Jump to content

waar of niet waar

telefunken
 Share

Recommended Posts

Beste,

Of je het hoort of niet valt over te discuseren. Technisch gezien is een onafgesloten S/Pdif ingang een "open" ingang. Die pikt dus storingen etc. op.

Bij gitaar versterkers, wordt standaard de ingang altijd korgesloten wanneer een plug eruit wordt getrokken.

Signaal ruis verhoudingen van apparaten worden ook altijd gemeten met kortgesloten ingang.

Het is makkelijk zelf te maken, kost een drol. Dus baad het niet dan schaadt het niet... :D

Groeten,

Bas

euh, we hadden het over uitgang, niet ingang :o

hihih. oeps, zat er met mijn hoofd niet meer bij :D

Maar open uitgangen kunnen net zo goed storingen oppikken. De massa van de S/Pdif input komt toch ergens weer samen met de overige massa's. Het refereerd immers allemaal aan elkaar.

Door de uitgang kort te sluiten met een weerstand van 75 Ohm maak je de uitgang gesloten, waardoor deze nauwelijks meer als antenne zou kunnen werken.

Groeten,

Bas

http://www.audiotweaks.com/tweaks/tweak_162.htm

Dit gaat ongeveer over hetzelfde :

Heb ik even pech met al die ingangen.

Construction

Buy some cheap (the cheapest, the better) RCA plugs (male) as you need. Now open it and solder the hot with the ground i.e. short permanently the plug.

Setup

Plug these shorted plugs in every UNUSED INPUT of your preamp (pay attention: not in the phono loading plugs).

Use

On EVERY preamplifier.

Performance

Well audible less noise in every used input. You will hear more an more focused details.

Other

Strange (no, not so strange: unused inputs, when left open, act like antennas.... need i say more?), but true.

Groeten,

Hans

een beetje vreemd is wel dat als iets goed gesoldeerd is dat het er zomaar spontaan afvalt.(mijn ervaring is als ik iets vast gesoldeerd heb dat ik het toch wel tig keer heen en weer moet bewegen wil het eindelijk afbreken)

Beste Telefunken

Mijn soldeerkunsten zijn in de loop der jaren behoorlijk verbeterd. ;):lol:

• 2 weeks later...

Inmiddels heb ik al mijn ongebruikte in en uitgangen afgesloten met een weerstand van 68 ohm.

75 was niet voorhanden . Kan niet veel uitmaken.

Wat deze maatregel doet is niet overduidelijk merkbaar.

Ik ben van mening dat je alles uit moet sluiten.

Zeker als dit tegen betrekkelijk lage kosten kan gebeuren.

Hans

Inmiddels heb ik al mijn ongebruikte in en uitgangen afgesloten met een weerstand van 68 ohm.

75 was niet voorhanden . Kan niet veel uitmaken.

Wat deze maatregel doet is niet overduidelijk merkbaar.

Ik ben van mening dat je alles uit moet sluiten.

Zeker als dit tegen betrekkelijk lage kosten kan gebeuren.

Hans

Die 68 ohm maakt wel wat uit. De uitgang dient 75 Ohm te "zien", anders is ie nog niet goed afgesloten. Nou zit 75 ohm niet in de E12 reeks, maar 150 ohm wel. 2 parallel geeft wel die gezochte 75 ohm. Misschien een idee ;)

...75 was niet voorhanden ...
...Nou zit 75 ohm niet in de E12 reeks,...

75 Ohm weerstanden zijn gewoon te koop, bijvoorbeeld bij Conrad (42 06 03-44).

Zeker waar, en ook DIL verkoopt deze waarde in verschillende uitvoeringen. Maar er zijn nog steeds complete volksstammen (electronicaboeren) die vasthouden aan de uit de tijd zijnde E12 reeks, waar dus de 75 ohm weerstanden niet bij horen :o<_<

Waarom is het verschil tussen 75 en 68 Ohm zo kritisch.

Het verschil is kleiner dan 10 %.

Ik meen dat de tolerantie op normale weerstanden ook 10 % is.

Ik ben gek genoeg om alles opnieuw te solderen.

Maar dan in een keer goed.

Welke soort weerstand met welke tolerantie kan ik het beste gebruiken.

De kosten moeten uiteraard ook redelijk blijven.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

Laat die weerstandjes maar lekker zitten, zeker op de ingangen. Die 75 ohm is alleen kritisch bij de uitgangen en dan ook nog aan het eind van een coaxkabel van 75 ohm. Een misaanpassing geeft dan reflecties op de kabel (== verstoring van het signal). Maar omdat je er helemaal geen kabel aan hebt zitten en waar ook nog eens geen signaal doorgaat .... ;)

Denk dat de plugjes op de analoge ingangen nog het meest zoden aan de dijk zetten, als ze dat al doen. Hangt ook een beetje van de ingangskeuze elektronica af. In mijn VV zitten T- schakelaars (met relais) en die doen automatisch al wat zo'n plugje ook doet.

Overigens als je 75 ohm wilt kun je het beste vragen naar 1% metaalfilm 1/4 watt. Ben nog geen elektronicaboer tegengekomen die dat niet had of niet kon bestellen. En anders gewoon een zak bij Conrad bestellen, de kosten zijn het niet. Maar denk niet dat het de moeite waard is.

;)

...Denk dat de plugjes op de analoge ingangen nog het meest zoden aan de dijk zetten, als ze dat al doen. Hangt ook een beetje van de ingangskeuze elektronica af. In mijn VV zitten T- schakelaars (met relais) en die doen automatisch al wat zo'n plugje ook doet.

Niet gebruikte analoge ingangen kun je dan toch kortsluiten met de aarde? Met analoge uitgangen kun je dit dacht ik beter niet doen.