WanFie Posted 18 april 2009 Report Share Posted 18 april 2009 dat hoeft ook niet voor mij want ik zou niet weten hoe om te gaan met drie bladen voor en 9 achter) Dat went erg snel... zeker wanneer je in de bergen gaat fietsen. Van de andere kant... die kleine wieltjes aan het achterwiel zijn compleet overbodig. Dat is zelfs helling af met wind in de rug nog geen fietsen. Dar zitten n.l. maar een paar tanden op, dus heb je een geweldige last van polygooneffect. Bovendien maakt de ketting enorme buigingen, dus het rendement is bijna 0. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 18 april 2009 Report Share Posted 18 april 2009 Rij zelf met 2x9 ouderwetse versnellingen. Daar merk je wel dat je wat te kort komt, de ene net te licht, de andere net te zwaar. Je moet niet de illusie hebben dat je met 2x9 18 versnellingen hebt. Doordat je de ketting redelijk recht moet houden hou je praktisch ongeveer 12 versnellingen over. Met 3x9 is dat meer. Ik kan me voorstellen dat dat beter fietst. De nieuwste Campagnolo's hebben 2x11. M'n boerenverstand zegt dat je meer aan 3x9 hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 april 2009 Report Share Posted 18 april 2009 De nieuwste Campagnolo's hebben 2x11. M'n boerenverstand zegt dat je meer aan 3x9 hebt. Een beetje off topic, maar nu zit je toch fout. Het best zou zijn een 1x27 (of meer) set. Je kunt de kettingwielen dan mooi met een tandje op laten lopen. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 18 april 2009 Report Share Posted 18 april 2009 Ja zo lust ik er nog wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 19 april 2009 Report Share Posted 19 april 2009 Een beetje off topic, Interessant onderwerp bij gebrek aan jarige leden .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 april 2009 Report Share Posted 19 april 2009 He, een kennersoog.Ja die goudkleurige cassette was vroeger ook al iets bijzonders. Ik weet niet meer precies hoe ik daar aan ben gekomen. Hij is nog in prima staat zonder echte slijtage. Het is 52/46 voor 13/18 achter (=12 versnellingen; de derailleurs zijn alleen daar geschikt voor - ik heb inmiddels wel nieuwe -NOS- gemonteerd Shimano 600AX en ook vanwege de achtervork is er geen ruimte voor meer; dat hoeft ook niet voor mij want ik zou niet weten hoe om te gaan met drie bladen voor en 9 achter) De cassette stel ik zelf samen al naar gelang de omstandigheden. En inderdaad, het is nu geen bergfiets want ik rijd toch alles in de polder (voornamelijk Midden-Delfland en de wijde omtrek van Rotterdam) en de Brienenoord of Haringvlietbrug kom ik met 46/18 ook wel op. Op vakantie nam ik vroeger natuurlijk wel een kleiner voorblad van 42 mee en dan achter soms wel tot 28 tandjes. Het is handig als je zelf sleutelen kunt en veel gereedschap heb je bij een - goede- fiets niet nodig). De wielen op de foto heb ik ooit apart laten maken: Mavic GP4 tubevelgen met 32 platte stalen spaken en Campagnolo Nuovo Record naven (dat is wel zulk ongelooflijk mooi spul). Er zitten nu vrij dure tubes omheen (Vredestein Fortezza Pro Tri-Comp) die erg goed bevallen:die rollen werkelijk geweldig . Wel schaam ik me een beetje dat ik met zulke spullen me helemaal uit de naad moet fietsen om nog aan een beetje gemiddelde te komen. Aan de andere kant ben ik af en toe wel verschrikkelijk trots dat ik, nog steeds in mijn koersbroek op mijn trouwe Nishiki, langs dezelfde weggetjes fiets als 30 jaar geleden. De grootste beloning lees ik uiteraard in de ogen van mijn vrouw wanneer er zo'n dampende athleet voor de deur afstapt Dat is een pittig verzet! 46/18 is al een kluif bij het infietsen. Ik doe het eerste stuk met 39/17 dan duidelijk rustiger aan. Mooie ouderwetse Mavic quality! Hoewel er dacht ik nog steeds 32 spaaks (nu met oog op zwaardere rijders) wordt gemaakt. Goeie velgen zijn ook nog eens van belang voor voorkomen van lekke banden. Mindere kwaliteit leidt door scherpere randen sneller 'vanzelf' tot lekken. Dat oude Campa spul asemt kwaliteit. De grafering is uit de tijd, maar o zo klassiek mooi. Vindt de Dura-Ace bracket overigens ook prachtig. Al met al een fraaie golden oldie (kleur helpt die kwalificatie uiteraard wat!). Met groep zijn wielen en banden, dus de bewegende delen, de belangrijkste onderdelen. Belangrijker dan het spenderen van een klein vermogen aan een drie ons lichter frame. Je verhaalt lijkt een beetje op dat van Tim Krabb Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 april 2009 Report Share Posted 19 april 2009 Wordt het misschien niet eens tijd om dit in een apart topic te zetten? Fietsen hebben niet zo veel met audio en in dit geval gelukwensen te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 Dames, Heren, Nog gefeliciteerd met mijn verjaardag! Was weliswaar gister, maar dan nog he! Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 Dames, Heren, Nog gefeliciteerd met mijn verjaardag! Was weliswaar gister, maar dan nog he! Andre Nog gefeliciteerd Andre. Ik zal er vanavond alsnog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 45 ! van harte..... FF wat anders Andre ik las ergens: doe alle dingen voor je 50e!..... Voor mij is dat te laat, maar jij heb nog even. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 ..............ik las ergens: doe alle dingen voor je 50e!..... Jack Ik heb toch nog wel iets wat ik voor ver na mijn 50ste zou willen bewaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 toch nog even over fietsen, 'k snap weer eens iets niet, dus ... als je wat aan je conditie wilt doen ga je fietsen. Ok. Wil je je inspannen, nemen ze een race fiets, ik zou zeggen neem een bakfiets, een echte niet zo'n modernistisch flut ding. Willen ze hard fietsen, prima, nemen ze een race fiets, snap ik weer niet, als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Rij ik al jaren op, niet om de snelheid, hebbik de bouw niet voor, maar voor het comfort. 'T is er een met drie wielen die je met je "kont" stuurt. Kun je langzamer mee dan met welke fiets ook, zeer comfortabel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 toch nog even over fietsen, 'k snap weer eens iets niet, dus ... als je wat aan je conditie wilt doen ga je fietsen. Ok. Wil je je inspannen, nemen ze een race fiets, ik zou zeggen neem een bakfiets, een echte niet zo'n modernistisch flut ding. Willen ze hard fietsen, prima, nemen ze een race fiets, snap ik weer niet, als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Rij ik al jaren op, niet om de snelheid, hebbik de bouw niet voor, maar voor het comfort. 'T is er een met drie wielen die je met je "kont" stuurt. Kun je langzamer mee dan met welke fiets ook, zeer comfortabel! Probeer maar eens met een ligfiets een berg op te fietsen... Of met een bakfiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 april 2009 Report Share Posted 29 april 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h Is hij ook op Cera gecontroleerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h Is hij ook op Cera gecontroleerd? Is dat doping? Hij heeft vast een dopingcontrole moeten ondergaan, omdat het een erkend wereldrecord is. Bovendien is deze man (Fred Rompelberg) een profrenner, en die worden sowieso vaak gecontroleerd... Hij heeft dit record overigens gereden achter een racewagen, op de zoutvlaktes van Salt Lake. Optrekken met deze fiets, zonder eerst op gang getrokken te worden, is overigens niet mogelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 Hij heeft dit record overigens gereden achter een racewagen, op de zoutvlaktes van Salt Lake. Optrekken met deze fiets, zonder eerst op gang getrokken te worden, is overigens niet mogelijk... Niet eens op eigen kracht op snelheid gekomen? Had hij toch ook beter mee kunnen rijden in de auto is echt veeel makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h en dan nu een keer op de hollandse fietspaden. discussie starten over dat de fiets wellicht sneller is dan de auto gaat alleen op in london of amsterdam. In 99,9% van de wereld is de auto sneller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2009 Report Share Posted 30 april 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h en dan nu een keer op de hollandse fietspaden. discussie starten over dat de fiets wellicht sneller is dan de auto gaat alleen op in london of amsterdam. In 99,9% van de wereld is de auto sneller. Oh, dat geldt niet alleen in Londen of Amsterdam hoor. Dat geldt in elke stad, of stedelijk gebied. Ik fiets dagelijks van m'n huis in Enschede naar m'n werk in Hengelo. Afstand van 10km. Ik zie wel eens een collega met de auto in Enschede rijden, en vervolgens zie ik hem vlak bij m'n werk pas weer. In de spits ben je dus met de auto niks sneller dan met de fiets. Komt doordat ik 'binnendoor' kan, dwars door de binnenstad van Hengelo. Met de auto kan dat niet. Dan heb je 2 keuzes: of je neemt de provinciale weg naar Hengelo (waar ik ook langs fiets) en dan de ringweg om het centrum van Hengelo heen. Dat is in de spits heel druk, met veel stoplichten. Dat schiet niet op dus. Andere optie is om eerst in noordelijke richting naar de A1 te rijden, en bij Hengelo er weer af. A1 is ook druk, maar zal vast beter doorrijden dan in de stad. Is alleen wel een pokke eind omrijden. Netto tijd maakt geen bal uit... Met die recordfiets kun je niet gewoon fietsen op de Nederlandse fietspaden. Die heeft zo'n enorm zware overbrenging, dat dat niet te doen is. Die overbrenging heb je echter nodig, om die topsnelheid te kunnen halen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h Zelfstandig kom je met deze draadezel nog geen cm van de plek. Het verzet is dermate groot dat je dat met spierkracht niet op gang krijgt. Het ding moet eerst op snelheid (90km/h) getrokken worden, voordat een goed getraind iemand dit ijzeren ros aan de gang kan houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 ................. als je echt hard wilt gaan neem je een ligfiets. Volgens mij kun je toch echt gewoon beter een auto, de trein of een vliegding nemen. Gaat echt sneller dan welke fiets dan ook. Weet je dat zeker? Je moet een flinke auto hebben, wil je deze man, op deze fiets kunnen bijhouden: Wereldsnelheidsrecord: 268,831km/h Zelfstandig kom je met deze draadezel nog geen cm van de plek. Het verzet is dermate groot dat je dat met spierkracht niet op gang krijgt. Het ding moet eerst op snelheid (90km/h) getrokken worden, voordat een goed getraind iemand dit ijzeren ros aan de gang kan houden. Klopt. En zelfs dan nog moet je behoorlijk kracht in je poten hebben, vermoed ik. Ik meen me te herinneren dat het verzet zo zwaar is, dat je met 1 trapasomwenteling 32m verderop staat. En dan zijn het nog relatief kleine wieltjes ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 "34,8 m afstand bij een pedaalomwenteling (vier maal zo groot als een normale 10-gang-schakeling)" zegt z'n site over het wereldrecord. Half (technische) stunt, half fysieke prestatie. Vanaf volgend weekend mag ik het weer een week lang gaan aanhoren en - zien. Staat, als het weer meewerkt, wel een week prima fietsen en klimmen op Mallorca tegenover. Auto's zijn voor watjes. Pah. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ik kreeg gisteren een telefoontje dat m'n fiets klaar staat. Alleen de betaling is nog niet rond, helaas. Dus moet ik nog even wachten... Hopelijk is het komende week allemaal rond en kan ik volgend weekend m'n fiets ophalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts