Jump to content

4 op een rij

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk wel vreemd dat het alleen maar spetterde volgens jouw waarneming, ik was er niet bij en zal en kan zeker niet het tegendeel beweren betreffende jouw dag op de demo.

Nou ik kan het ook bevestigen. Ben die middag ook in Heerlen bij de late sessie geweest. Het knetterde goed in mijn oren. Ik hoor zelf pas bij echt vieze of bekraste platen een tik of dergelijke. Dacht die dag dat ik ook maar eens moest gaan kijken naar een apparte phono trap omdat er een soort waas weg werd gehaald met de p25 en p9 in vergelijking met mijn Thorens/SME/Benz Micro.

Vandaar ook die vraag die middag aan Mr Rega (naam even kwijt) hoe de draaitafels afgesteld worden. Met die driepunts ophanging kan het niet fout gaan zeggen ze, ik had vanaf toen mijn twijfels.

Om nu niet weer iemand te verheerlijken, ben zelf op een morgen van Valkenburg naar Sneek gereden en daar alles laten afstellen. Prima in orde. Ik spaar niet meer door voor een Linn of dergelijke. Mr Rega wilde ook "effe tussendoor" een Exact element verwisselen voor op de p9 !! Hoe doet ie het...

Wel heb ik nog een vraagje aan Sodejuu: Volgens jou heeft de phonotrap bij een Benz Micro MC20 een "speciale weerstand" nodig. Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd begrepen heb, je zal wel iets anders bedoelen. Kun je me het nog een keer uitleggen. Welke phonotrappen hebben deze instelling standaard. Ben op het moment aan het rondkijken voor een nieuwe versterker (waarschijnlijk Naim, Alco weet jij er nog een te staan?) en bijbehorende phonotrap of andere.

Ps: ben een tijdje niet meer op het forum geweest, maar mijn account doet het niet meer (phileas). Draai nu wel onder Linux, dat moet toch niet uitmaken...

gr Mark

Ben op het moment aan het rondkijken voor een nieuwe versterker (waarschijnlijk Naim, Alco weet jij er nog een te staan?) en bijbehorende phonotrap of andere.

Hallo Mark,

Op HiFi.nl staat nog Naim Nait-2 Te Koop

Die heb ik zelf ook enkele jaren gehad, en heeft tevens een erg goede phonotrap aan boord.

Enige nadeel is 't bescheiden vermogen van 15 watt waardoor speakers met een redelijk hoog vermogen wel min of meer een voorwaarde zijn.

(hoewel ik ook voorbeelden heb vernomen van mensen die naar tevredenheid

de Nait-2 gebruiken om Quad electrostaten mee aan te sturen)

Rinsma HiFi heeft nog wel 't nodige aan 2e hands Naim staan.

Ook importeur Phonologic heeft een Occasions-pagina

waar Naim occasions te koop staan, met de bijbehorende dealer.

Groeten,

Alco

Vandaar ook die vraag die middag aan Mr Rega (naam even kwijt) hoe de draaitafels afgesteld worden. Met die driepunts ophanging kan het niet fout gaan zeggen ze, ik had vanaf toen mijn twijfels.

Om nu niet weer iemand te verheerlijken, ben zelf op een morgen van Valkenburg naar Sneek gereden en daar alles laten afstellen. Prima in orde. Ik spaar niet meer door voor een Linn of dergelijke. Mr Rega wilde ook "effe tussendoor" een Exact element verwisselen voor op de p9 !! Hoe doet ie het...

Wellicht dat je toch iets te snel je conclusies trekt. Ik kan uit ervaring zeggen dat het afstellen van een Rega draaitafel met een Rega element (vanaf ELys want die heeft een derde schroef) geen expertise vereist. Het enige wat je nodig hebt is een beetje een vaste hand en een gevoel voor preciezie. De hoogte van de arm is altijd goed bij gebruik van een Rega element. Door de derde schroef kan ook de overhang gewoon niet mis. Het enige wat je hoeft te doen is de fouthoek instellen en met een beetje geoefende hand en de juiste instelmal kan dat vrij snel. In vergelijking met andere draaitafels is het kinderspel.

Haudio,

Ik heb inderdaad een beetje spijt van die P25, maar de prijs zou zijn 650 euro, dit even voor de duidelijkheid. Maar nog steeds geen geld. Maar spijt, omdat toen ik het tegen mijn schoonbroer vertelde laatst, hij die speler wel had willen hebben.

Maar het volgende geld ook: ik koop geen speler voor de spielerei. Dus niet even tussen de nasi en de sate door.

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Trek het je niet aan , ik probeerde je alleen een beetje uit de tent te lokken.

Als jij echt een goede draaitafel wilt op termijn dan wil ik met alle genoegen voor je op zoek en of het in de gaten houden als er iets echt leuks voorbij komt.

Heel af en toe gebeuren er vreemde dingen , hele mooie voor weinig geld.

Maar dan wil ik wel graag enig idee hebben van wat je zoekt.

MvG,

Henk

:rolleyes:

Heel af en toe gebeuren er vreemde dingen , hele mooie voor weinig geld.

Maar dan wil ik wel graag enig idee hebben van wat je zoekt.

Daarom vind ik 't persoonlijk een aanwinst (lees:must have) wanneer HiFi-dealers op hun website hun demomodellen en/of occasions vermelden :rolleyes:

Dan kan elke HiFi-liefhebbers in een oogopslag zien of er iets van zijn gading bij zit.:)

(nu zie ik ook weleens dat enkele HiFi-zaken een occasion-pagina hebben, maar die soms al enkele maanden tot soms zelfs een jaar lang niet ge-update zijn...:( )

Groeten,

Alco

Eigenlijk wel vreemd dat het alleen maar spetterde volgens jouw waarneming, ik was er niet bij en zal en kan zeker niet het tegendeel beweren betreffende jouw dag op de demo.

Nou ik kan het ook bevestigen. Ben die middag ook in Heerlen bij de late sessie geweest. Het knetterde goed in mijn oren. Ik hoor zelf pas bij echt vieze of bekraste platen een tik of dergelijke. Dacht die dag dat ik ook maar eens moest gaan kijken naar een apparte phono trap omdat er een soort waas weg werd gehaald met de p25 en p9 in vergelijking met mijn Thorens/SME/Benz Micro.

Wel heb ik nog een vraagje aan Sodejuu: Volgens jou heeft de phonotrap bij een Benz Micro MC20 een "speciale weerstand" nodig. Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd begrepen heb, je zal wel iets anders bedoelen. Kun je me het nog een keer uitleggen. Welke phonotrappen hebben deze instelling standaard. Ben op het moment aan het rondkijken voor een nieuwe versterker (waarschijnlijk Naim, Alco weet jij er nog een te staan?) en bijbehorende phonotrap of andere.

Ps: ben een tijdje niet meer op het forum geweest, maar mijn account doet het niet meer (phileas). Draai nu wel onder Linux, dat moet toch niet uitmaken...

gr Mark

Hoi Mark,

Ik ben net terug uit Hilversum. Ik heb Bas ff bezig gehouden (hij was de afspraak wel een beetje vergeten :blink::huh::P;) )

Het is idd lang geleden dat je hier gepost hebt

De meneer van Rega was Martijn Lavrijsen. Erg enthousiaste kerel en voor experimenteerwerk issie ook niet bang ;).

De Exact hing in een Pluto-arm op half 7. Of je zoiets ff snel (goed) kan inbouwen weet ik niet, maar zonder scoop lijkt me dat erg lastig. Die gast uit Maasbree, die naast me zat, heeft zij Interspace daar af laten regelen (alleen met mal). Toen ik 2 weken later bij 'm op bezoek ging heb ik voor de gein de HFN testplaat meegenomen. Dat ging niet best bij bepaalde stukjes. Als ik weer naar Haudio ga, wil ie wel mee om 'm goed af te laten stellen.

De Benz MC20 heeft, net als alle "Benzen" een afsluiting nodig van 1000 ohm (1kOhm). De meeste phonotrapjes hebben dat niet standaard als optie. Transrotor lever zijn Phono normaal ook met max 470 ohm afsluitimpedantie, maar voor Benz-gebruikers, kun je 'm op bestelling ook met 1000 ohm krijgen.

Op zich is het niet lastig en hij werkt ook met een lagere afsluiting, maar optimaal is dus 1000 ohm. Nou is dat bij elk trapje wel te realiseren, dus dat is geen probleem. Het is gewoon een kwestie van ene weerstand eruit en een 1kohm erin solderen. Je bent dus niet echt gebonden aan een vaste phonotrap. Als je wil weten hoe en waar, mail me dan ff ;)

Ik ben helaas niet op de show geweest maar ik heb zo vaak naar Rega geluisterd dat ik er toch wel iets op wil zeggen. Toen ik het luisterverslag las was mijn eerste reactie oei oei, een Elys. De Elys is een goed element, klinkt muzikaal. Maar de vergelijking gaat in die zin scheef dat een Elys niet in een P25, laat staan een P9 thuis hoort. Speel je in deze draaitafels met een beter element dan stijgt het niveau aanzienlijk. Deze opmerking dus als aanvullend commentaar op de test.

De jongen die het demonstreerde was waarschijnlijk een blonde gast. Die heet dan Martijn Lavrijsen. Leuke kerel en ook helemaal weg en betrokken bij het merk dat hij verkoopt.

Het tikken van een plaat kan komen omdat de plaat tikt. Het is onzin te stellen dat een plaat niet hoeft te tikken. Als een plaat in het verleden is misbruikt dan tikt hij ook op een dure draaitafel.

Tja, als hij kapot is dan is hij kapot , maar de meeste platen zijn niet kapot maar alleen maar vuil , en een perfecte naald(vorm) zorgt ervoor dat je kleine beschadigingen niet meer hoort, de rest kan statische elektriciteit zijn wat ook valt op te lossen of een verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt, maar als een plaat echt stuk en of beschadigd is is het over.

Maar dat is bij Cdplaatjes ook het geval, vaak heb je dat niet door omdat de foutcorrectie veel invuld , maar de kwaliteit is dan al een heel stuk minder zonder dat je dat vaak in de gaten hebt, vergelijk maar eens met een nieuwe onbeschadigde Cd !

Voor info over de naald , zie www.audioselectief.nl

• 3 years later...
Guest Rein!

Ik vind dat de duurdere REGA's worden gekenmerkt door een gebrek aan leven. Hoe duurder, hoe minder leven. Ik besef dat dat een vorm van rust is. Zet er eens een direct drive naast, bv een technics en je weet wat ik bedoel.

Ik vind dat de duurdere REGA's worden gekenmerkt door een gebrek aan leven. Hoe duurder, hoe minder leven. Ik besef dat dat een vorm van rust is. Zet er eens een direct drive naast, bv een technics en je weet wat ik bedoel.

Die "onrust" bij de goedkopere Rega's ligt aan de "brakke" bouw. Hetzelfde geluid als van een P3 of P5 is ook uit een P7 of P9 te halen door het element niet optimaal in te bouwen :rolleyes: