Jitze Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ik verbaas me steeds vaker over verschijnselen in de audiofielen wereld, zoals een setje verzwakkers, niets anders dan een paar weerstandjes en een setje connectors. Dit als voorbeeld nemend, in een review - geschreven door Rene van Es - wordt al aangegeven dat het simpel wijzigen van een weerstandje aan de ingang van een versterker hetzelfde effect oplevert. Pal daaroverheen begint hij een moeilijk verhaal over de angst de garantievoorwaarden te overtreden............. En dus moet je een accesoire aanschaffen dat een veelvoud van een weerstandje moet kosten en ook een grote verscheidenheid aan mogelijke fouten kan opleveren, denk alleen maar aan de extra verbindingen welke in de signaalweg ontstaan. Dit verschijnsel schijnt nogal algemeen te zijn, hoor het vaker, begrijp er naarmate ik er langer over nadenk steeds minder van. Ervaring leert dat de meeste fabrikanten, of hun technische dienst, geen moeite hebben met - goed uitgevoerde - modificaties, dit zeker niet gebruiken om garantieverplichtingen te ontlopen, maar het kan gebeuren. In voorkomende gevallen lijkt overleg met de importeur me dan een goed uitgangspunt. Mogelijk ligt aan deze angst nog een ander verschijnsel ten grondslag, in het wereldje van " high end " audio worden een aantal redelijk simpele ingrepen behoorlijk uitgemolken, net als hetgeen van veel apparatuur gezegd kan worden, hebben prijs en prestatie eigenlijk niets meer met elkander te maken. Marketing en het daaruitvoortvloeiende " image " bepalen de prijs, oja en je krijgt ook nog een warm en wollig verhaal over al de verbeteringen............. Loopt er een Bas over dit forum, die verteld dat een aantal zaken eigenlijk vreselijk simpel zijn en heel voordelig uit te voeren, geeft ook aan dat bepaalde apparaten eigenlijk ook zoiets als periodiek onderhoud behoeven, hetwelk overigens je ook de kop niet hoeft te kosten. Bas, dit doe je verkeerd, je moet veel meer zeggen, althans je moet je de kunst eigenmaken met veel woorden niets te onthullen, audiofielen houden in het algemeen van een warm en wollig geluid en zijn bereid hiervoor heel veel te betalen......................................... Op deze wijze wordt je nooit geroepen tot de Guru status. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Beste Jitze, Leuk dat je hierover begint, en ik moet je ergens ook gelijk geven. Ik ben een bedrijf wat werkzaam is in de Pro-audio sector. Daar verdien ik mijn brood mee. Commercieel modificeren aan highend apparatuur is iets wat ik erbij doe, puur uit eigen liefde en passie voor de highend. Dat we hierbij de goedkoopste zijn is niet gek, daar ik niet mee doe aan de exotische highend prijzen en het sfeertje wat eromheen hangt. Ik hanteer gewoon ons normale uurtarief, en de normale marge op de componenten. Dus geen verschil in prijs dan een gemiddelde reparatie. Echter heb je wel gelijk, dat audiofielen eigenlijk bedonderd willen worden. Want ondanks mijn gratis en eerlijke adviezen, Verbaast het mij soms dat mensen zich nog zo wantrouwig tegen mij keren op dit forum (alsof ik maar wat lul, of ze zou bedonderen......!) Eerlijkheid duurt het langst denk ik altijd maar, en dat is de manier waarop ik het bedrijf vorm wil geven. Echter als er op ten duur teveel misbruik van gemaakt wordt dan zal ook ik moeten veranderen van houding, en dan lijden de goede helaas weer onder de kwaden. Betreft de Garantie. negen van de tien keer heeft de fabrikant of importeur nieteens door dat er gemodificeerd is. Dit gebeurd zo netjes dat het gewoon niet te zien is. En een reparateur gaat echt niet na of de bewuste opamp nu ineens een BurrBrown is etc. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ik zou het geschreven kunnen hebben Jitze, ware het niet dat ik het niet zo zou kunnen schrijven. Bedrijven als die van Bas, ik ben er onlangs geweest, moeten we koesteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Ik zou het geschreven kunnen hebben Jitze, ware het niet dat ik het niet zo zou kunnen schrijven. Bedrijven als die van Bas, ik ben er onlangs geweest, moeten we koesteren. Beste Puur, Dank voor de warme woorden Ben ik natuurlijk niet de enige hoor. Neem bijv. Guido Tent die met dezelfde liefde en passie voor het vak waanzinnige clocken ontwikkeld tegen een zeer acceptabele prijs. Array Audio ook. (die mensen slepen stad en land af met hun spullen, als dat geen liefde is!!) Ik zal geen namen noemen maar er zijn ook bedrijven die puur de handel en de naiviteit van audiofielen hebben ontdekt, en gewoon prijzen vragen waar je tenen krom van gaan staan. Een van die bedrijven waagt het ook om Neutrik Gold XLR's voor 16 Eur! aan te bieden. Dan weet ik al genoeg, dat gaat gewoon 20 keer over de kop. Bij mij kosten ze nog geen 5 Eur! en dat is gewoon de normale en eerlijke Marge. Betreft de eerlijke mensen Het feit ook dat al deze mensen (die naar mijn mening belangrijk zijn voor de Nederlandse Hifi industrie) zich profileren op het forum is een goede zaak. Wat mij dan in het verkeerde keelgat schiet, is de soms foute houding jegens ons. De houding alsof wij alleen maar uit commerciele belangen handelen! Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar er zijn ook nog eerlijke mensen die puur uit passie handelen. Ik weet dan ook zeker dat Mensen als Hans puur handelen uit overtuiging van het product, en zeker niet met het idee, van "ik moet verkopen"! Hetzelfde geld voor mij. (De Aragon's als voorbeeld) Ik weet dat dat door een kleine ingreep veel beter kan, en ik vind het dan doodzonde als dat niet gebeurd. Al laat de eigenaar de mod. uitvoeren door de technische buurman! dat maakt me echt niet uit. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is een bepaalde enthousiaste drang! Ook vind ik het terecht dat ik bepaalde kennis overdraag op dit forum. Zou ik dat niet doen, dan zou ik ook geen reclame mogen maken. (want uiteraard doe ik dat wel tussendoor). Maar zolang ik ook bereid ben bepaalde mod's en kennis weg te geven vind ik dat dit een goede verhouding is. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 beste bas , als ik audiofiel was, liet ik alles bij jou modificeren .(serieus) maar voorlopig ben ik dat nog niet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 beste bas , als ik audiofiel was, liet ik alles bij jou modificeren .(serieus) maar voorlopig ben ik dat nog niet . Bete Eric, Wees blij, spaart je een hoop geld uit Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 beste bas , als ik audiofiel was, liet ik alles bij jou modificeren .(serieus) maar voorlopig ben ik dat nog niet . Bete Eric, Wees blij, spaart je een hoop geld uit Groeten, Bas en jij hoort het verschil toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Breek mijn bek niet over over modificeren . Op mijn speakers zat 5 jaar garantie, en na ongeveer anderhalf jaar moesten ze eraan geloven . Goede condensatoren erin, en alles gesoldeerd, ipv. de blikken klemmetjes aan de units. Wel allemaal zelf gedaan natuurlijk, zolang er geen 230V op staat durf ik het nog allemaal wel . Maareh... ik wist eigenlijk niet eens dat het blijkbaar een hele handel is, dat modificeren, dat daar dus speciale bedrijven voor zijn. Maar idd, Sebastiaan met zijn opamps, en Guido Tent met zijn klokken. En dus moet je een accesoire aanschaffen dat een veelvoud van een weerstandje moet kosten en ook een grote verscheidenheid aan mogelijke fouten kan opleveren, denk alleen maar aan de extra verbindingen welke in de signaalweg ontstaan. Haha, dit doet me ergens aan denken. Je hebt toch van die speciale peperdure klemmetjes om van een biwire-speaker een single-wire te maken. Terwij je ook in de box de draadjes voor hoog en laag op dezelfde terminal kunt solderen . Toch ben ik zelf wel relativerend wat betreft modificaties. Zo heb je mensen die de ontstoringscondensatoren uit de CD-spelers gaan slopen. En daardoor komt er dus meer HF storing uit de speler! En ja, het klinkt volgens die modders allemaal v Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 en dat kan je wel aan ervaren modders overlaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Breek mijn bek niet over over modificeren . Op mijn speakers zat 5 jaar garantie, en na ongeveer anderhalf jaar moesten ze eraan geloven . Goede condensatoren erin, en alles gesoldeerd, ipv. de blikken klemmetjes aan de units. Wel allemaal zelf gedaan natuurlijk, zolang er geen 230V op staat durf ik het nog allemaal wel . Maareh... ik wist eigenlijk niet eens dat het blijkbaar een hele handel is, dat modificeren, dat daar dus speciale bedrijven voor zijn. Maar idd, Sebastiaan met zijn opamps, en Guido Tent met zijn klokken. En dus moet je een accesoire aanschaffen dat een veelvoud van een weerstandje moet kosten en ook een grote verscheidenheid aan mogelijke fouten kan opleveren, denk alleen maar aan de extra verbindingen welke in de signaalweg ontstaan. Haha, dit doet me ergens aan denken. Je hebt toch van die speciale peperdure klemmetjes om van een biwire-speaker een single-wire te maken. Terwij je ook in de box de draadjes voor hoog en laag op dezelfde terminal kunt solderen . Toch ben ik zelf wel relativerend wat betreft modificaties. Zo heb je mensen die de ontstoringscondensatoren uit de CD-spelers gaan slopen. En daardoor komt er dus meer HF storing uit de speler! En ja, het klinkt volgens die modders allemaal v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 september 2004 Report Share Posted 21 september 2004 kudde dieren Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 22 september 2004 Report Share Posted 22 september 2004 beste bas , als ik audiofiel was, liet ik alles bij jou modificeren .(serieus) maar voorlopig ben ik dat nog niet . ik lag in een deuk toen ik dat las! "serieus"... hehehe...tranen... ... ... Tja, het zal het moment wel zijn geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 oktober 2004 Report Share Posted 13 oktober 2004 De kogel is door de kerk Na enig overleg (wat & hoe) worden zeer binnenkort mijn Aragons onder handen genomen. En nee, dat doe ik niet zelf en ook mijn technische buurman niet Bas En ,hoe klinkt het nu Henk? Oh ja, ik heb weer eens lopen slepen met de Aragons en dit was een opmerking van een andere luisteraar: "Hij (andere amp) moest zijn meerdere erkennen als het ging om sheer power....wat een kracht komt er uit de Aragon......als je de live dynamiek maximaal wil benaderen heb je hier.....No Substitute (for cubic inches)" Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Dat Bas integer is geloof ik zonder meer. Toch vraag ik me af hoe je een apparaat kunt modificeren zonder het door en door te kennen en er volop mee geexperimenteerd te hebben. Ik zou mijn Conrad Johnsons niet laten modificeren zonder advies van de fabrikant. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Modificeren is m.i. een ambacht, en als je een goede ambachtsman vindt, waarom niet? Ik denk alleen wel dat de opdrachtgever h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 Dat Bas integer is geloof ik zonder meer. Toch vraag ik me af hoe je een apparaat kunt modificeren zonder het door en door te kennen en er volop mee geexperimenteerd te hebben. Ik zou mijn Conrad Johnsons niet laten modificeren zonder advies van de fabrikant. Carl Beste Carl, Wie zegt dat wij het apparaat neit door en door kennen? Zonder arrogant te doen of wat dan ook. Ik ken de Palladium's en 4004 etc. door en door. Ik heb er inmiddels behoorlijk veel gemodificeerd en gerepareerd. Wij beginnen zoiezo nooit aan een apparaat waar we niet de expertise voor hebben. Ik denk zoiezo dat wij meer Aragons hebben gemodificeerd dan wie dan ook in Nederland. Wanneer onze nieuwe website klaar is, zullen ze ook allemaal online komen. We zijn begonnen ooit met een 4004 (in feite de ongebrugde stereo versie van de palladium mk1). Ook hebben we nieuwste palladiums al onder handen gehad, die weer totaal anders zijn dan de mk1's Bovendien is het allemaal minder eng dan menig mensen denken. Je verdiept je in het circuit, en kijkt wat er echt beter kan. En dan kijk ik zeer nuchter. Een dc ontkoppel condensator bijvoorbeeld. Hier gaat je volledige muzieksignaal doorheen. Vanzelfsprekend dient deze van de allerbeste kwaliteit te zijn. Aangezien Aragon in dezelfde ontwerpen elke keer weer verschillende types gebruikt (allemaal low budget) kan ik concluderen dat ze gewoon grote hoeveelheden inkopen van welke maar net het goedkoopst zijn. Er zit echt geen klankmatige filosofie achter. Dit klinkt niet zo aardig maar dit is iets wat je veel terug ziet. Er zijn maar weinig fabrikanten die dit soort dingen wel echt serieus nemen. Uiteraard zijn ze er wel. De Aragon's hebben gewoon een goed ontwerp en daarom klinken ze zo goed. Aan dat ontwerp verander je ook niets. Wel aan de componenten om dat goede ontwerpen nog verder tot zijn recht te laten komen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 en daarbij komt ook nog dat alle cdspelers en versterkers op elkaar lijken , ( ja ook qua klank wel een beetje ) ps: een autotuner pakt ook net zo makkelijk een bmw als een audi. principe is hetzelfde. als ie maar verstand heeft van tunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 en daarbij komt ook nog dat alle cdspelers en versterkers op elkaar lijken ,( ja ook qua klank wel een beetje ) ps: een autotuner pakt ook net zo makkelijk een bmw als een audi. principe is hetzelfde. als ie maar verstand heeft van tunen. Beste Eric, Ook daar heb je gelijk in. Er zijn altijd een paar basisi regels war vrijwel elke fabrikant zich aan houdt. Dus heel vaak zelfde manier van ingang en buffering. Veel gelijke manieren van I/V converters achter d/a converters in cd spelers. De ervaring leert gewoon hoe bepaalde componenten funtioneren. Je zult in de auto industrie ongetwijfeld hetzelfde hebben. Altijd wordt er bij een onbekend apparaat nog wel geluisterd, zowel voor al na de modificatie. Het oor (onze oren althans) geven dan de doorslag. Uiteraard is de klant achteraf vrij om kritieken te geven, en is er bij ontevredenheid nog genoeg ruimte om dingen te veranderen. Echter in de 2,5 jaar dat modificeerd heb ik slecht een keer meegemaakt dat de klant het achteraf anders wou. Inmiddels zitten we over de 200 modificatie's! Dus 1 is relatief zeer weinig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Check dit eens: http://www.positive-feedback.com/Issue15/modsnugent.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Check dit eens: http://www.positive-feedback.com/Issue15/modsnugent.htm Beste buizenbart, Goed artikel! Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hai Bas, Ik wilde zeker niet zeggen dat je niet kan modificeren, met zo'n Aragorn heb je kennelijk veel ervaring en dat zal zeker goed zijn. Wat ik denk is dat je niet zomaar kan modificeren zonder veel tijd in de ontwikkeling van een modificatie te steken. Evalueren, evalueren en evalueren is nodig en ook duur. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hai Bas, Ik wilde zeker niet zeggen dat je niet kan modificeren, met zo'n AragoRn heb je kennelijk veel ervaring en dat zal zeker goed zijn. Carl Zeg Carl , let eens een beetje op wat schrijft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hai Bas, Ik wilde zeker niet zeggen dat je niet kan modificeren, met zo'n Aragorn heb je kennelijk veel ervaring en dat zal zeker goed zijn. Wat ik denk is dat je niet zomaar kan modificeren zonder veel tijd in de ontwikkeling van een modificatie te steken. Evalueren, evalueren en evalueren is nodig en ook duur. Carl Beste Carl, Dat is dus ook wat we doen als Bedrijf. Continu luisteren, proberen en ons verdiepen in de huidige technieken en mogelijkheden. Dat Modificeren niet zo makkelijk is als vele denken ben ik zonder meer met je eens. Het is de ervaring die je hebt opgebouwd waar je op teerd, en die je de mogelijhkeden geeft gewaagde en doorslaggevende dingen te doen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts