erik klijnsmit Posted 20 december 2003 Report Share Posted 20 december 2003 zeg , nu ik mezelf wat probeer te verdiepen in de conus wereld , heb ik een vraag . waarom moet een middentoner ook in een behuizing . die heeft toch weinig last van akoestische uitdoving , omdat de golflengte van zijn werkgebied veel korter is als bij een woofer ?? of heb ik het mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 december 2003 Report Share Posted 20 december 2003 In mijn ogen heb je bij elke frequentie last van akoestische uitdoving als er geen klankbord (of klankkast) achter zit. Alleen naarmate de golflengte kleiner word is dit effect in mindere mate aanwezig. Dus heb je altijd een klankkast nodig als je gebruik wilt maken van een membraam om geluid te produceren Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2003 Report Share Posted 20 december 2003 Bij mijn Kappa's is de middendome ingebouwd in een kartonnen buis, deze loopt door tot tegen de achterkant. En in die achterkant is een gat gezaagd ter grootte van die buis. Dit is ook gedaan om een dipool effect te krijgen. Er zit aan de achterkant ook nog een hogetonen luidspreker. Hiermee zou er een ruimtelijker geluid geproduceerd worden. Als de kast om de middentoner ruim genoeg is (en dat is die gauw), maakt het m.i. niet veel uit. Ik vindt trouwens dat dat kunstmatige geluid vanaf de achterkant eerder een nadeel is dan een voordeel. De ruimtelijke informatie moet n.l. in het directe geluidsignaal zitten. Ik zie een stereo installatie zo'n beetje als zo'n stereokijkertje. Door naar twee plaatjes tegelijk te kijken krijg je diepte in het beeld. Bij een geluid is het geluidsbeeld dus het best als je rechtstreeks twee geluidsignalen "projecteert". Alle kunstmatige en kamerreflecties verdoezelen het werkelijke geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yello Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Middentoners horen in een dode en niet kleurende behuizing. Dynamiek is dan optimaal, je kunt de middentoner beter filteren naar het laag toe, hij heeft controle, en is zo goed als direct.. ik heb hier echt al uitbundig mee ge-experimenteerd gehad.. dode gesloten behuizing waarvan deze ook nogeens erg erg goed is gedempt, no color at al.. pure vertaling van het verkregen signaal. Mvgr, Sherwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Nix moet, die kast moet niet. Maar het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Nix moet, die kast moet niet. Maar het is Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Afmeting van de buis zegt heel veel in dit geval. Resonantie frekwentie van e buis is 1/4 golf lengte. Dan is de weergave eerst een klein stukje vlak, en pas dan begint de ellende. 2f 3f 4f 5f... alle pieken, Daartussen --> dalen. Ik heb zo gauw geen idee wanneer de buis ophoudt met vervelend doen. maar er zal vast een punt zijn dat de speaker zich nix meer van die buis aantrek, en zal denken dat ie in een oneindig grote baffle zit. Ik hoop dat dit het geval is bij die kappa. Dit kun je onderanderen zien aan de (onbewerkte, en zonder correctie in het filter gemeten) impedantie curve. Als die "kast" met open achter kant een zodanige vorm heeft dat deze langer is dan breed en hoog, dan wordt het een TL... Zal uiteraard wat meer aan de hand zijn. Het word niet van het ene moment op het andere moment iets totaal anders. Dat zou en beetje digitaal zijn, en in de natuur is alles nog lekker analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 zeg , nu ik mezelf wat probeer te verdiepen in de conus wereld , heb ik een vraag . waarom moet een middentoner ook in een behuizing . die heeft toch weinig last van akoestische uitdoving , omdat de golflengte van zijn werkgebied veel korter is als bij een woofer ?? of heb ik het mis Als je 'm maar niet in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 waarom moet een middentoner ook in een behuizing . Het moet niet. Maar het is wel de 'eenvoudigste' wijze om de (mechanische)kwaliteits parameters aan te passen zodat er met een juist filter een gedefinieerde overdrachts functie berijkt kan worden. Als een middentoner in een simpele baffle al de juiste parameters heeft, hoef je hem niet in te bouwen. Eigenlijk is dit een beetje een kip en ei situatie, want vele speakers worden nu weer juist gebouwd om in een kast te stoppen, maar dat hoeft dus niet. Erik, als een goede inleiding in de materie zou ik, als ik jou was, proberen een van de luidsprekerboeken van de heer Schwamkrug te pakken te krijgen, ooit uitgegeven door Elektuur. Ze geven een goede en begrijpelijke invoering in de materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjef Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 "Middentoners horen in een dode en niet kleurende behuizing. Dynamiek is dan optimaal, je kunt de middentoner beter filteren naar het laag toe, hij heeft controle, en is zo goed als direct.. ik heb hier echt al uitbundig mee ge-experimenteerd gehad.. dode gesloten behuizing waarvan deze ook nogeens erg erg goed is gedempt, no color at al.. pure vertaling van het verkregen signaal." Ja, ja, zo bouwde ik mijn speakers de ook tot voor enkele jaren geleden, en dacht daarmee ook de allerallerallerbest oplossing te hebben. Wel eens de compressie verschijnslen en de a-lineariteit van de speaker ophanging in combinatie met de ingesloten lucht bestudeerd ? Wel eens de frequentieresponse versus power response bestudeerd van een gesloten behuizing en vergeleken met die van een hoorn of open baffle ontwerp. Wel eens de cone breakup t.g.v. luchtcompressie vergeleken met die van een vrij opgestelde unit ? Wel eens de effecten van een niet symetrische belasting bestudeerd ? Wel eens de ruimte integratie tussen kast versus open baffle vergeleken ? Wel eens afgevraagd of je luidspreker konus wel echt net zo weinig kastgeluid doorlaat als 20cm dikke betonnen kastwanden ? (tenzij je speaker ook een conus heeft van 20cm dik beton natuurlijk) Wel eens etc. etc etc. ? Klopt, er zijn met jou methode hele goede resultaten te behalen, maar om nu te beweren dat het de enige juiste manier is, nou nee, niet bepaald. Mijn ervaring is dat op deze manier luidsprekers aleemaal wel heel erg mooi schoon en precies kunnen klinken maar op den duur ook een beetje levensloos en geknepen. Goed voorbeeld daarvan was voor mij wel de B&W Nautilus (de grote slak) Vreselijk gelikte gepoetste HiFi, maar fijn muziek spelen ?, ik krijg er geen ...... van. Er zijn ook andere manieren mogelijk, maar die vragen een totaal andere kijk op het ontwerpen van een speaker, zomaar een speaker op een plankje hangen leidt in 99% van de gevallen tot onbevredigende resultaten. Zomaar een willekeurig hoorntje ervoor hangen ook, zomaar 20 boven elkaar plakken als zogenaamde line array ook. Je bouwt een speaker toch ook niet in het eerste het beste voorhanden zijnde sinaasappel kistje om vervolgens het gehele concept van het inbouwen van speakers te verguisen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Interessante punten, Sjef. Is dit een pleidooi voor open baffle systemen ? Vertel eens meer, welke units, hoe vaar je met de belastbaarheid, excursie, plaatsing in de kamer, "achterwand-problemen" en laagafval ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Heeej, ga dan eens kijken en luisteren naar de Excel EX Motion. Daar wordt een Excel M15 CH 001 middentoner gebruikt vanaf 600 Hz.... geen behuizing...mooie open achterkant Raad eens wat mijn eerstvolgende middentoner wordt? Let hier op de luidspreker die linksonder staat http://www.intertechnik.com/user/10102/ite_exmotion04_3.pdf Groet, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 ga dan eens kijken en luisteren naar de Excel EX Motion. Daar wordt een Excel M15 CH 001 middentoner gebruikt... Een erg mooie middentoner, al heb ik ergens gelezen dat je met dat ding erg moet oppassen dat je geen rommel in de luchtspleet tussen de spreekspoel en poolplaat moet krijgen. Bij zo'n open constructie van het magneetsysteem lijkt me dat erg lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Dat is mooi, Vigier, maar mijn middentoner moet doorlopen tot zo'n 120 Hz. Ik ben bang dat je dat niet gaat redden met een open baffle systeem. Bovendien houd ik niet zo van filteren in het gebied waar de grondtonen van de meeste instrumenten liggen ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Aan welke middentoners denk je dan Paul? Zelf wil ik ook ongeveer bij die frequentie wisselen, 2500 hz aan de andere kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Ik heb als het goed is een niet al te duur paartje op de kop getikt in een uitverkoopje: DE Monacor SP165 nogwat. Kevlar conus, geen fasekegel. Geen idee of dat kwaliteit is al verwacht ik niet dat het rotzooi zal zijn. Moet goed genoeg zijn voor enkele kastexpirimenten. Is bijna 17 cm doorsnede en dat vind ik ook wel de max voor een middentoner. 13 cm vind ik te klein. De filterfrequentie naar het hoog toe ga ik proefondervindelijk vaststellen. Ik zit te denken aan rond de 3.0 a 3.5 K. En jij ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Het mag bij mij best wat kosten. Ik heb al een paar Accuton C23 en een 12" Lambda, dus daar moet het een beetje bij passen. Misschien de Accuton C95-T6, hoewel ik die met een Sd van 133 cm^2 wel wat klein vind (sommige zeggen dat de piston achtige dome conus efficienter is dan een normale conus. Weet niet of dat waar is). Hij past iig goed bij de tweeter. Andere optie is een 5" Flexunit (die heeft een Sd van 137 cm^2, dus niet veel meer). Maar dat is wel importeren en de prijzen zijn net gestegen (waren in 2003 199 euro). Of gewoon toch een van de 17 cm SS of Seas Ik wissel laag/mid actief met 24 db/octaaf (LWR) op 150 Hz. Frequentie kan gewijzigd worden (met ander weerstanden) Kan ook nog naar 48 db/octaaf. Naar aanleiding van stukje pieker ik nu een beetje over hoe je van te voren kan bepalen of iets goed bij elkaar past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Het mag bij mij best wat kosten. Ik heb al een paar Accuton C23 en een 12" Lambda, dus daar moet het een beetje bij passen. Misschien de Accuton C95-T6, hoewel ik die met een Sd van 133 cm^2 wel wat klein vind (sommige zeggen dat de piston achtige dome conus efficienter is dan een normale conus. Weet niet of dat waar is). Hij past iig goed bij de tweeter. Andere optie is een 5" Flexunit (die heeft een Sd van 137 cm^2, dus niet veel meer). Maar dat is wel importeren en de prijzen zijn net gestegen (waren in 2003 199 euro). Of gewoon toch een van de 17 cm SS of Seas Ik wissel laag/mid actief met 24 db/octaaf (LWR) op 150 Hz. Frequentie kan gewijzigd worden (met ander weerstanden) Kan ook nog naar 48 db/octaaf. Naar aanleiding van stukje pieker ik nu een beetje over hoe je van te voren kan bepalen of iets goed bij elkaar past. Zoals in dat stukje beschreven staat, hangt dat dus af van je scheidingsfilter, en onderlinge positie van de drivers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Mijn mid/hoog unites zitten in een aparte kast boven op de baskast en kunnen over 20 cm verschoven worden. Betekent dat, dat je het fase gedrag helemaal optimaal kunt krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Dank voor de links Duck. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik alles onderschrijf wat die man daar in dat stukje stelt ! Wat de units betreft, van mij mag het ook gerust wat kosten hoor. Maar nog niet in de experimenteerfase. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van de laag of middenweergave bepaald door de kwaliteit van de kasten en, zoals de man in het stukje stelt, door de samengang van de laag- en middensectie. 48 dB/octaaf filteren lijkt me nogal overdreven. 24 dB / octaaf moet genoeg zijn lijkt me. Maar je weet het maar nooit, gewoon luisteren zou ik zeggen. Leuk dat je actief filtert ! Wat heb jij staan dat je d.m.v. weerstanden de x-over frequentie kunt wijzigen. Is dat zelfbouw ? Ik doe het voorlopig even met een kant en klaar filter van Behringer, eigenlijk bedoeld voor PA werk. Misschien laten de opamps in dit kastje te wensen over, zoals te doen gebruikelijk bij Behringer, maar ik hoef alleen maar aan een knoppie op het voorfront te draaien om de wisselfrequentie te veranderen. Ook rendementsaanpassing van de verschillende units is in voorzien, gewoon even ander knoppie draaien. Zelfs de fase kan geschakeld worden, maar helaas niet traploos. Gewoon "fase" danwel "tegenfase". Ideaal ding voor de ondernemende zelfbouwer. Passieve filters komen er bij mij niet meer in. Ik ben van mening dat die tijd gewoon voorbij is, zeker voor de zelfbouwer. Met je passieve filter ben je pas bij poging nummer 36 klaar, om dan te constateren dat versie nummer 21b toch de beste was Geef mijn portie maar aan Fikkie. Wat de units betreft die JIJ op het oog hebt: Zo'n ding van accuton kan best goed wezen. Maar erg laag komt ie niet. Al bij 130 Hz begint het ding scherp af te vallen. De resonantiefrequentie ligt wel opmerkelijk laag zo te zien. Houd er rekening mee dat units met zo'n exotisch hard conusmateriaal voor behoorlijke problemen kunnen zorgen. Vaak is er sprake van ernstige breakups juist buiten hun weergavebereik, maar veelal ook daarbinen. Kijk maar eens naar de plots van de Accuton: Van een enorme dip rond 4 kHz zie je een opslingering van maar liefst 20 dB naar 7 kHz. Het watervalplot bevestigt dit beeld nogeens. Maar ik wil niet suggereren dat je de weergavekwaliteit van units kunt beoordelen vanaf tekeningetjes. Verre van dat. Maar nu loopt het zo langzamerhand erg OT. Zullen we priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Ja, een verschuifbare midden/hoog kast lijkt mij een goed idee. Zo ga ik het ook doen ... Maar ik ga ook een filter aanschaffen waarmee traploos de fasedraaiing tussen de units onderling ingesteld kan worden. PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Maar nu loopt het zo langzamerhand erg OT. Zullen we priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts