Jump to content

audioconcert met zelfbouwversterkers

Stefan
 Share

Recommended Posts

Jongens, alweer: denk kwalitatief! Niet kwantitatief!

Ook luidsprekers die niet sterk en stevig genoeg zijn om druk op te bouwen in het basgebied (het echte basgebied, bedoel ik) proberen dat toch te doen.

Ze pompen zich op en zuigen zich leeg... vervormen hun behuizingen daarbij... zamelen energie op in de panelen: energie die later vertraagd weer vrij komt en dan heel andere informatie verstrekt dan oorspronkelijk de bedoeling was...

Een volstrekt stijve, dode kast van flink formaat, met een forse woofer: dat zou 't mooiste zijn.

Een volstrekt stijve, dode kast van wat kleiner formaat, met een wat minder grote woofer: dat kan ook al heel mooi wezen!

Wat minder bas, qua hoeveelheid... maar wel van goede kwaliteit.

"Elke (bas)luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing," was een oude TransTec zelfbouw-slogan.

Ik was het niet altijd met die heren eens. Maar in dit geval wel!

Beste Eric,

Je bent niet de enige. Het gros van de audiofielen mist het onderste octaaf, zoniet het onderste halve octaaf. Overigens hebben ze daar meestal geen problemen mee, en claimen ze zelfs dat dat onderste octaaf helemaal niet nodig is. Dat "geboem ondering heb je nergens voor nodig" ..... :D

Groeten,

Bas

Je hoeft maar een rekensommetje te maken en je ziet dat 20Hz in de gemiddelde huiskamer niet tot z'n recht komt of tot ernstige akoestische problemen zal leiden .....

Dat 'geboem' van de audiofielen gaat daar dus over, lang niet iedereen beschikt over een 'bunker' waarin dat laag misschien wel tot zijn recht komt.

Vraag maar aan Rene, om eens een leuk voorbeeld te noemen :rolleyes:

Ook bij mij gaan er onderin dingen niet helemaal goed, terwijl ik theoretisch gezien genoeg ruimte heb, mede daarom ga ik verhuizen :cool2:

Andr

Tsjen..

We zij plots weer verzeild geraakt in een discussie over laag weergave.

Dat was niet het uitgangspunt.

Ik ben het eens met spido dat een luidspreker die blokgolven kan weergeven ( hoewel die niet voorkomen ) heel goed bezig is.

We weten (allemaal) dat de manger daar heel goed presteert. Die is dan ook in staat om een realistische weergave heel erg te benaderen.

Wat Spido niet graag zal horen (maar Spido ik wil er echt geen discussie over beginnen, dat is mijn bedoeling niet , want ik apprecieer jouw standpunten over luidsprekerbouw heel zeker , al zijn het niet altijd volledig de mijne) is dat een vriend ESLontwerper, een ESL systeem heeft gebouwd dat bij metingen met blokgolven gelijkaardige resultaten geeft als die manger. En dat hoor je ook bij goed akoustische opnames .

Geert

Nogmaals: voor hifi is het zeker van belang hoe laag-ie gaat, maar het is nog veel belangrijker hoe-ie laag gaat!

Wat de blokgolven van de electrostaten betreft: ik heb al vele keren laten weten dat electrostaten een aantal prachtige eigenschappen hebben.

En ook dat breedbandelectrostaten (zonder toonfilters en zonder vertragingslijnen!) een prima fasecoherente weergave zonder na-ijling leveren.

In dat opzicht was de ESL 57 nagenoeg perfect.

Die kon dan ook prima blokgolven weergeven.

(Moest je wel op korte afstand meten, want anders ging de output vanaf de achterzijde roet in het eten gooien.)

Als je de necrologie van Peter Walker hebt gelezen, weet je dat het bij de ESL 63 veel moeilijker was om een mooie blokgolf op het scoopdisplay te krijgen: de meetmicrofoon moest precies op de juiste plaats voor - en op de juiste afstand van - het membraan worden gehouden, dan lukte het wel.

Nee, electrostaten hebben heel goede kwaliteiten.

Maar... ze hebben ook hun beperkingen.

kweet er alles van , ;)

toch krijg ik het met de esl,s voor elkaar om hier in mijn kamer een frequentie curve neer te zetten , die van 40hz tot 16khz tussen de +/- 9 db zit  :rolleyes:

nu jij weer spido . :P

Beste Erik.

Recht is niet hetzelfde als echt!

't Is best mogelijk dat een niet-lineair prutsboksie in jouw kamer een rechtere karakteristiek oplevert dan je esl's.

Je kamer compenseert dan de bulten en de pieken van de boksies.

So what?

Er is dan nog steeds geen fasecoherentie.

Er zijn dan nog steeds paneelresonanties en na-ijling.

Er is dan nog steeds van alles mis...

(Limited knowledge about frequency spectrum analyzers is a dangerous thing.)

Dat is waar Stefan maar ......

Het is mogelijk om met een equaliser de gedraaide fase van de speaker weer terug te draaien zodat het totale faseverloop weer redelijk rechtgetrokken wordt. Dat kan niet altijd en zeker niet met de standaard "schuivenbak".

Het LW transformfilter is bv zo'n corrigerend filter dat het goed kan doen, mits met kennis van zaken toegepast.

Heb zo'n schuivenbak wel eens doorgemeten in de stand "recht". De frequentie karakteristiek was idd recht maar ondanks dat waren er veel fase hobbels te zien!

;)