Jump to content

Het vervolg op de luistersessie


Ome Henk
 Share

Recommended Posts

in de zomer he !! als het buiten 34 graden is .

Nu word hij idd niet gloeiend heet.

maar in de zomer is het toch heel lastig om je hand er langer op te houden dan 10sec.

 

 

Gr,

 

Marcel

je moet je hand er ook niet ophouden .

 

je moet ke voeten erop leggen .

 

doe ik ook in deze tijd van het jaar .

 

ps : die van mij word 56 graden bij 20 graden omgevingstemp.

dus bij 34 graden omgevingstemp word ie 70 graden . :unsure::blink:

Link to comment
Share on other sites

Eerst maar eens (dat moois) afwachten en dan zien we het verder wel weer. Wie weet zit er dan een verbouwinkje van de Aragons in ;)

Juist, daarom <_<

Zo B) Wat van ver moet komen is als eerst binnen :rolleyes: , nu het tweede nog ;)

Ben eens wat duidelijker.....????

 

:confused:

Link to comment
Share on other sites

Eerst maar eens (dat moois) afwachten en dan zien we het verder wel weer. Wie weet zit er dan een verbouwinkje van de Aragons in ;)

Juist, daarom <_<

Zo B) Wat van ver moet komen is als eerst binnen :rolleyes: , nu het tweede nog ;)

Nog verder als Zwitserland :blink::rolleyes:;)

Link to comment
Share on other sites

Beste Andre,

 

Aangezien die van Henk ouder zijn, kun je ervan uitgaan gat de rustroom instellingen al ruim verlopen zijn. De 3 Aragon's die ik onder handen heb gehad, waren per kabaal enorm verlopen. Deze weer opniew afregelen naar fabrieksspec's geeft al een groot verschil. Dit is overigens iets wat eigenlijk om de zoveel tijd gedaan moet worden, want het blijft verlopen. Ook de DC offset regeling verloopt (door de hitte), en zal ongetwijfeld afgeregeld moeten worden. Eigenlijk zou henk (of Hans of jij als jullie bij Henk zijn) eens de DC op de uitgang moeten meten. Schrik niet als er enkele milivolts staan!

 

Ga er ook maar vanuit dat de kleine elco's op de print allemaal zwaar verminderd zijn in Capaciteit door de hitte. Dat was ook bij alledrie de Aragon's bij mij het geval.

 

Overigens kan Henk de Rustroom zelf ook afregelen als hij nauwkeurig mijn instructies opvolgt.

Echter wel geheel op eigen risico :D

 

Groeten,

Bas

Volgens de leverancier hebben ze zo'n 150 uur gespeeld, dus echt aangetast door de hitte zou dan niet op gaan.

 

Hoe kun je de ruststroom instellen en hoe meet ik dat precies :confused: Wat heb je daarvoor nodig :confused:

 

Schroevendraaiers heb ik genoeg en ik heb ook wel een analoge :rolleyes: multimeter ;)

zou ik ook wel eens willen weten henk .

 

nieuwe topic ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Beste Henk,

 

Even een zeer late reactie van mij :D

 

Met de (analoge? :D) multimeter meet je de spanningsval over de emmiter weerstand (den). In de Aragon de dikke bruine powerweerstanden naast de torren.

 

Door in alle twee de monoblokken elk kanaal van de brug te meten kun je ongeveer wel naagaan wat de orginele rustroom zou moeten zijn. Via de middelste stelpot stel je de rustroom in.

 

De stelpot achterin is voor de DC offset. Zet de mulitmeter op gelijkspanning en meet simpel weg de dc op de uitgangsklemmen. Deze moet ideaal nul zijn, maar een waarde onder de 10 mV. is acceptabel.

 

WAARSCHUWING! aan iedereen die dit leest. Een keer uitschieten met de meetpennen op de emmiter weerstanden, en een grote vonk en de dood van de eindtrap zal het gevolg zijn. Bijdeze draag ik dus geen enkele verantwoordelijkheid voor eventule schade! Als je totaal geen feeling voor electronica hebt, en niet weet wat je doet, doe het dan niet!

 

PS: Voor de Heren Ome Henk en Eric Kleinsmit, Voor jullie beide eindtrappen zijn de orginele torren (fet's voor Eric) nagenoeg niet meer te krijgen. Dus wanneer het mis gaat kan het weleens helemaal afgelopen zijn. Vervangers zijn er wel, maar de eindbakken zullen dan nooit meer klinken als voorheen.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

WAARSCHUWING! aan iedereen die dit leest. Een keer uitschieten met de meetpennen op de emmiter weerstanden, en een grote vonk en de dood van de eindtrap zal het gevolg zijn. Bijdeze draag ik dus geen enkele verantwoordelijkheid voor eventule schade! Als je totaal geen feeling voor electronica hebt, en niet weet wat je doet, doe het dan niet!

 

PS: Voor de Heren Ome Henk en Eric Kleinsmit, Voor jullie beide eindtrappen zijn de orginele torren (fet's voor Eric) nagenoeg niet meer te krijgen. Dus wanneer het mis gaat kan het weleens helemaal afgelopen zijn. Vervangers zijn er wel, maar de eindbakken zullen dan nooit meer klinken als voorheen.

 

Groeten,

Bas

nou , henk

 

dan pakken we eerst maar een emmer water er bij , voor dat we gaan schroeven.

dan is de brand zo geblust .

 

:rolleyes:

 

maar , ik ga toch niet schroeven .

het leek me wel leuk om te weten hoe het moet .

 

 

misschien een gek idee ,

maar als ik wil weten of er verschil zit tussen de ruststroom links en rechts , kan ik dit toch met een temperatuur meting doen .??

of is dit gek :unsure:

 

btw bas , ik zal eens een foto maken van

Link to comment
Share on other sites

misschien een gek idee ,

maar als ik wil weten of er verschil zit tussen de ruststroom links en rechts , kan ik dit toch met een temperatuur meting doen .??

of is dit gek

 

Gek is het niet, het is alleen niet verstandig om te doen. :)

 

Als je aan de potmeter draait, dan loopt de temperatuur er heel langzaam achteraan. De kans bestaat dus dat je de ruststroom te ver opschroeft en later pas ontdekt dat deze veel te ver opgeschroeft is. Je kunt niet direct aan de koelprofiel voelen hoe hoog je de ruststroom hebt opgeschroefd. Het gevolg kan dan zijn dat je je torren{eindversterker} opblaast.

 

Ik hebt het wel eens op de de gok gedaan en het gaat meestal wel goed, maar je moet hier wel heel voorzichtig mee zijn. Af en toe probeer ik bij Klasse AB versterkers de rustsroom op het gehoor in te stellen. Ik probeer dan de grens op te zoeken tussen "het dichtslippen van het geluidsbeeld" en de hoeveelheid "vervorming". Als ik hier gehoormatig de balance tussen heb gevonden, dan meet ik het na over de weerstanden en kijk of het boeltje niet te warm wordt. Meestal vind ik het geluidsbeeld mooier bij AB versterkers als de ruststroom iets beneden de fabriekswaarden ingesteld staat. Het klinkt dan gehoormatig wat "levendiger" en "opnener".

Te ver omhoog opschroeven klinkt wel weer heel gepolijst en glad, maar het geluidsbeeld klinkt dan niet meer gedetailleerd. Het slipt dicht en klinkt dan levensloos.

Bij Klasse A versterkers maakt het niets uit of hij op 40 of bijv 50Watt staat ingesteld. Als je gewoon op huiskamer niveau speelt, hoor je deze verschillen niet af nauwelijks. Daarom geef ik ook de voorkeur om bij hoog vermogen Klasse A versterkers de ruststoom iets omlaag te schroeven. Het scheelt in levensduur van de elco's en potmeters, plus dat de energierekening lager is. En je hoort het verschil toch niet, dus waarom zou je het dan niet doen.:)

 

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

WAARSCHUWING! aan iedereen die dit leest. Een keer uitschieten met de meetpennen op de emmiter weerstanden, en een grote vonk en de dood van de eindtrap zal het gevolg zijn

 

Ik weet er alles van. :D

 

Een paar jaar geleden was ik bij een Yamaha versterker de ruststroom aan het afregelen en ik werd hier steeds nonchalanter in. Op een gegeven moment was ik aan het meten over een meetpen en toen schoot ik door naar een koelprofiel. En toen was het PATS en kapot was de versterker. De torren van de linkerkant waren compleet opgeblazen. sinsdien ben ik weer wat waakzamer met het instellen van de ruststroom.

 

Maarja, het moet gewoon een keer goed fout gaan, dan leer je er vanzelf wel van. :D

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net in het andere topioc de foto's van je versteker zitten bekijken, en zoals ik daar schreef ziet het ding er nog als nieuw uit.

 

Ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak zou zijn van het weinig dynamische geluid.

 

Ik ben benieuwd wat je nieuwe spullen (luidsprekerkabels??) zullen brengen.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

luidsprekers hans ,

de luidsprekers .

jullie denken werkelijk aan alles , maar vergeten het belangrijkste .

want WIE moeten uiteindelijk de dynamiek in de kamer knallen ???

en zeg nou niet .................. :rolleyes:

 

want als er

Link to comment
Share on other sites

We hebben (met mijn Aragons, NS en speakerkabels) toch echt een mooie dynamische weergave gehoord bij Henk :unsure:

De combinatie zal het dus niet zijn, ook bij mij is de dynamiek dik in orde.

Mijn set lijkt nu erg veel op die van Henk, alleen de speakers en kabels verschillen nog.

Zouden de Aragons van Henk op de een of andere manier te weinig energie kunnen opnemen uit het net?

Want het mooie resultaat van toen was met gebruik van dikke xtc netsnoeren die direct in een wcd zaten, een niet onbelangrijk verschil.

Eigenlijk zouden we dat nog eens moeten uitproberen, al zou het met de netsnoeren van Bas ook wel goed moeten gaan ....

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...