seoman Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Het zal aan mijn platenspeler gelegen hebben maar dat gewiebel van de naald kan nooit een positieve bijdrage aan de bas geleverd hebben. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted 12 december 2003 Author Report Share Posted 12 december 2003 Ja, dat op elkaar stapelen van meerdere cd spelers zou inderdaad ideaal zyn! maar dat wordt op de 2e hands markt,( ja sory,kan helaas ook geen bentley betalen ha ha)tog best moelikijk om dan meerdere spelers by elkaar te krygen. ik zat zelf te denken aan een speler van cyrus dad3. heeft iemand ervaring of sugesties omtrend deze speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Beste Jason, Zoals je merkt zijn de meeste heren binnen jouw topic bezig met hun eigen discussies Geef eens aan binnen welk budget je een speler zoekt en waaruit je overige apparatuur bestaat, dan kunnen wij je wel een aantal mogelijk geschikte merken en typen noemen die de moeite waard zijn eens te beluisteren. De verschillende merken hebben namelijk allemaal hun eigen klankkarakter, waarbij niet per definitie de een beter of slechter is, maar wel beter of slechter aansluit bij het geluid dat jij zoekt / mooi vind. Groet, Coen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Tsja, jullie kunnen het er niet mee eens zijn, maar dit is geen kwestie van mening maar van wetenschap. Het is eenvoudig vast te stellen. Of jullie de LP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Zo verbazen we ons allemaal wel eens. Ik ben bijvoorbeeld nogal verbaast dat jij je mening zo stellig formuleert terwijl je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Zo verbazen we ons allemaal wel eens. Ik ben bijvoorbeeld nogal verbaast dat jij je mening zo stellig formuleert terwijl je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Nou, als ik dit zo lees over laagweergave, moet ik toch ff aan die zaterdag bij AS terugdenken. Ik heb conussen nog nooit zo zien wapperen als toen die mega-dure Orfeo draaitafel stond te spelen... Dat heet dan rubble geloof ik, maar volgens mij kan een bas daar nooit strakker mee worden... Zou trouwens ook niet weten waarom een cd geen strak laag zou kunnen geven. Met lage frequenties heeft een cd-speler de minste moeite, want die zijn het makkelijkst te samplen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Ontopic blijven blijft moeilijk voor velen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Met lage frequenties heeft een cd-speler de minste moeite, want die zijn het makkelijkst te samplen... Beste Henrie, Dat is niet helemaal waar. En ik zal onderaan in mijn bericht een voorbeeld in de praktijk nemen, waarbij een DAC serieus de mist in ging met het laag. We nemen even een multibitter als voorbeeld. Een lage toon van bijv. 30 Hz. heeft op de X-Y as een hele lange golf. tussen de eerste, en de tweede sample zit er een minimaal amplitude verschil. Bij een hoge toon met in hetzelfde tijdsbestek snel stijgende of dalende lijn, is het verschil tussen de eerste en de tweede sample veel groter. Maargoed terug naar de lage toon. Tussen de samples zit dus weinig verschil in amplitude omdat de golfvorm heel erg lang is. Is het nivo ook nog eens erg zacht, is er er al helemaal weinig amplitude tussen de verschillende sample's. Wat gebeurd er, de dac gaat afrondingsfouten maken. Hiervan heb ik een goed voorbeeld in de praktijk. Toen de Protools studio systemen nog allemaal 20 Bit/48KHz. waren heb ik weleens opgenomen in een studio. Met mijn bassgitaar direct het systeem in (via D.I.) gebeurde er wat merkwaardigs. Als ik heel erg zacht mijn lage B aansloeg, was het enige wat ik hoorde vervorming en ruis. Geen herkenbare toon. Hier gebeurde exact hetgeen wat ik boven heb uitgelegd. Echte 24 Bit's 96 Khz. systemen zullen hier geen last meer van hebben. De verhoogde bitrate maakt het mogelijk zelfs tussen hele kleine amplitude verschillen nog nauwkeurige metingen te maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Zonder me in de welles,nietes discussie te willen mengen. Het is natuurlijk wel zo dat een platenspeler veel lastiger is om goed te krijgen, voor het laag, dan een fatsoenlijke CD speler. Denk aan rumble, hobbels, feed back via de lucht. Daarbuiten denk ik dat de kwaliteit van de software een grotere rol speelt dan de kwestie analoog vs digitaal. Aan de andere kant, in veel CD spelers worden best wel aardig wat bezuinigd. Met name op voeding en de uitgang. De tergenwoordige platenspelers zijn allemaal behoorlijk over ge-engineerd. De marge zal daar ook wel hoger zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Met lage frequenties heeft een cd-speler de minste moeite, want die zijn het makkelijkst te samplen... Beste Henrie, Dat is niet helemaal waar. En ik zal onderaan in mijn bericht een voorbeeld in de praktijk nemen, waarbij een DAC serieus de mist in ging met het laag. We nemen even een multibitter als voorbeeld. Een lage toon van bijv. 30 Hz. heeft op de X-Y as een hele lange golf. tussen de eerste, en de tweede sample zit er een minimaal amplitude verschil. Bij een hoge toon met in hetzelfde tijdsbestek snel stijgende of dalende lijn, is het verschil tussen de eerste en de tweede sample veel groter. Maargoed terug naar de lage toon. Tussen de samples zit dus weinig verschil in amplitude omdat de golfvorm heel erg lang is. Is het nivo ook nog eens erg zacht, is er er al helemaal weinig amplitude tussen de verschillende sample's. Wat gebeurd er, de dac gaat afrondingsfouten maken. Hiervan heb ik een goed voorbeeld in de praktijk. Toen de Protools studio systemen nog allemaal 20 Bit/48KHz. waren heb ik weleens opgenomen in een studio. Met mijn bassgitaar direct het systeem in (via D.I.) gebeurde er wat merkwaardigs. Als ik heel erg zacht mijn lage B aansloeg, was het enige wat ik hoorde vervorming en ruis. Geen herkenbare toon. Hier gebeurde exact hetgeen wat ik boven heb uitgelegd. Echte 24 Bit's 96 Khz. systemen zullen hier geen last meer van hebben. De verhoogde bitrate maakt het mogelijk zelfs tussen hele kleine amplitude verschillen nog nauwkeurige metingen te maken. Groeten, Bas Ja daar heb je gelijk in. Had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Maar aan de andere kant heeft een cd-speler weer moeite met hoge tonen omdat ie daar te langzaam samplet (44.1kHz)... Dat met die verhoogde bitrate snap ik niet. Cd's zijn 16bit opgenomen, dus in mijn (simpele) optiek maakt het niet uit of je nou met meer dan 16bit samplet of niet. Of je moet er waardes bij verzinnen. En in diezelfde simpele optiek lever 2x zo snel samplen alleen maar steeds 2x dezelfde waarde op, omdat er simpelweg niet meer informatie op staat... Maar goed, ik ben niet zo'n digitaal-kenner. Heb niet voor niets energietechniek gekozen Ik zal het wel fout hebben, dus corrigeer me maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Met lage frequenties heeft een cd-speler de minste moeite, want die zijn het makkelijkst te samplen... Beste Henrie, Dat is niet helemaal waar. En ik zal onderaan in mijn bericht een voorbeeld in de praktijk nemen, waarbij een DAC serieus de mist in ging met het laag. We nemen even een multibitter als voorbeeld. Een lage toon van bijv. 30 Hz. heeft op de X-Y as een hele lange golf. tussen de eerste, en de tweede sample zit er een minimaal amplitude verschil. Bij een hoge toon met in hetzelfde tijdsbestek snel stijgende of dalende lijn, is het verschil tussen de eerste en de tweede sample veel groter. Maargoed terug naar de lage toon. Tussen de samples zit dus weinig verschil in amplitude omdat de golfvorm heel erg lang is. Is het nivo ook nog eens erg zacht, is er er al helemaal weinig amplitude tussen de verschillende sample's. Wat gebeurd er, de dac gaat afrondingsfouten maken. Hiervan heb ik een goed voorbeeld in de praktijk. Toen de Protools studio systemen nog allemaal 20 Bit/48KHz. waren heb ik weleens opgenomen in een studio. Met mijn bassgitaar direct het systeem in (via D.I.) gebeurde er wat merkwaardigs. Als ik heel erg zacht mijn lage B aansloeg, was het enige wat ik hoorde vervorming en ruis. Geen herkenbare toon. Hier gebeurde exact hetgeen wat ik boven heb uitgelegd. Echte 24 Bit's 96 Khz. systemen zullen hier geen last meer van hebben. De verhoogde bitrate maakt het mogelijk zelfs tussen hele kleine amplitude verschillen nog nauwkeurige metingen te maken. Groeten, Bas Ja daar heb je gelijk in. Had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Maar aan de andere kant heeft een cd-speler weer moeite met hoge tonen omdat ie daar te langzaam samplet (44.1kHz)... Dat met die verhoogde bitrate snap ik niet. Cd's zijn 16bit opgenomen, dus in mijn (simpele) optiek maakt het niet uit of je nou met meer dan 16bit samplet of niet. Of je moet er waardes bij verzinnen. En in diezelfde simpele optiek lever 2x zo snel samplen alleen maar steeds 2x dezelfde waarde op, omdat er simpelweg niet meer informatie op staat... Maar goed, ik ben niet zo'n digitaal-kenner. Heb niet voor niets energietechniek gekozen Ik zal het wel fout hebben, dus corrigeer me maar Beste Henrie, Ik bedoelde met 24 bits, 96 Khz. systemen geen ge-upsampelde 16 bit's opnames. Maar echte DVD-audio opnames. Met hoge frequentie's gaat het allemaal goed, mits we de audiobandbreedte maar op de helft houden van de sample frequentie. Echter zit hem daar ook een probleem, maar daar ligt de oorzaak weer ergens anders. Het huiskamer formaat is 16 bit's 44,1 Khz. De samplerate van 44.1 Khz. zorgt ervoor dat de audiobandbreedte (volgen Nuquist) niet hoger mag zijn dan 22,.5 Khz. Er moet dus gefilterd worden. Het probleem van deze filtering is, dat deze al begint in het hoorbare gebied, en daar ook zorgt voor fase verdraaingen. Bij een hoge Samplerate van bijv. 96 Khz. zorgt ervoor dat we pas bij 48 Khz. hoeven te filteren, wat dus wel volledige buiten het hoorbare audiogebied valt. Dat is misschien een reden waarom up-sampelen zin kan hebben. Je behaald er misschien geen verhoogde resolutie mee, maar je kunt met up-sampelen wel het LPF filter buiten het hoorbare gebied zetten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Beste Bas Dat probleem van hele zachte signalen was al vrij snel bekend. Het was zelfs een van de belangrijkste aspecten om kwaliteitsverschillen tussen CD-spelers te verklaren. De beteren presteerden heel goed bij zwakke signalen, de minder goede lieten vaak knarsende bijgeluiden of een 'grindpad' horen. Maar dan praat je over hele zwakke signalen, zo in de orde van -80 Db of zo. Bij platenspelers hoor je dan allang niet veel anders meer dan geruis en gespetter... Het gaat er denk ik niet om om aan te geven in welke omstandigheden een DAC de fout in gaat. Anders wil ik je uitnodigen om eens een flink luid stuk complexe muziek (koor, orkest, een paar solostemmen) af te spelen aan het eind van een grammofoonplaatkant. Dan praten we nergens meer over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Beste BasDat probleem van hele zachte signalen was al vrij snel bekend. Het was zelfs een van de belangrijkste aspecten om kwaliteitsverschillen tussen CD-spelers te verklaren. De beteren presteerden heel goed bij zwakke signalen, de minder goede lieten vaak knarsende bijgeluiden of een 'grindpad' horen. Maar dan praat je over hele zwakke signalen, zo in de orde van -80 Db of zo. Bij platenspelers hoor je dan allang niet veel anders meer dan geruis en gespetter... Het gaat er denk ik niet om om aan te geven in welke omstandigheden een DAC de fout in gaat. Anders wil ik je uitnodigen om eens een flink luid stuk complexe muziek (koor, orkest, een paar solostemmen) af te spelen aan het eind van een grammofoonplaatkant. Dan praten we nergens meer over. Beste Kermit, Ik heb het niet over (breedbandige) zachte audiosignalen in het algemeen. Maar in dit geval had ik het over problemen met het sampelen van laagfrequenten tonen. Bijna geen Enkele DAC houdt ook maar iets fatsoenlijks over bij een signaal van -80 dB. Deze testen voer ik altijd uit bij cd spelers en dac's die bij mij ter modificatie staan. De beste DAC's laten bij -50 dB. nog een redelijke scherpe sinus zien. Maar daarboven vervaagt het totaal. Bij analoog denken jullie meteen aan draaitafels, Ik denk dan aan de grote spoelenrecorders die we voorheen in de studio's gebruikten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 De Denon test CD's die Jan Kool begin jaren '90 voor denon heeft gemaakt bevatten tracks met zeer zachte audiosignalen. Je kunt daarmee heel makkelijk de goede van de minder goede DAC's scheiden. En over analoge weergave heb je natuurlijk gelijk: de grote spoelenrecorders doen het inderdaad veel beter dan de gewone plaat. En ik ken een paar cassettedecks... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 De Denon test CD's die Jan Kool begin jaren '90 voor denon heeft gemaakt bevatten tracks met zeer zachte audiosignalen. Je kunt daarmee heel makkelijk de goede van de minder goede DAC's scheiden. En over analoge weergave heb je natuurlijk gelijk: de grote spoelenrecorders doen het inderdaad veel beter dan de gewone plaat. En ik ken een paar cassettedecks... Beste Kermit, Haha, die Denon cd heb ik ook. Ook heel handig om al je aansluitingen (fase etc.) te checken. Op mijn werk gaat het testen helaas een stuk minder muzikaal. Een speciale cd met geijckte tonen, sinussen, blokgolven etc. Ik jaag bijv. 1 Khz. sinussen door de cd speler heen. Elke keer weer 3 dB. zachter. En dan puur op de scope kijken in hoeverre de sinus in takt blijft. Er is (Eric opletten hier! ) meetbaar veel verschil tussen verschillende cd spelers. Zowel in resolutie bij zachte signalen, als bij het reproduceren van blokgolven. Dan hebben we nog intermodulaite vervorming. Voer bijv. een 17 Khz. en 19 KHz. tegelijkertijd aan de speler. Harmonische die er niet horen te zijn worden spontaan opgewekt. De ene speler heeft daar meer last van, dan de andere. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 De Denon test CD's die Jan Kool begin jaren '90 voor denon heeft gemaakt bevatten tracks met zeer zachte audiosignalen. Je kunt daarmee heel makkelijk de goede van de minder goede DAC's scheiden. En over analoge weergave heb je natuurlijk gelijk: de grote spoelenrecorders doen het inderdaad veel beter dan de gewone plaat. En ik ken een paar cassettedecks... Beste Kermit, Haha, die Denon cd heb ik ook. Ook heel handig om al je aansluitingen (fase etc.) te checken. Op mijn werk gaat het testen helaas een stuk minder muzikaal. Een speciale cd met geijckte tonen, sinussen, blokgolven etc. Ik jaag bijv. 1 Khz. sinussen door de cd speler heen. Elke keer weer 3 dB. zachter. En dan puur op de scope kijken in hoeverre de sinus in takt blijft. Er is (Eric opletten hier! ) meetbaar veel verschil tussen verschillende cd spelers. Zowel in resolutie bij zachte signalen, als bij het reproduceren van blokgolven. Dan hebben we nog intermodulaite vervorming. Voer bijv. een 17 Khz. en 19 KHz. tegelijkertijd aan de speler. Harmonische die er niet horen te zijn worden spontaan opgewekt. De ene speler heeft daar meer last van, dan de andere. Groeten, Bas ja bas , ik heb opgelet , waar ik ook op lette is dat jij een scoop nodig had om het te kunnen horen . blijkbaar ben jij geen audiofiel . want die hoort het meteen , zonder scoop . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 De Denon test CD's die Jan Kool begin jaren '90 voor denon heeft gemaakt bevatten tracks met zeer zachte audiosignalen. Je kunt daarmee heel makkelijk de goede van de minder goede DAC's scheiden. En over analoge weergave heb je natuurlijk gelijk: de grote spoelenrecorders doen het inderdaad veel beter dan de gewone plaat. En ik ken een paar cassettedecks... Beste Kermit, Haha, die Denon cd heb ik ook. Ook heel handig om al je aansluitingen (fase etc.) te checken. Op mijn werk gaat het testen helaas een stuk minder muzikaal. Een speciale cd met geijckte tonen, sinussen, blokgolven etc. Ik jaag bijv. 1 Khz. sinussen door de cd speler heen. Elke keer weer 3 dB. zachter. En dan puur op de scope kijken in hoeverre de sinus in takt blijft. Er is (Eric opletten hier! ) meetbaar veel verschil tussen verschillende cd spelers. Zowel in resolutie bij zachte signalen, als bij het reproduceren van blokgolven. Dan hebben we nog intermodulaite vervorming. Voer bijv. een 17 Khz. en 19 KHz. tegelijkertijd aan de speler. Harmonische die er niet horen te zijn worden spontaan opgewekt. De ene speler heeft daar meer last van, dan de andere. Groeten, Bas ja bas , ik heb opgelet , waar ik ook op lette is dat jij een scoop nodig had om het te kunnen horen . blijkbaar ben jij geen audiofiel . want die hoort het meteen , zonder scoop . Beste Eric, Ik ben ook geen audiofiel! Ik zeg niet dat ik het niet hoor, ik zeg alleen dat dit standaard metingen zijn die ik uitvoer. En daarmee wil ik dus aantonen, dat de verscillen wel degelijk te meten zijn!. Enkele dagen terug heb ik nog een grote vergelijkngstest gedaan tussen 6 DAC's die van mijn klanten bij me stonden. De verschillen waren wel enorm! dat vond zelfs mijn vriendin die ook langskwam, en helemaal niets met audio heeft. Dat zijn geen nuance verschillen. Dat waren verschillen van dag en nacht. Dit waren de: -PS Audio ultralink 2 -M-audio gemodificeerd -M-audio ongemodificeerd -Denon DA-500 -Benchmark DAC-1 gemodificeerd (nog onbekend in nl.) -Sony XA 50ES Als je iets ontwerpt, of modificeert (ik althans) ga ik in eerste instantie uit van meettechnische feiten. Daarna ga ik luisteren. Als me ergens iets niet bevalt, of ik denk dat het beter kan, gaat het apparaat weer terug naar de werkbank. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2003 Report Share Posted 12 december 2003 Met lage frequenties heeft een cd-speler de minste moeite, want die zijn het makkelijkst te samplen... Beste Henrie, Dat is niet helemaal waar. En ik zal onderaan in mijn bericht een voorbeeld in de praktijk nemen, waarbij een DAC serieus de mist in ging met het laag. We nemen even een multibitter als voorbeeld. Een lage toon van bijv. 30 Hz. heeft op de X-Y as een hele lange golf. tussen de eerste, en de tweede sample zit er een minimaal amplitude verschil. Bij een hoge toon met in hetzelfde tijdsbestek snel stijgende of dalende lijn, is het verschil tussen de eerste en de tweede sample veel groter. Maargoed terug naar de lage toon. Tussen de samples zit dus weinig verschil in amplitude omdat de golfvorm heel erg lang is. Is het nivo ook nog eens erg zacht, is er er al helemaal weinig amplitude tussen de verschillende sample's. Wat gebeurd er, de dac gaat afrondingsfouten maken. Hiervan heb ik een goed voorbeeld in de praktijk. Toen de Protools studio systemen nog allemaal 20 Bit/48KHz. waren heb ik weleens opgenomen in een studio. Met mijn bassgitaar direct het systeem in (via D.I.) gebeurde er wat merkwaardigs. Als ik heel erg zacht mijn lage B aansloeg, was het enige wat ik hoorde vervorming en ruis. Geen herkenbare toon. Hier gebeurde exact hetgeen wat ik boven heb uitgelegd. Echte 24 Bit's 96 Khz. systemen zullen hier geen last meer van hebben. De verhoogde bitrate maakt het mogelijk zelfs tussen hele kleine amplitude verschillen nog nauwkeurige metingen te maken. Groeten, Bas Ja daar heb je gelijk in. Had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Maar aan de andere kant heeft een cd-speler weer moeite met hoge tonen omdat ie daar te langzaam samplet (44.1kHz)... Dat met die verhoogde bitrate snap ik niet. Cd's zijn 16bit opgenomen, dus in mijn (simpele) optiek maakt het niet uit of je nou met meer dan 16bit samplet of niet. Of je moet er waardes bij verzinnen. En in diezelfde simpele optiek lever 2x zo snel samplen alleen maar steeds 2x dezelfde waarde op, omdat er simpelweg niet meer informatie op staat... Maar goed, ik ben niet zo'n digitaal-kenner. Heb niet voor niets energietechniek gekozen Ik zal het wel fout hebben, dus corrigeer me maar Beste Henrie, Ik bedoelde met 24 bits, 96 Khz. systemen geen ge-upsampelde 16 bit's opnames. Maar echte DVD-audio opnames. Met hoge frequentie's gaat het allemaal goed, mits we de audiobandbreedte maar op de helft houden van de sample frequentie. Echter zit hem daar ook een probleem, maar daar ligt de oorzaak weer ergens anders. Het huiskamer formaat is 16 bit's 44,1 Khz. De samplerate van 44.1 Khz. zorgt ervoor dat de audiobandbreedte (volgen Nuquist) niet hoger mag zijn dan 22,.5 Khz. Er moet dus gefilterd worden. Het probleem van deze filtering is, dat deze al begint in het hoorbare gebied, en daar ook zorgt voor fase verdraaingen. Bij een hoge Samplerate van bijv. 96 Khz. zorgt ervoor dat we pas bij 48 Khz. hoeven te filteren, wat dus wel volledige buiten het hoorbare audiogebied valt. Dat is misschien een reden waarom up-sampelen zin kan hebben. Je behaald er misschien geen verhoogde resolutie mee, maar je kunt met up-sampelen wel het LPF filter buiten het hoorbare gebied zetten. Groeten, Bas Ok, duidelijk Bas. Ik dacht dat je het over enkel cd's had, niet over DVD's. Daarbij is er idd duidelijk sprake van een hogere resolutie. Dat verhaal van Nuquist (was het niet Niquist, of was dat weer een ander?) kende ik idd. Zoveel kaas heb ik nog wel gegeten van digitale signaal processing (maar ook niet veel meer; heb het vak met een mager 6'je gehaald)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Met die vergelijking tussen elpees en cd's wordt geheel voorbijgegaan aan het feit dat een elpee opname aangepast wordt aan de gebreken van het medium. De zgn. 'losse natuurlijke' bas is een sterk uitgedunde versie van de werkelijkheid, die op de cd beter tot uiting komt. Dat dit 'lekker' zou klinken kan best, maar het is wel nep Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Het losser klinken van de LP is volgens mij niet te wijten aan het rekening houden met de gebreken van een platenspeler, maar eerder aan het feit dat er wel de nagenoeg volledige info op een plaat staat. Hetzelfde zegt een dealer waar ik weleens kom ook: "De LP heeft een grotere bandbreedte als CD" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Het losser klinken van de LP is volgens mij niet te wijten aan het rekening houden met de gebreken van een platenspeler, maar eerder aan het feit dat er wel de nagenoeg volledige info op een plaat staat. Hetzelfde zegt een dealer waar ik weleens kom ook: "De LP heeft een grotere bandbreedte als CD" Nog groter? Nou lekker nuttig dan. Tussen de 20 en 20.000Hz hoort toch niemand alle frequenties nog, laat staan daar buiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts