FrankD Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Andre, ...De AVC-A1SE receiver kan stereo geschakeld worden, waarbij de 24 bit dac's parallel komen te staan en het video gedeelte wordt uitgeschakeld.Samen met de erg mooi pre in de receiver heb je dan een perfecte 2 kanaals setup.... Hier heb ik onlangs een enorme winst in geluidkwaliteit behaald door een en ander aan componenten te vervangen in de av amp. Oa, een fortuin aan Black Gates. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door FrankD: Er moet toch echt wat anders aan de hand zijn als je dit consequent hoort met verschillende opnamen. Frank Misschien begrijpen we elkaar niet goed toen ik een vergelijking trok tussen een concert en een (mijn) stereo. Idd heb je in een woonkamer te maken met reflecties van de wanden. Dit effect bedoelde ik ook en is uiteraard sterk afhankelijk van de akoestiek van iemands kamer. Ennuh, mijn systeem heeft geen fasefouten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Geerdie: Misschien begrijpen we elkaar niet goed toen ik een vergelijking trok tussen een concert en een (mijn) stereo. Idd heb je in een woonkamer te maken met reflecties van de wanden. Dit effect bedoelde ik ook en is uiteraard sterk afhankelijk van de akoestiek van iemands kamer. Ennuh, mijn systeem heeft geen fasefouten. Ik dacht heel even dat je claimde dat je met stereo een complete 3D weergave inclusief geluid van opzij en achter wist te krijgen. Reflecties van de wanden hebben de meeste setjes last van. Wat ik bedoelde is dat met multichannel de reflecties van de zaal veel beter kunnen worden weergegeven. Dit gebeurd 'over' je eigen kamer acoustiek heen zodat deze een kleinere rol speelt. Het geluid is dan aanzienlijk losser van de weergevers en de eigen ruimte. Dit geeft een betere benadering van de ruimtelijkheid van de opname ruimte dan wat er met 2 kanaals weergave mogelijk is. De vergelijking tussen een concert en (jouw) stereo gaat aan alle kanten mank. Dat komt niet door je spullen maar door de beperkingen van 2 kanaals weergave. De reflecties die jij in je kamer hoort zijn totaal anders dan de reflecties in de concertzaal. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulmans Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door FrankD: De reflecties die jij in je kamer hoort zijn totaal anders dan de reflecties in de concertzaal. Frank Maare Frank D, Denk je niet dat als je achterkanalen de reflecties uit de zaal weergeven, dat dat geen reflecties veroorzaakt in je luisterruimte.... gaan de voorspeakers die reflecties weer absorberen??? Of gaan we gewoon de boel overdonderen met reflecties en mekaar vertellen dat het zo echt mooier en gedetaileerder is??? De groenten ps: wel eens naar een Master 4 geluisterd op een goede set Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Pulmans: Maare Frank D, Denk je niet dat als je achterkanalen de reflecties uit de zaal weergeven, dat dat geen reflecties veroorzaakt in je luisterruimte.... gaan de voorspeakers die reflecties weer absorberen??? Of gaan we gewoon de boel overdonderen met reflecties en mekaar vertellen dat het zo echt mooier en gedetaileerder is??? De groenten ps: wel eens naar een Master 4 geluisterd op een goede set Mischien is het handig als je eens opzoekt wat het haas effect inhoud. Als je even terugleest zie je dat er al eerder geschreven is dat het geluid dat je als eerste waarneemt bepalend is voor de ruimtelijke waarneming. Bij meerkanaals klopt de timing van de reflectie waarneming veel beter dan bij stereo weergave. Bij een correcte mc opstelling hoor je de het zaal geluid namelijk op exact het juiste moment terwijl dat bij stereo altijd te laat is tov het hoofdgeluid. Reflecties in je luisterruimte zijn zowiezo altijd een storend element bij geluidsweergave. Zonder die huiskamer reflecties word stereo wel een stukje saaier. Multichannel heeft er juist nog meer profijt van als er weinig huiskamer reflecties zijn. Het acoustische plaatje word dan nog een stuk nauwkeuriger. