Stefan Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Geachte Forummers, Afgelopen zaterdag (6 december) is er een audioconcert geweest in Studio Ammerlaan te Woudenberg. Samen met een paar vrienden hebben we een demonstratie gegeven met een niet alledaagse stereoset en live muziek. Wat is er beluisterd: Live gitaarmuziek van Paul Oosterom die op verschillende gitaren een aantal stukken ten gehore heeft gebracht. De "imitatieset" bestond uit: -DAC en loopwerk van 47Labs (verzorgt door importeur Audio Cube) -Mystique en Magique van DHT Rob (zie www.dhtrob.com) afgewisseld met mijn eigen monoblokjes -PHY KM30 dual concentic unit (97dB )in een kastontwerp van Hans Kortenbach (zie http://home.planet.nl/~jmhkort/) Het ging boven verwachting goed, mijn 8 ohm uitgangsimpedantie van de versterkers paste niet goed op de 16 ohm speakers die ze aan moesten sturen, derhalve was ik bang dat de klankbalans niet goed zou zijn. Maar oh, wat zat ik er ver naast.................. We hebben CD opname's met gitaar vergeleken met de live uitvoeringen van de uitgenodigde gitarist. Hij speelde op een klassieke gitaar, country gitaar, Fender stratocaster en Gibson Les Paul op Marshall amps. Bij de goede opnames was het enige hoorbare verschil de afstraalkarakteristiek van de conus (op verschillende plekken in de ruimte is de klankbalans anders) en je hoorde de opgenomen acoustiek van de opnameruimte. Wat betreft de openheid, intensiteit, puls (dynamiek) en kleur zaten we er zo akelig dichtbij, dat het gewoon eng was. Hier heb ik wel van geleerd dat het nu veel meer aan de opname ligt als het geluid niet goed is, en ik heb de treurige conclusie getrokken dat het gros van de opnames helaas slecht zijn! Er was een opkomst van zo'n 45 mensen (het zaaltje barstte uit zijn voegen); stuk of 12 audiofielen, 10 kennissen zonder specifieke audio of muziek ervaring en de rest met conservatorium opleiding (dirigent, koorzangers, violist e.d.), of anderzijds actief in de muziekbusiness als soundchecker en zo. We kregen lovende kritieken van de professionals uit de muziekbusiness, waaronder de dirigent, en dat heeft me erg blij gestemd. Al met al een dag om nooit te vergeten. Een audiovriend heeft het audioconcert van zaterdag al op internet geplaatst met een paar mooie foto's. Zie hier: www.audio-cube.nlKlik op nieuws en zie bij Werkelijkheidsweergave. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Dit soort testen zijn eigenlijk de beste die er zijn. Live muziek versus opgenomen muziek in dezelfde ruimte. Trouwens mooie luidsprekers. Het hele ontwerp ook wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 8 december 2003 Report Share Posted 8 december 2003 Super leuk initiatief Stefan! Goed te horen dat de gebruikte apparatuur zo dicht bij de werkelijkheid kwam. Meestal is dat niet het geval! Otto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 9 december 2003 Report Share Posted 9 december 2003 Erg leuk dat het eens op deze manier is aangepakt! Bijzondere apparatuur ook. Zelf heb ik de loopwerk/DAC combi van 47labs eens beluisterd. Dat was het meest bijzondere op CD gebied dat ik tot nu toe heb gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 januari 2004 Author Report Share Posted 4 januari 2004 Direct Heated Rob heeft ook nog een stukje op zijn site gezet over dit concert: Werkelijkheids weergave Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Goh, dit is interessante stof zeg Ik las en passant een leuke quote over speakers: 'een syteem kan een perfect vlakke frequentiekarakteristiek hebben maar als er faseverschillen zijn tussen grondtoon en boventonen dan zal het niet natuurlijk klinken (arm van klank). ' Ik kan het 'beestje' bij luistersessies vaak geen naam geven, maar dit is wat ik bedoel als ik iets 'dun' vind klinken Zou het lastig zijn om de fasekarakteristiek van een speaker te meten wanneer hij in een huiskamer is opgesteld? En wat zou dan het beste zijn, de hifiset niet gebruiken, maar alleen een 'krachtige' sweep, of toch de hifiset, waarmee je kans hebt op andere fasefouten van bijv. een versterker De plek waar je meet lijkt mij ook van belang, op 1m afstand of 3m zal ook nog de nodige verschillen opleveren vermoed ik. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 maak het nu niet zo moeilijk voor jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 maak het nu niet zo moeilijk voor jezelf. Dat is nou hobbyen, Joopie ehh Joopus De techneut in mij vindt dit gefreubel leuk, of ik er uiteindelijk nou wat aan heb of niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 dat begrijp ik, vanwege dat ik niet meer goed in kon loggen heb ik een andere naam genomen [nou ja] gr jopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Mijn R90's leunen standaard al iets naar achteren, je kunt de helling aanpassen door de achterste spike te verstellen. Het plaatje wordt bij verder naar achteren hellen meer laidback en homogener dan wanneer de speaker bijna rechtop staat. Aanpassen is voor mij dus heel eenvoudig, mijn oren vertellen me wel of het klopt of niet. Met een meting zou ik kunnen vaststellen in hoeverre ik mijn oren kan geloven en met een beetje pech kan ik een eventuele grote fasefout niet corrigeren door de helling te vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 Het draait allemaal om fase. Hoe minder shit, hoe natuurlijker het klinkt. Vandaar dat 47labs het ook zo leuk doet tussen het high-end geweld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 Blokgolven zijn leuk om mee te testen, maar zeggen de resultaten wel iets over hoe muziek klinkt? Want zeg nou zelf, een synthesizer produceert misschien blokgolven, maar doet een akoestisch instrument dat ook Op dat gebied ben ik geen expert, maar ik weet van Bas bijv. (die de R90's ook heeft gehad) dat wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 luister maar naar de esl . dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 luister maar naar de esl .dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Dat komt door de kamerreflecties, maar in een sporthal zouden ze best zonder fasefouten kunnen weergeven (ik draai het gewoon om ) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 luister maar naar de esl .dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Moet je er eens een enorme sub onder hangen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 luister maar naar de esl .dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Moet je er eens een enorme sub onder hangen..... wie weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Fasefouten of niet, wat zou het allemaal ... Stefan zet hier een erg leuk verslag neer over een, zo te lezen, zeer geslaagde avond. Hier komt toch wel erg naar voren dat als je lekker wilt eten je naast een goede kok ook goede ingredienten nodig hebt en die op de juiste wijze dient te combineren. Daar komt gewoon vakmanschap en de kunst van de kok bij kijken. Kun je nou wel gaan theoretiseren over de anti-aanbaklaag van de pannen maar daar wordt het niet lekkerder van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Geef mij dan de Bowmore maar G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Zaken vallen nogal eens samen, was ik juist informatie aan het vergaren over deze speakers duikt dit topic op, ben vreselijk benieuwd, wil ze heel graag eens horen............. Binnenkort maar eens kontakt opnemen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 luister maar naar de esl .dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Moet je er eens een enorme sub onder hangen..... wie weet volgens mij heb jij laag zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 luister maar naar de esl .dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . Moet je er eens een enorme sub onder hangen..... wie weet volgens mij heb jij laag zat. toch mis ik nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts