Jump to content

Bedrading B&W 801`

Steks
 Share

Recommended Posts

Ik heb laatst in mijn 801's gekeken en ik schrok nogal van de armoedige bedrading die er destijds in is gezet. Ik vraag me nu af of het zinvol is om dit tevervangen. Ik wil geen modificaties aanbrengen aan het scheidingsfilter, behalve dan het er tussen uithalen van de mogelijkheid om de hoge en midden tonen aan de achterkant van de speaker een tikkie harder/zachter te zetten.

Is het als amateur zo tedoen dat je een verbetering hoort, en zo ja waar moet ik dan op letten?

Is het bijv aanteraden om de draad op het contact aan de speakers te solderen of kan hier beter een schuifcontact voor gebruikt worden.

Dus, mijn vraag is zijn er mensen die iets soortgelijk hebben gedaan en mij wat goede raad kunnen geven.

Ik heb laatst in mijn 801's gekeken en ik schrok nogal van de armoedige bedrading die er destijds in is gezet. Ik vraag me nu af of het zinvol is om dit tevervangen. Ik wil geen modificaties aanbrengen aan het scheidingsfilter, behalve dan het er tussen uithalen van de mogelijkheid om de hoge en midden tonen aan de achterkant van de speaker een tikkie harder/zachter te zetten.

Is het als amateur zo tedoen dat je een verbetering hoort, en zo ja waar moet ik dan op letten?

Is het bijv aanteraden om de draad op het contact aan de speakers te solderen of kan hier beter een schuifcontact voor gebruikt worden.

Dus, mijn vraag is zijn er mensen die iets soortgelijk hebben gedaan en mij wat goede raad kunnen geven.

Beste Steks,

Bij de B&W matrix serie moet je erg opassen met het vervangen van de bedrading. De verzilverd v/d hull bekabeling is meegecalculeerd in de berekeningen van het ontwerp.

Meerdere malen heb ik berichten gehoord van mensen die zeer ongelukkig werden na het vervangen van de bedrading in een B&W matrix weergever.

Zelf heb ik me er een keer aan gewaagd, en voor een klant de Bedrading van een Matrix 802 vervangen voor Monster Sigma. Dat was wel een zeer positieve verbetering.

Als je de Matrix 801 series 2 hebt, loont het veel meer de moeite de diodes en relais in het beveiliging circuit te bijpassen. Dat geeft een zeer grote verbetering.

Groeten,

Bas

Hoi,

Ik heb recentelijk mijn van de hul kabels uit de speakers gehaald en vervangen, dit gaf een enorm goed resultaat. Wat betreft het bypassen van de "toonregeling", het kan zijn dat dit meer invloed heeft op t filter. Een regelaar heeft ook een weerstand nl, en dat kan ook meegenomen zijn in het totale ontwerp (waarschijnlijk wel). Wat je kan doen is bypassen en luisteren, indien een verbetering zo laten, anders weer terug solderen. Dan kun je weinig fout doen i.i.g.

Verder vraag ik me af waarom je de interne kabels wilt vervangen, klinkt het nu te schel, te helder, de bas te rommelig? Een en ander moet je wel meenemen in de uiteindelijke kabelkeus.

Gr. Rogier

Hoi,

Wat betreft het bypassen van de "toonregeling", het kan zijn dat dit meer invloed heeft op t filter. Een regelaar heeft ook een weerstand nl, en dat kan ook meegenomen zijn in het totale ontwerp (waarschijnlijk wel). Wat je kan doen is bypassen en luisteren, indien een verbetering zo laten, anders weer terug solderen. Dan kun je weinig fout doen i.i.g.

Beste Rogier,

Ik had het over de overbelastings beveiliging :D

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Dat weet ik, maar in de eerste post staat het volgende

Ik wil geen modificaties aanbrengen aan het scheidingsfilter, behalve dan het er tussen uithalen van de mogelijkheid om de hoge en midden tonen aan de achterkant van de speaker een tikkie harder/zachter te zetten.

Vandaar mijn reactie!

Gr. Rogier

Hoi,

Wat betreft het bypassen van de "toonregeling", het kan zijn dat dit meer invloed heeft op t filter. Een regelaar heeft ook een weerstand nl, en dat kan ook meegenomen zijn in het totale ontwerp (waarschijnlijk wel). Wat je kan doen is bypassen en luisteren, indien een verbetering zo laten, anders weer terug solderen. Dan kun je weinig fout doen i.i.g.

Beste Rogier,

Ik had het over de overbelastings beveiliging :D

Groeten,

Bas

Gewoon eruit slopen <_<

Hoe doe ik dat bij m'n DM14 :unsure:

Beste Henk,

Dit kun je makkelijk zelf doen, maar je hebt wel een goede soldeerbout en desoldeer pompje nodig.

Wat moet je doen:

-Desoldeer het relais en de diodes naar het relais toen, en haal ze er allemaal uit.

Overbrug met blank koperdraad de twee eilandjes die voorheen, de in en output van het relais waren. Dat is alles! Dit geeft grote verbeteringen!

Groeten,

Bas

Aller eerst zijn is het geen matrix, maar de allereerste versie, die heeft volgens mij geen aanduiding, maar goed, de oer 801, zonder poort.

En waarom ik het zou willen doen, omdat het er niet uitziet, maar het klinkt wel ontzettend goed. Ik zou denken dat als je flinke kabels naar je luidsprekers toelope, dat je ze intern ook wel nodig hebt. Maar het zou dus ook kunnen dat de eigenschappen van de bekabeling meegenomen zijn in het ontwerp van de filters ja.

Jullie hebben mij weer wat stof tot nadenken gegeven. Het zou heel erg jammer zijn als ze na vervanging minder gaan klinken.

Aller eerst zijn is het geen matrix, maar de allereerste versie, die heeft volgens mij geen aanduiding, maar goed, de oer 801, zonder poort.

En waarom ik het zou willen doen, omdat het er niet uitziet, maar het klinkt wel ontzettend goed. Ik zou denken dat als je flinke kabels naar je luidsprekers toelope, dat je ze intern ook wel nodig hebt. Maar het zou dus ook kunnen dat de eigenschappen van de bekabeling meegenomen zijn in het ontwerp van de filters ja.

Jullie hebben mij weer wat stof tot nadenken gegeven. Het zou heel erg jammer zijn als ze na vervanging minder gaan klinken.

Beste Steks,

Oh het zijn de eerste 801's. Ook daar zit de beveiliging in. De toonregeling zou ik er zeker uithalen. Wanneer de L pads voor de toonregeling in de middenstand een bepaalde afsluit impedantie hebben, kun je deze vervangen voor een vaste weerstand. Altijd beter dan een L-pad.

Betreft de bekabeling. Wanneer je de oorspronkelijke bekabeling nog helemaal in takt houdt, kun je wel experimenteren. Bevalt de nieuwe bekabeling niet, kun je altijd de oude weer terug zetten.

Ik zou voor de woofer massief koperdraad gebruiken.

Je vraag over de kabelschoentjes: In principe is een goede klem verbinding fraaier dan een soldeer verbinding. Echter kan het wel zo zijn dat de huide kabelschoentjes niet voldoen en/of geoxideerd zijn. Ook de uiteindes van de draad kan geoxideerd zijn. Als het qua lengte mogelijk is, afknippen en nieuwe goede (vergulde) kabelschoentjes aanbrengen. En de evt. nieuwe bekabeling ook met kwaliteits's kabelschoenen. Je moet hiervoor wel een goede krimptang gebruiken. De terminals van de unit zelf kun je het beste even schoonmaken met een glasfiber stiftje.

Als de schoentjes om de terminal van de unit zit, kun je deze nog even aanknijpen met een combinatietang.

Wanneer je 100% tevreden bent over de bekabeling, en zeker weet dat je deze de komende jaren laat zitten, dan kun je de kabelschoentjes nog nasolderen. Dan heb je het beste van beide werelden. Let wel. dit gaat alleen goed met een goede bout, die goed zijn warmte behoud, anders maak je alleen maar een lelijke koude las.

Dus geen soldeerpistolen en gamma zooi :D

Groeten,

Bas

In mijn IMFjes heb ik de schelledraadjes ook vervangen door een v.d.Hull n.l. de SCS 12 (laag/mid) en SCS 18 (hoog/superhoog) was/is in mijn geval een hele verbetering t.o.v. de oude situatie, maar het had ook anders uit kunnen pakken, vandaar dat ik de draadjes bewaard heb ;)

Ik zou zeggen proefondervindelijk achter zien te komen <_<

Alleen als ik jou zou zijn zou ik kleine stapjes maken en niet