Jump to content

Afbeeldingen afgewerkte luidsprekers

Sherwin
 Share

Recommended Posts

:blink:

Beste Peter

Ga eens wat verder op de problematiek door van 1e order filtering,die er zou ontstaan.

Lijkt me een leuk onderwerp mede omdat ik een 1e order gefilterd speakertje heb staan,verklaar a.u.b

Mr.Dynaco

Beste Dynaco,

Dat heb ik al een paar keer gedaan, o.a. in de thread waarin Puur zijn PP's ter sprake kwam en het toch wel wat vervormd klonk (van voor de modificatie).

Nog maar een keer dan:

De conusuitslag neemt bij afnemende frequentie met 12 dB/okt toe bij gelijkblijvend geluidsniveau boven de resonantiefrequentie (fs) van de speaker. Onder fs blijft de uitslag gelijk. Nu voor een tweeter: Zeg dat die wordt gefilterd bij ca. 3 KHz, de resonantiefrequentie ligt bij goede tweeters zo rond de 400 Hz. Ga je 6 dB filteren dan blijft die conusuitslag toenemen met 6 dB onder de filterfrequentie tot ver onder het frequentiegebied waarvoor die gemaakt is. De tweeter produceert dan geen geluid meer maar staat wel flink te wapperen op die lagere frequenties met als gevolg overmatige vervorming want hij komt dan al snel buiten zijn lineare gebied. En met name bandtweeters zijn daar erg gevoelig voor.

Kijk het kan wel maar je kunt het dan lang niet zo hard zetten als met 12 dB/okt filtering. In sommige fabriekssystemen die met 6 dB gefilterd worden zitten meestal speciaal ontworpen tweeters die een lange slag kunnen maken en een hoge fs hebben, maar dan nog ...

;)

Met de Mangers heb ik echt super resultaten gehoord. Een line source met 4 of 5 Mangers per kant lijkt me wel wat :D. En daarnaast een line Source laag (servo gestuurd).

Daar zijn ze niet voor ontworpen. Het afstraalgedrag van die luidsprekers is als een puntbron, te vergelijken met de golven van een steen in een vijver. Je zou hem het beste iets uit het centrum van een grote platte schijf kunnen bouwen.

Als je meerdere Mangers in een lijn bouwt verstoren de golven elkaar en krijg je interferentie (ze zijn daar ook wel een beetje kostbaar voor).

Beste Peter,

Ik zou nu een ellelange discussie met je aan kunnen gaan maar:

Ik zou zeggen kom eens langs dan kan ik het tegendeel bewijzen,of ik moet een paar nieuwe Philips oorbellen gaan halen bij de orendokter.

Bij deze

Mr.Dynaco

(...) Nu voor een tweeter: Zeg dat die wordt gefilterd bij ca. 3 KHz, de resonantiefrequentie ligt bij goede tweeters zo rond de 400 Hz. Ga je 6 dB filteren dan blijft die conusuitslag toenemen met 6 dB onder de filterfrequentie tot ver onder het frequentiegebied waarvoor die gemaakt is. (...)

Beste Pjotr,

Vierhonderd hertz?? Dat geldt misschien voor 2 inch middentoners. Dometweeters hebben meestal een eigenresonantiefrequentie van 1000 Hz of hoger. Die resonantie is overigens vaak nog oliegedempt, en daardoor mechanisch en elektrisch vrijwel onmeetbaar.

Eerste orde filtering is bij tweeters heel goed mogelijk, wanneer je de kantelfrequentie (- 3dB) maar hoog genoeg kiest. En daarvoor heb je natuurlijk weer de geschikte middentoners nodig.

...

De conusuitslag neemt bij afnemende frequentie met 12 dB/okt toe bij gelijkblijvend geluidsniveau boven de resonantiefrequentie (fs) van de speaker.

...

Ik snap er geen jota van, hoe kan je uitslag nu meten in dB/okt? :blink:

...

De conusuitslag neemt bij afnemende frequentie met 12 dB/okt toe bij gelijkblijvend geluidsniveau boven de resonantiefrequentie (fs) van de speaker.

...

Ok, verviervoudigd per oktaaf dan. Snap je dat wel?

Nog nooit met een speaker simulatieprogje gewerkt Duck?

;)

P.S. Spido, had het over goede tweeters, Scan Speak b.v.

...

...

Ik denk dat Peter de geluidsdruk bedoelt. Peter rekent van hoog naar laag.

Gebruikelijk is het om van laag naar hoog te rekenen...

Omdat het een 2e orde filter betreft valt het laag bij de wisselfrequentie met een steilheid van 12Db per oktaaf af.

Nee ik bedoelde echt conusuitslag. Als je niet filtert neemt die uitslag met 12 dB/okt toe naar beneden gaande, ofwel een verviervoudiging per oktaaf. Filter je met 6db/okt dan blijft die uitslag oplopen met 6 dB/okt ofwel een verdubbeling per oktaaf. Pas bij 12 dB/okt filtering neemt die uitslag niet meer toe onder de filterfrequentie.

Je gehoor is nou eenmaal gevoeliger voor vervorming dan voor faseverloop. Geef mij dan maar die mindere vervorming met een steiler filter dan dat rechtere faseverloop. Als iemand het andersom beter vindt, even goeie vrienden hoor.

;)

Nee ik bedoelde echt conusuitslag. Als je niet filtert neemt die uitslag met 12 dB/okt toe naar beneden gaande, ofwel een verviervoudiging per oktaaf. Filter je met 6db/okt dan blijft die uitslag oplopen met 6 dB/okt ofwel een verdubbeling per oktaaf. Pas bij 12 dB/okt filtering neemt die uitslag niet meer toe onder de filterfrequentie.

:confused:

Sorry, ik haak af...

12dB is een verviervoudiging van de geluidsdruk, 3dB is 1 hele verdubbeling en in 12 past 4*db, dus een 4 maals verdubbeling.

Mvgr

Jij maakt er helemaal een potje van :lol:

Gaat het om amplitude dan is dB's: 20 x log (U1/U2)

Gaat het om vemogen dan is dB's: 10 x log (P1/P2)

dB is afgeleid van de "Bell", venoemd naar Alexander Graham Bell. Een dB is een deci-bell oftewel 1/10 "Bell".

De Bell is gedefinieerd als de logarithme (met grondtal 10) van de verhouding van vermogen: log (P1/P2).

En nu duizelt het Geerdie waarschijnlijk helemaal :D

Wie het verder uit wil pluizen zoeke een studieboek elektrotechniek of zoekt het mbt tot die conusuitslag op in het 50 jaar oude boek "Acoustics" van Beranek.

;)

Jij maakt er helemaal een potje van

Maar wat er staat: KLOPT, als een turk

"3dB is 1 hele verdubbeling en in 12 past 4*db"

:confused: Dat lijkt erg op het turks/marokkaanse spelletje "Balletje Balletje"

Kun je die turk toch maar beter niet binnen laten :P

6dB is heel mooi, maar niet voor luide volumes (denk ik), ligt ook weer puur aan dit.. en dat.., maar ik maak het wel vaak mee dat er speakers zijn die dan schreeuwerig gaan doen,

Ja dat klopt. Alle systemen die ik heb gehoord met 6 dB filtering op het hoog gaan op hoge volumes helemaal "dichtlopen".

Niet dus, volgens jouw logica zou 6dB/octaaf uitkomen op "een dubbele verdubbeling", terwijl het eigenlijk een verdubbeling van de conusuitslag is. (reken maar na: 10^(6/20)=1,99)

Niet dus, volgens jouw logica zou 6dB/octaaf uitkomen op "een dubbele verdubbeling", terwijl het eigenlijk een verdubbeling van de conusuitslag is. (reken maar na: 10^(6/20)=1,99)

Beste,

Zover ik het begrijp had ie het over geluidsdrukken en niet over conus uitslagen, en dan klopt dit volstrekt.

Yello