Jump to content

Het vervolg op de luistersessie

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

een netsnoer KAN niets veranderen aan dynamiek gebrek .

gewoon onzin .

en is dat wel zo ,

dan is 1: je netsnoer 0,0001 mm2

en 2: de elco's in je versterker kapot zodat ie te weinig spanning krijgt .

ik neem aan dat de aragon makkelijk nog 20 seconden door kan spelen op zijn elcocapaciteit .

als ik mijn MF uitzet speelt ie zeker nog 30 seconden door .

ZONDER dynamiek verlies .!! <_<

een netsnoer KAN niets veranderen aan dynamiek gebrek .

gewoon onzin .

Beste Erik,

Een paar ervaringen van het afgelopen jaar doen mij het tegendeel beweren. Netsnoeren hebben invloed. Ook op de dynamiek. Ik heb de XTC kabels van Henno (uit Andre's set) hier in Groningen gehad en dat had een enorm effect. Ik heb mijn set horen knallen. Met de Mainstream van VDH is dat ook zo.

Dus Henk,

Eigenlijk zou ik het experiment dat ik bij Zee heb gedaan in jouw set ook eens moeten uitproberen: VDH Revelation luidsprekerkabel (maar dan moeten de Aragons wel even naast de Ushers worden neergezet), de JK Type II een keer tussen voor-en-eind plaatsen, en ook nog de Mainstream van VDH op de Aragons (ik neem aan dat er eurostekkers op kunnen).

En dan maar luisteren wat het doet met het totale plaatje.

Beste Erik :)

Het verschil tussen dropveter-netsnoeren en de betere zit o.a. in de stekkers.

Sommige pc-netsnoeren vallen zowat uit het apparaat, je gaat me toch niet vertellen dat dit dan goed contact maakt?

De Xtc en de vdHul Mainstream hebben zeer goede stekkers, die klemmen als een gek en ook de (dikkere) draden zitten heel goed vast aan de aansluitpennen.

Om je een idee te geven van de stroombehoefte van de JK Ultimate power amps van John zet ik hier wat getallen neer, let wel, per monoblok :) :

Ringkerntransformator : 2000 VA

Capaciteit voedingselco's : 132.000 mF

Klasse-A vermogen (instelbaar) : 50 W, 100 W, 200 W

Uitgangsvermogen Piekvermogen : 375 W (8 Ohm), 730 W (4 Ohm)

meer dan 1200 W (peak, 2 Ohm, 10 msec)

Opgenomen vermogen : minimaal 50 W (in standby positie)

minimaal 770 W (voor 200 W Klasse-A)

Afmetingen (b x h x d) : 445 x 283 x 545 mm

Gewicht : 62 kg

Nu ben jij ook een keer bij John geweest en hij gebruikte toen afgeschermde Lapp netsnoeren met normale stekkers er aan.

Ik vond het geluid toen niet erg levendig en dat verbaast toch wel als je naar de grootte van de monoblokken kijkt.

Dit was voor mij aanleiding om later nog eens bij John langs te gaan met o.a. de Xtc netsnoeren en John heeft al verteld wat dit voor verschil gaf :)

Dat het met jouw versterker minder verschil zal maken is heel goed mogelijk, zeker als hij nog 30 sec door speelt op de spanning van de elco's.

Niet elke versterker is hetzelfde gebouwd en dat hij op een netsnoer reageert doet niets af aan de kwaliteit, sterker nog, ik vind het juist leuk dat je met een simpel netsnoer zo'n verbetering kunt bereiken :)

Andr

Tsja, je kunt het ook omdraaien: het is niet zo leuk dat hij het met een gewoon netsnoer niet goed doet... Wat is het nou? Is de MF van Erik niet goed genoeg om de verschillen tussen goede en 'slechte' netkabels niet te laten horen? Of is de versterker van John zo slecht ontworpen dat je exta voorzieningen (speciale netsnoeren) moet toepassen om het goed te krijgen? Wellicht moeten beide versterkers eens naast elkaar gezet worden en dan eens vaststellen wat de verschillen zijn. En dan eerst de versterker van John met gewone netkabels naast de MF van Erik zetten en daarna de versterker van John met speciale netsnoeren naast die van Erik zetten. Lijkt me een heel interessant experiment.

Tsja, je kunt het ook omdraaien: het is niet zo leuk dat hij het met een gewoon netsnoer niet goed doet... Wat is het nou? Is de MF van Erik niet goed genoeg om de verschillen tussen goede en 'slechte' netkabels niet te laten horen? Of is de versterker van John zo slecht ontworpen dat je exta voorzieningen (speciale netsnoeren) moet toepassen om het goed te krijgen? Wellicht moeten beide versterkers eens naast elkaar gezet worden en dan eens vaststellen wat de verschillen zijn. En dan eerst de versterker van John met gewone netkabels naast  de MF van Erik zetten en daarna de versterker van John met speciale netsnoeren naast die van Erik zetten. Lijkt me een heel interessant experiment.

ik weet iets veel beters kermit ,

neem mijn MF , zet er een gewoon netsnoer op , ga luisteren .

trek na 5 minuten het netsnoer eruit (hij blijft intussen gewoon doorgaan ) en steek hem een XTC in zijn achterste .

vanaf dat moment zal hij beter moeten gaan presteren .

je hoort het direct dan want de muziek loopt gewoon door :rolleyes:

oh ,, btw , wel heel even wachten met serieus luisteren ,

eerst moet die vuile stroom van dat gewone netsnoer er nog uit natuurlijk . :P:P:P

Erik

Het gaat mij er om vast te stellen of bij de versterker van John het gebruik van een speciaal netsnoer de versterker beter maakt of minder slecht. M.a.w Klinkt hij met gewoon netsnoer slechter dan die van jou en met een speciaal netsnoer net zo goed? Of met een gewoon netsnoer net zo goed als die van jou en met een speciaal netsnoer nog beter? Dat lijkt me voor een heleboel mensen een leuk experiment.

ik ben het geheel met kermit en erik eens.

er is toch HEEL wat mis als je set zonder exclusieve kabels niet goed presteert...natuurlijk blijft het subjectief hoe je het vind klinken.

dat hele kabel gedoe is in mijn ogen een onzinnig en opgeheven iets. over subjectiviteit gesproken.

:D

Beste Haudio

Als erik zijn standaard netsnoer uit zijn versterker haalt, dan speelt hij nog zeker 30 seconden door op de elco's. Dat hebben we een aantal malen geprobeerd met verschillende muziekstukken. Absoluut geen verschil vast te stellen als we de voedingskabel er uit trekken. De weergave van mijn eigen quad 99CDP werd om zeep geholpen bij het gebruik een afgeschermd netsnoer. Als er sprake zou zijn van oppikken van stoorsignalen door interlinks, dan deugen die interlinks niet.

Ik zal eens een dropveter over een langte van een paar decimeter tegen een netsnoer aan tapen. Dan moeten dit soort effecten zonder enig probleem vast te stellen zijn.

Finetunen met kabels? Je bent dan alleen maar aan het suboptimaliseren voor een paar referentie opnames. Als je moet ingrijpen in het klinkend resultaat van de set, dan is er iets niet goed aan de set. Fine-tunen met bekabeling is een heel duur paard achter de wagen spannen. En dan moet je ook nog regelmatig dat paard vervangen...

Beste Haudio

Als erik zijn standaard netsnoer uit zijn versterker haalt, dan speelt hij nog zeker 30 seconden door op de elco's. Dat hebben we een aantal malen geprobeerd met verschillende muziekstukken. Absoluut geen verschil vast te stellen als we de voedingskabel er uit trekken. De weergave van mijn eigen quad 99CDP werd om zeep geholpen bij het gebruik een afgeschermd netsnoer. Als er sprake zou zijn van oppikken van stoorsignalen door interlinks, dan deugen die interlinks niet.

Ik zal eens een dropveter over een langte van een paar decimeter tegen een netsnoer aan tapen. Dan moeten dit soort effecten zonder enig probleem vast te stellen zijn.

Finetunen met kabels? Je bent dan alleen maar aan het suboptimaliseren voor een paar referentie opnames. Als je moet ingrijpen in het klinkend resultaat van de set, dan is er iets niet goed aan de set. Fine-tunen met bekabeling is een heel duur paard achter de wagen spannen. En dan moet je ook nog regelmatig dat paard vervangen...

Beste Kermit,

Als het bij jou niet werkt en of geen verbetering brengt gewoon zo laten.

Er zijn genoeg mensen waar het wel bij werkt.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Het karakter van deze speaker kun je misschien wel wat beinvloeden door het gebruik van andere versterkers, CD spelers en/of bekabeling maar helemaal veranderen doe je het mijns inziens nooit.

MvG Kees

Een luidspreker kan met een andere versterker of een andere luidsprekerkabel totaal anders klinken. Klankkleur van de luidspreker mag dan enigszins een vast gegeven zijn, maar de kracht, de snelheid, de openheid kunnen van grote invloed zijn op hoe een luidspreker uiteindelijk presteert. De Usher AC20 laid-back? 'k Denk het toch niet. Ik heb het bij Henk wel anders gehoord: kamervullend en luisteraar omklemmend. Schitterend. Zo word ik deel van een muzikaal spektakel!

Gisteren hier nog Puur met zijn Sonneteer Allabaster versterker in huis gehad. Op standaard luidspreker kabel, direkt in de uitgangen van de versterker en de terminals van de luidspreker geschroefd... Er klonk natuurlijk wel muziek, maar klevend aan de luidspreker en zo weinig levend. Puur keek helemaal ongelukkig. Van alles geprobeerd, versterker op het netfilter, van het netfilter, ging het misschien om een inverterend versterkerontwerp, zodat + op - moest en - op +. Niets van dat alles hielp. Ik had nog stukken Type III van JK liggen, en daarmee hebben we de eenvoudige, merkloze dikke koperluidspreker snoeren vervangen. LEVEN!!

Matchen heet zoiets. Met die Sonneteer Allabaster is niks mis. Alleen hij moest wel even een goede match hebben van in dit geval: een luidsprekerkabel.

Nu de vraag....

Klinkt ie nou dynamischer...??????

:confused:

Ja Hans, je zegt het goed: dynamischer :D Voor jou zeker niet genoeg, voor mij weer een stapje in de goede richting B) Of het (voor mij) genoeg is, zie/hoor ik t.z.t. wel weer ;) (daar neem ik de tijd voor)

Neem rustig de tijd om alle veranderingen op te nemen. Als je nu meteen de volgende stap maakt, weet je achteraf niet meer waar de winst (of het verlies) zat.

Picoso's verhaal over de luidspekerkabels van Puur komt voor mij, overeen met eerdere ervaringen in die richting.

:)

Picoso's verhaal over de luidspekerkabels van Puur komt voor mij, overeen met eerdere ervaringen in die richting.

Precies!! En weet je nog die keer bij Bas, toen de Array kabel er tussenuit ging en Feenstra's superkoper ertussen kwam, wat een verschil!!! Dit was zeker niet minder.