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulmans Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Ik heb gezocht.... maar het HAAS effect..... dat zegt me helemaal niets.... nu ik weet dat jij heel goed je eigen mening kan verkonddigen, kun je me vast wel de definitie van dat effect uitleggen. Alvast dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door FrankD: Reflecties in je luisterruimte zijn zowiezo altijd een storend element bij geluidsweergave. Zonder die huiskamer reflecties word stereo wel een stukje saaier. Multichannel heeft er juist nog meer profijt van als er weinig huiskamer reflecties zijn. Het acoustische plaatje word dan nog een stuk nauwkeuriger. Frank Woon - luister - kamer reflecties dienen inderdaad zoveel mogelijk worden beperkt, om de ruimte informatie in de opname te kunnen beleven. Luisteren in een volledig dode ruimte is echter ook ongewenst. Hierbij is plaatsing en het het afstraalgedrag van de speaker van groot belang, vloeren en wanden zijn - gezien de korte afstand tot de units - de eerste aandachtspunten. Kan me geheel voorstellen dat dit met 4 of meer speakers eveneens van belang is, zie niet waarom het belang groter zal worden. Denk dat ook met meerdere speakers er een zekere interactie van geluid en ruimte moet blijven bestaan. Ook meerkanaals in een dode ruimte is niet te pruimen. wel wordt het wat lastiger om alle reflecties te minimaliseren, omdat er meerdere bronnen zijn, gelukkig is het geluid van de achterspeaker niet zo luid, zodat ook reflecties hiervan op een veel lager niveau zullen liggen. Inmiddels een aantal keren mee mogen maken dat multi-channel opnamen vreselijk goed kunnen klinken, inderdaad leveren de achterspeakers zeer veel acoustische informatie, waardoor een weergave meer gaat leven. Terug in mijn eigen hok, vergeet ik dit weer direct, mijn woonkamer van ongeveer 5,5 meter in het vierkant , is wat mij betreft niet groot genoeg voor een multi-channel opstelling. Blijf me dus behelpen met een tweetal kanalen, probeer dit wel te optimaliseren. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Bij meerkanaals klopt de timing van de reflectie waarneming veel beter dan bij stereo weergave. Bij een correcte mc opstelling hoor je de het zaal geluid namelijk op exact het juiste moment terwijl dat bij stereo altijd te laat is tov het hoofdgeluid Je hebt 't hier over 'het zaal geluid'. Is dat dus wanneer je een live opname/CD beluisterd ? Want de meeste CD's zijn toch studio-CD's, waarbij er geen sprake is van een zaal-akoestiek. Kortom, zou dit dan betekenen dat 't multichannel voornamelijk effect heeft bij 't beluisteren naar live-opnamen ? Of begrijp ik 't verkeerd ? Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Bij de meeste studio opnames kun je je zelfs afvragen wat de waarde van stereo is. Wat ik bedoel: de plaatsing van instrumenten en vocalisten is dan ook kunstmatig via de mengtafel bepaald en hoeft niet te maken te hebben met de daadwerkelijke plaats van de musici tijdens de opnames. Op een dergelijk kunstmatige wijze waarop bij studioopnames het stereobeeld wordt bepaald zullen ze dan ook de rear channels in een mc mix bepalen. Bij bv. klassiekopnames in een concertzaal is de situatie natuurlijk geheel anders. Stereobeeld en ruimteakoestiek zijn hier op een natuurlijke wijze te vatten in de opname (uiteraard met alle beperkingen die een opname ten opzichte van het live aanwezig zijn nu eenmaal met zich mee brengt). Wat je (in elk geval ik) graag wilt is dat je tijdens het beluisteren van de opname de akoestiek hoort van de zaal waarin de opname is gemaakt. Dit lukt natuurlijk alleen wanneer de akoestiek van je luisterruimte ondergeschikt wordt gemaakt aan de akoestiek zoals die in de opname zit. Dit kun je enerzijds doen door je luisterruimte zoveel mogelijk te ontdoen van storende reflecties (met name 1e orde) en te lange nagalmtijden, en anderzijds door de ruimteakoestiek van de opname in je luisterruimte te forceren d.m.v. een mc opstelling. Een combinatie van beiden is natuurlijk het beste. Bij een goede mc opname zoals die in elk geval in de klassieke muziek worden gemaakt is het dus absoluut NIET zo dat er ineens trompetten etc. achter je klinken. Het orkest hoor je echt VOOR je op het podium spelen. Uit de rears komen alleen de geluiden van de zaalreflectie ten tijde van de opname. Deze moeten zo min mogelijk worden verstoord door de reflecties van jeluisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Klopt allemaal Zee, Maarrrrrrrrrr..... het gaat mij om de muziek en of ik daar in op kan gaan. Het is dan idd belangrijk dat het orkest en de muzikanten op hun plek zitten/staan. Wat mij betreft blijven ze ook allemaal op het podium voor mij en dat is al lastig genoeg om via twee kanaals voor elkaar te krijgen. Gek genoeg doen bij GOEDE opnamen die (matige) kamerrreflecties weinig afbreuk aan dat plaatje. Heb helemaal geen behoefte om IN de zaal te zitten. Het gekuch en applaus om mij heen, en de reflecties van de achterwand van een concertzaal met multichannel vind ik iig meer storend dan een toevoeging voor het beleven van de muziek zelf. Bovendien is veel van de multichannel software gewoon niet goed gedaan: Ga je je daar weer aan zitten ergeren of zoek je je rot naar wel goede software. Hoef helemaal geen concertzaal in mijn huiskamer, dan koop ik wel een kaartje voor het concertgebouw of ga wel naar een Jazzkroeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 ik vraag me af wat het dopeler effect is, volgens mij is dit het DOPPLER-effect: genoemd naar een oostenrijks natuurkundige die het verschijnsel beschrijft als: de freqentie van een door een bron uitgezonden golfbeweging stijgt(daalt)als de bron zich naar(van) de waarnemer toe(af) beweegt,bv als je bij een spoorwegovergang staat en de trein komt er aan dan hoor je een groot verschil in freqentie van het geluid van die trein naarmate hij dichterbij komt en weer verdwijnt. Sorry Frank maar dat moest er even uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Pjotr:.....Hoef helemaal geen concertzaal in mijn huiskamer, dan koop ik wel een kaartje voor het concertgebouw of ga wel naar een Jazzkroeg. En daar heb je weer helemaal gelijk in Peter. Elke keer als ik naar een live (klassiek) concert ben geweest moet ik helaas weer constateren hoe belabberd het thuis via m'n set klinkt in vergelijking tot live in de zaal. Wat dat betreft is de weergave thuis nog ver verwijderd van de werkelijkheid en ga ik geheel met je mee dat je, gegeven de beperkingen die er thuis nu eenmaal zijn, maar gewoon van de muziek moet genieten. Aan de andere kant is het ook wel weer het hobby element in me dat probeert zo dicht mogelijk bij deze werkelijkheid te komen. Factoren als plaatsgebrek voor het goed opstellen van een mc set, geen eenduidige standaard (dvd-a/sacd), gebrek aan software en budgettaire beperkingen maken dat ik dit voorlopig met stereo doe. Maar in de (nabije??) toekomst zal dit vast een keer veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Als je elke avond naar het concertgebouw gaat om muziek te luisteren dan word het al rap een duurdere hobby dan het setje thuis. Een opname in een natuurlijke ambiance hoeft niet perse altijd een live opname te zijn met publiek erbij. Indien er wel publiek aanwezig is en je je ergert aan applaus en gekuch dan zal je je bij mc weergave net zo ergeren aan storende geluiden als in een concertzaal. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door christobal:ik vraag me af wat het dopeler effect is, volgens mij is dit het DOPPLER-effect: genoemd naar een oostenrijks natuurkundige die het verschijnsel beschrijft als: de freqentie van een door een bron uitgezonden golfbeweging stijgt(daalt)als de bron zich naar(van) de waarnemer toe(af) beweegt,bv als je bij een spoorwegovergang staat en de trein komt er aan dan hoor je een groot verschil in freqentie van het geluid van die trein naarmate hij dichterbij komt en weer verdwijnt. Sorry Frank maar dat moest er even uit 'Dope' is een term die wel eens gebruikt word om aan te geven 'niet zo snugger'. Dopey, een van de zeven dwergjes, was inderdaad niet zo slim. Begint het nu een beeeeetje te dagen Cristobal? Sorry, moest het even zeggen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Inderdaad Frank, de meeste klassiek opnames zijn wel in de natuurlijke ambiance (de concertzaal) gemaakt, maar zonder publiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Beste Zee, bij jouw is het idd een beetje lastig omdat je achter de luisterplek direct een harde muur hebt. Die reflecties dempen loont zeker de moeite, maar dat wist je al . Frank, er toch is er een duidelijk verschil met het zaalrumoer live. Je hebt dan ook visuele informatie en een "gevoelsmatige" informatie van de ruimte en de mensen om je heen. Wat je oren dan horen is dan veel meer in harmonie. Thuis heb je uitsluitend en alleen de informatie van je oren. Je geheugen moet de overige ruimte-informatie er dus bij fantaseren. Wat mij betreft is dat veel minder natuurlijk en soms zelfs verwarrend. Hiermee overigens niets ten nadele van jouw opstelling Frank, want die is zeker top en de uitvoering van Faust die ik bij jou heb gehoord/gezien was erg indrukwekkend. En toch, die DVD riep iets op van dat had ik live mee willen maken. Dergelijk spektakel maak je ook live niet vaak mee. Misschien heb ik live wel te veel gezien en meegemaakt om daarvan een kopie thuis te willen hebben. Voor mij is tweekanaals voldoende om de illusie van de muziek tot leven te wekken. Het zijn keuzes die ieder voor zich maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Pjotr:[QB]Frank, er toch is er een duidelijk verschil met het zaalrumoer live. Je hebt dan ook visuele informatie en een "gevoelsmatige" informatie van de ruimte en de mensen om je heen. Wat je oren dan horen is dan veel meer in harmonie. Thuis heb je uitsluitend en alleen de informatie van je oren. Je geheugen moet de overige ruimte-informatie er dus bij fantaseren. Wat mij betreft is dat veel minder natuurlijk en soms zelfs verwarrend.[QB] Peter, dat gaat ook op voor stereo. Sterker nog, met stereo moet je nog meer 'bij fantaseren'. Overigens kun je als je te veel acoustische informatie van achteren krijgt kun je die achterspeakers ook wat zachter zetten. Je kunt uiteraard niet overal 'bij' zijn. Gaat nogal in de papieren lopen. DVD is wat dat betreft een heel aardig medium. Het blijft allemaal maar een benadering. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Frank, ik dacht dat "dope" een soort verzamelnaam voor drugs was.. Dopey ken ik wel maar het "Dopeyler" effect dus blijkbaar niet leuke grap ander onderwerp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Ok Frank helemaal me eens. Wetende dat ik er hoe dan ook wat moet bij fantaseren (wat overigens automatisch gaat) en dat geen van tweeen de werklijkheid is maar een illusie heb ik er althans, minder moeite met tweekanaals. Niet zozeer dat ik goede meerkanaals niet waardeer maar simpel omdat ik er niet zoveel voor over heb omdat ook werkelijk goed te krijgen. Bovendien moet je er ook de ruimte voor hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Pulmans:Ik heb gezocht.... maar het HAAS effect..... dat zegt me helemaal niets.... nu ik weet dat jij heel goed je eigen mening kan verkonddigen, kun je me vast wel de definitie van dat effect uitleggen. Alvast dank Volg deze link: Haas effect Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulmans Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door FrankD: Volg deze link: Haas effect Frank Frank Bedankt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 6 oktober 2003 Report Share Posted 6 oktober 2003 Beste audiophielen, Ik heb zojuist een paar Lp's van Coup d'Archet (mono opname 100% Analogue) geluisterd en ik mag zeggen dat is wat anders dan al die nieuwe opnames van nu. point c'est tout. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door patachou:Beste audiophielen, Ik heb zojuist een paar Lp's van Coup d'Archet (mono opname 100% Analogue) geluisterd en ik mag zeggen dat is wat anders dan al die nieuwe opnames van nu. point c'est tout. groeten Ha Patachou, Mono hoeft niet slechter te zijn dan stereo (zo hoeft stereo ook niet slechter te zijn dan multi-channel!).. Je hebt goede en slechte opname's. Zelf had ik laatst ook een mono lp aangeschaft zonder daarvan te weten. Toen ik hem speelde was het me ook niet opgevallen totdat ik de hoes nog eens goed bekeek (geen stereo).. Tsja, ik vindt het nog steeds een schitterend klinkende lp die zeer ruimtelijk, puur en gedetaileerd klinkt maar het zal opvallen dat als je niet in de "sweetspot" zit het geluid altijd uit een speaker komt (die zich het dichtst bij jouw bevindt). Maar dat is geen reden om die vaak schitterende mono lp's niet te draaien! Keep the vinyl spinnin'!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts