Jump to content

audioconcert met zelfbouwversterkers

Stefan
 Share

Recommended Posts

Geachte Forummers,

Afgelopen zaterdag (6 december) is er een audioconcert geweest in Studio Ammerlaan te Woudenberg. Samen met een paar vrienden hebben we een demonstratie gegeven met een niet alledaagse stereoset en live muziek.

auris2.jpg

Wat is er beluisterd:

Live gitaarmuziek van Paul Oosterom die op verschillende gitaren een aantal stukken ten gehore heeft gebracht.

auris.jpg

De "imitatieset" bestond uit:

-DAC en loopwerk van 47Labs (verzorgt door importeur Audio Cube)

-Mystique en Magique van DHT Rob (zie www.dhtrob.com) afgewisseld met mijn eigen monoblokjes

-PHY KM30 dual concentic unit (97dB )in een kastontwerp van Hans Kortenbach (zie http://home.planet.nl/~jmhkort/)

auris4.jpg

Het ging boven verwachting goed, mijn 8 ohm uitgangsimpedantie van de versterkers paste niet goed op de 16 ohm speakers die ze aan moesten sturen, derhalve was ik bang dat de klankbalans niet goed zou zijn.

Maar oh, wat zat ik er ver naast..................

We hebben CD opname's met gitaar vergeleken met de live uitvoeringen van de uitgenodigde gitarist. Hij speelde op een klassieke gitaar, country gitaar, Fender stratocaster en Gibson Les Paul op Marshall amps.

Bij de goede opnames was het enige hoorbare verschil de afstraalkarakteristiek van de conus (op verschillende plekken in de ruimte is de klankbalans anders) en je hoorde de opgenomen acoustiek van de opnameruimte. Wat betreft de openheid, intensiteit, puls (dynamiek) en kleur zaten we er zo akelig dichtbij, dat het gewoon eng was. Hier heb ik wel van geleerd dat het nu veel meer aan de opname ligt als het geluid niet goed is, en ik heb de treurige conclusie getrokken dat het gros van de opnames helaas slecht zijn!

Er was een opkomst van zo'n 45 mensen (het zaaltje barstte uit zijn voegen); stuk of 12 audiofielen, 10 kennissen zonder specifieke audio of muziek ervaring en de rest met conservatorium opleiding (dirigent, koorzangers, violist e.d.), of anderzijds actief in de muziekbusiness als soundchecker en zo.

We kregen lovende kritieken van de professionals uit de muziekbusiness, waaronder de dirigent, en dat heeft me erg blij gestemd.

Al met al een dag om nooit te vergeten.

Een audiovriend heeft het audioconcert van zaterdag al op internet geplaatst met een paar mooie foto's. Zie hier: www.audio-cube.nlKlik op nieuws en zie bij Werkelijkheidsweergave.

Groeten,

• 4 weeks later...

Goh, dit is interessante stof zeg :D

Ik las en passant een leuke quote over speakers:

'een syteem kan een perfect vlakke frequentiekarakteristiek hebben maar als er faseverschillen zijn tussen grondtoon en boventonen dan zal het niet natuurlijk klinken (arm van klank). '

Ik kan het 'beestje' bij luistersessies vaak geen naam geven, maar dit is wat ik bedoel als ik iets 'dun' vind klinken :)

Zou het lastig zijn om de fasekarakteristiek van een speaker te meten wanneer hij in een huiskamer is opgesteld?

En wat zou dan het beste zijn, de hifiset niet gebruiken, maar alleen een 'krachtige' sweep, of toch de hifiset, waarmee je kans hebt op andere fasefouten van bijv. een versterker :unsure:

De plek waar je meet lijkt mij ook van belang, op 1m afstand of 3m zal ook nog de nodige verschillen opleveren vermoed ik.

Andr

Mijn R90's leunen standaard al iets naar achteren, je kunt de helling aanpassen door de achterste spike te verstellen.

Het plaatje wordt bij verder naar achteren hellen meer laidback en homogener dan wanneer de speaker bijna rechtop staat.

Aanpassen is voor mij dus heel eenvoudig, mijn oren vertellen me wel of het klopt of niet.

Met een meting zou ik kunnen vaststellen in hoeverre ik mijn oren kan geloven en met een beetje pech kan ik een eventuele grote fasefout niet corrigeren door de helling te vari

Blokgolven zijn leuk om mee te testen, maar zeggen de resultaten wel iets over hoe muziek klinkt?

Want zeg nou zelf, een synthesizer produceert misschien blokgolven, maar doet een akoestisch instrument dat ook :unsure:

Op dat gebied ben ik geen expert, maar ik weet van Bas bijv. (die de R90's ook heeft gehad) dat wel

luister maar naar de esl .

dan hoor je wat fasefouten doen en zijn . ;)

Dat komt door de kamerreflecties, maar in een sporthal zouden ze best zonder fasefouten kunnen weergeven (ik draai het gewoon om :P ) :)

Andr

Fasefouten of niet, wat zou het allemaal ...

Stefan zet hier een erg leuk verslag neer over een, zo te lezen, zeer geslaagde avond. Hier komt toch wel erg naar voren dat als je lekker wilt eten je naast een goede kok ook goede ingredienten nodig hebt en die op de juiste wijze dient te combineren. Daar komt gewoon vakmanschap en de kunst van de kok bij kijken.

Kun je nou wel gaan theoretiseren over de anti-aanbaklaag van de pannen maar daar wordt het niet lekkerder van.

B)

Zaken vallen nogal eens samen, was ik juist informatie aan het vergaren over deze speakers duikt dit topic op, ben vreselijk benieuwd, wil ze heel graag eens horen.............

Binnenkort maar eens kontakt opnemen.

Groet Jitze