Edwin Snoek Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 De twee van de drie Aragon's hadden zwart uitgeslagen potmeters van de hitte. Dat bedoel ik dus. Ik zat er toevallig zelf ook al aan te denken dat als ik deze versterker had, dat ik ook een fan zou plaatsen in combinatie met een themische weerstand. Het is best makkelijk om te bouwen. Het hoeft ook helemaal geen grote fan te zijn. Als je opgehoopte lucht iets versneld af kan voeren, dan worden de profielen al een stuk koeler. En het grote voordeel is dat elco's en potmeters niet meer te lijden hebben. In de PC wereld heb je hier mooie stille PAPST fans voor die klein en heel heel stil zijn, en een levenlang meegaan. Een kleine extern voeding erop en je hebt een superkoeler in de versterker. Maar eerlijk gezegd als ik de foto bekijk van de Aragon, dan zie nog niet zo heel snel een plek waar je een fan kan plaatsen. De koelprofielen staan dan niet echt gunstig opgesteld om een centrale fan te plaatsen. Maar allles is mogelijk natuurlijk, desnoods met boren en zagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 De twee van de drie Aragon's hadden zwart uitgeslagen potmeters van de hitte. Dat bedoel ik dus. Ik zat er toevallig zelf ook al aan te denken dat als ik deze versterker had, dat ik ook een fan zou plaatsen in combinatie met een themische weerstand. Het is best makkelijk om te bouwen. Het hoeft ook helemaal geen grote fan te zijn. Als je opgehoopte lucht iets versneld af kan voeren, dan worden de profielen al een stuk koeler. En het grote voordeel is dat elco's en potmeters niet meer te lijden hebben. In de PC wereld heb je hier mooie stille PAPST fans voor die klein en heel heel stil zijn, en een levenlang meegaan. Een kleine extern voeding erop en je hebt een superkoeler in de versterker. Maar eerlijk gezegd als ik de foto bekijk van de Aragon, dan zie nog niet zo heel snel een plek waar je een fan kan plaatsen. De koelprofielen staan dan niet echt gunstig opgesteld om een centrale fan te plaatsen. Maar allles is mogelijk natuurlijk, desnoods met boren en zagen. Beste Edwin, Ja het is makkelijk te doen, en zoals je al aangeeft er zijn deze dagen fan's te krijgen die geruisloos functioneren. Met een paar aanpassingen kan dat ook makkelijk in de Aragon's. Ik heb vroeger een hele serie Hartke Bass combo's voorzien van thermisch geregelde koelingen, en het werkte perfect. De Krell KMA 200 klasse A Mono's waren in dat optiek heel goed ontworpen. Deze hadden een complete koeltunnel met 2 fan's, en deze eindigde onderaan aan de achterkant. Op de plek van de trafo en elco's was het gewoon koel, alleen het koelichaam zelf was gloeiend heet. Ook de Vincent SP991 (plus) heeft het goed opgelost door de koelichamen aan de buitenkant te plaatsen, en tussen elco's en eindtrappen stalen wanden te plaatsen. PS. Het gaat over Klasse A en snoek duikt weer op :D Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 Jaja, als het over Klasse A versterkers gaat, dan ben ik er als de kippen bij. Het blijft toch prachtig die veel te warm wordende verstekers die doorgaans klinken als een klok. Je hebt bij een Klasse A versterker tenminste het gevoel dat er iets gebeurt. Bij die goedkope Klasse AB versterkers heb je het gevoel dat ze continu niets staan te doen. En vervormen dat die dingen doen. Die Krell van jou was inderdaad het voorbeeld hoe je een Klasse A versterker geforceerd moest koelen. Dat is zeg maar het monstervoorbeeld van alle hoogvermogen Klasse A versterkers. De SP-991 die worden ook nog wel warm, maar nooit dat je hier problemen op de lange duur hoeft te verwachten. Maarja, die weten tenminste dat je grote koelprofielen aan de buitenzijde moet plaatsen om de warmte af te voeren. Daar kunnen veel dure merken nog een puntje aan zuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 A.s. zaterdag eens luisteren.... ik ben echt wel benieuwd naar die Ushers..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 A.s. zaterdag eens luisteren.... ik ben echt wel benieuwd naar die Ushers..... Hans, Die zijn PRACHTIG!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Tijdens de luistersessie met John Picoso en SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 He henk, speel je inmiddels ook al met de ST2500? En zo ja, wat vind jij er van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yello Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 He henk, speel je inmiddels ook al met de ST2500? En zo ja, wat vind jij er van? Wat is dat een ST2500 Iets waar je een stekker instopt ofzo.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 He henk, speel je inmiddels ook al met de ST2500? En zo ja, wat vind jij er van? Wat is dat een ST2500 Iets waar je een stekker instopt ofzo.. Hahaha, het toppunt van vaagheid Mijn ST2500 ben ik kwijt geraakt, waar zou hij toch zijn Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Iets waar je een stekker instopt ofzo.. Precies sher, de power stabilizer st2500 je weet wel henk, dat ding van 10kg waar ik je toen wat foto's van had gestuurd en een kort verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Vanmiddag heb ik die Ushers nou eens gehoord. Heel mooi, van uiterlijk, en van klank..... Alleen... ik heb het er vanavond nog met Ruud over gesproken..... Ik snap niet waarom er niet meer dynamiek uitkomt.... Alles is er, een topset met alles wat je maar bedenken kunt aan goed spul, maar geen dynamiek, ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Vanmiddag heb ik die Ushers nou eens gehoord. Heel mooi, van uiterlijk, en van klank..... Alleen... ik heb het er vanavond nog met Ruud over gesproken..... Ik snap niet waarom er niet meer dynamiek uitkomt.... Alles is er, een topset met alles wat je maar bedenken kunt aan goed spul, maar geen dynamiek, ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Voorkeur van Henk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Vanmiddag heb ik die Ushers nou eens gehoord. Heel mooi, van uiterlijk, en van klank..... Alleen... ik heb het er vanavond nog met Ruud over gesproken..... Ik snap niet waarom er niet meer dynamiek uitkomt.... Alles is er, een topset met alles wat je maar bedenken kunt aan goed spul, maar geen dynamiek, ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Voorkeur van Henk? Goh... stond hier net niet wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Vanmiddag heb ik die Ushers nou eens gehoord. Heel mooi, van uiterlijk, en van klank..... Alleen... ik heb het er vanavond nog met Ruud over gesproken..... Ik snap niet waarom er niet meer dynamiek uitkomt.... Alles is er, een topset met alles wat je maar bedenken kunt aan goed spul, maar geen dynamiek, ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Voorkeur van Henk? Goh... stond hier net niet wat anders? Ja, er stond net: "Past goed bij Henk!" maar zo goed ken ik hem nu ook weer niet. En het blijft uiteindelijk een kwestie van voorkeur he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Vanmiddag heb ik die Ushers nou eens gehoord. Heel mooi, van uiterlijk, en van klank..... Alleen... ik heb het er vanavond nog met Ruud over gesproken..... Ik snap niet waarom er niet meer dynamiek uitkomt.... Alles is er, een topset met alles wat je maar bedenken kunt aan goed spul, maar geen dynamiek, ik begrijp er werkelijk helemaal niks van. Ten eerste past het bij mij luisterkarakter, ten tweede wil ik stap voor stap naar iets meer dynamiek, ten derde denk ik dat ik niet die dynamiek wil die jij nastreeft. Met een te grote stap zou ik trouwens doodongelukkig worden... Toch denk ik dat alles wat je niet hoort ergens in je set blijft "hangen". En wat mij intrigeert is..... maar waar dan...??? Natuurlijk moet jij luisteren zoals jij dat wil, maar ik geef alleen aan technisch niet te begrijpen waar die dynamiek blijft...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Picoso en ik hadden een 'het komt er niet uit' gevoel met de speakerkabels van Henk, zelfs met de Aragons bleef het geluid ergens in de speakers 'steken'. Met welke speakerkabels (en netsnoeren) is er nu gespeeld, met die van Bas misschien In dat geval zou het driedubbel vreemd zijn dat de set dan nog niet dynamisch is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Op het eerste gezicht heb je gelijk Jitze, maar ik heb de set van Henk al eerder gehoord en daarom denk ik in dit specifieke geval aan kabels. Ik heb de set bij Henk in verschillende etappes beluisterd, eerst zoals hij was bij binnenkomst (met Sphinx eindbak), toen met de Aragons, daarna met mijn kabels en later nog eens met de Sphinx, die het toen al beter deed. Ik kon het ook niet verklaren, maar het leek wel of de speakerkabels van Henk slecht verbinding maakten, indien dit echt zo was zou je weldegelijk verlies hebben gehad, dit was bij beide versterkers hetzelfde verhaal. Met de Crescendo's klonk alles weer in balans en smulden we van de dynamiek en schone weergave die we toen hadden, sterker nog, het was voor mij reden om mijn eigen AR pre eens kritisch te bekijken en andere pre's te gaan testen, waarna de PJ8 werd aangeschaft voor mijn set. In Picoso's verhaal van die sessie kun je lezen dat het niet om kleine verschillen ging en reken maar dat hij weet waar hij over praat Daarom ben ik heel benieuwd of de kabels van Bas doen wat hij belooft, ik heb ze zelf nog niet eerder getest of gehoord in een set. Dan is er ook nog iets niet helemaal goed met de netspanning bij Henk, ik heb het helaas niet gemeten, maar ik vermoed dat de sinus niet erg zuiver is en dat er ergens in huis een zware belasting hem parten speelt. De Aragons reageren nl. nogal op de netspanning, dat merkte ik ook met mijn exemplaren, die ik toch in goede staat acht, aangezien ik er hier probleemloos mee speel. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 henk, je hebt toch niet die aragons op de st2500 aangesloten he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yello Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 henk, je hebt toch niet die aragons op de st2500 aangesloten he? Ik hoop het niet voor hem, want dan is Oud & Nieuw in de huiskamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 de power stabilizer st2500je weet wel henk, dat ding van 10kg waar ik je toen wat foto's van had gestuurd en een kort verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Ome Henk gebruikt de kabels van Bas, deze was met vergulde stekers aangesloten. Ik neem aan dat e.e.a. goed vast gedraaid was. Deze kabels bestaat uit 8 apart geisoleerde aders, dit is meestal een goede keuze wanneer het om dynamiek gaat. Wat me ook opviel was dat het laag erg overheerste als het wat harder stond. Henk zei dat dit met de "Bas" kabel zelfs beter (minder overheersend) was als met de Straightwires. Ik heb het gevoel dat de versterkers eens goed bekeken moeten worden. Het zijn blijkbaar de eerste uit de Aragon serie, het zou goed kunnen dat er later wijzigingen zijn aangebracht. Ook de voeding kan natuurlijk parten spelen. Als de spanning te laag is levert de versterker veel minder vermogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Ok, aan de kabels zal het dan niet gelegen hebben. Maar doel je met weinig dynamiek op het hele frequentiebereik, of was alleen een bepaald deel wat minder dynamisch? Ik kan het me niet voorstellen, met mijn spullen (NS en Aragons) hadden we echt geen tam geluid, ik vond de slamm in het laag zelfs overdreven (door de akoestiek vermoed ik) Ook de microdetaillering was prima inorde, snelle snaaraanslagen, een volledige piano, gefrutsel aan een basgitaar enz. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts