnen werken, binnen zekere grenzen. Alleen moet je je wel realiseren dat een accelerometer (of een tweede spreekspoel) pas bewegingen van de woofer kan meten "after the fact". Het systeem zal per definitie te laat zijn om een reeds opgetreden fout te corrigeren. Dat is met name het geval bij de attacks van tonen. Zoals u weet, zijn de attacks van doorslaggevend belang voor de herkenbaarheid van een instrument.

Paul.

Misschien zelfs maar een halve periode. Maar daar zit em nu net de kenmerkende attack van een klank. Van toonvorming is dan inderdaad nog geen sprake, dat volgt pas in de fase erna.

Voorbeeldje, de attack van een basnoot heeft zo'n beetje alle frequenties, in heel vreemde verhoudingen. Zo'n beetje de enige frequentie die daar ontbreekt is eigenlijk de grondtoon van de aangesagen noot :) MFB systeem te laat dus, althans v.w.b. de attack. In de sustain fase zal het systeem best zijn diensten kunnen bewijzen ...

Paul.

Hoezo, een of een halve periode? De wikkeling genereerd direct een spanning.

Overigens is een tweede wikkelling helemaal niet nodig.

Met het voorspelbare gedrag van een gesloten systeem en een kleine meet weerstand naar die ene spreekspoel kan ook ook een foutcorrectie signaal afgeleid worden.

Op deze manier kan ook de Q faktor van het totale systeem electronisch worden aangepast.

Het gesloten systeem zelf kan daarbij een hoge Q faktor hebben.

Nadeel is het spanningsverlies over de meetweerstand zodat een versterker met een groter uitgangsspanning bereik nodig is.

Wees slim.

Neem een weerstand die klein is met voldoende vermogen of zoek een weerstand die het thermisch verloop van de spreekspoel imiteerd.

Het moet mogelijk zijn om dan tevens het thermische verloop van de speaker spreekspoel te compenseren.

Kan ook electronisch als het verloop bekend is.

PS.

Als de lus gesloten is dan is de demping van het systeen tevens electronisch bepaald.

Dat is die Q faktor.

Datgene wat wij kennen als dempingsfaktor is eigenlijk geen demping. Je wilt alleen maar een zolaag mogelijke waarde om de gekozen Q van de geslotenbox uiteindelijk zo goed mogelijk uit te laten komen op de gekozen waarde.

Puur uit sociale belangstelling zou ik wel willen weten of onze praktische suggesties hebben geholpen.

En behalve dat, ben ik wel benieuwd of hij zijn buren al eens gevraagd heeft of ze zijn bas inderdaad horen. Ik heb hetzelfde probleem en mijn buren hebben nergens last van zeggen ze. Maar dat geloof ik niet echt.

Puur uit sociale belangstelling zou ik wel willen weten of onze praktische suggesties hebben geholpen.

Tja, dat mag Lange W koemen vertellen.

Op pagina 1 van de topic heeft ie inmiddels nuttige tips gehad voor het 'eventuele' probleem van de buren.

Nadat er daar een of andere rondvaartboot een tip gaf over stoelvibrators ging het topic weer snel bergafwaards. :)

We hebben ons inmiddels verlaagd tot dubbele spreekspoelen, weerstanden in serie en actief aangestuurde laagweergevers. :rolleyes:

2 Redenen waarom mijn reactie zolang duurde:

1) Iedereen is dermate afgedwaald, dat ik het niet meer kan volgen ;)

2) Ik kan maar geen betontegels vinden van 20 bij 40 cm. En juist die heb ik nodig.

Iemand suggesties???

P.s. Iedereen de beste wensen!!!

Niet eens zo'n gek idee, maar ik probeer het eerst nog via de "normale" weg :)

Je kunt ook gewoon grotere tegels op maar laten zagen, of zelf op maat slijpen met een slijptol

Inderdaad Paul, iedere zich respecterende bestratingsmateriaalhandel heeft zo'n zaag.

:)

Niet eens zo'n gek idee, maar ik probeer het eerst nog via de "normale" weg :)

Je kunt ook gewoon grotere tegels op maar laten zagen, of zelf op maat slijpen met een slijptol

Inderdaad Paul, iedere zich respecterende bestratingsmateriaalhandel heeft zo'n zaag.

:)

De dischtbijzijnde maat is 60x40. Ik zou ze op maat slijpen of de tegels gewoon zo laten maar in een mooi kleurtje verfen. Kan best mooi staan wanneer de tegel uitsteekt.

Er zijn ook tegels van 40 bij 40 geloof ik, dus die laat ik wel in 2en slijpen.

En of de buren weleens gezegd hebben dat ze de bas horen? De buren niet, maar de buren van de buren wel, need I say more?? :)

Zo'n 3 jaar geleden heb ik met wat opamps zo'n test schakeling gemaakt. Jou misschien wel bekend, in de Citroen BX-jes zat rechts onder het handschoenen vakje (fabriek af) een PVC subwoofertje. Het woofertje zelf was van Focal. Ik heb toendertijd dagen op de sloop rondgehangen om al die woofertjes te pakken te krijgen.

:D:D schitterend !!

ik had jou wel eens willen zien lopen op die sloperijen.

die woofertjes heeft de renault 21 ook gehad .

met een dubbele spoel, zodat ze het linker en het rechter kanaal van de radio op

Zo'n 3 jaar geleden heb ik met wat opamps zo'n test schakeling gemaakt. Jou misschien wel bekend, in de Citroen BX-jes zat rechts onder het handschoenen vakje (fabriek af) een PVC subwoofertje. Het woofertje zelf was van Focal. Ik heb toendertijd dagen op de sloop rondgehangen om al die woofertjes te pakken te krijgen.

:D:D schitterend !!

ik had jou wel eens willen zien lopen op die sloperijen.

die woofertjes heeft de renault 21 ook gehad .

met een dubbele spoel, zodat ze het linker en het rechter kanaal van de radio op

beste Lange W

Ik heb de tussenmuur naar de buren voorzien van een 15 cm dikke speciale geluidsdempende voorzetwand.

Scheelt volgens de fabrikant 10 tot 15 db

Ik kan op 'oorlogssterkte' draaien en ze horen niets!! :P

Het product heet Acousticon website weet ik niet meer :(

Mischien dat je hier wat aan hebt

groeten Henk