Jump to content

De bekende klassieke stukken op CD

conqubite
 Share

Recommended Posts

Ik ben een nitwit op het gebied van klassieke muziek. Je komt af en toe wel eens klassieke stukken tegen als bijvoorbeeld achtergrondmuziek in films, tv-reclames e.d. Regelmatig hoor ik stukken die ik best wel leuk vindt en die ik best wat beter zou willen leren kennen. Ik wil dus voorzichtig de stap naar de (lichte) klassieke

muziek maken, te beginnen bij de wat meer bekendere stukken. Vandaar uit kan ik altijd verder kijken.

Ik heb al een tijdje rondgekeken naar klassieke verzamelcd's maar ik ken 95% van de stukken en componisten niet. Ik heb meestal ook geen tijd om ettelijke cd's te gaan beluisteren. Ik heb ook het idee dat die cd's vaak ook maar op de markt gepletterd worden om met een zo laag mogelijke investering zoveel mogelijk geld te verdienen.

Ik heb ook geen zin om cd's aan te schaffen waarvan het overgrote deel van de muziek me niet aanspreekt. Ik ben dus op zoek naar (verzamel)cd's van goede kwaliteit waar de beste bekende klassieke stukken op staan.

Ik zag laatst op zo'n telsell programma dat er voor (geloof ik) 70 euro een verzameling van 16 cd's werd aangeboden waarin alle grote componisten waren vertegenwoordigd. Op zich zag dat er wel goed uit maar dan heb je misschien wel weer 16 cd's waarvan je misschien per cd (componist) hooguit drie stukken goed vindt. :confused:

Ben ik nu toevallig nog niet de juiste cd's tegen gekomen of zoek ik verkeerd??

Wat zijn de cd's waar ik naar moet kijken?? Andere goede tips zijn ook welkom uiteraard.

Conqubite

Als jij op klassieke muziek een leek bent ,en je weet niet welke muziek stukken op welke cd staan, dan zou ik jou eens aanraden om het boekje Klassiek voor beginners aan te vragen bij de Centrale Discotheek Rotterdam. Hierin staan cd voorbeelden van componisten die je kunt kopen cq lenen, uiteraard kun je beter eerst klassieke cd,s lenen. Mocht je alsnog een bepaalde klassieke (verzamel) cd willen kopen ,dan weet je wel dat het de juiste keuze is. Hopelijk kun je hier al iets mee. :)

Als jij op klassieke muziek een leek bent ,en je weet niet welke muziek stukken op welke cd staan, dan zou ik jou eens aanraden om het boekje Klassiek voor beginners aan te vragen bij de Centrale Discotheek Rotterdam. Hierin staan cd voorbeelden van componisten die je kunt kopen cq lenen, uiteraard kun je beter eerst klassieke cd,s lenen. Mocht je alsnog een bepaalde klassieke (verzamel) cd willen kopen ,dan weet je wel dat het de juiste keuze is. Hopelijk kun je hier al iets mee. :)

Hoi Concubite,

Dat is een prima advies van qwert. Als je zo de wereld van de klassieke muziek binnenstapt zoek je misschien een spelt in een hooiberg. Of je vindt juist van allerlei muziek waar je helemaal niet naar op zoek was, maar die je juist heel erg aanspreekt.

Klassieke muziek is een hele brede term voor 500 jaar muziekgeschiedenis. En wat daar allemaal in is gebeurd. Dat is net zo gevarieerd als alle levensverschijnselen in een oerwoud of in de oceanische diepzee.

Er zijn zoveel mogelijkheden om 'ergens te beginnen'. Bijvoorbeeld in stijlperioden en landstreken:

- de grote klassieken van Midden-Europa, zoals Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms

- de Duitse/Oostenrijkse romantici / laatromantici, Brahms, Wagner, Liszt, Bruckner, Mahler

- de Russische romantiek en laat-romantiek: Tsjaikovsky, Borodin, Rachmaninov, Rimsky-Korsakov, Moessorgsky

- de Franse romantici en modernen: Debussy, Ravel

- de Modernen: Schoenberg, Webern

En dat zijn er maar een paar. Probleem: sommige Russen hielden zich heel veel in Parijs op. En: elke componist maakte gedurende zijn leven ook een hele ontwikkeling door en valt soms onder te brengen in een of meer stromingen.

Heel lastig allemaal. Dus: gewoon CD's gaan lenen, of eens ergens gaan luisteren. Kermit kan je een hoop vertellen, Zee zou je kunnen aanspreken. Ook in Groningen kun je langskomen...

Nog een hint: in mijn signatuur staat een linkje naar mijn homepages met daarop in ieder geval een van de grote series vinyl die Polygram in de jaren zeventig heeft uitgebracht, als promotie serie voor 'Klassieke Muziek' in een historisch perspectief. Staat vast wel iets tussen aan muziektitels / componisten waarvan je in de CD-winkel op zoek zou kunnen gaan naar de betreffende werken.

Tja, en dan zou ik gewoon beginnen in de Budgetseries, bijvoorbeeld bij Van Leest, of Free Record Shop, waar soms nog prachtige dingen staan van Philips en Decca voor een habbekrats (5 euro de CD, prima opnames en goede uitvoeringen over het algemeen)

Kom gewoon een avond langs, dan zal ik je het een en ander laten horen. En meteen adviseren wat je wel en niet moet kopen...

Het eerste is een voortreffelijk idee, het tweede wat minder :D:D:D

Met opgewekte groet,

Dick, ik denk dat Kermit hier niet bedoeld dat hij conqubite gaat vertellen welke muziek of welke uitvoeringen hij moet kopen. Tenminste dat hoop ik. Maar bijvoorbeeld wijzen op goede en betaalbare uitvoeringen van werken die een sleutelpositie in de klassieke muziek bekleden, lijkt me wel een goed idee. Gelukkig beperken budgetlabels als Naxos zich niet langer meer tot de Pathetique en de Vier Jaargetijden, maar zitten er prachtige opnamen van minder bekende werken tussen. Keerzijde hiervan is dat een beginner door de bomen het bos niet meer ziet.

Toen ik mij begon te verdiepen in klassieke muziek, was een van de eerste CD's die ik kocht het Requiem van Mozart, op DG onder Von Karajan. Als je die romantische interpretatie vervolgens als maatstaf neemt kom je toch wel zeer bedrogen uit als je vervolgens een "historisch correcte" interpretatie koopt. Of bijvoorbeeld de oudere (jaren zeventig, tachtig) opnamen van Amerikaanse orkesten op amerikaanse labels. Voor mij niet om aan te horen vaak, door de heel karakteristieke productie en opnametechniek. Dit soort aspecten vond ik als beginner het moeilijkst te doorgronden; nu kan ik aan uitvoerder, jaar van opname e.d. aardig inschatten hoe het zal klinken en hoe het gebracht wordt. Maar om hierin enigszins thuis te raken heb je een gids nodig. Ikzelf heb twee jaar lang een abonnement op Luister genomen, maar op zo'n aanbod als dat van Kermit zou ik toen graag zijn ingegaan.

Jelte

Als het in eerste instantie om de namen van bekende meesterwerken gaat (en niet zozeer om de uitvoering) kun je ook eerst een low budget verzameld CD box kopen (bij kruidvat of zo). Daar zoek je datgene wat je het mooist vindt op (kwa muziek) en gaat dan op zoek naar goede uitvoeringen.

De box doe je later kado op vaderdag oid ;)

Een paar jaar geleden had ik een collega een avondje op bezoek die ook wat meer van klassieke muziek wilde weten. Hij gaf aan Maler helemaal niets te vinden. Dat kan heel goed, smaken verschillen nu eenmaal, maar ik was wel nieuwsgierig op basis waarvan hij tot dit oordeel gekomen was.

Hij had van zijn vader een CD gekregen van de 2e van Mahler, uitgevoerd door het symfonie orkest van de noordelijke buitenwijken van Bratislava o.l.v. Hermann von Karavan. En dat vond-ie helemaal niets.

Ik heb hem toen zonder iets te zeggen de opname o.l.v. Guiseppe Sinopoli laten horen en hij werd echt van zijn stoel geveegd. Schitterend vond hij het. We hebben die avond nog veel meer muziek beluisterd en hij heeft de week daarop een aantal CD

Een paar jaar geleden had ik een collega een avondje op bezoek die ook wat meer van klassieke muziek wilde weten. Hij gaf aan Maler helemaal niets te vinden. Dat kan heel goed, smaken verschillen nu eenmaal, maar ik was wel nieuwsgierig op basis waarvan hij tot dit oordeel gekomen was.

Hij had van zijn vader een CD gekregen van de 2e van Mahler, uitgevoerd door het symfonie orkest van de noordelijke buitenwijken van Bratislava o.l.v. Hermann von Karavan. En dat vond-ie helemaal niets.

Ik heb hem toen zonder iets te zeggen de opname o.l.v. Guiseppe Sinopoli laten horen en hij werd echt van zijn stoel geveegd. Schitterend vond hij het. We hebben die avond nog veel meer muziek beluisterd en hij heeft de week daarop een aantal CD

Hallo Concubite,misschien een tip de cd .luistercursus klassieke muziek.

Deze cd is samengesteld door Aldo Druyf misschien voor een aantal mensen hier op het forum bekend (persoonlijk, of door optredens) daar hij samen met Norbert Nederhof een gitaar duo vormt.Tegenwoordig geeft hij ook klassieke luistercursussen,verder is hij ook bekend van tv.

Welnu nog even iets over de cd ,het is een dubbel cd waarvan de eerste. Barok +Klassiek ,en de tweede Romatiek en de Twintigste Eeuw behadelt.Verder is het voorzien van een vrij informatief boekje .over oa de Componisten ,het Symfonie orkest ,instrumenten,de Dirigent ,en de interpretatie .Verder wordt elk muziekstuk bijna "minitiuus" beschreven ,zodat je elk onderdeel als het ware kunt volgen (horen. bv inzet van instrument(en) herhalingen,pauzes ,refreins en ga maar door ).

Dus al met al een leuke cd om eens kennis te maken met deze muziek .

Label. Vanguard classics.08503572.Luistercursus Klassieke Muziek.

Persoonlijk heb ik al een aantal mensen aan hand van deze cd ,op een leuke manier kennis laten maken met Klassiek .

MVG Luxman

erik klijnsmit schreef:

of eens een wildvreemd symphonies live concert bezoeken .

Ja! (Of iets minder wildvreemd.)

Kijk eens of ze ergens dit seizoen de 9e van Antonin Dvorak spelen. Met een beetje geluk :) pakt Toon je meteen in. Van daaruit ga je lekker verder.

Janselderij nog an toe, ik ben gewoon jaloers op iemand die nog beginnen mag!

PS: of koop een CD met die 9e, bijv. Kondrashin met de Wiener Philharmoniker op Decca. Budget-price geloof ik. Sowieso is Dvorak een zeer prettige componist om mee te beginnen.

Er zijn zoveel mogelijkheden om 'ergens te beginnen'. Bijvoorbeeld in stijlperioden en landstreken:

- de Russische romantiek en laat-romantiek: Tsjaikovsky, Borodin, Rachmaninov, Rimsky-Korsakov, Moessorgsky

Ow!

Ouverture 1812... leuk stukje voor beginners?:eek:

Leuk als je grote speakers en potente amps hebt. :cool2:

erik klijnsmit schreef:

of eens een wildvreemd symphonies live concert bezoeken .

Ja! (Of iets minder wildvreemd.)

Kijk eens of ze ergens dit seizoen de 9e van Antonin Dvorak spelen. Met een beetje geluk :) pakt Toon je meteen in. Van daaruit ga je lekker verder.

Janselderij nog an toe, ik ben gewoon jaloers op iemand die nog beginnen mag!

PS: of koop een CD met die 9e, bijv. Kondrashin met de Wiener Philharmoniker op Decca. Budget-price geloof ik. Sowieso is Dvorak een zeer prettige componist om mee te beginnen.

Zeer buget. Zit in de Decca Eclipse serie, te koop bij o.a. V&D voor een 6,5 euro. En dat is op alle fronten een topper...

zelf ben ik begonnen met de russische componisten .

dat heftige , die uitbarstingen , maar ook die ontroerende romantiek .

:rolleyes:

Ik ben nooit veel verder gekomen... :D

Misschien mag dit dan even: wat vinden jullie de ultieme uitvoering/opname van het 1e pianoconcert van Tschaikovsky. Heb er veel (verschillende) beluisterd, maar kan geen oordeel vellen. Kernwoorden: hartstochtelijk, dramatisch, ongepolijst.... Azhkenazy (Decca) te lief? Kissin misschien? help me

Jelte

Nou, vooruit maar:

Argerich en Kondrashin

en

Argerich en Dutoit

Richter en Karajan

Dit zijn 3 hele goede uitvoeringen. Ze zijn in verschillende series uitgebracht, dus niet zo maar de full price bestellen. De 2e opname is ook uitgebracht geweest in de serie mega Classics en die heeft toem maar 10 gulden gekost. Wellicht nog ergens te scoren?

De eerste is een hele spannende live-uitvoering uit begin jaren '80, de 2e is in 1971 opgenomen en de 3e in 1963. De laatste ligt overal te koop voor ongeveer 6 euro (in ieder geval bij de free record shop)

Er zijn natuurlijk nog meer goede maar laat anderen ook maar eens met suggesties komen. Mijn voorkeur: ik kan niet kiezen tussen de 2e en de 3e opname.. De Richter opname is gekoppeld aan misschien wel de mooiste opname ooit gemaakt van het 2e pianoconcert van Rachmaninov. Eigelijk is deze CD een must voor iedere liefhebber van klassieke muziek. De prijs kan zeker geen belemmering vormen. Veel luisterplezier.