Jump to content

Goed nieuws,

The Koosjer connection
 Share

Recommended Posts

Nu weet iedereen wel dat ik niet echt een liefhebber ben van deze richting,

en ik bezit dan ook maar zo'n 10 cd's klassiek;

Maar ik ben juist klaar met het bekijken van een wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van muziek op de mens in het algemeen,en bij baby's in het bijzonder.

De uitkomst was ronduit verbluffend te noemen,en doet toch wel een ander boekje open over klassieke muziek zeg ! :o

Als ik het niet gezien zou hebben zou ik er mijn twijfels over hebben,maar dit was niet te weerleggen,zelfs niet door de grootste twijfelaars in het onderzoek.

Dat muziek op ons volwassenen een invloed heeft weten we al,en afhankelijk van de stemming kiezen we vaak de muziek.

Maar baby's hebben dat gewoon niet..........

Het onderzoek liet zien hoe sterk klassieke muziek het ruimtelijk vermogen van baby's en peuters positief beinvloed,en zij zich beter in die ruimte ontplooien.

Dit onderzoek liet geen ruimte over voor gis-werk,want alle baby's en peuters waren uitvoerig,en met verschillende testen bekeken.

Scans wezen vervolgens uit dat er een grote aktiviteiten gemeten werd in de hersenen tijdens de verschillende testen.

Verbluffend was ook te zien dat deze groep ook 1 jaar na de geboorte hun eigen muziek konden herkennen waar ze tijdens de zwangerschap aan bloot gesteld waren,en die ze vervolgens een heel jaar lang niet meer gehoord hadden.

Er zijn nog talrijke andere voorbeelden te noemen,maar ik denk dat het punt wel over gekomen is :rolleyes:

Zet deze gegevens maar eens naast de uitkomsten van de onderzoeken naar andere muziek-stijlen.

Ik persoonlijk vondt het zeer de moeite waard om dit te zien,en het heeft mij een andere invalshoek gegeven op het onderwerp " Klassieke " muziek.

In het licht der wereld- gebeurtenissen niks schokkends natuurlijk,maar mooi om te weten dacht ik zo ;)

--Hans.

Zet deze gegevens maar eens naast de uitkomsten van de onderzoeken naar andere muziek-stijlen.

Was dat binnen het zelfde onderzoek?

Ik ken een kind van 1

beste hans ,

het klopt helemaal .

ik ben in het rijke bezit van twee dochters .

3 en 4 jaar oud .

sinds jaar en dag schalt hier de klassieke muziek door de kamer .

- pas had ik een stukje peer gynt opstaan , aases dood heette dat .

dit gaat over de dood van zijn moeder .

mijn oudte dochter en ik zaten er samen naar te luisteren .

opeens zei ze :"die meneer is heel verdrietig h

Ik denk dat de huidige 'babyboomers' (daar ben ik er een van :D ) veelal met klassieke muziek zijn opgegroeid, omdat dit destijds (60-er jaren)nog gangbaar was op radio en tv.

Dat gegeven van ruimtelijk inzicht klopt, een betere ontwikkeling van de kinderen wordt ook gestimuleerd door klassieke muziek.

Vreemd genoeg had ik op zich niets met klassieke muziek in mijn jeugd, ik nam vooral pop en de opkomende synthesizermuziek op met m'n mono radiocassette-recorder en later met betere spullen.

Inmiddels heb ik een aardige verzameling met (populaire) klassieke muziek.

Voor de ontspanning, want er echt voor gaan zitten kan ik niet :(

Bij luistersessies baal ik meestal (niet hardop) een beetje als de klassieke muziek overheerst, er is nog zoveel ander moois waarmee je m.i. veel beter een set kunt beoordelen terwijl je er meer plezier bij hebt, maar da's iets persoonlijks natuurlijk.

Andr

Veel plezier Dick B)

Ik doelde eigenlijk meer op de 'herhalingsfactor', bepaalde klassieke opnames komen steeds maar weer voorbij, terwijl er een enorme berg klassieke muziek voor handen is.

Dat klassieke muziek eigenlijk niet bedoeld is voor dit soort luistersessies ben ik met je eens, met een bepaalde stemming op een aantal dagen in het jaar zal ik ook niet schromen om een stukje klassiek te draaien ;)

Maar we drijven aardig af van het onderwerp :ph34r:

Andr