Rogier Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.. Ik zit al een tijd te denken om een keertje een line array te bouwen, het zou een enorme dynamiek en ruimtelijkheid teweeg brengen, maar er zullen vast ook wel nadelen zijn. Zoiets al op het plaatje lijkt me wel ok, maar dan met betere woofers, en wellicht de Eton folie als hoogweergevers. Wat zijn de voordelen nu, en wat de nadelen van een line array? Is de sweetspot nu groter, of juist kleiner. Ik kom erg veel tegenstrijdigheden tegen op t web. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 De Translator is inderdaad ook een line array, je ziet er wel niet zoveel, dat zal wel komen door de prijs, er zitten nl veel units in. Ik zou toch gaan voor folie voor het hoog denk ik, in plaats van dome-tweeters. Maar heeft er iemand meer info over afstraalgedrag en zo? klinken ze nu over het algemeen ruimtelijker dan "gewone" luidsprekers? Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 De Fenix heeft zo te zien maar 1 tweeter, dus wel verschillend met het plaatje wat ik liet zien. Ik zou ook opteren voor een twee-weg. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Da's waar Henk, Maar ik wil weer eens een twee-weg bouwen, en als je goede woofers gebruikt gaat het tot laag genoeg. Voordeel is ook dat het geheel iets minder groot wordt. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Ik denk dat je het afstraalgedrag van dergelijke luidsprekers cylindervormig is, je hebt daarbij weinig reflekties tegen vloer en plafond. Op de overgangsfrequentie tussen woofer en middentoner c.q. tweeter hebben dergelijke luidsprekers wel een smalle sweetspot. Op deze frequenties staan de units die die toon weergeven immers in het horizontale vlak naast elkaar in plaats van boven elkaar. Dit kan ook een onregelmatige weergave geven buiten de sweetspot (de geluidsgolven kunnen elkaar zelfs uitdoven). Omdat de accoustische centra van de verschillende luidsprekers niet samenvallen kan de scherpte van het stereoplaatje wat minder zijn dan bij een goede MTM of een breedbandluidspreker. Maar dat heb je ook bij een conventionele luidspreker of een gemiddelde elektrostaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.. Ik zit al een tijd te denken om een keertje een line array te bouwen, het zou een enorme dynamiek en ruimtelijkheid teweeg brengen, maar er zullen vast ook wel nadelen zijn. Zoiets al op het plaatje lijkt me wel ok, maar dan met betere woofers, en wellicht de Eton folie als hoogweergevers. Wat zijn de voordelen nu, en wat de nadelen van een line array? Is de sweetspot nu groter, of juist kleiner. Ik kom erg veel tegenstrijdigheden tegen op t web. Gr. Rogier Hallo Rogier, Eigenlijk lees ik niets dan goeds over line array's a la het plaatje wat je gepost hebt. Ware het niet dat ik ook ergens las dat kleine bezettingen zoals klassieke kamermuziek te "groot" worden neer gezet. Maar zo'n groot systeem zoals op dat plaatje heb ik eerlijk gezegd zelf nog niet gehoord. En als je het dan over nadelen hebt dan is het misschien dat je er wel de ruimte voor moet hebben. En ja goedkoop is het ook niet. Wat betreft die sweetspot, veel hangt af van het type x-over. Gezien het symmetrische afstraalgedrag komen LW filters op de eerste plaats denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Het zal natuurlijk ook goed zijn om de tweeters dicht tegen de woofers aan te zetten. De plaatsing komt waarschijnlijk ook erg precies, de mate van indraaien dan vooral. Wat betreft ruimte kan het, en kosten, eigenlijk moet ik eerst mijn huidige speakers eens gaan verkopen. Dan blijft het wel de vraag of het beter wordt... Anders in ieder geval wel.. Alvast bedankt voor alle reacties! Iemand nog suggesties voor te gebruiken units? Ik dacht aan seas exel 15 cm voor mid/laag en de Eton ER 4 voor hoog. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 de meesten zullen de line array's uit de kerk toch wel kennen....??? Deze worden gebruikt om zoveel mogelijk reflecties via vloer en dak te vermijden. Ik heb de grote Genisis met apparte woofer line array wel een gehoord. Dit was voor mij toen niet een ervaring van "h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Iemand nog suggesties voor te gebruiken units? Ik dacht aan seas exel 15 cm voor mid/laag en de Eton ER 4 voor hoog. Gr. Rogier Op diyaudio.com is ergens een thread van iemand die zo'n systeem gebouwd heeft met Peerless HDS164 units voor midden/laag en Bohlender NEO8 elektrostaat units voor midden/hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Tnk's Ik zal eens zoeken op dat forum. Ik ben wel een beetje huiverig voor een te overweldigend geluid, ik zal eens kijken of ik meer info over klankkenmerken kan vinden. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Als je daar zoekt op "line array" bij "loudspeakers" kom je heel wat tegen. Hier is een compleet bouwpakket te krijgen: http://www.gr-research.com/AlphaLS/Alpha.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 tnk's Die kende ik al, ik vind het er wel mooi uitzien , een line array. Hier gebruiken ze ook een paar kleine tweeters in plaats van een grote planar hoge tonen. Volgens mij is zo'n systeem wel erg snel, en met een ongehoorde dynamiek, leuk voor zwaar klassiek Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Zoiets is anders ook wel erg mooi.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 De echte...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Hmm die zie ik nog niet zo snel in mijn woonkamer hangen Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Line array lengte > helft golflengte laagst weer te geven toon? te kort: discussie ouch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Vraagje, Als je bv 10 woofers aan moet sluiten, valt de impedantie dan niet te laag uit? krijg je dan geen 1 ohm belasting of zo? Wel een erg grote gevoeligheid iig. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Niet als je ze (deels) in serie aansluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Deels in serie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Ja, aan 1 kant verbonden bv 2 arrays in serie van 2 units parallel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Een vriend van me heeft een line array gebouwd met 2x 16breedband units op een open baffle van vloer tot plafond. Dit is een enorm dynamisch systeem (ook vanwege de open baffle), de conussen komen ook maar nauwelijks in beweging. Het geeft een heel groot ruimtelijk beeld, mooi voor klassiek. Maar er zijn ook nadelen; door alle parallel units krijg je een waziger (minder pinpoint) stereobeeld, je zou ze eigenijk moeten matchen maar dat lijkt me onbegonnen werk (hiervoor gelden dezelfde wetten als bij parallel schakelen van transistoren, DAC's en buizen) Volgende probleem is de bedrading; om faseverschuivingen te voorkomen zal je alle aansluitdraden even lang moeten maken. Ik (en mijn vrouw ook ) prefereer toch de normalere speakerafmetingen................................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 december 2003 Author Report Share Posted 21 december 2003 Ja, aan 1 kant verbonden bv 2 arrays in serie van 2 units parallel Dus zoiets als op t plaatje is te zien.. Een minder pin-point stereo beeld is niet zo leuk, maar daar staat dus weer meer dynamiek en ruimtelijkheid tegenover... Lastig, keuzes maken... Nu nog iemand vinden die mijn huidige speakers wil overnemen.. en dan wil ik het zeker eens proberen! Leuk project in ieder geval. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts