conqubite Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 Naar aanleiding van het overlijden van mijn cdspeler sta ik voor een ingrijpende keuze. Ik wil een paar nieuwe speakers, een nieuwe versterker en een nieuwe cd speler. Ik wilde dit eerst ook in deze volgorde doen. De cd speler gooit roet in het eten. Voor de speakers overweeg ik de Klipsch RF 5. Als er iemand een goed alternatief heeft (in de zelfde prijsklasse uiteraard), een speaker die er klankmatig dus veel op lijkt, hoor ik dat graag. Vanwege het heldere geluid denk ik (ik weet het nog niet zeker want ik heb nog niet geluisterd) dat een hybride versterker goed bij de RF5 zou passen. Ik heb daar momenteel een paar kanidaten voor op mijn lijstje staan. De UR Unico, de AA Puccini SE (Remote) en de Vincent SV 236. De laatste heb ik samen met de bijpassende hybride cd speler CD S6 afgelopen weekend even kort horen spelen. Prijstechnisch zit er tussen de versterker volgens mij niet zo veel verschil. Vanwege de geweldige reviews ben ik ook erg nieuwsgierig naar de Unico maar dat komt nog wel. Dan is er nog de cd speler. Het lijkt me dat het optimaal is dat je een cd speler van het zelfde merk of zelfs uit de zelfde serie hebt. Je hebt dan geen gedoe met matching en zo. Ik hoor echter ook wel dat dit niets uit maakt. De Unico cdspeler vindt ik echter toch te duur dus die valt eigenlijk daarom af. Ik lees en hoor dat ook de cd spelers van Arcam erg goed zijn. Wie heeft er ervaring met de buizen cdspelers. Ik heb (voorlopig) de keus gemaakt een cd speler aan te schaffen en geen alleseter. Wie heeft er ervaring met genoemde apparatuur en kan me op weg helpen met advies?? Ik vraag me ook af wat ik het eerst zal aanschaffen. Alles in Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 december 2003 Report Share Posted 7 december 2003 edit: verkeerde topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Zoals ik je al eerder heb getipt Koop een leuke tweedehands ceedeespeler en ga dan door met je eigen zoektocht Lijkt me een bijzonder zinnig advies............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 8 december 2003 Author Report Share Posted 8 december 2003 Zoals ik je al eerder heb getipt Koop een leuke tweedehands ceedeespeler en ga dan door met je eigen zoektocht Ik weet het Ome Henk, ik was het niet vergeten Dat is nog steeds een optie maar voorlopig gebruik ik via de surround receiver de DVD speler dus ik ben niet helemaal verstoken van muziek hoewel de kwaliteit nou niet zodanig is dat m'n hart overspringt van enthousaisme. Zoals het nu gaat is het niet waarschijnlijk dat ik nog voor een 2e hands ga. Ik kan het zo wel een tijdje uitzingen (zolang het maar tijdelijk is). Het Vincent setje klonk best goed. Hoewel ik geen echte analoge luisteraar ben had ik wel het idee dat de bedoeling van de set (het zo analoog mogelijk laten klinken van cd's) wel goed geslaagd is. Ik hou niet van overdadige warmte maar het klonk wel lekker. Het laag mocht van mij nog wat strakker maar dat zou ook aan de speakers kunnen liggen (Canton Karat M 80). De Klipsch reference serie is volgens mij strakker in het laag. Het geeft mij het gevoel dat de richting die ik op wil ook qua (mijn) smaak de juiste is. Hoewel dit misschien raar klinkt is dat voor mij niet zo vreemd. Ik vind het best moeilijk om te bepalen wat nu eigenlijk je smaak is. Ik denk dat veel mensen dat ook amper echt goed weten als ze iets aanschaffen. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Hoewel ik geen echte analoge luisteraar ben had ik wel het idee dat de bedoeling van de set (het zo analoog mogelijk laten klinken van cd's) wel goed geslaagd is. Ik hou niet van overdadige warmte maar het klonk wel lekker. Waarbij Analoog gelijkgesteld wordt aan " warm " ? Een goede Analoge weergave is beslist neutraal, mist wel de veel voorkomende digitale scherpte - die nogal eens wordt verward met detaillering in het hoog - waardoor het anders klinkt. Overdadige warmte is een kreet die ik niet echt kan plaatsen............... Althans niet anders dan dat het een wollige, verhullende weergave is. te wijten aan een installatie die niet in staat is detail en dynamiek weer te geven ? Dit lijkt me niets met analoog te maken te hebben.................. Met een setje RF 5 als uitgangspunt zou je ook eens naar het verschil tussen transistoren en buizen kunnen luisteren, er moeten wel dealers te vinden zijn die dit naast elkander hebben staan, ook het verschil tussen cd en vinyl is hiermee feilloos hoorbaar te maken. Zou wel eens een ander beeld van analoog en warmte kunnen opleveren. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 8 december 2003 Author Report Share Posted 8 december 2003 Hoewel ik geen echte analoge luisteraar ben had ik wel het idee dat de bedoeling van de set (het zo analoog mogelijk laten klinken van cd's) wel goed geslaagd is. Ik hou niet van overdadige warmte maar het klonk wel lekker. Waarbij Analoog gelijkgesteld wordt aan " warm " ? Een goede Analoge weergave is beslist neutraal, mist wel de veel voorkomende digitale scherpte - die nogal eens wordt verward met detaillering in het hoog - waardoor het anders klinkt. Overdadige warmte is een kreet die ik niet echt kan plaatsen............... Althans niet anders dan dat het een wollige, verhullende weergave is. te wijten aan een installatie die niet in staat is detail en dynamiek weer te geven ? Dit lijkt me niets met analoog te maken te hebben.................. Met een setje RF 5 als uitgangspunt zou je ook eens naar het verschil tussen transistoren en buizen kunnen luisteren, er moeten wel dealers te vinden zijn die dit naast elkander hebben staan, ook het verschil tussen cd en vinyl is hiermee feilloos hoorbaar te maken. Zou wel eens een ander beeld van analoog en warmte kunnen opleveren. Groet Jitze Ik denk dat je gelijk hebt Jitze. Zoals ik het inderdaad heb neergezet zou je die conclusie kunnen trekken. Ik blijf altijd moeite houden met het omschrijven van het geluid. Met die overdadige warmte bedoelde ik dat ik vind dat de buizenversterkers die ik wel eens gehoord heb naar mijn idee klinken, als wat ik zou willen omschrijven als wat "overdadig warm" (voor mijn smaak tenminste). Maar nogmaals, ik heb daar niet heel veel ervaring mee en het omschrijven van een bepaald geluid vindt ik erg lastig. Aan de andere kant hoor ik ook dat het afgezien van de warmte wel heel goed klinkt. Daarnaast is het laag vaak een beetje aan de wollige kant voor mijn smaak. Ik hou van een strak laag, vandaar ook mijn voorkeur voor de Klipsch. Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk heb gemaakt. Of lul ik me nou steeds verder in de shit?? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts