Jump to content

Tiger in your amp

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Deze tweak komt van TNT

Ik heb een HK690 en vraag me af of ik hier ook een tijger in kan zetten.

Wie heeft er ervaring????

Groeten,

Hans

Beste Hans,

Elke amp heeft stel potmeters, dus in elke amp zijn ze te vervangen.

Wanneer er dus lowcost open stelpotjes inzitten, loont het zeker de moeite die te vervangen. De open lowcost potjes zijn slecht, verlopen snel, en worden intern vies, waardoor ze nog slechter worden. Niet iedereen heeft het in de gaten, maar bij heel veel amps is de rustroom al lang niet meer naar fabriekspec's.

Wij vervangen dus ook heel vaak de stelpotjes voor goede gesloten types. Het mooist is om er meteen exemplaren in te zetten met stapjes!

Het verdere deel van TNT, betreft het opvoeren van de rustroom, daar wil ik wel een paar waarschuwingen over geven.

Het zal je niet verbazen als ik je zeg dat een groot deel van de audiofiele amps die bij mij ter reparatie staan/stonden defect zijn doordat de eigenaar zelf aan de rustroom ging klooien.

Zonder ervaring en kennis van zaken, schiet je zo uit met de meetpennen, en klapt de hele eindtrap eruit.

Ook heeft het opvoeren van de rustroom zeer zeker grensen.

Bedenk je wel dat een klasse A/B amp niet is ontworpen op hogere temperaturen, en dat het ontwerp (en de voeding) ook niet altijd ontworpen is om continu grote stromen te leveren, wat dus gaat gebeuren als je de rustroom (te) ver opvoerd.

Voorzichtigheid, en kennis van zaken en het ontwerp zijn een vereiste.

Groeten,

Bas

Het zal je niet verbazen als ik je zeg dat een groot deel van de audiofiele amps die bij mij ter reparatie staan/stonden defect zijn doordat de eigenaar zelf aan de rustroom ging klooien.

Om daar aan toe te voegen:

Het verhogen van de ruststroom in AB versterkers kan de vervorming doen toenemen. Er is een optimale instelling waar de cross-oververvorming het minst is. Zonder goede distortionanaliser (spectrumanaliser) kun je beter niet van de aanbevolen fabrieksinstelling afwijken. Afijn, op het gehoor hoor je het ook al snel.

;)

Groeten,

Bas

Waar dan....????

:rolleyes::rolleyes::rolleyes: In mijn versterker(s) zit niks...... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Beste Hans,

Kan me niet voorstellen. De Array's moeten toch ergens een rustroom isntelling hebben. Het kan zijn dat de ontwerpers voor een vaste instelling hebben gekozen middels vaste weerstanden. Maar het lijkt me erg onwaarschijnelijk.

Bij brugschakelingen lijkt het me ook ondenkbaar dat de DC offset niet af te regelen is. Of array vertrouwd alles toe op de Dc servo, dat kan ook.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Waar dan....????

:rolleyes::rolleyes::rolleyes: In mijn versterker(s) zit niks...... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Beste Hans,

Kan me niet voorstellen. De Array's moeten toch ergens een rustroom isntelling hebben. Het kan zijn dat de ontwerpers voor een vaste instelling hebben gekozen middels vaste weerstanden. Maar het lijkt me erg onwaarschijnelijk.

Bij brugschakelingen lijkt het me ook ondenkbaar dat de DC offset niet af te regelen is. Of array vertrouwd alles toe op de Dc servo, dat kan ook.

Groeten,

Bas

Toch maar even geinformeerd, er zitten er wel in, 2 stuks, n.l. 20 turn Burns gesloten potmeters (metaalfilm op keramiek).

Bas, je had weer gelijk, maar zo'n gesloten ding zie ik niet aan als potmeter.

Mannen,

Bedankt voor de info.

Ik was niet van plan om deze tweak zelf uit te voeren.

Ik was alleen benieuwd om te vernemen wat jullie hiervan denken.

De meeste tweaks die binnen mijn vermogen liggen heb ik al uitgevoerd.

De HK680 staat uitvoerig besproken op TNT.

De HK690 is " hoop ik " nog beter.

Natuurlijk geen high end maar voor 300 tot 350 Euro een leuke versterker, waar nog iets aan te verbeteren valt.

Sommigen vinden hem transistorachtig klinken.

Voor mij was het een reusachtige vooruitgang t.o.v. de Luxman L 1 uit 1975???

Dat transistorachtige kan er misschien uitgehaald worden door tijgers te plaatsen door een deskundige en misschien nog iets aan de bufferelcos en sommige condensatoren doen.

Eerst maar de CD weer werkend krijgen. woensdag 18-12.

Blij dat het geen high end speler is.

Er bestaan meer tweaks dan je in een leven kunt uitvoeren.

Daarom zou het beter zijn om 2 maal te leven.

Zeker voor leken valt er een hoop af.

Helaas ik moet keuzes maken o.a. op grond van diverse adviezen.

Groeten ,

Hans