Jitze Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Nog groter? Nou lekker nuttig dan. Tussen de 20 en 20.000Hz hoort toch niemand alle frequenties nog, laat staan daar buiten... Henrie, Deze zaterdag was ik weer eens bij Rinsma. Ik heb er een Rega P9 opgehaald die daar al tijden stond. Volgende week breng ik hem (of mijn P25) weer terug. Ik nodig je van harte uit met mij mee te gaan. Ik weet dat jij al een draaitafelsessie met een heel erg dure draaitafel achter de rug hebt, toch denk ik dat dit voor jouw een nuttig en leuk bezoekje kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Leert ons dat meer dan onze oren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Leert ons dat meer dan onze oren? Het geeft in ieder geval inzicht waar je naar luistert en wat je zo enorm waardeert in de weergave van platen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Nog groter? Nou lekker nuttig dan. Tussen de 20 en 20.000Hz hoort toch niemand alle frequenties nog, laat staan daar buiten... Henrie, Deze zaterdag was ik weer eens bij Rinsma. Ik heb er een Rega P9 opgehaald die daar al tijden stond. Volgende week breng ik hem (of mijn P25) weer terug. Ik nodig je van harte uit met mij mee te gaan. Ik weet dat jij al een draaitafelsessie met een heel erg dure draaitafel achter de rug hebt, toch denk ik dat dit voor jouw een nuttig en leuk bezoekje kan zijn. Bedankt voor het aanbod, Puur, maar heb volgende week geen tijd. Die post die je van mij had gequote had overigens puur met de beperkingen van ons gehoor te maken: onder de 20Hz hoort niemand iets (voelen wel) en boven de 20kHz ook niet. Ik hoor zelf al nauwelijks meer boven de 15,5kHz. Om nog maar te zwijgen over wat de meeste speakers kunnen (de mijne halen zo'n 35Hz in mijn kamer, daaronder beginnen ze hoorbaar af te vallen). Dus zou ik niet weten wat er nuttig is aan een grotere bandbreedte dan dat van een cd... Overigens heb ik niks tegen draaitafels hoor. Misschien dat dat zo is overgekomen, maar als dat zo is, dan was dat niet de bedoeling. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen het idee hebben dat je alleen met een draaitafel enorm kan genieten en dat het met cd's maar behelpen is. Dat is natuurlijk ook zo, want er gaat niets boven een live-concert, maar lp's hebben ook beperkingen. En naar mijn mening meer dan cd's. Daarmee doel ik niet op de klank, maar op de gebruiksvriendelijkheid van cd's en cd-spelers tegenover lp's en platenspelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Ja graag Kermit. Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Hiervan heb ik wel het vervolg uit juni 1990, zou zeer graag ook het eerste deel lezen.......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Mooi toch, hoe meer winst je met een betere clock kunt behalen, hoe beter Intussen weet Bas al wat meer over de mogelijke verbeteringen die speciaal voor de NS gelden, maar momenteel ben ik afgeleid door de aanstaande verhuizing, hier komt veel bij kijken, ook financieel. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 Geweldig, je begint ergens over, er wordt gereageerd en je ontwijkt gewoon alles, je moet de politiek in, of recensies gaan schrijven voor commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 december 2003 Report Share Posted 13 december 2003 tsja , ik heb een aantal orgel elpees (dat meen je niet ) en als ik die op mijn akai centrifuse draai , moet ik eerlijk bekennen dat het laag er errug mooi uitkomt . ondanks dat de elpees oud en versleten zijn . hoe het komt ?? geen idee . tinteresseert me ook niet . ik kies voor cd , want die krassen en die stofjes word je gek van . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Beste, Graag wil ook even reageren. Ik draai zelf bijna alleen maar cd's. Maar het mooiste laag blijf ik persoonlijke van anloge bronnen vinden. De grote studio spoelenrecorders als voorbeeld. Ik kwam vroeger bij twee studio's die deze analoge multitracks nog gebruikte. De mastertape klonk waanzinnig. Wanneer de conversie naar digitaal plaatsvond was er toch een stuk van de drive, douw rust en dynamiek weg. Ik wil zelfs zo ver gaan, dat ik de allerbeste Nakamichi tapedecks met de beste bandjes beter vond klinken dan veel cd spelers. Terecht geeft Jitze aan, dat het veranderen van de clock veel goeds doet. Met trots mag ik mededelen dat ik de Guido Tent clocken in mijn pakket neem, en daar veel mee ga doen. Maargoed verder over de digitale beperkingen. Ik vond het DAT formaat met zijn 48 Khz. sample rate ook altijd al beter klinken dan de cd's. SACD is een ander verhaal. Andre's en Frank Derks hun haat tegen dit formaat ten spijt!. SACD klinkt naar mijn inziens (h)eerlijk analoog. Het laag rules van SACD, evenals de rust en de natuurgetrouwheid. We moeten gewoon van de verotte 16 bit's 44.1 KHz. formaat af. Ze kunnen digitaal nu al veel beter! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Waar moet je nou precies op letten by de aankoop van een kwalitatief goede cd speler? Het valt my op dat het aantal bits by D/A converter nogal varieert. wat voor invloed heeft dit op het geluid? alvast bedankt Hear ging het over...... En wat krijgen we weer.... gejanee over platenspelers en CD-spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Lees de artikelen van Jan Kool eens over 'Emotie in beeld', wat gaat over plaatweergave. Liefhebbers wil ik wel een scan sturen. Dit artikel had ik inderdaad reeds, geschreven in een tijd dat het met de acceptatie van de CD nog niet zo heel erg goed ging, inmiddels heeft de muziekindustrie ook al toegegeven dat er aan het medium CD meer problemen kleven dan ze - ook Jan Kool - ons hebben voorgespiegeld. Dit verhaal kun je inmiddels als volledig achterhaald beschouwen, een aantal van de testsporen heb ik inmiddels al heel wat beter op een scoop zien verschijnen, er zijn al heel wat betere armen/elementen dan in 1990. Nog even en we zien een dergelijk verhaal over de tekortkomingen van de CD........... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Ja, dat op elkaar stapelen van meerdere cd spelers zou inderdaad ideaal zyn! maar dat wordt op de 2e hands markt,( ja sory,kan helaas ook geen bentley betalen ha ha)tog best moelikijk om dan meerdere spelers by elkaar te krygen. ik zat zelf te denken aan een speler van cyrus dad3. heeft iemand ervaring of sugesties omtrend deze speler? Om het topic weer even terug te halen, met deze reactie houdt het gewoon even op, wil je voor jezelf iets te weten komen over verschillende cd spelers, zul je zeker de moeite moeten nemen vergelijkingen te doen. Anders koop je de eerste de beste die in je budget past en wel aardig klinkt.................. Vragen naar specifieke spelers levert hooguit wat reacties op van bezitters van zulk een apparaat en een enkeling die het maar niets vindt. Toch ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 december 2003 Report Share Posted 14 december 2003 Kijk Jitze, daar heb ik dus geen fluit aan. Allemaal suggestieve opmerkingen en geen enkele onderbouwing. Kool had de beschikking over het mooiste wat er toen van Ortofon beschikbaar was en niet alleen op het marktsegment. Hij laat dat allemaal met heel duidelijke foto's en nauwkeurig gespecificeerd zien. De top armen van toen worden volgens mij ook nu nog als toparmen beschouwd. Dus dat achterhaalde zie ik echt niet. Wellicht dat de elementen in de top nog wat beter geworden zijn, maar dat weet ik niet. Voor mij staat het verhaal van Kool nog steeds recht overeind tot iemand mij aan de hand van meetgegevens zoals Kool ze in zijn artikelen heeft laten zien van het tegendeel kan overtuigen. Vanochtend toevallig op TV iets aardigs gezien: bij een of andere commerciele zender lieten ze t.b.v. zo'n belspelletje een foto zien die in grove gkleurde vierkanten blokjes verdeeld was. Er was werkelijk niets uit te halen. Tot de presentatrice zei dat je er met samengeknepen ogen naar moest kijken. En verdomd, je zag zou het gezicht van Linda de Mol verschijnen. Conclusie: met samengeknepen kijk je scherper. Ik heb het zelf gezien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 december 2003 Report Share Posted 15 december 2003 Zoals hij in zijn artikel al aangeeft, heeft hij niet het mooiste gebruikt, maar een element van toen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts