carl Posted 6 december 2003 Report Share Posted 6 december 2003 Hai allemaal, Ik heb van de Sint het boek van Ken Kessler over Quad gekregen. Om te zien al schitterend maar even los daarvan ook heel interessant. Het boek geeft onder meer een goed beeld hoe goede Engelse bedrijven door fout management naar de bliksem gingen. Daarnaast heel veel moois (veel fotomateriaal) over Quad en nog iets over de "kloten" van Peter Walker en andere ontwikkelingen. Quad was een typisch Engels uitvindersbedrijfje. Veel denken maar ook veel doen. De vinding was belangrijker dan een goed produktieproces daar waren de Japanners weer veel beter in. Peter Walker was brilliant maar er liepen er meer als hij binnen het bedrijf rond. De mensen waren kennelijk ook loyaal naar het bedrijf. Vervolgens komt het digitale tijdperk en personeel ging op pensioen of had moeite om over te schakelen. Ontwerpen met de computer wilde men in eerste instantie niet. Vervolgens een veel te progressief project in casu de 77 serie en het bedrijf redde het niet. Opvallend dat Ross Walker zich steeds voor de gek liet houden door zijn design staf die allemaal beloftes deed zonder dat waar te maken. Als je hem dat hoort vertellen dan zie je hoe hij de hele verantwoordelijkheid nog steeds bij die design staf legt. Ross Walker was de baas van de onderneming en hij had kennelijk geen controle. Gelukkig is het bedrijf nu in Chinese/Engelse handen. Leuk om te lezen dat een van de Quad ontwerpers zich min of meer afvraagt of de 33/303 wel zo goed klonk als de eerdere buizenversterker. Ook het verhaal van de "kloten" van Peter Walker is leuk om te lezen. Het gaat om experimentele sferische elektrostaten die volgens ingewijden beter klonken als de ESL (met name in de bas), maar die kennelijk niet in massa te produceren waren (te duur). Er is gelukkig nog een (werkend?) exemplaar gevonden en deze wordt nu bestudeerd om te zien of produktie nu wel mogelijk is. Tot slot is op korte termijn een Quad buizen pre pre te verwachten. Deze is ontworpen door Tim de Pavarini (Luxman, Misical Fidility en Ear) en wordt nu uitgebreid beluisterd (iets wat Quad vroeger nooit deed). Zonder meer een leuk boek voor de liefhebber. Van mij mag Ken Kessler vaker zo aan de gang. Wat te denken van een boek over kleine Engelse ontwerpers als Leak, Radford, Sugden e.d. Nog mooier zou een boek zijn over de ontwikkeling van klassieke platenspelers. Kortom Kermit zeker voor jou leuk! Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 december 2003 Report Share Posted 6 december 2003 Is dat boek zo dun of lees jij zo snel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2003 Report Share Posted 6 december 2003 Is dat boek zo dun of lees jij zo snel? In een adem uitlezen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2003 Author Report Share Posted 7 december 2003 Hai CQM en Hans, Ik heb inderdaad een zeer hoge leessnelheid opgedaan in mijn werk. Het zijn allemaal trucjes die je onwillekeurig opdoet. Inhoudsopgave bekijken, de meest interessante zaken eruit pikken, passages per bladzijde lezen. Vervolgens als je het overzicht hebt interessante passages gedetailleerd lezen. Zo kan je makkelijk meer dan 100 pagina's per uur doen. Overigens was het hier veel in een adem lezen want dit is natuurlijk hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 Hallo Carl, Leuk dat de story van Quad eens is opgeschreven. Het hele verhaal is overigens publiekelijk bekend. Met het vertrek van Peter Walker vertrok ook de ziel van Quad. Hetzelfde geldt in zekere mate voor Warfedale toen de oprichter Briggs vertrok. Met betrekking tot de Quad 33-303: Daarover zijn de meningen verdeeld. Je moet dat zien tegen wat er eind '60, begin '70 gaande was in hifiland. Die versterker afzetten tegen buizenversterkers is niet fair. De meeste transistorversterkers klonken toen voor geen meter naar de huidige maatstaven. De 33-303 combo stak toen met kop en schouders boven de middenmoot uit. Het was toen technisch een innovatief ontwerp en was een van de eersten die gebruik maakte van wat men noemt "current feedback". Het was igg oerdegelijk en er staan er na 30 jaar nog steeds velen, al dan niet gerestaureerd, te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2003 Author Report Share Posted 7 december 2003 Hai Pjotr, Ik heb een 33/303/FM 3 en een 34/306/FM4. Als ik de kans heb koop ik nog een keer een 44/404.2 Als je het boek nog niet gelezen hebt, is het een aanrader. Behalve brilliant was Peter Walker op zijn tijd kennelijk ook een ongelooflijk eigenwijze zak. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 Hai Pjotr, Ik heb een 33/303/FM 3 en een 34/306/FM4. Als ik de kans heb koop ik nog een keer een 44/404.2 Als je het boek nog niet gelezen hebt, is het een aanrader. Behalve brilliant was Peter Walker op zijn tijd kennelijk ook een ongelooflijk eigenwijze zak. Groet, Klopt mijn stelling weer..... "zonder eigenwijze mensen geen vernieuwing"........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 De 44/404 kun je beter laten m.i. tenzij als verzamelobject. Dat zijn producten van na Peter Walker en uit de tijd dat Quad het spoor bijster begon te raken. Overigens was de FM3 beslist geen toptuner. Het deed het en er kwam muziek uit maar er werden toen al veel betere geproduceerd, o.a. Sansui en G Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 (...) Ook het verhaal van de "kloten" van Peter Walker is leuk om te lezen. Het gaat om experimentele sferische elektrostaten die volgens ingewijden beter klonken als de ESL (met name in de bas), maar die kennelijk niet in massa te produceren waren (te duur). (...) De bolvormige electrostaten van Peter Walker zijn niet de enige van die soort die ooit zijn gefabriceerd, wist je dat? In de jaren zestig heeft een groep studenten aan de (toenmalige) TH te Eindhoven ook een paar gebouwd. Dat was vreselijk tijdrovend, en het bleek eigenlijk ondoenlijk te zijn de membranen exact bolvormig te spannen. Elke onzuiverheid leverde bij hoge frequentie onregelmatigheden op. En het was ook een hele toer om de afstanden tot de rasters overal gelijk te houden. De bolle electrostaten werkten uiteindelijk wel. Het zou prachtig zijn als het nu wel zou lukken zulke luidsprekers op industri Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2003 Author Report Share Posted 7 december 2003 Eigenwijs kan zijn voordelen hebben, maar als je service afdeling constateert dat een klein onderdeel voortdurend kapot gaat en je gaat pas na heel veel exemplaren een heel kleine wijziging doorvoeren dan ben je verkeerd bezig. Toch heeft de man een mooi leven gehad, altijd precies gedaan waar hij zin in had namelijk leuke dingen uitvinden. Leuk om over te lezen. ook omdat mythes worden doorgeprikt. Persoonlijk vind ik het jammer dat zo'n familiebedrijf het niet overleefd heeft - heeft toch veel charme. Spido je zou dat van die sferische bol eens moeten lezen. Volgens mij is het iets anders dan wat jij beschrijft. Jij zal het vast ook wel interessant vinden dat ze op die ESL waarschijnlijk nooit iets verdiend hebben. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Hij rust in vrede ... http://www.stereophile.com/news/121503walker/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts