Jump to content

Techneuten vraag

Guest KeesW
 Share

Recommended Posts

Daar de sinterklaas cadeau's dit jaar erg tegengevallen zijn, heb ik besloten mijzelf te tracteren op een Revox SP99MKIII. Na thuiskomst bleek dit apparaaat echter alleen over gebalanceerde in- en outputs te beschikken. Nu heeft mijn preamp wel gebalanceerde inputs (voor weergave) maar geen gebalanceerde record out-uitgang (voor opnames). Is er een mogelijkheid om de single ended record-out uitgang van mijn preamp toch op de gebalanceerde inputs van de Revox aan te sluiten.

Beste kees,

Dit is zeker mogelijk, en wel op verschillende manieren

-De makkelijkste manier, echter speel je dan in feite pseudo gebalanceerd, maar het werkt altijd perfect.

Aan de XLR kant soldeer je de positieve aders aan pootje 2, de massa aan pootje 1. Tussen pootje 1 en 3 leg je een draadbrugje.

Dus:

1: Massa

2: Positief

3: sluit kort met pootje 1

-Wil je het onderste uit de kan, kun je een ongebalanceerd signaal echt gebalanceerd maken middels een line trafo. De meest betaalbare vind je bij www.amplimo.nl

-Ook met opamps kun je een signaal echt gebalanceerd maken. Wil je hier schema's van, dan kan ik je die toemailen.

Echter voldoet mijn eerste optie prima, en het werkt gewoon.

Groeten,

Bas

Beste Kees,

Idealiter is het mooist natuurlijk echt gebalanceerd. Echter om een signaal true balanced te maken, ben je ook weer afhankelijk van de gebruikte line trafo, of opamps. Zijn dus weer extra variabelen.

Ik zou het dus op de eerste optie houden, zonder opamps en trafo.

Het mooist is om wel een echte gebalanceerde kabel te pakken.

Aan de XLR kant soldeer je deze zoals gebruikelijk.

1:massa

2:positief (rood bijv.)

3: negatief (wit of zwart etc.)

Aan de cinsc kant soldeer je de negatief en massa beide aan de massa van de RCA plug.

Dus:

RCA: XLR:

signaal: <---------------------------- >2

Massa : <----------------------------->3

<----------------------------->1

Groeten,

Bas

• 3 weeks later...
Idealiter is het mooist natuurlijk echt gebalanceerd. Echter om een signaal true balanced te maken, ben je ook weer afhankelijk van de gebruikte line trafo, of opamps.

Hopelijk zie je zelf ook dat jouw " True balanced " in deze pure nep is ?

Te gebruiken als noodgreep bij bijv te lange interlinks, ofzo............

Echt gebalanceerd vereist, apparatuur welk ook echt gebalanceerd is opgebouwd en vrij zeldzaam........................................

toch ? :(

Idealiter is het mooist natuurlijk echt gebalanceerd. Echter om een signaal true balanced te maken, ben je ook weer afhankelijk van de gebruikte line trafo, of opamps.

Hopelijk zie je zelf ook dat jouw " True balanced " in deze pure nep is ?

Te gebruiken als noodgreep bij bijv te lange interlinks, ofzo............

Echt gebalanceerd vereist, apparatuur welk ook echt gebalanceerd is opgebouwd en vrij zeldzaam........................................

toch ? :(

Beste jitze,

Dat is maar hoe je het bekijkt.

Een apparaat hoeft intern niet true balanced (differentieel) te zijn, maar kan middels een line trafo toch true balanced uitsturen.

Ik noem het signaal "true balanced" als er daadwerkelijke twee identieke signalen in tegenfase staan. Of dit nou bereikt wordt door een echt differentieel ontwerp, of door een line trafo. De signaal overdracht zal gebalanceerd zijn. Line trafo's hebben nadelen, maar ook voordelen. De common mode noise reduction die je met een trafo behaald kan een differentieel ontwerp meestal niet tegenop. Ook het feit dat je galvanisch gescheiden bent, heeft ook voordelen.

Jeff Rowland is een van de merken die bewust (Jensen) line trafo's toepast.

Puur differentiele ontwerpen van bron tot laatste trap hebben ook nadelen.

Groeten,

Bas

Ik noem het signaal "true balanced" als er daadwerkelijke twee identieke signalen in tegenfase staan. Of dit nou bereikt wordt door een echt differentieel ontwerp, of door een line trafo. De signaal overdracht zal gebalanceerd zijn. Line trafo's hebben nadelen, maar ook voordelen. De common mode noise reduction die je met een trafo behaald kan een differentieel ontwerp meestal niet tegenop. Ook het feit dat je galvanisch gescheiden bent, heeft ook voordelen.

OK, voorzover ik me kan indenken, is een trafo en een daaruitvoortvloeiend " true " balanced signaal nuttig als er grotere afstanden moeten worden overbrugd.

Of zijn er ook op korte afstanden voordelen te behalen ?

Groet Jitze :confused:

OK, voorzover ik me kan indenken, is een trafo en een daaruitvoortvloeiend " true " balanced signaal nuttig als er grotere afstanden moeten worden overbrugd.

Of zijn er ook op korte afstanden voordelen te behalen ?

Groet Jitze :confused:

Beste Jitze,

Trafo's hebben de volgende voordelen (ook met korte verbindingen):

-Galvanische scheiding van aarde en nul potentiaal. Dit betekend dus dat aardlussen en brom vrijwel uitgesloten zijn.

-Zeer hoge common mode noise reduction. Veelal hoger dan met opamp of differentiele ontwerpen. Bij ontwerpen waarbij zowel de verzender als de ontvanger differentieel is opgebouwd vind er (nog) geen common mode noise reduction plaats.

-Natuurlijke afval van HF signalen, waardoor hoog frequente signalen of storingen niet via de verbinding binnen komen. Mede daarom zijn dergelijke line trafo's de laatste tijd zo populair om direct achter een D/A omzetter ic te plaatsen. Met de juiste trafo heb je geen low pass filter meer nodig.

-Een echt gebalanceerd signaal

De nadelen:

-s'ommige line trafo's hebben een wat lage headroom. Verzadiging kan optreden bij hoge pieken

-spoelen en dus trafo's hebben moeite met laagfrequente signalen. een line trafo die linear is tot onder de 20 Hz. is zeer kostbaar (Jensen). Trafo's die al (of boven) 20 Hz. afvallen zorgen voor fase draaingen rond de kantelfrequentie.

Groeten,

Bas

De nadelen:

-spoelen en dus trafo's hebben moeite met laagfrequente signalen.

Toch ook met hoogfrequente signalen?

Beste Richard,

Jazeker, maar dat heeft dus ook zijn voordelen in de audio. Bijvoorbeeld direct achter een D/A convertor chip.

Groeten,

Bas

Dus ook achter een platenspeler ?

:huh: Jitze :blink:

Heb een tijdje zitten broeden, maar als je nu de uitgang van je voorversterker voorziet van een trafo, net als de ingang van de eindtrap, is er dus sprake van een " true balanced " situatie, voordeel geen aardlussen en de daaruit voortvloeiende brom, ook wordt HF ellende uitgefilterd, kabellengte levert minder problemen en ..............

Zo kun je ook de potmeter vervangen door een " magnetic volume control " zoals Stevens & Billington dit noemen en alle bronnen voorzien van een line trafootje.

Als ik nu naar de specs van dit ding kijk - Stevens & Billington TX102 - zie je dat afhankelijk van de frekwentie waarden van in- en uitgangsimpedantie vreselijk varieren, wat heeft dit voor effect op het signaal, levert dit hoorbare problemen op ?

Zoals Bas reeds aan heeft gegeven zijn er fabrikanten die standaard trafo's in hun apparatuur gebruiken, met beslist een goed resultaat kan ik bevestigen, denk hierbij aan Jeff Roland.

Heeft het gebruik van dit soort kleine line trafo's nadelen tov veel grotere inter-stage trafo's ?

Nadelen die ik kan bedenken zijn, hoge kosten, ruimtebeslag, dit in vergelijking met een weerstandje of potmeter kan nogal enig verschil opleveren...........hiertegenover kun je heel veel lovende reacties lezen, zie de links die de fabrikanten aanleveren.

Zowel in fabrieksontwerpen als in DIY projecten zie je dit weinig toegepast, de kostenfactor zal hier zeker een rol spelen, echter blijft toch de vraag waarom met name bij DIY'ers hiervoor niet meer aandacht is, zeker gezien allerlei andere geldverslindende componenten die men soms toepast.

Wat zie ik over het hoofd.................

Groet Jitze :huh: