Rogier Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Ik weet uit eigen hand dat juist ook in minder goede sets grote verbeteringen kunnen plaatsvinden met de Pods of andere dempers. Dit komt volgens mij omdat juist de wat slechtere apparatuur minder stevig is opgebouwd, en daardoor ook meer trillingsgevoelig is. Een bekende van mij heeft ze onder een dvd speler van 100 euro, en het beeld en geluid verbeterde enorm. De verbeteringen die je hoort hangen natuurlijk altijd wat af van de gebruikte apparatuur, en de ondergrond. Op een meetrillend audiorek geven ze bv een verbetering onder een versterker, terwijl bij een rek dat absoluut niet meetrild ze onder een versterker weinig doen. Onder een loopwerk is en blijft een ander verhaal, omdat een loopwerk ten eerste trillingsgevoeliger is, en ten tweede het apparaat door de bewegende delen zelf trillingen teweegbrengt. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Als je een beetje creatief bent kun je die dingen ook gewoon zelf maken. Zal wel een keer wat pics maken van m'n eigen dempers/cones. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 maar waarom zetten die audiofielen de cdspeler dan niet in een andere ruimte ???????????? ze kopen voor honderden pleuro's aan dempers en masterbase en kabels en spikes ;; maar de bron van het probleem pakken ze niet aan !! die cdspeler staat vlak naast die grote conus te stuiteren !! en ooooooo het crystal dat trilt ,, wat errug zeg . zet je cdspeler gewoon in een andere ruimte , of een luchtdichte kluis . hoef je de behuizing niet meer te dempen , heb je geen masterbase nodig, gewoon goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Als je een beetje creatief bent kun je die dingen ook gewoon zelf maken. Zal wel een keer wat pics maken van m'n eigen dempers/cones. Klopt, zowat alles wat trillingen dempt helpt. Zo ook 4 schuursponsjes onder je CD speler. 10 voor 1 eu in de supermarkt Wat ik nooit begrepen heb is waarom ze dat kristalletje altijd vast op de print solderen ipv zwevend erboven. Dan kunnen trillingen dat kristal niet bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Hmm dat heeft wel wat, een kluis openen om een cd te wisselen Hans heeft niet voor niets zijn Herman Karton van binnen verstevigd, dat zo'n slap deksel gaat trillen kan ik me heel goed voorstellen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Sterker nog, ik ben wel een paar keerbij iemand geweest in duitsland die zijn installatie in een deticated ruimte heeft staan. Voordeel is ook dat je al dat fangeruis kwijt bent, als ze in je apparatuur zitten. Kabels liggen allemaal in een kabelgoot, afgezien van joekels van luidsprekers is de waf zeer groot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 maar waarom zetten die audiofielen de cdspeler dan niet in een andere ruimte ???????????? ze kopen voor honderden pleuro's aan dempers en masterbase en kabels en spikes ;; maar de bron van het probleem pakken ze niet aan !! die cdspeler staat vlak naast die grote conus te stuiteren !! en ooooooo het crystal dat trilt ,, wat errug zeg . zet je cdspeler gewoon in een andere ruimte , of een luchtdichte kluis . hoef je de behuizing niet meer te dempen , heb je geen masterbase nodig, gewoon goed . Ja koop een kluis van 3000 euro, bespaar je toch mooi 37 euro voor die wibra dempertjes. de Much16 van 480 kilo misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 ........ bent, als ze in je apparatuur zitten. Ja nou wordt ie mooi. Ze blijven mooi uit mijn apperatuur. Als daar in gezeten moet worden dan doe ik dat zelf wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Nu ik er over nadenk heeft een kluis toch wel meer voordelen. Je hebt geen diefstalverzekering voor je apparatuur nodig (en wellicht ook geen brandverzekering). En mensen met opgroeiend kroost hoeven niet bang te zijn dat (als je even niet thuis bent) de laatste Idols kaskrasker op PA volume door je dure speakers wordt geperst. Bovendien kun je de mosfets van je klasse A amp rechtstreeks op de kluiswand bouten, bespaart weer een koelprofiel. Zie ik hier een gat in de markt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 We monteren de units van de speakers ook in de kluiswand, is lekker dood. Daarna een draagbeugel op de kluis, en we hebben een hele zware, luxe ghettoblaster.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Erik koop twee extra kluizen, kun je gelijk je woefs in de voorkant schroeven. Daar verbleken die betonnen kisten die je van plan bent totaal bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 He CGM, niet voor piepen he Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 He CGM, niet voor piepen he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 enekel jaren geleden..... ik was aan het prullen met spikes, dempers (sorbothane) en rubber onder m'n CD speler (Sony XA 202 ES). Komt m'n zoon binnen... Wat nou weer vraagt hij (hij had zelden zo'n onzinnige bezigheid gezien zei hij). Ik zeg zitten, en luisteren. Sorbothane en daarna spikes. Ik hoef hierna niks meer te zeggen, hij zei "waarom bouwen ze die spikes niet altijd onder CD-spelers..???". . . . . Toch hangt het af van de opstelling, en opbouw van je speler hoeveel, en welke demping nodig is. In mijn geval word er met de spikes helemaal niet laagfrequent gedempt. Die zetten de speler n.l. behoorlijk vast. Toch blijft er altijd een trilling over, en je kunt alleen meten of horen of de speler er last van heeft. Gewoon uitproberen dus.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Ik zeg zitten, en luisteren. Sorbothane en daarna spikes. Ik hoef hierna niks meer te zeggen, hij zei "waarom bouwen ze die spikes niet altijd onder CD-spelers..???". Tja, ik denk dat nu psychologisch verklaard kan worden waarom iemand die gevraagd wordt om oplettend te luisteren, vervolgens de keus voor de tweede optie maakt, wat je ook doet. Maar ik begrijp je punt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 maar waarom zetten die audiofielen de cdspeler dan niet in een andere ruimte ???????????? ze kopen voor honderden pleuro's aan dempers en masterbase en kabels en spikes ;; maar de bron van het probleem pakken ze niet aan !! die cdspeler staat vlak naast die grote conus te stuiteren !! en ooooooo het crystal dat trilt ,, wat errug zeg . zet je cdspeler gewoon in een andere ruimte , of een luchtdichte kluis . hoef je de behuizing niet meer te dempen , heb je geen masterbase nodig, gewoon goed . Kom op, audiofielen, reageer hier eens serieus op... De reden dat dat niet gebeurt is natuurlijk omdat de interlinks dan te lang worden. Mij kan het niets schelen (ik heb geen audiofiele set), maar bij zenders is het dat de ontvangst steeds slechter wordt naarmate de afstand groter wordt. Waarom zou dat dan ook niet bij kabels gelden...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 december 2003 Author Report Share Posted 10 december 2003 Beste iedereen, Met spikes koppel je toch het hele zaakje aan het audio rack? De werking van de spikes op de speler is dan erg afhankelijk van de stevigheid van het rack. Trillingen/resonanties die intern ontstaan worden niet gedempt maar zullen dus over gaan naar het rack. Trillingen van buiten af op het audio rack bijvoorbeeld worden ook gelijk overgedragen naar de speler met alle gevolgen indien. Heb ik het mis? Mijn gevoel zegt dat je beter het zaakje kunt dempen/ontkoppelen.. groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Je vergroot wel de massa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Je vergroot wel de massa.. Met spike's koppel je de cd speler aan het audiorek. Nu is het helaas zo dat de meeste audioreks meetrillen, en dus via de spike's ook een beetje van die trillingen doorgeven aan de cd speler. Verder zal een spike de trillingen die ontstaan door de beweging van het loopwerk nooit echt doen verminderen. Isoleren is dan een betere optie, de trillingen van het audiorek richting het apparaat worden opgevangen, en de trillingen uit het apparaat worden ook opgevangen. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Kom op, audiofielen, reageer hier eens serieus op... De reden dat dat niet gebeurt is natuurlijk omdat de interlinks dan te lang worden. Mij kan het niets schelen (ik heb geen audiofiele set), maar bij zenders is het dat de ontvangst steeds slechter wordt naarmate de afstand groter wordt. Waarom zou dat dan ook niet bij kabels gelden...? Dat en het gegeven dat in de kamer er naast de bas nagenoeg even hard klinkt als in de luisterruimte zelf. En laag geeft het meeste energie af, neem ik aan,. Misschien moet je je set in een knoop zetten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Misschien moet je je set in een knoop zetten... Dat wordt lastig met muziek. Een knoop ontstaat bij elke frequentie weer op een andere plaats, en aangezien muziek uit een hele hoop frequenties bestaat, heeft muziek dus geen knopen en buiken. Ok, het dreunt wel meer hier en daar, maar het dreunt in feite overal wel. Op een zo 'rustig' mogelijke plek zetten dan maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Kom op, audiofielen, reageer hier eens serieus op... De reden dat dat niet gebeurt is natuurlijk omdat de interlinks dan te lang worden. Mij kan het niets schelen (ik heb geen audiofiele set), maar bij zenders is het dat de ontvangst steeds slechter wordt naarmate de afstand groter wordt. Waarom zou dat dan ook niet bij kabels gelden...? Dat en het gegeven dat in de kamer er naast de bas nagenoeg even hard klinkt als in de luisterruimte zelf. En laag geeft het meeste energie af, neem ik aan,. Misschien moet je je set in een knoop zetten... En die lage frequenties zijn nu net de boosdoeners heb ik me laten vertellen. Ook met absorbers blijven de lage frequnties juist bestaan, anders moet je wel heel slappe trillingdempers hebben. B.v. zakjes met water of zoiets. Als je dan je speler wilt bedienen ligt het hele boeltje achter je rack.... Heel slappe dempers (van die siliconenpapschijfjes) heb ik ook al eens geprobeerd, dit werkte bij mij juist averechts. De meeste problemen ontstaan echter inderdaad bij je clockcircuit. Als je dit vervangt door een minder trillingsgevoelig. Heb je al die hulpmiddelen niet meer nodig. De rest van je speler is veel minder microfonisch, dit is eenvoudig te onderdrukken met een zwaardere kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 Hans, Ik heb de clock niet aan de kast vastgemaakt, maar het printje ligt ingeklemd in schuimrubber los in de kast van de cd speler. Op deze wijze zullen trillingen van het loopwerk en trillingen die van buiten af op de kast inwerken niet op het clockcircuit doorwerken. De reden dat ik de clock overigens zo heb gemonteerd is een andere: puur gemak! Ik hoef zo geen aparte bevestigingspunten in de kast te maken voor montage van de clock pcb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 december 2003 Report Share Posted 10 december 2003 De reden dat ik de clock overigens zo heb gemonteerd is een andere: puur gemak! Ik hoef zo geen aparte bevestigingspunten in de kast te maken voor montage van de clock pcb. hahwhaahhahahaha :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts