Jump to content

Manger........

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Quote Spido...

Over de geluidskwaliteit van Mangers heb ik veel goeds gehoord.

Dat zegt mij niet zo veel. Er wordt zo veel beweerd...

Ik heb er ook negatieve dingen over gehoord:

ze zouden erg duur zijn; de spreiding van hoge tonen zou niet zo goed zijn; het rendement zou vrij laag liggen; de maximale akoestische output (de hoeveelheid lawaai, dus) zou niet zo groot zijn; ze zouden nogal "servicegevoelig" zijn (gauw kapot, dus); ze zouden optimaal presteren als ze niet in een kast zijn ingebouwd (dus met "anti-fase achterkant-geluid").

Klopt dat allemaal?

Dit is eigenlijk wat Sido er van weet.....

Ik heb ze verschillende keren gehoord en vond dat deze units een ontzettend mooi midden en hoog produceerde.

Het zijn eingelijk breedbanders, maar ik heb ze altijd beluistert met een woofer er onder.

Wie heeft hier meer (luister)ervaringen mee.

:confused:

P.S. Manger SR. heeft ondertussen de zaken overgedragen aan zijn dochter......

Hans,

Ik heb ze 1x beluisterd (bij Stefan).

Wat ik me kan herinneren is dat de sweetspot inderdaad erg klein is. Of dit een nadeel is zal afhangen van de situatie waarin je luistert: als je altijd op de sweetspot kunt zitten is een kleine sweetspot niet relevant.

Quote Spido...

ze zouden erg duur zijn;

Ongeveer de prijs van een minimonitor.

de spreiding van hoge tonen zou niet zo goed zijn;

De sweetspot is kleiner dan bij conventionele dynamische systemen, maar groter dan bij menig hoornsysteem. Bovendien is er een acoustische lens leverbaar die dit nog wat verbeterd.

het rendement zou vrij laag liggen;

Valt heel erg mee, bovendien is de last relatief eenvoudig.

de maximale akoestische output (de hoeveelheid lawaai, dus) zou niet zo groot zijn;

Ze gaan langdurig veel harder dan ik aangenaam vind in een huiskamer.

ze zouden nogal "servicegevoelig" zijn (gauw kapot, dus)

Nog nooit een probleem mee gehad.

ze zouden optimaal presteren als ze niet in een kast zijn ingebouwd (dus met "anti-fase achterkant-geluid")

Ze zijn relatief gevoelig voor de kast(vorm) constructie en demping, maar dat geeft je ook de mogelijkheid om ze klankmatig wat te tunen.

Klopt dat allemaal?

Neen dus.

Wie heeft hier meer (luister)ervaringen mee.

Ik heb een drietal verschillende systemen met ze gebouwd. Altijd naar volle tevredenheid. De mooiste combinatie vond ik een enkele Manger op een zeer grote baffle, met een labyrinth achtige kast, met tralies als diffussor,achter de manger. Het geheel vervolgens aangestuurd door een OTL buizen bak. Voor het laag een Eton 25 cm unit in een gesloten kast aangestuurd door een torrenbak, het geheel passief gefilterd zo rond de 175 Hz.

Het enige nadeel vondt ik altijd dat er geen 16 ohms versies van te krijgen zijn. Dit zou de aansturing met een OTL nog makkelijker maken, maar er ook voor zorgen dat de impedantie niet onder de '8' ohm komt als je drie Mangers per speaker gebruikt.

Verder heb ik altijd zeer prompt antwoord gekregen op al mijn vragen, messtal door Daniela zelf (de dochter). Wel moet ik zeggen dat mijn ervaringen van ca 12 jaar geleden zijn.

Ze zijn niet breedbandig genoeg om zonder een extra woofer ingezet worden. Als ik me niet vergis moet je een manger >300Hz inzetten.

Dit is zeer afhankelijk van hoe je ze gebruikt.

Als het om een enkele manger in de geruikelijke smalle kast gaat is relatief hoog filteren het beste.

Als je drie Manger units per kast gebruikt kun je zo rnd de 125-200 Hz filteren. De twee zijn-speakers worden gebruikt om de overgang van half-bolvormige afstraling naar bolvormige afstraling te ondersteunen.

De derde optie is om de manger op een grote baffle te monteren, ook dan kun je relatief laag filteren. Groot is dan een plaat hout van minimaal 80 cm rond.

Ik zet onder de 200Hz twee extra woofers in.

Wat betreft de kritieken die je formuleert kan ik er geen in herkennen, alleen dat ze bundelen naar de hoge frequenties. Maar ik vraag me af of dat een nadeel is. Hierdoor heb je in het midden en hoog geen last van reflecties en dat maakt het stereobeeld alleen maar scherper, en ja de sweetspot is voor een a twee personen.

speaker2.jpg

Rendement is 91dB, vind je dat laag?

De maximale acoustische output heb ik nooit gehaald, de huiskamer gaat al eerder comprimeren.

Ik heb nog nooit iets gehad aan de units (4jaar oud) en ze zijn in een gesloten kast ingebouwd met goed resultaat.

Heb je interesse om er een te kopen?

groeten,

Ik zet onder de 200Hz twee extra woofers in.

Wat betreft de kritieken die je formuleert kan ik er geen in herkennen, alleen dat ze bundelen naar de hoge frequenties. Maar ik vraag me af of dat een nadeel is. Hierdoor heb je in het midden en hoog geen last van reflecties en dat maakt het stereobeeld alleen maar scherper, en ja de sweetspot is voor een a twee personen.

speaker2.jpg

Rendement is 91dB, vind je dat laag?

De maximale acoustische output heb ik nooit gehaald, de huiskamer gaat al eerder comprimeren.

Ik heb nog nooit iets gehad aan de units (4jaar oud) en ze zijn in een gesloten kast ingebouwd met goed resultaat.

Heb je interesse om er een te kopen?

groeten,

Nee,....

maar ik heb die dingen een paar keer gehoord, en vond dat er erg weinig aandacht voor was.

Het is in mijn oren een kruising tussen een vlies en een conus.

Hij klinkt vind ik bijzonder mooi.

Wat kosten die units eigenlijk...????

:)

Quote Spido...

Over de geluidskwaliteit van Mangers heb ik veel goeds gehoord.

Dat zegt mij niet zo veel. Er wordt zo veel beweerd...

Ik heb er ook negatieve dingen over gehoord:

ze zouden erg duur zijn; de spreiding van hoge tonen zou niet zo goed zijn; het rendement zou vrij laag liggen; de maximale akoestische output (de hoeveelheid lawaai, dus) zou niet zo groot zijn; ze zouden nogal "servicegevoelig" zijn (gauw kapot, dus); ze zouden optimaal presteren als ze niet in een kast zijn ingebouwd (dus met "anti-fase achterkant-geluid").

Klopt dat allemaal?

Dit is eigenlijk wat Sido er van weet.....

Ik heb ze verschillende keren gehoord en vond dat deze units een ontzettend mooi midden en hoog produceerde.

Het zijn eingelijk breedbanders, maar ik heb ze altijd beluistert met een woofer er onder.

Wie heeft hier meer (luister)ervaringen mee

Je hebt waarschijnlijk dit :

http://www.overkillaudio.com/products.html gehoord.

Klinkt niet slecht maar het heeft wel een boel versterking nodig.

S-M.

Maar alle gekheid op een kerstboom, hoe werken die units nu eigenlijk?

Ik lees iets over golfbewegingen in het materiaal, hoe worden die opgewekt? En hoe zit het met resonanties, breakups. Wat is de bewegende massa etc...

overigens

http://www.manger-msw.de/

De WO5/1.2.2.16 is 685 euro bij Remo

Maar alle gekheid op een kerstboom, hoe werken die units nu eigenlijk?

Het is een flexibele ronde schijf die is opgespannen in een ringvormig frame. De schijf is aan de randen bekleed met stervormig dempend materiaal.

Ik lees iets over golfbewegingen in het materiaal, hoe worden die opgewekt?
In het midden van het membraan zit een gewone (nauw ja gewone) spreekspoel op het membraan gelijmd. Deze spreekspoel werkt net als bij een gewone dynamische luidspreker, alleen wordt er geen kolf in beweging gebracht maar laat de spreekspoel de flexibele schijf flapperen.

De beweging die de schijf maakt doet denken aan een steen in een ronde vijver. Door de schuimrand en de inwendige demping van het materiaal worden de golven aan de rand gedempt.

De hoge tonen worden voornamelijk door het centrum van het membraan afgestraald, in het midden van het centrum is aan de achterkant een dempende constructie gemaakt die de hoogenergie absorbeert.

En hoe zit het met resonanties,
Die worden gedempt in de stervormige rand.
breakups.
Die zijn er wel, het is immers het werkingsprincipe van de luidspreker.
Wat is de bewegende massa etc...
Erg laag in verhouding met de grootte, alleen het gewicht van de spreekspoel, het dunne membraan en de lucht die in beweging wordt gebracht. Maar je moet het niet zien als een conventionele luidspreker, Thiele-Small-parameters gelden niet bij deze luidspreker.

Ja bedankt, had het meeste inmiddels op de site gevonden.

Of http://www.manger-msw.de/en/enther/talk_asa.pdf

Blijft toch een gek idee, de (dubbele) spreekspoel laat het membaam golven ("flapperen";) ) - een beetje als steentjes die je in een vijver gooit - en dat produceert geluid. Ik neem aan dat bij een toon van zeg 5000 Hz er vele kleine golfjes op het membraam voorkomen, waarvan de helft naar voren en de helft naar achteren beweegt. Heft dat elkaar niet grotendeels op (of krijg je geen interferentie patronen), vraag ik me dan af?

Kennelijk niet.

Ja bedankt, had het meeste inmiddels op de site gevonden.

Of http://www.manger-msw.de/en/enther/talk_asa.pdf

Blijft toch een gek idee, de (dubbele) spreekspoel laat het membaam golven ("flapperen";) ) - een beetje als steentjes die je in een vijver gooit - en dat produceert geluid. Ik neem aan dat bij een toon van zeg 5000 Hz er vele kleine golfjes op het membraam voorkomen, waarvan de helft naar voren en de helft naar achteren beweegt. Heft dat elkaar niet grotendeels op (of krijg je geen interferentie patronen), vraag ik me dan af?

Kennelijk niet.

Ja, dat klopt maar in de geluidsgolven door de lucht komen ook drukmaxima en drukminima op korte afstand van elkaar voor. Ik denk dat het de bedoeling is dat de golving van het membraan en de golven in de lucht elkaar volgen.

Er is nog een luidspreker die ook met buiggolven werkt, maar dat anders heeft opgelost:

De Welsch-transmission-line of ook de DDD van German Physiks.

LegatoTitel.jpg

... Heft dat elkaar niet grotendeels op (of krijg je geen interferentie patronen), vraag ik me dan af?

Kennelijk niet.

Idd niet dus. Overigens heeft manger er zo'n 25 jaar onderzoek voor nodig gehad voordat ie iets had wat ook productierijp was.