Jump to content

CD qualiteit

Jason
 Share

Recommended Posts

Na het upgraden van myn instalatie(van n simpel Harman/Kardon set& B&W) naar Audio lab pre/end en Final electrostaten,kom ik tot de conclusie dat ik van de zeg 100 cd's er maar 5! echt goed klinken!

aangezien er aan de buitenkant van de cd altyd weinig te zien is vraag ik me af, hoe weet je of de cd van hoge qauliteit is?

Luisteren in een cd-shop is niet altyd een optie en de aparatuur (lees headphones en player) is soms ook bedroevend slecht in dit soort winkels.

is er een manier om deze cd,s weer op te boosten tot goed geluid? door tussenkomst van een DAC?

alle info is welkom!

Thanks. jason

Volgens mij moet je gewoon geluk hebben dat de betreffende artiest en/of producer z'n best heeft gedaan op de geluidskwaliteit. Maar je luistert toch om de muziek, niet om de mooie klank, toch? Is wel mooi meegenomen als het mooi klinkt, maar is niet echt noodzakelijk lijkt me...

Over de platenzaken:

Ik weet niet hoe het bij zaken als Free Record Shop of Van Leest o.i.d. geregeld is, maar bij de Plato in Enschede staat toch heel acceptabele apparatuur: Marantz cd-spelers (niet de nieuwste en/of duurste; CD-67, CD5000, dat soort spul), Sennheiser hoofdtelefoons en in de winkel zelf BNS-speakers. De meeste mensen die er muziek kopen hebben iets minders in huis denk ik...

is er een manier om deze cd,s weer op te boosten tot goed geluid? door tussenkomst van een DAC ?

Tja, 't is wel jammer wanneer je favoriete muziek opeens beroerd blijkt te klinken.

Da's het nadeel van een goede HiFi-set. Het laat genadeloos horen hoe een CD is opgenomen.

Nu moet ik zeggen dat 5 van de 100 CD's wel een erg trieste score is :unsure:

(zou 't voor mij persoonlijk willen indelen in 30% matig/70% goed)

Maar je kunt nog zo'n dure CD-speler, en/of DAC aanschaffen, als een CD matig is opgenomen, is daar nix aan te doen.

Uiteraard zijn er de bekende platenlabels waarbij wel erg gelet word op de geluidskwaliteit (zoals GRP, DMP, EMC, etc,etc) maarja... de muziek moet dan wel net je smaak zijn. (meestal van dat audiofiele, steriele behang gepingel)

termen als DDD of AAD zegt helaas ook niet altijd alles over de kwaliteit van een opname.

Kortom, 't is een kwestie van geluk hebben. Aan de buitenkant is 't niet te zien.

Als er echter van de zeg 100CD's slechts 5 CD's goed klinken, ga ik toch twijfelen of 't niet aan je set ligt...

Groeten,

Alco

Na het upgraden van myn instalatie(van n simpel Harman/Kardon set& B&W) naar Audio lab pre/end en Final electrostaten,kom ik tot de conclusie dat ik van de zeg 100 cd's er maar 5! echt goed klinken!

Sorry Jason, maar ik zou dit een downgrade noemen :o

Het gaat er toch om, om de muziek (in z'n algemeenheid) beter te laten klinken als voorheen :confused: Als dat (in z'n algemeenheid) niet lukt, dan heb je m.i. niet datgene gerealiseerd wat (hoop ik) de bedoeling was... :(

Tja, daar is ie weer..... de bekende discussie.

stelling 1:

De installatie laat meer horen dus slechtere opnamen vallen meer op.

stelling 2:

Als je muziek slechter klinkt op 'n installatie is deze installatie altijd slechter.

Ik denk niet dat hier uit te komen is.

:rolleyes:

stelling 1:

Lijkt me zondermeer een feit.

stelling 2:

Als je muziek slechter klinkt op 'n installatie is deze installatie altijd slechter.

Nou nee dat niet, alleen wanneer vrijwel alle CD's op dezelfde manier slechter klinken.

(dus OF allemaal teveel/teweinig laag/hoog, etc.)

Groeten,

Alco

Sorry Jason, maar ik zou dit een downgrade noemen :o

Het gaat er toch om, om de muziek (in z'n algemeenheid) beter te laten klinken als voorheen :confused: Als dat (in z'n algemeenheid) niet lukt, dan heb je m.i. niet datgene gerealiseerd wat (hoop ik) de bedoeling was... :(

Tja, daar is ie weer..... de bekende discussie.

stelling 1:

stelling 2:

Ik denk niet dat hier uit te komen is.

:rolleyes:

Nou Hans, wanneer slechts 5% van m'n verzameling beter klinkt :rolleyes:

Stelling 1 is m.i. een inkoppertje en is m.i. dus geen stelling, maar een feit.

Stelling 2 is een

Ik wilde alleen maar ff zeggen tegen de mensen die continu zeggen: "het gaat toch zeker niet om de geluidskwaliteit maar om de muziek?!"

Dat ik het daar absoluut niet mee eens ben. De kwaliteit is een onderdeel van de kunst. Als je een foto hebt met een mooie afbeelding maar die beroerd is van kwaliteit dan doet dat toch heel erg af aan de foto?

Game.

],14 Dec 2003, 22:51:13] Ik wilde alleen maar ff zeggen tegen de mensen die continu zeggen: "het gaat toch zeker niet om de geluidskwaliteit maar om de muziek?!"

Dat ik het daar absoluut niet mee eens ben. De kwaliteit is een onderdeel van de kunst. Als je een foto hebt met een mooie afbeelding maar die beroerd is van kwaliteit dan doet dat toch heel erg af aan de foto?

Game.

Een verkleurde foto van 'vroegah' kan voor jou toch best heel mooi zijn. Ookal is de compositie misschien niet mooi en de kleuren niet meer...

Ik zou willen zeggen: als je je gaat ergeren aan de kwaliteit van een gemiddelde cd, dan ben je niet meer met muziek bezig. Wat niet wil zeggen dat een goede kwaliteit niet mooi meegenomen is...

Beste Jason,

Als ik na de aanschaf van nieuwe componenten tot de slotsom zou komen dat 95% van mijn cd's niet goed klinkt staan er twee wegen open:

- de nieuw aangeschafte apparaten grondig na (laten) kijken;

- als alles in orde wordt bevonden mezelf grondg laten nakijken.

De enige manier om verzekerd te zijn van kwaliteit bij de aankoop van cd's is soms het label. Ik weet op voorhand dat een cd van bij voorbeeld Hyperion een kwalitatief goede cd is, en dat betreft dan de opname, het uiterlijk van de cd en het informatieboekje. De eerste series klassiek bij Kruidvat en V&D ontbeerden alle drie deze criteria.

Er is in jouw geval wel een manier om de cd's "op te boosten". Namelijk zo snel mogelijk je oude spulletjes weer neerzetten. Beter oude spullen met goed geluid, dan nieuwe ....etc.

Met groet,

],14 Dec 2003, 22:51:13] Ik wilde alleen maar ff zeggen tegen de mensen die continu zeggen: "het gaat toch zeker niet om de geluidskwaliteit maar om de muziek?!"

Game.

Een verkleurde foto van 'vroegah' kan voor jou toch best heel mooi zijn. Ookal is de compositie misschien niet mooi en de kleuren niet meer...

Ik zou willen zeggen: als je je gaat ergeren aan de kwaliteit van een gemiddelde cd, dan ben je niet meer met muziek bezig. Wat niet wil zeggen dat een goede kwaliteit niet mooi meegenomen is...

sorry henrie. Maar wat ik zeg: de geluidskwaliteit maakt ook deels de muziek. Het is een onderdeel van de kunst.

Game

Ja ik vrees dat deze discusie weer uit de hand gaat lopen ha ha ha.

Personelijk vindt ik de geluidskwaliteit heel belangryk!

ja en of het dan een downgrade is dat 95% niet meer klinkt....

vind ik zelf van niet ,ik gebruik mn "oude setje nog steeds met plezier!" dus de colectie hoeft nog niet de vuilnis bak in ha ha.

die 5 procent klinkt wel zooooooveel mooier! en dat is de realiteit. en heb er absoluut geen spyt van.

wat ik wil zeggen is dat je overal voor een cd ongeveer het zelfde neer moet leggen,en of die dan goed of ruk klinkt vind ik tog belangryk!(anders is het zonde van het geld) en zou het voor de fabrikant nou zo veel uitmaken om een goede kwaliteit te maken? dat durf ik niet te zeggen......

:D Vergelyking: een vrouw is een vrouw,maar daar heb je tog ook mooie en minder mooie in? dus zeg zelf maar waar je het liefste naar kykt! ha ha ha

bedankt voor jullie reacties!

grt jason

Hai Jason,

Ik denk dat ik een hele goede (transparante) set heb, maar zou zeker niet durven zeggen dat al de CD's/LP's die ik in bezit heb slecht klinken. Nu ben ik niet zo op moderne pop muziek want dat vind ik al snel te glad van opname en geluid. Wat voor een muziek draai je zoal ? Misschien val je wel op muziek met slechte opnamen.

Een goede hifi installatie is een vreemd ding als ik de hele dag weg ben geweest is kennelijk alles te koud en klinkt het van geen kanten. Misschien ook eens in die richting kijken.

Groet,

hou van alles, van rustige pomuziek( alice inchains live! deze cd klinkt echt super) paul weller,u2 tot trance /house metal maiden/metallica/slayer enz zeeeer breed dus!

by my is t ook zo dat het na een uurtje al een stuk beter klinkt!

Tja,lullig is dat als je cd's ineens anders klinken op een andere set.

Maar daar is nu eenmaal niet aan te ontkomen met de collectie die je reeds hebt.

Beter was geweest,achteraf gelul natuurlijk,dat je cd's mee neemt naar de luister-sessies.

Ook dat is niet helemaal 100% natuurlijk,maar geeft je wel een betere kijk dan de verassing waar je nu voor bent komen te staan. :(;)

Hoe kan je dat een weinig voor zijn de volgende keer?

Moeilijk te beantwoorden want daar zijn een boel factoren voor verantwoordelijk:

Vaak helpt de naam van de producer je om te bepalen hoe een opname uit de bus komt.

Vaak ook een studio,en natuurlijk een combinatie ervan.

Of je kunt jezelf,al luisterend in de winkel,voorstellen hoe het zal klinken op je set,dat werkt bij mij altijd prima!

Verder veel lezen in de recentie's,vaak hier langst komen,vaak en veel luisteren in div. winkels.

Zo kan je een globaal beeld vormen over de kwaliteit van een recording.

Verder lees je hier reeds de labels die garant staan voor top-opnames,al moet het natuurlijk wel je smaak zijn inderdaad.

Al met al is de zoek-tocht een leuk en spannend onderdeel van de hobby om met het mooiste der mooiste thuis te kunnen komen.

Veel geluk en plezier ermee.

--Hans.

Ik vind het helemaal niet storend om te merken dat de cds, die ik jaren lang als goed bestempeld had, ineens slecht lijken te zijn.

Als de detailering van de set toeneemt dan komen er meer fouten van de produktie naar boven.

Leuk toch, das net alsof het live is.

Een leuk voorbeeld is Sam Brown "stop" vond ik altijd een leuke en mooie cd. Maar nu hoor ik die goser gewoon de knopen verdraaien.

De synthezisers van alle bandjes zijn zo low res en de sampels vervormt. Dat hoorde ik eerst ook niet. Tegenwoordig moet een band distortion toevoegen voor de zelfde sound.

Tja 400 platen met de zelfde kwaliteit als "amused to death" zou leuk zijn.

Maar de sound van "velvet underground & Nico" mag hier gerust tegenover staan.

De muziekale kwaliteit heeft niets met resolutie of detailering van doen.

Het kan alleen een meerwaarde vormen.

Groeten Simon