Jump to content

konussen vs panelen III

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik ben ook onwijs blij met die dingen. Ik moet je allen nog wel een opfris beurt geven, ze hebben best geleden de laatste 20 jaar, flink wat putten en krassen op het hout, maar ze klinken nog steeds goed.

Dat kritischluistern bedoel ik ook niet overdreven, maar het is soms best leuk om wat dingetjes te veranderen om te kijken of het uit maakt. Ik geloof ook niet zoin al die dure intelinks en luidsprekerkabels.

Of ik een dikke versterker heb weet ik niet. Ik vind het Wattage van die dingen nooit zoveel zeggen. De mijne is (maar) 2x30W, maar het lukt mij niet om er naar te luisteren als ik m'n voorversterker volledig open zet. Ik kom hooguit op 3/4. Dus ik vind hem zwaar genoeg.

En live muziek is niet echt iets voor mij, Mijn smaak gaat uit naar R'nB en op die concerten is de kwaliteit van muziek niet om aan tehoren. Klassiek is echt niet voor mij.

Als je wilt zou ik ook mijn versterker mee kunnen nemen, of willen jullie alleen maar luistern naar verschillende luidsprekers.

BTW volgens mij kwam je uit oud/nieuw bijerland. Komt wel uit, ik woon in Capelle aan den IJssel, is redelijk in de buurt.

cappelle a/d ijsel /

das zeker niet ver . :)

btw , ik speel met een musical fidelity a 370 .

2 keer 185 watt klass a .

voor jou misschien wel leuk om te horen of het uitmaakt , een zwaardere versterker .

dit heeft nl niet veel te maken met hoever je de volumeknop open kunt zetten .

maar meer de totaalklank .

maar je hoort het wel ,

het word in ieder geval errug gezellig (waren de vorige keren ook ) :)

even een update .

de esl 63 (kermit)

de magnepan 3.5r (ron l)

de mourdant short (michel)

Scan Speak Ultimo,(cgm)

de speakers van telefunken .

de dm2a's van hans.

de b&w 801 van steks

en de verassing van mij (conus of vlies ?? je weet het niet .)

kermit en ik gaan binnenkort even selecteren.

ik wilde het zo doen ,

de esl63 , en de magnepan van ron komen zoiezo .

ook mijn akoustats gooi ik in de strijd .

maar , misschien doe ik mee met de verassing ipv de akoustats 22 .

daarna gaan kermit en ik kiezen tussen de :

scanspeak ultimo

de mourdant short

de speakers van telefunken

de dma's van hans .

de b&w 801 van steks

de volgende personen zijn zoiezo ook uitgenodigd :

kermit

ron l

cgm

michel

telefunken

hans

steks

andr

nou ,

het selecteren is moeilijker dan ik dacht .

ik heb besloten dat ik toch mijn acoustat spectra 22 maar inzet , omdat het anders wat krort draaien word met mijn verassing .

maar ik vind het ook leuk om de magnepan's van ron hier te hebben .

en de esl 63's mogen ook niet ontbreken natuurlijk .

dus , hebben we drie paar vliezen . :)

en eigenlijk moet je daar weer drie paar conussen tegenover zetten .

en dat maakt dan zes speaker systemen . :o:)

ik vind dat geen probleem , zeker niet als iedereen zorgt dat ie hier om 12:00 uur is , zodat we om 13:00 uur kunnen beginnen .

kermit vond het iets teveel , maar dan moeten we dus

Als we de tijd kunnen nemen, dan 6 speakers natuurlijk B)

De huidige keuze vind ik een mooi gemiddelde met een aantal voor mij onbekende weergevers erbij.

Met 4 speakers wordt de variatie te klein voor een sessie met dit thema.

Andr

Als ik zou mee beslissen zou ik zeggen 6 systemen, dan zit ik er in ieder geval bij ;):D

Een datum prikken en dan kijken of er mensen afvallen lijkt mij het beste idee, ik kan misschien ook niet ieder weekend, ligt er aan of ik moet werken en of ik dan vrij kan krijgen.

Ik heb een voorkeur voor de 24e. Ik heb al bijna een maand last van een hardnekkige oorontsteking en geperforeerd trommelvlies en zou het jammer vinden weinig te kunnen horen tijdens de sessie. Wel balen hoor! Een paar extra dagen voor herstel komt dus goed uit.

Aan de andere kant: als kiezen erg lastig is, schrap je mijn aanwezigheid en komen jullie een keer bij mij luisteren naar de Magnepans.

Ik kan nog op beide dagen. Persoonlijk hoor ik liever wat minder systemen die dan goed beluisterd kunnen worden. Bij Michel moest alles er in (te) rap tempo doorheen.

Wat konussen betreft zou ik zelf aan de B&W's genoeg hebben als referentie denk ik. Mijn eigen systeem is "maar" een 2-weg, met zijn specifieke voor- en nadelen.

Het hangt er echter ook een beetje vanaf hoe of wat je wilt vergelijken..

De 17de komt mij her beste uit, anders moet ik op de 24ste direct uit mijn nachtdienst door.

ik heb ook al aardig wat luistersessies meegemaakt, ook heb hiervoor wel eens een snipperdag moeten nemen.(nooit geen spijt van gehad)

dus kies gezellig voor de 24e is iedereen gelukkig en de hut op kippenpoten vinden dit ook fijn. :D

ik heb ook al aardig wat luistersessies meegemaakt, ook heb hiervoor wel eens een snipperdag moeten nemen.(nooit geen spijt van gehad)

dus kies gezellig voor de 24e is iedereen gelukkig en de hut op kippenpoten vinden dit ook fijn. 

Maar niet idereen kan zomaar en snipperdag opnemen, ik werk op een chemische fabriek die nog maar net opgestart is, dan is er iets meer werk dan dat we met z'n allen aan kunnen.

Als het iedereen beter uitkomt, dan wordt het gewoon de 24ste, ik ben weleens vaker een dagje door gegaan.

Ik beluister liever 4 luidsprekers goed dan 6 minder goed. Nog afgezien van het gegeven dat je 6 keer naar ieder stuk muziek moet luisteren en dat wordt steeds minder leuk. Met 4 luiudsperkers kun je ook wat langere fragmenten nemen. Wat muziekkeuze aangaat stel ik voor dat in ieder geval de eigenaren van de luidsprekers

De datum wordt 17 januari

We gaan het met 4 luidsprekers doen: De B&W801, de zelfbouw van CGM, de Acoustats en de Quad ESL63. We gebruiken 5 muziekfragementen van 5 minuten per ronde en we houden 2 rondes. De eigenaren van de luidsprekers kunnen 2 muziekfragementen meebrengen waarop hun luidsprekers goed klinken. De twee fragmenten moeten wel sterk van elkaar verschillen. Erik en ik bepalen wat het 5e fragment per ronde moet worden aan de hand van wat de anderen ingebracht hebben. Dat om een zo breed mogelijk muziekaanbod te garanderen.

Muziekfragment graag van te voren aangeven, zodat we op eventuele doublures kinnen inspelen.

We luisteren per ronde paarsgewijs: steeds een conus naast een paneel en dan zo dat ook de volgorde van luisteren steeds wisselt. Bijvoorbeeld:

1 = Acoustat, 2 = B&W, 3 = CGM systeem en 4 = Quad

We luisteren dan in de eerste ronde eerst naar 1 en 2. We bespreken wat we gehoord hebben en gaan dan over naar 3 en 4 met daaropvolgend weer een bespereking.

In de 2e ronde luisteren we eerst naar 1 en 3, bespreken de boel en luisteren tenslotte naar 2 en 4.

We maken gebruik van de set van Erik, inclusief alle bekabeling en snoeren. Loshalen en aansluiten van luidsprekers mag alleen door Erik gebeuren. Bij kortsluiting liggen namelijk zijn eindtorren er uit!

Na de 2 rondes gaan we lekker vrij draaien, waarbij er ook weer gewisseld kan worden van luidsprekersystemen. Dat laten we over aan de dynamiek van het moment.

Mede namens Erik,

even kleine aanvulling ,:

eerste ronde :

1 = Acoustat, 2 = B&W801, 3 = CGM systeem en 4 = Quad

tweede ronde :

3 = CGM systeem, 1 = Acoustat, 4 = Quad , 2 = B&W801.

nu staan dus alle luidsprekers een keer naast elkaar , en hebben we niet steeds de eerste luidspreker als referentie .

ik ga van de muziek fragmenten van te voren een cdtje branden , zodat we lekker kunnen blijven zitten tijdens het luisteren en niet steeds hoeven te wisselen met cd's .

het zal dus ongeveer 25 minuten muziek worden per speaker .

oh ja , voor soep en brood word gezorgd (rond 17"30 uur ) :rolleyes::)